dukeroger Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 Witam Taki ostatnio padl temat na lotnisku, ktos z kolegow zostal poinformawany w sklepie modelarskim zeby smigla APC najpierw zahartowac - gotujac je we wrzatku i schladzajac w zimnej wodzie. W wyniku tego zabuiegu mniej pekaja. Calosc brzmi smiesznie i wrecz odwrtonie do zamyslu hartowania ale chcialem sie zapytac bardziej doswiadczonych kolegow - ile w tym prawdy? Dodam ze na stornie APC nie ma tym slowa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zefirek Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 Kiedyś dawno temu... wrzucałem do wrzątku śmigła do silników samozapołonowych, po tym zabiegu były bardziej elastyczne. Nie gotowałem i nie chłodziłem ich w zimnej wodzie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
zbjanik Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 Tak,tak, gotowało się takie np. firmy Sobaś z Wrocławia.... Ale dla elastyczności jak pisze Marcin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
zbjanik Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 No, chyba sie starzeję, bo przypomniała mi się całą metka do trójłopatowego, czarnego śmigła 200/100, które też oczywiście było wygotowane: "Wytwórnia Artykułów Modelarskich Wiesław (albo Henryk) Sobaś Wrocław, ul. Cierniogajska 10"- numeru telefonu już jednak nie pamiętam. Pamięta ktoś taką firmę? Robili też kółka do podwozia, zbirniki do uwięzi... Link to comment Share on other sites More sharing options...
symon5 Posted June 28, 2013 Share Posted June 28, 2013 jak w latach 70-80. kupiło sie śmigło kavana to przed lataniem zagotowywało sie wode do wrzątku i na chwile myk do wody , ale bij zabij czy do zimnej wody nie pamietam .gdy się tego nie robiło śmigiełko potrafiło się rozlecieć .ale wydaje sie że obecne wysokoudarowe tworzywa nie powinny potrzebować takich obróbek wodnych. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robertus Posted June 29, 2013 Share Posted June 29, 2013 Byłoby chyba o tym w instrukcji? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam P. Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Widać producent nie zna się na śmigłach, bo pewnie wspomniałby o tym w instrukcji albo sam by to robił Link to comment Share on other sites More sharing options...
dukeroger Posted July 1, 2013 Author Share Posted July 1, 2013 Musze przyznac ze wilokrotnie lamalem smigla APC i mam o nich opinie jako kruchych, kupujac towar "inspirowany APC" odnotowalem ze oprocz koloru tworzywo jest bardziej elastyczne i nieco wiecej wybacza. Co szkodzi sprobowac - nastepne ugotuje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wojtass_nt Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Jeśli miało by to poprawić właściwości to dlaczego producent tego nie robi? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robertus Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 Jak chcecie mieć elastyczne śmigła to kupcie pomarańczowe gws. Dla mnie oryginalne APC są takie jak mają być a w porównaniu z "apc like", ee nie ma co porównywać. Sa po prostu lepsze. Mam kilka APC i nie musiałem ich wyważać, pozostałe - zawsze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zefirek Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 Jak chcecie mieć elastyczne śmigła to kupcie pomarańczowe gws. Dla mnie oryginalne APC są takie jak mają być a w porównaniu z "apc like", ee nie ma co porównywać. Sa po prostu lepsze. Mam kilka APC i nie musiałem ich wyważać, pozostałe - zawsze. ...a ja mam kilkadziesiąt różnych śmigieł Pisałem o latach osiemdziesiątych i wczesnych ‘90 ubiegłego wieku. Teraz bez problemu można nabyć śmigła, jakie tylko się chce! Pozdrawiam, Marcin Link to comment Share on other sites More sharing options...
robertus Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 No dokładnie. Jest taki wybór wielkosći, kształtów, materiałów it... ,że nie potrzeba kombinować. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TooM Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Przypadkowo trafiłem na stary wątek ale ponieważ nie padło poprawne wyjaśnienie sprawy postanowiłem "odświeżyć" Śmigła APC i nie tylko, robione są z PA6 lub z PA66.Są to poliamidy i jako takie wymagają w procesie produkcji kondycjonowania tzn nasycania tworzywa wodą. Chyba że są modyfikowane np elastomerem. Dlatego gotowanie ma sens jeśli chcemy zwiększyć elastyczność i wytrzymałość, a najlepiej przeprowadzać to w parze wodnej (są do tego profesjonalne parowarki). Szybkość przesączania parą nie jest jednak liniowa i jeśli koniec smigła jest gotowy po pół godzinie to 6mm dopiero po 8 w temp 80 stopni. Wrzucanie do zimnej wody nie ma sensu bo nie jest to hartowanie. Dlaczego producent tego nie robi .Proste nie opłaca się (zużycie energii) i nie ma takiej potrzeby ponieważ tworzywo wchłonie wodę w ilości wystarczającej z powietrza, w czasie przechowywania w magazynie. Wydaje mi się że całkowite przesączenie śmigła woda mogłoby spowodować że będzie za miękkie mimo stosowania w nich wypełniacza z ciętego rowingu. Tak dla ciekawości wrzucę w pracy ( jak będziemy przeprowadzać taki proces) śmigła APC do parownika i opiszę co wyszło po częściowym kondycjonowaniu i po pełnym,tzn uwzględniając średnią grubość śmigła i grubość podstawy Link to comment Share on other sites More sharing options...
dukeroger Posted December 28, 2013 Author Share Posted December 28, 2013 no i w koncu jest jakis konkret, dziekuje bardzo za ta informacje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts