Skocz do zawartości

Jaka rozpiętość jaki profil


ppompka

Rekomendowane odpowiedzi

Mam Problem ponieważ posiadam tylko 2 serwa e-sky 8g, a chciałbym zrobić sobie szybowiec. Jaka rozpiętosć moge zrobić do takich serw aby dawały radę i nie posypały sie tryby. Oraz jaki profil zastosować? Chciałbym z profili coś co mogłoby posłużyć do pierwszych prób łapania termiki. Skrzydła będą styropianowe kryte papierem na wikol. Dodam jeszcze żę planuje mieć usterzenie V.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 49
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Czyli rozpietość do 1,8m Profil SD7037. Więc ja chyba zrobie 1,6m 100

cm centropłat i po 30cm na uszy. A jaką cięciwe zastosować przy kadłubie a jaka na końcach uszu? Oraz jak duże powinne być stateczniki? Chodzi mi o rozpietość rozłozonych na płasko i cięciwe przy kadłubie i przy końcu oraz czy dać jakiś profilopodobny kształt ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do profilu to polecany do termiki jest SD7037, jako profil dość uniwersalny. Sam właśnie robię dużego motoszybowca elektro, z tym profilem.

 

No dobra rada, naprawdę...

 

Owszem SD'czek jest fajnym profilem, ale nie do modelu w którym mają latać jedynie 2 serwa 8g... Ten profil świetnie się sprawdza w dużych modelach, dużych wydłużeniach i przy dużym obciążeniu powierzchni. Uniwersalny też jakoś specjalnie nie jest (świetny przy wysokim Cz, przy niskim już nie tak fajnie).

 

W takich małych szybowcach znacznie lepiej się sprawdzą profile dedykowanych do niskich liczb Re, czyli praktycznie cała rodzina AG.

 

Na te serwa najlepszy model jaki możesz wykonać to Allegro-Lite:

http://charlesriverrc.org/articles/allegrolite2m/markdrela_allegrolite2m.htm

 

Naprawdę genialnie ten model lata, byle był lekki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patryk, ja robię motoszybowca z podstawową mechanizacją - lotki + klapy i V-tail. Na samym skrzydle będą 4 serwa co najmniej, bo zastanawiam się jeszcze czy robić hamulce. Ale to już może w innym modelu. Jak się pytałem jaki profil wybrać, to słyszałem od wszystkich właśnie SD7037 :wink:

A kim ja jestem, by się spierać z całym światem? :D

Prawda jest taka, że prawie każdy pilot poleci inny profil. Ciężko znaleźć takiego, który przetestował wszystkie profile :twisted: Poza tym, często profile są jak ciuchy - w tym sezonie modne, w następnym już nie... :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patryk, ja robię motoszybowca z podstawową mechanizacją - lotki + klapy i V-tail. Na samym skrzydle będą 4 serwa co najmniej, bo zastanawiam się jeszcze czy robić hamulce. Ale to już może w innym modelu. Jak się pytałem jaki profil wybrać, to słyszałem od wszystkich właśnie SD7037 :wink:

No ba...

Do takiego modelu to wybór profilu wręcz idealny :)

 

Na zadanie domowe pozostawiam Ci kwestią dlaczego tu jest ten profil świetnie dobrany, a w modelu jakiego oczekuje Paweł, już się nie sprawdzi :wink: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na SD7037 miałem motoszybowiec Beedzie400 (to chyba jakaś pochodna od Jerry 400). Nie był to duży model. Rozpiętości już nie pamiętam. Przy małym wietrze stawał w miejscu jak latawiec. Obciążenie powieżchni wychodziło około 24-25 g/dm2. Mi też się wydaje, że ten profil lepiej by się sprawdził przy większym obciążeniu.

Usterzenie V jakoś nie bardzo mi pasuje do szybowca termicznego. Na mój gust w termice przydaje się skuteczny ster kierunku a przy V-ce skuteczność jest dyskusyjna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Kamyczek_RC

Usterzenie V jakoś nie bardzo mi pasuje do szybowca termicznego. Na mój gust w termice przydaje się skuteczny ster kierunku a przy V-ce skuteczność jest dyskusyjna.

