Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

A co to jest? Ja tam nie widzę tego co narysowałeś. Widzę może niezbyt idealne, ale tylko oprofilowanie przejścia płetwa-statecznik.

Opublikowano
12 minutes ago, pietrku said:

A co to jest? Ja tam nie widzę tego co narysowałeś. Widzę może niezbyt idealne, ale tylko oprofilowanie przejścia płetwa-statecznik.

Cóż, to tylko mój brak umiejętności modelowania, jakaś moja indywidualna interpretacja... w końcu to tylko model poglądowy, a nie makieta.

 

Po prostu lepiej nie potrafię ;) wybaczcie jeśli kogoś razi w oczy ;)

Opublikowano

Nie no spoko. Po prostu ja nie widzę tego, aż tak szeroko. Takie jakby trochę przejście z płaskawej płetwy na profil ale nie takie ostre 🙂. Ale ja noszę okulary więc też może nie dowidzę 🙂.

Opublikowano
2 godziny temu, Patryk Sokol napisał:

Dokładnie tak

 

Bazując na tym co można znaleźć w sieci zapytam:

- czemu HT14 a nie HT13?

- czemu tylko jeden profil a nie dwa czyli HT12 na końcówce?

 

profile.png

Opublikowano

Zobacz, a tu tego nie widać:

11:06 - 11:09 min. Dawno nie widziałem Irydy. Jak ją znowu zobaczę to się aż przyglądnę z ciekawości 🙂.

Opublikowano

Widać... 10:15.... ale na pewno są zmiany konstrukcyjne w zależności od wersji...

Naprawdę nie ma się o co spierać 😁, no gdybym próbował z Irydy zrobić dolnopłata... no wtedy to by była chyba za swobodna interpretacja 🤣

Opublikowano
27 minut temu, dariuszj napisał:

 

Bazując na tym co można znaleźć w sieci zapytam:

- czemu HT14 a nie HT13?

Bo HT13 jest cieńszy. 

A grubość pomaga w uzyskaniu sztywnej konstrukcji. 

 

27 minut temu, dariuszj napisał:

- czemu tylko jeden profil a nie dwa czyli HT12 na końcówce?

Bo nie na potrzeby. 

Ststeczniki mają przejściowe profile, żeby skompensować niską liczbe Re na końcówce. 

A tutaj cięciwa sporawa, więc nie ma takiej potrzeby. 

A grubszy profil, prościej wykonać. 

  • Dzięki 1
Opublikowano
20 godzin temu, Stearman napisał:

Widać... 10:15.... ale na pewno są zmiany konstrukcyjne w zależności od wersji...

Poczytałem z ciekawości. Np. min. modyfikowali hamulce aerodynamiczne w M-96 👍 . Wygląda na to, że M-93 jeszcze nie, ale M-96 to już miała, bo w niej ta płetwa pomiędzy hamulcami jest już zwężona. Ale to przejście jest dwa razy węższe, w trójkąt zwężający się ku górze i pod mniejszym kątem do płetwy i statecznika.

Powodzenia, już się nie wtrącam 🙂.

Opublikowano
On 10/15/2025 at 3:39 PM, pietrku said:

Poczytałem z ciekawości. Np. min. modyfikowali hamulce aerodynamiczne w M-96 👍 . Wygląda na to, że M-93 jeszcze nie, ale M-96 to już miała, bo w niej ta płetwa pomiędzy hamulcami jest już zwężona. Ale to przejście jest dwa razy węższe, w trójkąt zwężający się ku górze i pod mniejszym kątem do płetwy i statecznika.

 

No nie widać najlepiej... dla mnie jest tak jak zamodelowałem... ale doceniam dociekliwość... zachęcam do dalszych poszukiwań, a ja obiecuję, że jak zrobiłem źle to poprawię ;)

 

Przydałoby się zdjęcie z przodu, gdzie widać tę płetwę.... poszukiwania trwają ;) - sprawa nadal nierozstrzygnięta ;)

Opublikowano
W dniu 15.10.2025 o 20:38, Patryk Sokol napisał:

Dorzuć jeszcze -1st skręcenia na końcówce, tak dla bezpieczeństwa :) 

 

Profil to tylko jedna z części układanki jeśli chodzi o korkociąg :) 

Akurat Mh32 jest Bardzo wdzięczny pod tym względem, bo ma łagodną charakterystykę przeciągnięcia:
image.thumb.png.af0e7a3b72c01e582d65a918df50189c.png

W oznaczonym zakresie widać, że przy wzroście kąta natarcia, nie ma gwałtownego załamania krzywej, ani spadku współczynnika siły nośnej.

