Skocz do zawartości

Zamiast Piperka zróbmy Wicherka 25 EP


Pioterek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Nie zakładając nowego tematu, mam pytanie. Jestem w trakcie budowy Wichra 25M, zacząłem się zastanawiać nad napędem. Jest wiele opinii na forach w necie, generalnie ludzie piszą, że silnik około 1200g ciągu będzie odpowiedni. Co wybrać w 2014 roku? Nie jestem na bieżąco ze sprzętem, chciałbym sam sie zorientować, ale też zgromadzić w jednym miejscu info dla innych. Jakie tanie silniki można wpakować, jakie drogie brać pod uwagę. Co do spokojnego latania (pierwsze 10 lotów w życiu) co do podstawowych akrobacji? Pytam, bo nie chciałbym spudłować. Ja potrzebuje czegoś do spokojnych lotów.

 

Generalnie powinieneś mieć silnik, który zapewni Ci ciąg statyczny równy lub większy od 0,8 wagi modelu. Możesz skorzystać z napędu Robbe 4250/05 i śmigła APC 12x6 takiego jaki sam zastosowałem, regulatora np. ZTW 60 A i pakietów LiFe 2 pakiety 2200 mAh po 4S. LiFe są w podobnej cenie co LiPo, ale można je ładować do 1000 razy i nawet na lotnisku i pomagają wydatnie w wyważeniu modelu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście biorę pod uwagę twój zestaw, Pioterek. Zastanawiam się tylko, czy to jest opcja nisko kosztowa, budżetowa, czy high end, podbijający cenę dość poważnie. Wiadomo, lepszy sprzęt, większa pewność w czasie lotu, ciekawy jestem zdania innych właścicieli WIcherków 25. Rynek sprzętu pędzi, chciałbym mieć wybór. Dzięki za pomoc.

Nieco odbiegając od tematu, stałem się posiadaczem wyciętego laserem zestawu Wicher 25M od rcszamotuły, jakość, przemyślana konstrukcja (choćby otwory pod rurkę w skrzydła) zaskoczyły mnie bardzo pozytywnie. Polecam wszystkim, którzy myślą o budowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście biorę pod uwagę twój zestaw, Pioterek. Zastanawiam się tylko, czy to jest opcja nisko kosztowa, budżetowa, czy high end, podbijający cenę dość poważnie. Wiadomo, lepszy sprzęt, większa pewność w czasie lotu, ciekawy jestem zdania innych właścicieli WIcherków 25. Rynek sprzętu pędzi, chciałbym mieć wybór. Dzięki za pomoc.

Nieco odbiegając od tematu, stałem się posiadaczem wyciętego laserem zestawu Wicher 25M od rcszamotuły, jakość, przemyślana konstrukcja (choćby otwory pod rurkę w skrzydła) zaskoczyły mnie bardzo pozytywnie. Polecam wszystkim, którzy myślą o budowie.

 

To sprawdź ceny będziesz wiedział :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Dotarł dzisiaj do mnie wycięty zestaw Wichra 25 z Szamotuł. Paczka solidnie zapakowana w folię bombelkową.  Wraz z elementami dwa  rysunki potrzebne do montażu - kadłub skrzydło i statecznik.

 

Zestaw można nabyć w rożnym stopniu kompletacji a więc i cenie:

 

Zestaw 1 - Kadłub, skrzydła, elementy statecznika poziomego i pionowego

 

Zestaw 2 - Kadłub, skrzynka ogonowa, skrzydła z lotkami, elementy statecznika poziomego i pionowego

 

Zestaw 3 - Kadłub, skrzynka ogonowa, skrzydła z lotkami, półki na serwa lotek i serwa SW i SK, elementy statecznika poziomego i pionowego

 

Zestaw 4 - Kadłub, skrzynka ogonowa, skrzydła z lotkami i klapami, półki na serwa lotek, klap  i serwa SW i SK, elementy statecznika poziomego i pionowego

 

Skrzydła modelu mocowane są na bagnecie z już zaprojektowanym wzniosem. Nowością jest skrzynka ogonowa znacznie ułatwiająca montaż kadłuba i uzyskanie prawidłowego kąta zaklinowania SW. Wszystkie części zestawu są pooznaczane lub ponumerowane  i odpowiadają oznaczeniom na rysunkach.  Zestaw jest precyzyjnie wycięty i wszystko do siebie pasuje. Wicher 25 posiada odpowiednio wzmocnioną konstrukcję i trochę uwspółcześniony kształt. 