W małych modelach wolno latających ciężko mówic o opływie laminarnym wystarczy policzyć Re (70V*C) więc róznice między e205 e 211 czy sd 7037 będą bardzo małe...

Co do motylka w modelu termicznym to ma on dwie zalety : jest lżejszy od usterzenia klasycznego , moment który powstaje podczas używania steru kierunku jest odwrotny w stosynku do kierunku zakrętu więc zmniejsza pochylenie modelu (wypłaszcza zakręt)

Skuteczność zależy od wielkości sterów i wychyleń powierzchni sterowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na samym skrzydle będą 4 serwa co najmniej, bo zastanawiam się jeszcze czy robić hamulce.

Jak masz klapy i jeśli mogą się wychylać powyżej 60 stopni w dół to hamulec jest rzeczą tylko dodająca wagi. A jeśli zrobisz klapę co wychyli się o 90 stopni to masz hamulec pierwszej klasy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z kolegą Rafałem, co najmniej klapy 60 stopni i hamulce nie są potrzebne jak lotki jeszcze w dół dasz to będzie dobrze. I są jeszcze dwie zalety V-tail:

1. Stawia mniejszy opór niż płytowe ustężenie na mocnym wietrze można to zauważyć

2. Ma szybszą reakcję niż płytówka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Kamyczek_RC

Z tą reakcją to lekka przesada oba typy usterzenia działają z podobna skutecznością i ciężko rozpatrywać ich działanie nie biorąc pod uwagę matematycznych proporcji wielkości sterów i stateczników. Co do wyboru motylek czy klasyczne usterzenie to raczej moda. Myślę że w wyczynowym modelarstwie jedynym co sprawia że buduje się coraz lepsze modele jest jedynie dostępność coraz lepszych materiałów i programów wspomagających analizę aerodynamiczną i projektowanie. Co do F3B i F3F myślę że wszystko będzie zmierzało w kierunku cieńszych profili (szybszych)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chłopak zadaje proste pytanie a wy robicie mu wode z mózgu ...

 

Paweł 8g serwa przy spokojnym holowaniu i lataniu spokojnie poradzą sobie z 2m modelem

 

Niestety Allegro jest wredny do budowy, wymaga tych przeklętych płaskowników, elementy są małe ...

 

Niestety za dobry model 2m musiałbyś zapłacić sporo, znowu budować też nie bedzie tanio a nie wiem czy ci się uda zbudowac taki model ...

 

Ale zachecam cie do stworzenia własnego modelu[najlepiej wirtualnie], nic tak dobrze nie uczy jak praktyczna nauka z własnym modelem ... I nie musisz wyliczać wszystkiego jak koledzy, wystarczy że postarasz sie zachowac proporcje np. Allegro.

 

Zauważ że ma także kadłub w wersji balsowej ale nadal potrzebna byłaby rura ale przeprojektowac kadlub to nei problem ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oraz jaki profil zastosować?

Jest taki profil Selig 3021, ktory dobrze sprawdza sie w modelach (szkolnych i nie tylko). Zalecany szczegolnie do skrzydel konstrukcyjnych, bo plaski od spodu i przez to latwy do odwzorowania. Przewidziany do modeli 2-2,5m ale i wiekszych (cieciwy 200-250 mm, min. 150mm).

Wyczytalem o nim w pewnym artykule w Model Magazine. Autor zastosowal go w swoim zawodniczym modelu klasy FF 200 (francuska klasa narodowa, takie cos miedzy F3J a naszym F3J mini) i bardzo sobie chwali.

 

Wojtek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W wspólnych projektach pokazałem prosty model na S3014, bardzo spodobał mi się ten profil. Nie znam sie na tych wszystkich liczbach i wykresach ale przykładająć go do nieśmiertelnego RG-14 wydaje sie byc dobry. No i jest prawie płaski - tak płaski że i tak odwzorowanie go w życiu da płaski profil.

 

Dołączona grafika

 

Kończe rysować ten model, ma 3250mm rozpiętości. Jedynym bólem jest ilość materiału jaką należy poddać obróbce [balsy za okolo 150zł przy dzisiejszych cenach, trzeba doliczyc inne drobiazgi a wiec murowane 200zł + cięcie]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.