 

A tak dla porównania, profil z mojej "kochanej" serii HQ:
image.thumb.png.ed5515da58895a6f92dcf1b62a942f99.png

Kanciastą ma charakterystykę jak F-117 kadłub.

 

To co powodowało płaskość korkociągu to najpewniej szeroko rozstawiano masa w kałubie (blisko nosa i ogona).

Duży moment bezwładności takim przypadkom sprzyja.

 

Iryda ma szczęśliwie wielki statecznik pionowy, raczej do korkociągu ultra chętna nie będzie.

NACA na stateczniku to zło.

I teraz dlaczego:
image.thumb.png.bcba00ce3a9012db81fbdfcb34ed36a9.png

 

Wykres tutaj przedstawia zależność współczynnika siły nośnej od kąta natarcia, dla NACI0010 przy 80 000 liczbie Re (dosyć dużo jak na statecznik i tak, przy mniejszej jest jeszcze gorzej).

I teraz co tu widać - w zakresie od -1 do 1st kąta natarcia profil robi zero siły nośnej :) 

A statecznik większość czasu spędza w tym zakresie. Innymi słowy - dosłowjnie masz luz na sterze, tylko że aerodynamiczny.

Generalnie - w spokojnym samolocie to pół biedy, ale jak widze NACI w dużych makietach syzbowców to nawet się nie zbliżam, nie chce to cholerstwo trzymać prędkości trymowej w ogóle.

 

I to nawet nie jest tak, że NACI są złe same w sobie, przy dużych liczbach Re są bardzo ładnie liniowe.

Po prostu się do modeli nie nadają.

 

A teraz porównajmy to z profilem modelarskim na statecznik:
image.thumb.png.ffd0664d98aa8dcd67de6116e67010b9.png

Wstawiony tutaj do porównania profil to HT14 Marka Dreli.

Jedyna wada w stosunku do NACI to grubość - 7,5%.

I nawet przy 25 000Re charakterystyka jest liniowa w zakresie -2 do +2st.

Ogólnie - profile HT to absolutne mistrzostwo - ja nigdy nie wyprodukowałem nic lepszego na stateczniki.

A biorąc pod uwagę, że większośc modeli zawodniczych ma te profile na ogonie, to nie jestem tu gorszy od większości swiata :D 

 

I teraz - jakie to ma znaczenie?

Na przelocie nie oscyluje nam prędkość - kluczowe w szybowcach.

A w makietach kluczowe jest coś innego.

Taka Iryda, z racji skosu ma sprzężone odchylenie (czyli zmianę kierunku w płaszczyźnie steru kierunku)  z przechyleniem poprzecznym (przez skos skrzydła)

I teraz powoduje to, że oprócz stosunkowo niegroźnych oscylacji w płaszczyźnie pionowej, to model może zacząć też przechylać się tam i z powrotem.

Fun, szczególnie np. na podejściu :D 

 

 

 

 

Patryk,

Dead band oczywiscie istnieje ale to co Ty pokazales jest "troche" przesada (blad numeryczny).

 

Scan1.thumb.jpg.82e3f1109d4df399569d07162eee2c9e.jpg

(Airfoils at Low Speeds)

 

Wynika to z faktu, ze uzyles Ncr=9 i zapewne masz 0 (Zero) grubosc krawedzi splywu. Ncr=9 jest zbyt optymistyczne i 6 lub 7 jest bardziej realistyczne ("Designing flying wings", Peter Wick).

Jesli uzywa sie zerowej grubosci krawedzi splywu program uzywa zupelnie innych rownan (warunkow brzegowych??); to jest info od Prof K. Kubrynski.

 

N9.thumb.jpg.215280404211776f92f6a9216560fc24.jpg

 

N6.thumb.jpg.1475ee19c270e40f17255c6af8307f55.jpg

 

 

Zwroc uwage, ze dla 0.1% gap i Ncr=6 program przewiduje zachowanie profilu w tym zakresie praktycznie dokladnie.  Wprawdzie jest to N0010 a nie N0009 ale nie chcialo mi sie robic tego 2 razy; dzisiaj jest Piatek i musze  wkrotce kosic trawe a potem wypic piwo z sasiadem 😁 a potem jeszcze isc na rower.

  • Lubię to 2
Opublikowano

A mam przerwę na spływie ;)

Bez przerwy to widać na Twoim wykresie różnicę, idzie wręcz w przeciwne strony

 

Co do nCrita, to sprawa jest dyskusyjna.

Tzn. spotkałem się też z opiniami, że i 12tka nie jest od czapy dla małych liczb Re.

 

A grzebiąc w niektórych publikacjach (przede wszystkim tej o projektowaniu aerodynamiki do Diany 2), że powinien być inny nCrit dla górnej i dolnej powierzchni płata.

I najgorsze jest to, że do konkretnego wniosku tu nie dojdziemy, bo na Ncrit mogą wpłynąć i inne warunki zastane.

Tutaj też bym szukał źródła porad Petera Wicka, on się głównie po zboczu buja, a tam turbulencji pod dostatkiem.

 

Skupiłbym się na czymś innym - ta zależność wyników od nCrita świadczy o tym, że mamy do czynienia z dużą tendencją do separacji laminarnej w NACA'e (tzn. nCrit określa nam jak łatwo przepływ zaburza się i przechodzi w tubulentny - niższy nCrit określa większą tendencję do turbulizacji).

A to, że mamy tę zależność tak dużą, to wskazuje nam to na to, że NACA się na profil do tych liczb Re nie nadaje.

 

Ale tak - ogólnie się zgadzam, w wielu zastosowaniach ten efekt nie będzie tak brutalny.

Opublikowano
21 godzin temu, Patryk Sokol napisał:

...

 

Ale tak - ogólnie się zgadzam, w wielu zastosowaniach ten efekt nie będzie tak brutalny.

 

Chyba najbardziej bedzie to widoczne w usterzeniu plytowym??

Opublikowano
26 minut temu, Andrzej Klos napisał:

 

Chyba najbardziej bedzie to widoczne w usterzeniu plytowym??

Zależy co :) 

 

Oscylacje będą niezależnie od tego, czy płytowy, czy klasyczny.

 

A jeśli chodzi o wpływ na wychylenie steru to deadband też ma znaczenie.

Tzn. tak długo jak ster nie wyjdzie poza separację laminarną, tak długo niewiele będzie robił.

 

Widać to tutaj:

image.thumb.png.ac13b9089c3d9b5e936b84f2df486157.png

Zawais ustaliłem w 70% cięciwy.

I jak widać wychylenie o 1st nic nie robi, bo się chowa w bąblu.

Opublikowano

Modelowanie... nie jest łatwo tylko ze zdjęć... ale Iryda dostała już silniki.... już bliżej jak dalej....

 

image.thumb.png.98c0b39d8f9bae2ad4e672debd20c606.png

 

image.thumb.png.a098f3cd423c983d0695c9221cc81cff.png

 

image.png.3e60ef3f03dbb78673c03c5985596472.png

Oczywiście, do pierwszego etapu, czyli wydruku modelu zastosowałem wznios ujemny... tak by było bliżej oryginału, model RC będzie miał wznios 0 stopni.

  • Lubię to 3
Opublikowano
1 hour ago, japim said:

Te mikrusie wyloty silników to jeden z powodów dla których omijam Iryde szerokim łukiem.

W modelu RC będzie trzeba coś pooszukiwać ;)

 

Na razie skończyłem model bazowy....

 

image.png.0e3b11fa3afd630520ae69a967c0a626.png

 

image.thumb.png.c71dc3a8e29313ee388dfd6f41a4b9e3.png

 

image.png.131cf58850d418ad57dcfaf8688dbe74.png

 

image.thumb.png.65ca8a9c1731f8523b6b8e9055ebf33d.png

 

image.thumb.png.e5347b7f0032a44480f1b5728bd1dad3.png

 

Teraz figurka do wydruku....

 

 

  • Lubię to 1
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.