 

Widok kadłuba z półką na serwa i odbiornik:

 

post-5634-0-68341900-1400865220_thumb.jpg

 

Kadłub z pakietami LiFe

 

post-5634-0-05179400-1400865225_thumb.jpg

 

post-5634-0-47734200-1400865226_thumb.jpg

 

Skrzynka ogonowa: 

 

post-5634-0-20369300-1400865222_thumb.jpg

 

Żebra skrzydeł z półka pod serwa:

 

post-5634-0-39019900-1400865228_thumb.jpg

 

Półki pod serwa lotek:

 

post-5634-0-52054900-1400865223_thumb.jpg

 

Ostroga steru kierunku:

 

post-5634-0-29830100-1400865227_thumb.jpg

 

 

Elemnety SW i końcówki lotek:

 

post-5634-0-14636900-1400865219_thumb.jpg

 

 

kontakt na wycinankę: http://www.rcszamotuly.pl/index.php?p=1_3_Kontakt

 

 

Teraz parę moich spostrzeżeń:

 

Szanujmy Wicherka - Wicher 25M  jest normalnym i już dość dużym modelem, wymagającym sporo pracy, cierpliwości i pewnych nakładów finansowych. Jeżeli wykona się go z  modyfikacjami opisanymi w tym poście, odwdzięczy się atrakcyjnym i bezpiecznym lataniem z akrobacją włącznie.

 

Stwierdzenia, że budujemy model do spokojnego czy weekendowego latania nie oznacza wcale, że możemy sobie odpuścić czy uprościć zadanie. Budujmy model solidnie, z dobrych materiałów i stosujmy niezawodne wyposażenie. Ten model posiadający spore tradycje  w wersji "M" lata wyjątkowo ładnie i bezpiecznie, więc warto mu poświecić swoją pracę  i pewną sumę pieniędzy. Dla osób próbującym budować ten model pod hasłem "taniość" być może lepszym rozwiązaniem jest kupić gotowy lub zbudować sobie jakiś inny model z pianki czy styropianu - nie będzie wtedy rozczarowań. 

 

Napęd modelu:  Wichra 25M w wykonaniu tradycyjnym (sosna) jest trudny do wyważenia, dlatego w modelu zastosowano pakiety napędowe typu LiFe. Są one porównywalne cenowo z LiPol i wytrzymują podobne obciążenia. Można natomiast ładować je ok. 1000 razy i są ciężkie co w przypadku Wicherka stanowi przy wyważaniu wyraźną zaletę. 

Myśląc o pakietach LiPol trzeba przemyśleć konstrukcję tyłu modelu.

 

Klapy w skrzydłach - może w momencie budowy modelu wydają się niektórym Kolegom na wyrost, ale pozwalają się zaznajomić z wyższym poziomem modelarstwa (mechanizacja skrzydła). Są niezbędne w przypadku gdy model ma mało miejsca do startu i lądowania. Klapy na początku można wykonać i wstępnie zablokować a potem w miarę potrzeb uruchomić.

 

Wicher 25 M jest sumą kilku modyfikacji, pominięcie którejś z nich pogarsza odpowiednio własności lotne modelu.

 

Mimo paru rozpoczętych opisów budowy Wicherków 25 niewiele z nich doczekało się opisów z lotów - coś w tym jest ?

 

Co do przedstawionego wyżej zestawu KIT. Raczej zachęcałbym do stosowania tego zestawu przy budowie modelu, ponieważ upraszcza on i w pewnym sensie gwarantuje poprawne wykonanie geometrii modelu, nie ograniczając przy tym indywidualnych preferencji budowniczego ( jak kolorystyka, wyposażenie, makietyzacja itp.) 

 

Zapraszam do dyskusji  :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajny zestaw. Gdybym dziś zaczynał Wicherka, to robiłbym go na zestawie z Szamotuł. Ale zacząłem w styczniu i wpakowałem się w nieszczęście CNC z allegro. Co nie znaczy, że go nie skończę, Piotrze!!!! ;-)

Jeśli mógłbym cokolwiek dodać/podyskutować, to nie jestem przekonany, że w przypadku przedłużonego dziobu (co już daje pewien komfort wyważenia) pakiety LiFe są obowiązkowe. Ale być może mówię to przedwcześnie, za 2 tygodnie przedstawię wnioski z budowy mojego Wicherka 25. Niewątpliwą zaletą KITu z Szamotuł są zweryfikowane w konstrukcji Pieterka detale mocowania skrzydeł, ten fragment konstrukcji Wicherka  nigdy wcześniej chyba  nie został tak szczegółowo przedyskutowany jak w projekcie Pieterka. 

Szkoda, że KIT z Szamotuł nie ma opcji z podwoziem. Akurat w przypadku Wicherka nie jest łatwe zastosowanie prefabrykowanego podwozia, ze względu na kąt wyprzedzenia. Można by się też zastanowić nad gniazdami dla złącz MPX dla lotek i klap.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

LiFe jest bardziej ekonomiczny bo wytrzymuje 1000 ładowań a nie jak LiPol 100-150. Podwozie to jest polutowany drut fi 4mm, przyktręcony typowymi łapkami do kadłuba.

 

Wicherek jest często postrzegany jako model który można wykonać z byle czego, włożyć najtańsze wyposażenie i świetnie latać - a to nie prawda.

 

Można by zrobić bardziej rozbudowany zestaw, ale czy znajdą sie na niego chętni?. Np. taka znana polska firma jak "Model Partner" sprzedaje swoje wyroby z powodzeniem w Niemczech bo w kraju nie ma chętnych - za drogo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Regulacje i przygotowanie Wicherka 25M do oblotu:

 

Są to czynności bardzo ważne i nie wolno ich pominąć. Przygotowanie do lotu modelu zaczynamy od sprawdzenia jego wyważenia.  Środek ciężkości w Wicherku 25 znajduje się 80 mm od przedniej krawędzi natarcia płasko wypukłego profilu skrzydła.  Warto w miejscu ŚC wkręcić w poszycie skrzydła małe metalowe wkręty, które będzie można czuć pod palcami w momencie podparcia modelu na rękach. Wyważenie górno-płata, jakim jest Wicherek bywa często bardzo zwodnicze (model jest z reguły niedoważony na przód) i jest to najczęstszą przyczyną niepowodzeń przy jego oblocie.  Model można uznać za wyważony, kiedy próbne dołożenie na nos modelu niewielkiego ciężaru (10-20g) powoduje niewspółmiernie mocne pochylenie modelu w przód. Do oblotu dobrze jest też wyważyć model z lekkim przednim pochyleniem.  W tym momencie okaże się jak bardzo pomocne okazują się pakiety LiFe, które z racji swojego ciężaru bardzo pomagają w poprawnym wyważeniu modelu. 

 

 

Pochylenie silnika – pochylenie silnika (w dół i w prawo) powinno być mniej więcej takie same jak w planach. Z racji większego momentu żyroskopowego (w silniku elektrycznym wirują masy  większe niż w silniku spalinowym, gdzie część części wykonuje tylko ruch posuwisto zwrotny) można spodziewać się (ale nie koniecznie) potrzeby mocniejszego wychylenia silnika. Można to spokojnie zrobić po oblocie modelu (dodając podkładki), jeżeli okaże się, że model zbyt leniwie skręca w prawo lub przy dodaniu gazu zadziera do góry.

 

 

Wznios skrzydeł – powinien zawierać się między 2-3 º. Wielkość wzniosu ustawiamy (regulujemy) długością zastrzałów lub dodając pod śruby mocujące zastrzał podkładki. W zestawie KIT Wicher 25M kąt skrzydeł jest już zdefiniowany.

 

Lotki - jak wcześniej sygnalizowałem lotki w Wicherku 25-M wymagają niesymetrycznych wychyleń.  Zróżnicowanie  wychyleń lotek powinno wynosić  1/3 do dołu i 2/3 do góry. Znaczy to tyle, że jeżeli przyjmiemy maksymalne wychylenia lotek góra/dół 60 mm to lotka w dół powinna wychylić się o 20 mm a w górę o 40 mm. Aby zapewnić w/w efekt nierównego wychylenia lotek ich sterowanie musi odbywać się z osobnych kanałów np. 1 i 6.  I tak skręcając modelem w prawo, lotka prawa wychyla się maksymalnie o 40 mm do góry a lewa o 20 mm w dół, przy skręcie w lewo odwrotnie.

 

Klapy – ustawiamy, jako dwupołożeniowe sterowane przełącznikiem z jednego kanału np. 5 przy pomocy kabla „Y”. Maksymalne wychylanie klap wynosi 40 mm (pełne klapy) do lądowania i 20 mm do startu (półklapy).

 

 

Ster wysokości SW jego wychylenia ustawiamy na  ± 20 mm

 

Ster Kierunku SK - ustawiamy na ± 25 mm

 

Wszystkie podane wyżej wartości wychyleń zapewniają możliwość wykonywana modelem Wicherka 25-M podstawowych figur akrobacji.  Dla zapewnienia precyzji sterowania dobrze jest ustawić funkcję exponentów w nadajniku dla lotek, SK i SW na - 50%. Zapewni to dokładne  sterowanie modelem w okolicy położeń neutralnych sterów i odpowiednią ich skuteczność przy dużych wychyleniach. Należy bezwzględnie sprawdzić i upewnić się, co do prawidłowych kierunków wychyleń sterów. Jest to banalny, ale często spotykany błąd kończący się rozbiciem modelu. 

 

 

Napęd modelu – sprawdzamy prawidłowy kierunek obrotów silnika, sprawdzamy czy silnik utrzymuje maksymalne obroty. Jeżeli w modelu został użyty napęd, jaki opisałem nie powinno być z nim problemów – został już sprawdzony. Jeżeli został użyty napęd inny należy sprawdzić pobierany przez silnik prąd (nie może być większy od katalogowego) oraz sprawdzić przy pomocy np. wagi wędkarskiej ciąg tego napędu. W tym celu stawiamy kadłub modelu na gładkiej powierzchni do tylnej części kadłuba przyczepiamy wagę wędkarską i włączamy napęd na max. Stosunek ciągu do całkowitej wagi modelu przy naładowanych akumulatorach powinien być nie mniejszy niż  0,8  (ciąg napędu/waga modelu>0,8)

 

 

Podwozie – należy sprawdzić geometrię podwozia modelu. W neutralnej pozycji SK podwozie powinno zapewniać ruch modelu po jego osi a koła powinny obracać się bez oporów. Dobrze jest sprawdzić zabezpieczenie kół przed ich zsunięciem z osi. Zdarzało się widzieć mi odlatujące koła w locie i na czym wtedy wylądować ?

Jeżeli nie mamy zaufania do swojej aparatury (np. jest nowo zakupiona) koniecznie sprawdzamy jej zasięg na ziemi.

Bez wykonania tych wszystkich opisanych wyżej czynności i upewnienia się, że wszystko jest dobrze nie powinniśmy się zabierać za oblatywanie modelu

 

 

Przygotowaliśmy model do oblotu:

 

 

 

 

post-5634-0-09551000-1401309986_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brakuje tylko badań psychotechnicznych pilota. ;)

 

Badania psychotechniczne - aj to zawsze można uzupełnić  :)

 

To są dane regulacyjne i oczywiste oczywistości dla modelarzy już doświadczonych, ale nasze forum jest zróżnicowane i myślę że mniej doświadczeni Koledzy mogą być tym zainteresowani. Niektóre opisy oblotów modeli na forum mogły by na to wskazywać.  A mnie samemu zdarzyło się kiedyś ustawić odwrotne działanie żyroskopu na SW i lot modelu był bardzo krótki - na całe szczęście model przetrwał. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oblot modelu

 

Jeżeli wykonaliśmy model i jego regulacje zgodnie z dokumentacją i zamieszczonymi wskazówkami nie powinno być kłopotów z jego oblotem.  Wicherk 25-M jest współczesnym i w pełni sterowalnym modelem w związku z tym jego oblotu dokonujemy startując z ziemi. 

 

Do tego celu należy wybrać odpowiednio duży równy teren z dobrym podejściem (dobrze, gdy mamy do dyspozycji lotnisko modelarskie), aby model mógł wytarować i wylądować dokładnie pod wiatr.  Nie należy oblatywać modelu przy silnym wietrze, ale nieduży równo wiejący wiatr (1-3 m/s) jest nawet pomocny. Przed oblotem dobrze jest modelem trochę pokołować, ale robimy z wyczuciem na małej prędkości, żeby nie wystartować modelem w sposób niezamierzony. Sprawdzamy w ten sposób czy model utrzymuje kierunek jazdy na wprost.  Odradzam startowanie z przygodnych dróg, jest pewne, że model z takiej drogi przy starcie zboczy i kapotaż mamy zapewniony. Ni jak na takiej drodze potem wylądować ?

 

Pierwszy lot nowego modelu jest zawsze stresujący. Ten pierwszy lot ma na celu wytrymowanie modelu, i co najważniejsze bezpieczne nim wylądowanie. Przed startem sprawdzamy jeszcze raz działanie wszystkich sterów i prawidłowość kierunku ich wychyleń.

 

Powoli rozpędzamy model na małym gazie i jeżeli model utrzymuje zadany kierunek, płynnie zwiększamy gaz na maksimum. Jeżeli model zbacza i nie możemy go opanować przerywamy natychmiast start. Ustawiamy ponownie model i powtarzamy start. Prawdopodobne jest, że model przy starcie będzie chciał uciekać w lewo, dlatego należy być na to przygotowanym i lekko korygować jego ruch SK.  Model rozpędza się i podnosi ogon, co sygnalizując gotowość startu, należy wtedy b.lekko zaciągnąć ster wysokości i model znajdzie się w powietrzu.

 

Wznosimy się na bezpieczną wysokość i wykonujemy pierwsze bardzo łagodnie zakręty. Zmniejszamy gaz do połowy i sprawdzamy jak model zachowuje się przy neutralnym położeniu sterów. W razie potrzeby dokonujemy trymowania sterów w nadajniku. Najlepiej poznać zachowanie się modelu latając łagodnymi poziomymi ósemkami. Lecąc po prostej sprawdzamy czy model utrzymuje poziom dla średnich i maksymalnych obrotów silnika. Po zamknięciu gazy model powinien zacząć łagodnie opadać.

 

Po około 6 minutach lotu przygotowujemy się do lądowania. Otwieramy klapy do połowy i ustawiamy model na kursie do lądowania. W momencie, gdy znajdziemy się na ścieszce schodzenia ustawiamy klapy na pełne wychylenie i zamykamy gaz. Model zaczyna schodzić dość stromo w dół i traci prędkość. Na samą ziemią delikatnie wyrównujemy model do poziomu i spokojnie czekamy na jego przyziemienie. Model jakiś czas leci równolegle do ziemi, aż delikatnie usiądzie.

 

Użycie klap powoduje nieznaczne podniesienie nosa modelu do góry, więc dobrze jest zmiksować klapy ze sterem wysokości. Po włączeniu klap, SW powinien wychylić się lekko do dołu proporcjonalnie do pozycji klap. Wartość max. wychylenia SW dobieramy doświadczalnie zaczynając od małych wartości. Lecąc na klapach należy pilnować właściwego pochylenia modelu - poziomu w locie lub jego pochylenia w dół przy lądowaniu (przed przyziemieniem).  Klap używamy również przy starcie ustawiając je na połowiczne wychylenie. Klapy dobrze sprawdzają się w dni bezwietrzne, kiedy skracają drogę startu i lądowania. Przy lądowaniu modelu pod silny wiatr używanie ich jest niecelowe.  Filmy z lotów Wicherka 25-M ilustrujące to, co napisałem o technice startu i lądowania są dostępne na forum.

 

Początkowo możemy nie używać klap, bo pierwszy lot to i tak spore emocje.

 

W moim modelu Wicherka 25-M zastosowałem dodatkowo samolotowy żyroskop Futaba GYA 430 połączony do sterem kierunku (SK). Umożliwił mi on starty i lądowania modelu po prostej nawet przy poprzecznym wietrze. Żyroskop ten nie jest niezbędny, ale bardzo pomocny w dni, kiedy kierunek wiatru nie sprzyja lataniu. Żyroskop działa tylko przy starcie i lądowaniu a podczas lotu jest wyłączany radiem z kanału 7.

 

Myślę, że przestrzegając opisanych wyżej rad zachowując spokój i rozsądek dokonanie Koledzy udanego oblotu modelu i zasmakujecie szybko w kolejnych lotach dochodząc aż do lotów z akrobacją. Wicherek 25-M wykonuje poprawnie i bezpiecznie wszystkie podstawowe figury akrobacji. 

 

Życzę powodzenia  :) 

 

post-5634-0-83943600-1401479637_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oblot modelu

 

Jeżeli wykonaliśmy model i jego regulacje zgodnie z dokumentacją i zamieszczonymi wskazówkami nie powinno być kłopotów z jego oblotem.  Wicherk 25-M jest współczesnym i w pełni sterowalnym modelem w związku z tym jego oblotu dokonujemy startując z ziemi. 

 

Do tego celu należy wybrać odpowiednio duży równy teren z dobrym podejściem (dobrze, gdy mamy do dyspozycji lotnisko modelarskie), aby model mógł wytarować i wylądować dokładnie pod wiatr.  Nie należy oblatywać modelu przy silnym wietrze, ale nieduży równo wiejący wiatr (1-3 m/s) jest nawet pomocny. Przed oblotem dobrze jest modelem trochę pokołować, ale robimy z wyczuciem na małej prędkości, żeby nie wystartować modelem w sposób niezamierzony. Sprawdzamy w ten sposób czy model utrzymuje kierunek jazdy na wprost.  Odradzam startowanie z przygodnych dróg, jest pewne, że model z takiej drogi przy starcie zboczy i kapotaż mamy zapewniony. Ni jak na takiej drodze potem wylądować ?

 

Pierwszy lot nowego modelu jest zawsze stresujący. Ten pierwszy lot ma na celu wytrymowanie modelu, i co najważniejsze bezpieczne nim wylądowanie. Przed startem sprawdzamy jeszcze raz działanie wszystkich sterów i prawidłowość kierunku ich wychyleń.

 

Powoli rozpędzamy model na małym gazie i jeżeli model utrzymuje zadany kierunek, płynnie zwiększamy gaz na maksimum. Jeżeli model zbacza i nie możemy go opanować przerywamy natychmiast start. Ustawiamy ponownie model i powtarzamy start. Prawdopodobne jest, że model przy starcie będzie chciał uciekać w lewo, dlatego należy być na to przygotowanym i lekko korygować jego ruch SK.  Model rozpędza się i podnosi ogon, co sygnalizując gotowość startu, należy wtedy b.lekko zaciągnąć ster wysokości i model znajdzie się w powietrzu.

 

Wznosimy się na bezpieczną wysokość i wykonujemy pierwsze bardzo łagodnie zakręty. Zmniejszamy gaz do połowy i sprawdzamy jak model zachowuje się przy neutralnym położeniu sterów. W razie potrzeby dokonujemy trymowania sterów w nadajniku. Najlepiej poznać zachowanie się modelu latając łagodnymi poziomymi ósemkami. Lecąc po prostej sprawdzamy czy model utrzymuje poziom dla średnich i maksymalnych obrotów silnika. Po zamknięciu gazy model powinien zacząć łagodnie opadać.

 

Po około 6 minutach lotu przygotowujemy się do lądowania. Otwieramy klapy do połowy i ustawiamy model na kursie do lądowania. W momencie, gdy znajdziemy się na ścieszce schodzenia ustawiamy klapy na pełne wychylenie i zamykamy gaz. Model zaczyna schodzić dość stromo w dół i traci prędkość. Na samą ziemią delikatnie wyrównujemy model do poziomu i spokojnie czekamy na jego przyziemienie. Model jakiś czas leci równolegle do ziemi, aż delikatnie usiądzie.

 

Użycie klap powoduje nieznaczne podniesienie nosa modelu do góry, więc dobrze jest zmiksować klapy ze sterem wysokości. Po włączeniu klap, SW powinien wychylić się lekko do dołu proporcjonalnie do pozycji klap. Wartość max. wychylenia SW dobieramy doświadczalnie zaczynając od małych wartości. Lecąc na klapach należy pilnować właściwego pochylenia modelu - poziomu w locie lub jego pochylenia w dół przy lądowaniu (przed przyziemieniem).  Klap używamy również przy starcie ustawiając je na połowiczne wychylenie. Klapy dobrze sprawdzają się w dni bezwietrzne, kiedy skracają drogę startu i lądowania. Przy lądowaniu modelu pod silny wiatr używanie ich jest niecelowe.  Filmy z lotów Wicherka 25-M ilustrujące to, co napisałem o technice startu i lądowania są dostępne na forum.

 

Początkowo możemy nie używać klap, bo pierwszy lot to i tak spore emocje.

 

W moim modelu Wicherka 25-M zastosowałem dodatkowo samolotowy żyroskop Futaba GYA 430 połączony do sterem kierunku (SK). Umożliwił mi on starty i lądowania modelu po prostej nawet przy poprzecznym wietrze. Żyroskop ten nie jest niezbędny, ale bardzo pomocny w dni, kiedy kierunek wiatru nie sprzyja lataniu. Żyroskop działa tylko przy starcie i lądowaniu a podczas lotu jest wyłączany radiem z kanału 7.

 

Myślę, że przestrzegając opisanych wyżej rad zachowując spokój i rozsądek dokonanie Koledzy udanego oblotu modelu i zasmakujecie szybko w kolejnych lotach dochodząc aż do lotów z akrobacją. Wicherek 25-M wykonuje poprawnie i bezpiecznie wszystkie podstawowe figury akrobacji. 

 

Życzę powodzenia  :) 

 

attachicon.gifaswiatła08.jpg

Bardzo ładne podsumowanie!

 

pozdrawiam,

 

Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dostałem dzisiaj z Szamotuł dokładną specyfikację 4 zestawów Wichra 25M. Ponieważ w specyfikacji są odnośniki do moich filmów i opisu na forum załączam ją dla zainteresowanych.

 

Jeżeli któryś z Kolegów zdecyduje się zbudować Wichra 25M i opisze to na forum, może liczyć na moje wsparcie i ew. wspólny oblot modelu w Lublinie

 

 

ZESTAWY-WICHER25M.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Na pikniku Wicherek 25 M wziął udział w zawodach na celność w lądowaniu. Liczył się punkt dotknięcia kół z ziemią. Linia "0" środka znajduje się po lewej stronie. Odstęp między liniami 2m czyli dokładność lądowania  wyniosła ok. 1 m.

 

post-5634-0-92654300-1404202922_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na spotkaniu w Radawcu TeBe oglądając mojego Wicherka był zdziwiony, że model nie nosi śladów żadnych napraw. Dla mnie to było oczywiste, ale wtedy sobie uświadomiłem, że jest to jeden z moich modeli, który nie doznał nigdy żadnych uszkodzeń. Przetrwał pomyślnie dwa sezony, latanie na silnym wietrze i na nieznanych lotniskach, loty z uczniami i udziały w konkursach. Chyba będę musiał nalepić na model "krecika" oczywiście przekreślonego.:-)

 

 

post-5634-0-52774300-1404539269.jpg

 

 

i krecik smutny dla modeli co miały mniej szczęścia:

 

post-5634-0-98579300-1404560025.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.