Jump to content

FUN FLY w wersji dwupłatowej


przemo
 Share

Recommended Posts

Ostatnio czasu mam dużo, idzie jesień znowu zapowiada się siedzenie w domu i szukanie zajęcia na siłę więc co mi tam :P jak pisałem już wcześniej w temacie o ENERGY zaczął chodzić mi po głowie Fun Fly w wersji dwupłatowej. Na razie model rodzi się w głowie a konkretnie w Sketchupie :) Po zbudowaniu wcześniej Madmana , niedawno Energy i poskładaniu Extry 300 z zestawu Pana Mirka postanowiłem w oparciu o te modele spróbować zaprojektować coś swojego, a co mi z tego wyjdzie czas pokaże ;) Bardzo spodobał mi się sposób budowy kadłuba ENERGY więc się na nim wzoruje ale nie do końca.

Ogólne założenie do projektu:

- konstrukcja balsa, sklejka

- krycie folią

- napęd elektryczny

- rozpiętość w granicy 900 mm

- długość bez silnika 813 mm

- górny płat albo prosty albo łamany jak w Ultimate (tego jeszcze nie jestem pewien)

- waga ???

- profil NACA 0015

- skrzydła odejmowane

 

 

Prototyp mam zamiar zbudować z depronu i zlecić wycięcie skrzydeł ze styropianu i okleić taśmą pakową.

post-8897-0-69717900-1379072353_thumb.jpg

 

Konstruktywna krytyka mile widziana ;)

 

CDN ...

Link to comment
Share on other sites

Przypomina ultimate. Były dwie wersje, Z płatem prostym i ze skosem. Ze skosem niby bardziej do akrobacji.

Ja mam u siebie ze skosem.

Nie lepiej poszukać gotowych planów dwupłatowca?

https://drive.google...bkNsMl9SMkJMNUU

 

Jeszcze nie wiem czy będę robił ze skosem ale raczej na pewno a jak będę robił ze skosem to raczej tylko górny płat dolny pozostanie prosty. Co do szukania planów to trzeba coś samemu może w końcu zrobić ... czasu mam aż nadto więc chce się troszkę pomęczyć ;) Pionowe usterzenie zerżnięte z Ultimate potwierdzam :) bardzo mi się podoba taki kształt ;)

 

To może nie być najlepsza decyzja....

możesz uzasadnić ...

Link to comment
Share on other sites

Czasu mam dużo, zima przed nami, depron i styropian nie są drogie więc mogę trzaskać prototypy dowoli :P co do kątów w dwu płatach znalazłem wzmianki o kącie zaklinowania +1 oba płaty, potem że dolny ma być dodatni a górny ujemny, według Schier'a górny na +4 dolny na +3 ale tu mowa o profilu płasko wypukłym a jeszcze gdzieś ktoś radził żeby dopaść model dwupłata dobrze latający i zerznąć od niego profil proporcję i kąty ... jeszcze pozostaje jedna metoda eksperymentalna czyli tzw "po trupach do celu" i tej się będę trzymał więc w myśl tej zasady przetestuje również profil NACA 0015, który jest o wiele grubszy od NACA 63012 i bardziej skłania się ku konstrukcji typu Fun Fly co mi zależy Rzymu nie zbudowano od razu ;) Chciałem zacząć rysować w Corel Draw 9 ale jakoś nie mogę się w nim odnaleźć :(

Link to comment
Share on other sites

a możesz napisać coś więcej o tym Robercie jak u Ciebie wyszło z kątami ?

Tak dodam na marginesie że Twoje boje z budową pierwszego edf'a zainspirowały mnie spróbowania stworzenia czegoś przez siebie, czyli małymi kroczkami do celu ;)

Link to comment
Share on other sites

Całość opisałem w wątku z budowy. Nie wiem czy dobrze robiłem, ale najpierw oblatałem wersję tylko z dolnym płatem, a potem metodą prób i błędów mocowałem górny płat. Na marginesie dolnopłat ultimate z kfm-4 lata nadzwyczaj stabilnie.

Kątów nie mierzyłem, zrobiłem zdjęcie może coś Ci pomoże. Oba są z pewnością dodatnie. Lotkami się nie sugeruj bo są opuszczone.

IMGP1976.JPG

Link to comment
Share on other sites

Pozwoliłem sobie edytować Twój obrazek:

post-7987-0-08301100-1379089817_thumb.jpg

 

Weź pod uwagę jedną wskazówkę, którą przekazał mi Eryk Potocki. Kształt statecznika poziomego powinien być zbliżony do kształtu skrzydła, czyli patrząc na Twoje efekty prazy, skrzydła powinny być lekko łamane.

Link to comment
Share on other sites

Pozwoliłem sobie edytować Twój obrazek:

post-7987-0-08301100-1379089817_thumb.jpg

 

Weź pod uwagę jedną wskazówkę, którą przekazał mi Eryk Potocki. Kształt statecznika poziomego powinien być zbliżony do kształtu skrzydła, czyli patrząc na Twoje efekty prazy, skrzydła powinny być lekko łamane.

 

Tutaj Twoje słowa troszkę gryzą mi się z fun fly'ami którymi latam może nie na co dzień ale latam, czyli Madman i ENERGY. Dla potwierdzenia o co mi chodzi załączam zdjęcie planów Madmana, na których widać że statecznik poziomy ni jak nie jest podobny kształtem do skrzydła chyba że chodzi o spływ bo tutaj idzie dopatrzyć się podobieństwa.

post-8897-0-66012300-1379094728_thumb.png

 

Co do wzmocnień które zaznaczyłeś na czerwono ... latając już ENERGY gdzie jest brak tych wzmocnień a mój dwu płat wielkościowo ma dorównywać ENERGY uważam za bezcelowy wzrost masy na ogonie. Oczywiście mogę się mylić ale bazuje na własnych doświadczeniach.

Link to comment
Share on other sites

Dzięki Karolu racja jest o wiele grubszy więc już przerobiłem pod profil NACA 63015, choć i tak przetestuje profil NACA 0015 ;) Wy ażurowałem słupki łączące górny płat z dolnym. Jak wcześniej wspomniałem mam zamiar robić demontowane skrzydła więc muszę jeszcze rozwiązać problem mocowania słupków do skrzydeł.

post-8897-0-24618600-1379150132_thumb.jpg

 

W planach mam zamiar jeszcze co nie co zmniejszyć kabinkę tak żeby zaczynała się przed słupkiem lub w połowie słupka, żeby nie haczyła o skrzydło jak będzie zdejmowana celem dostania się do wyposażenia.

Rozrysowałem troszkę wręg kadłuba. W zasadzie do rozrysowania zostały mi wręgi w ogonie i dwie wręgi kabinki.

post-8897-0-46804600-1379150600_thumb.jpg

 

Troszkę mnie denerwuje ten Sketchup bo nie ma połowicznej miarki czyli rysuje albo 1 mm albo 2 mm nie można narysować 1,5 mm troszeczkę szkoda bo to troszeczkę pokomplikuje sprawy przy wycinaniu elementów ale jakoś nadrobię to papierem ściernym ;)

 

CDN ...

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.