ppompka Opublikowano 3 Września 2009 Opublikowano 3 Września 2009 Mam Problem ponieważ posiadam tylko 2 serwa e-sky 8g, a chciałbym zrobić sobie szybowiec. Jaka rozpiętosć moge zrobić do takich serw aby dawały radę i nie posypały sie tryby. Oraz jaki profil zastosować? Chciałbym z profili coś co mogłoby posłużyć do pierwszych prób łapania termiki. Skrzydła będą styropianowe kryte papierem na wikol. Dodam jeszcze żę planuje mieć usterzenie V.
madrian Opublikowano 3 Września 2009 Opublikowano 3 Września 2009 Co do profilu to polecany do termiki jest SD7037, jako profil dość uniwersalny. Sam właśnie robię dużego motoszybowca elektro, z tym profilem. Ja na serwach TP SG90 latałem w Zefirku ze skrzydłem 1,4m - metr + uszy po 20cm.
ppompka Opublikowano 3 Września 2009 Autor Opublikowano 3 Września 2009 Czyli rozpietość do 1,8m Profil SD7037. Więc ja chyba zrobie 1,6m 100 cm centropłat i po 30cm na uszy. A jaką cięciwe zastosować przy kadłubie a jaka na końcach uszu? Oraz jak duże powinne być stateczniki? Chodzi mi o rozpietość rozłozonych na płasko i cięciwe przy kadłubie i przy końcu oraz czy dać jakiś profilopodobny kształt ?
Patryk Sokol Opublikowano 3 Września 2009 Opublikowano 3 Września 2009 Co do profilu to polecany do termiki jest SD7037, jako profil dość uniwersalny. Sam właśnie robię dużego motoszybowca elektro, z tym profilem. No dobra rada, naprawdę... Owszem SD'czek jest fajnym profilem, ale nie do modelu w którym mają latać jedynie 2 serwa 8g... Ten profil świetnie się sprawdza w dużych modelach, dużych wydłużeniach i przy dużym obciążeniu powierzchni. Uniwersalny też jakoś specjalnie nie jest (świetny przy wysokim Cz, przy niskim już nie tak fajnie). W takich małych szybowcach znacznie lepiej się sprawdzą profile dedykowanych do niskich liczb Re, czyli praktycznie cała rodzina AG. Na te serwa najlepszy model jaki możesz wykonać to Allegro-Lite: http://charlesriverrc.org/articles/allegrolite2m/markdrela_allegrolite2m.htm Naprawdę genialnie ten model lata, byle był lekki.
ppompka Opublikowano 3 Września 2009 Autor Opublikowano 3 Września 2009 Nie chcę się bawić z balsa więc wytnę sobie rdzenie na któryms z profilu AG. Jak duże powinne być stateczniki? Chodzi mi o rozpietość rozłozonych na płasko i cięciwe przy kadłubie i przy końcu oraz czy dać jakiś profilopodobny kształt ?
Czaro Opublikowano 3 Września 2009 Opublikowano 3 Września 2009 Dobra rada: Jak nie umiesz sam projektować, kopiuj proporcje z innych, dobrze latających modeli Nikt nie będzie miał do Ciebie pretensji o ściąganie.
ppompka Opublikowano 3 Września 2009 Autor Opublikowano 3 Września 2009 Kurcze narazie chyba odłoże budowę tego szybowca na póżniej. Możę w zime zrobie sobie jakiegoś z balsy. Ale dzięki za pomoc. Narazie muszę sie rozglądnąć za jakimś akku do rwd bo ten co mm nie daje rady prądowo.
Irek M Opublikowano 3 Września 2009 Opublikowano 3 Września 2009 Jak duże powinne być stateczniki? Przeczytałeś tyle książek modelarskich i w żadnej nie było podanych proporcji wielkości i powierzchni? Aż nie chce mi siew to wierzyć.
madrian Opublikowano 3 Września 2009 Opublikowano 3 Września 2009 Patryk, ja robię motoszybowca z podstawową mechanizacją - lotki + klapy i V-tail. Na samym skrzydle będą 4 serwa co najmniej, bo zastanawiam się jeszcze czy robić hamulce. Ale to już może w innym modelu. Jak się pytałem jaki profil wybrać, to słyszałem od wszystkich właśnie SD7037 :wink: A kim ja jestem, by się spierać z całym światem? Prawda jest taka, że prawie każdy pilot poleci inny profil. Ciężko znaleźć takiego, który przetestował wszystkie profile :twisted: Poza tym, często profile są jak ciuchy - w tym sezonie modne, w następnym już nie...
Patryk Sokol Opublikowano 3 Września 2009 Opublikowano 3 Września 2009 Patryk, ja robię motoszybowca z podstawową mechanizacją - lotki + klapy i V-tail. Na samym skrzydle będą 4 serwa co najmniej, bo zastanawiam się jeszcze czy robić hamulce. Ale to już może w innym modelu. Jak się pytałem jaki profil wybrać, to słyszałem od wszystkich właśnie SD7037 :wink: No ba... Do takiego modelu to wybór profilu wręcz idealny Na zadanie domowe pozostawiam Ci kwestią dlaczego tu jest ten profil świetnie dobrany, a w modelu jakiego oczekuje Paweł, już się nie sprawdzi :wink: .
Mareq Opublikowano 3 Września 2009 Opublikowano 3 Września 2009 Na SD7037 miałem motoszybowiec Beedzie400 (to chyba jakaś pochodna od Jerry 400). Nie był to duży model. Rozpiętości już nie pamiętam. Przy małym wietrze stawał w miejscu jak latawiec. Obciążenie powieżchni wychodziło około 24-25 g/dm2. Mi też się wydaje, że ten profil lepiej by się sprawdził przy większym obciążeniu. Usterzenie V jakoś nie bardzo mi pasuje do szybowca termicznego. Na mój gust w termice przydaje się skuteczny ster kierunku a przy V-ce skuteczność jest dyskusyjna.
Gość Kamyczek_RC Opublikowano 3 Września 2009 Opublikowano 3 Września 2009 Usterzenie V jakoś nie bardzo mi pasuje do szybowca termicznego. Na mój gust w termice przydaje się skuteczny ster kierunku a przy V-ce skuteczność jest dyskusyjna. W małych modelach wolno latających ciężko mówic o opływie laminarnym wystarczy policzyć Re (70V*C) więc róznice między e205 e 211 czy sd 7037 będą bardzo małe... Co do motylka w modelu termicznym to ma on dwie zalety : jest lżejszy od usterzenia klasycznego , moment który powstaje podczas używania steru kierunku jest odwrotny w stosynku do kierunku zakrętu więc zmniejsza pochylenie modelu (wypłaszcza zakręt) Skuteczność zależy od wielkości sterów i wychyleń powierzchni sterowych.
Rafal B. Opublikowano 3 Września 2009 Opublikowano 3 Września 2009 Na samym skrzydle będą 4 serwa co najmniej, bo zastanawiam się jeszcze czy robić hamulce. Jak masz klapy i jeśli mogą się wychylać powyżej 60 stopni w dół to hamulec jest rzeczą tylko dodająca wagi. A jeśli zrobisz klapę co wychyli się o 90 stopni to masz hamulec pierwszej klasy.
Piotr Gałkowski F3J Opublikowano 3 Września 2009 Opublikowano 3 Września 2009 Zgadzam się z kolegą Rafałem, co najmniej klapy 60 stopni i hamulce nie są potrzebne jak lotki jeszcze w dół dasz to będzie dobrze. I są jeszcze dwie zalety V-tail: 1. Stawia mniejszy opór niż płytowe ustężenie na mocnym wietrze można to zauważyć 2. Ma szybszą reakcję niż płytówka.
Czaro Opublikowano 4 Września 2009 Opublikowano 4 Września 2009 2. Ma szybszą reakcję niż płytówka.wierutna bzdura
Gość Kamyczek_RC Opublikowano 4 Września 2009 Opublikowano 4 Września 2009 Z tą reakcją to lekka przesada oba typy usterzenia działają z podobna skutecznością i ciężko rozpatrywać ich działanie nie biorąc pod uwagę matematycznych proporcji wielkości sterów i stateczników. Co do wyboru motylek czy klasyczne usterzenie to raczej moda. Myślę że w wyczynowym modelarstwie jedynym co sprawia że buduje się coraz lepsze modele jest jedynie dostępność coraz lepszych materiałów i programów wspomagających analizę aerodynamiczną i projektowanie. Co do F3B i F3F myślę że wszystko będzie zmierzało w kierunku cieńszych profili (szybszych)
ertman_176 Opublikowano 4 Września 2009 Opublikowano 4 Września 2009 Chłopak zadaje proste pytanie a wy robicie mu wode z mózgu ... Paweł 8g serwa przy spokojnym holowaniu i lataniu spokojnie poradzą sobie z 2m modelem Niestety Allegro jest wredny do budowy, wymaga tych przeklętych płaskowników, elementy są małe ... Niestety za dobry model 2m musiałbyś zapłacić sporo, znowu budować też nie bedzie tanio a nie wiem czy ci się uda zbudowac taki model ... Ale zachecam cie do stworzenia własnego modelu[najlepiej wirtualnie], nic tak dobrze nie uczy jak praktyczna nauka z własnym modelem ... I nie musisz wyliczać wszystkiego jak koledzy, wystarczy że postarasz sie zachowac proporcje np. Allegro. Zauważ że ma także kadłub w wersji balsowej ale nadal potrzebna byłaby rura ale przeprojektowac kadlub to nei problem ...
ppompka Opublikowano 4 Września 2009 Autor Opublikowano 4 Września 2009 ertman_176, W końcy jeda osoba udzieliła mi konkretnej odpowiedzi. Dzięki! będę próbował projektować. Rdzenie może z tata ze styropinu wytnę. Rurke na kadłyb możę od dziadka z wędki wykombinuję i jakoś powoli może coś ruszy :mrgreen:
wojtek-a Opublikowano 4 Września 2009 Opublikowano 4 Września 2009 Oraz jaki profil zastosować? Jest taki profil Selig 3021, ktory dobrze sprawdza sie w modelach (szkolnych i nie tylko). Zalecany szczegolnie do skrzydel konstrukcyjnych, bo plaski od spodu i przez to latwy do odwzorowania. Przewidziany do modeli 2-2,5m ale i wiekszych (cieciwy 200-250 mm, min. 150mm). Wyczytalem o nim w pewnym artykule w Model Magazine. Autor zastosowal go w swoim zawodniczym modelu klasy FF 200 (francuska klasa narodowa, takie cos miedzy F3J a naszym F3J mini) i bardzo sobie chwali. Wojtek
ertman_176 Opublikowano 5 Września 2009 Opublikowano 5 Września 2009 W wspólnych projektach pokazałem prosty model na S3014, bardzo spodobał mi się ten profil. Nie znam sie na tych wszystkich liczbach i wykresach ale przykładająć go do nieśmiertelnego RG-14 wydaje sie byc dobry. No i jest prawie płaski - tak płaski że i tak odwzorowanie go w życiu da płaski profil. Kończe rysować ten model, ma 3250mm rozpiętości. Jedynym bólem jest ilość materiału jaką należy poddać obróbce [balsy za okolo 150zł przy dzisiejszych cenach, trzeba doliczyc inne drobiazgi a wiec murowane 200zł + cięcie]
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.