Jump to content
Sign in to follow this  
pawel55

budowa pierwszego multikoptera

Recommended Posts

Witam,

 

Zakładam ten temat aby opisać trochę budowę mojego pierwszego wielowirnikowca :)

Celem jest wasza ocena, sugestie i opinie co dalej, co byście zmienili, a co dodali.

Pierwotnie, z kim nie rozmawiałem na forach, padały zdania ze na 5s bedzie ciężko, ze "nawet na youtube ciezko znaleźć quada na 5s" "ze na forum chyba nie ma"

Mam tą satysfakcję ze mimo problemów z doborem części, zerową wiedzą (teraz juz chyba trochę wiecej wiem, dzięki wszystkim postom z forum jakie czytałem i ludziom którym zawracałem głowe męczącymi pytaniami) pomału zaczyna nabierać to kształtu, a ecalk pokazuje dość optymistyczne wyliczenia

 

części jakie do tej pory skompletowałem to:

 

rama z600-v3 600mm 

2 pakiety 5s5000 mAh25-35C turnigy 

FC APM 2.6 Flight Controller + Ublox GPS , Compass +power module

Silniki RCX 4215-21 650KV

 

po doliczeniu wagi regli i odbiornika, gotowy do lotu. Wychodzi mi ze ponad 30 min utrzyma sie w zawisie, a jeśli owe dwa pakiety połącze liniowo razem to nawet ponad 40 min uwzględniajac, ze waga wzrośnie o dodatkowy pakiet

Biorąc pod uwagę opinie jakie uzyskałem na forum ze ecalk trochę przekłamuje, można sie spodziewać ze bedzie trochę nawet lepszy czas, choć niekoniecznie.  

Jeszcze jedno pytanie, co oznacza w ecalc "dodatkowe obciążenie 5548g" czyli uciąg maksymalny ze tyle może podnieść na tych silnikach czy sie mylę?

Bede wdzieczny za kazdą opinię, jak wam sie widzi ten projekc, czy narazie wszystko dobrze rozumuje i co ewentualnie zmienić 

 

kilka fotek:

Beztytulu_wsrnqew.jpg

 

IMG0151JP_wsrnqwx.jpg

 

IMG0147JP_wsrnqws.jpg

 

IMG0146JP_wsrnqsp.jpg

 

IMG0148JP_wsrnqsh.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liczenie z kalkulatorem na biurku nie zawsze pokrywa się z rzeczywistością, no i wszystko zależy od wagi do lotu, bo przecież coś mu założysz

a nie będziesz wisiał stale golasem w powietrzu, bo w tej opcji to wyciągnąłem z F-450 prawie 30min.

Share this post


Link to post
Share on other sites

właśnie liczę wagę do lotu, narazie bede latał golasem zeby opanować sztukę latania. szkoda coś powiesić i rozwalić. Z czasem jedynie co myślałem dorzucić to telemetrie i jakąś małą kamerkę do fpv wiec waga znacząco nie wzrośnie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By artwszol
      Cześć!
       
      Zawsze chciałem zrobić jakąś relację z budowy, ale nigdy nie miałem okazji. Może obawiałem się też reakcji bardziej doświadczonych modelarzy, ale w końcu się zdecydowałem i oto jest.
      Jakiś czas temu od kolegi dostałem kadłub razem z usterzeniem do szybowca 'rekreacyjnego', ale coś na kształt klasy F3F/F3B. Leżał chwilę, w końcu zabrałem się za projektowanie i budowę skrzydeł.
       
      W pierwszym etapie wziąłem się za geometrię skrzydła. Kolega mówił, że skrzydełka miały rozpiętość 2,3m. Postanowiłem zrobić je jednak odrobinę większe. Zdecydowałem się na 2,5m. Cięciwę przykadłubową mam narzuconą przez kadłub, więc nie poszaleję. Chciałem zrobić skrzydła półeliptyczne lub kształtem do nich zbliżone. W ruch poszedł AutoCAD. Zaprojektowałem więc coś na kształt obrysu eliptycznego.

      Nie zwracajcie uwagę na różne końcówki skrzydła, bo chciałem zostawić sobie brak zaokrąglenia, żeby mieć z czego ściągać wymiary.
       
      W kolejnym etapie dobrałem profil skrzydła. Po wstępnej selekcji rozważyłem następujące opcje: AG24, HS1.7/9, MH32, SD7003 i SD7037. Wrzuciłem to do XFLR5. Masę modelu oszacowałem na około 1.7 kg. Znając geometrię zdefiniowałem analizę profilu typu 2 (polecam ). Wpisuje się tam dane modelu i program oblicza parametr Re.sqrt(Cl). Najwierniej oddaje zmiany charakterystyk modelu w locie i pod wpływem zmiany liczby Reynoldsa

      Zdecydowałem się na wybór profilu AG24. Dlaczego? Otóż ze względu na niską krytyczną liczbę Reynoldsa i dużą doskonałość. Liczba Reynoldsa na końcówce dla krytycznego kąta natarcia wynosi 40000, gdzie cięciwa końcówki to 6cm. Krytyczna liczba Re dla profilu to około 45000 i jest najniższa wśród pozostałych profili.
       
      Wrzuciłem wszystko, razem z geometrią, kadłubem i usterzeniem, do XFLR5. Zrobiłem szybką obwiednie obciążeń i na podstawie obliczeń programu wyeksportowałem sobie rozkład momentu gnącego wzdłuż rozpiętości. Na tej podstawie obliczyłem wymiary dźwigara i dobrałem wielkości pasów dźwigara:

      Zaznaczyłem na czerwono miejsce, gdzie moment gnący jest zbyt duży jak na ten dźwigar. Nie martwię się tym, gdyż nie brałem pod uwagę wpływ pokrycia, dźwigara tylnego oraz przede wszystkim bagnetu do łączenia skrzydełek, który akurat będzie w miejscu, gdzie dźwigar 'nie domaga'.
       
      Konstrukcja skrzydła będzie składała się z rdzenia styropianowego, pasów dźwigara, dźwigara tylnego, krawędzi natarcia oraz z balsowego pokrycia. Na to wszystko pójdzie folia.
       
      Zabrałem się do roboty. Umówiłem się z kolegą, który ma ploter i poświęciliśmy chwilę czasu, żeby to wszystko wyciąć.

      Z największymi segmentami nie było problemu. Pojawił się on z końcówkami. Drut niszczył tą najcieńszą część. Po kilku próbach i manewrach z temperaturą drutu, udało się wyciąć. Całość robi wrażenie:

       
      Wyciąłem jeszcze sobie podkładkę pod skrzydła, żeby ich nie zwichrować podczas budowy. Po miesiącu przerwu kupiłem w końcu drewno i zrobiłem dźwigar. Najgorsze było to, że jest on stopniowany, ale łączenie nie było trudnością. Na tą chwilę zrobiłem jeden z czterech pasów dźwigara. Resztę będę robił pewnie po weekendzie.

       
      Jak zrobię kolejne etapy to będę tu pisał. Chętnie przyjmę rady dotyczące budowy, stosowanych materiałów, klejów itp. Mimo tego, że robiłem już skrzydła identyczną metodą, to tamte miały dużo grubszy profil i były trapezowe, więc dość proste w budowie.
       
      Pozdrawiam
    • By jacek_podwysocki
      Witajcie,
       
      W tym roku postanowiłem, że poza lataniem modelami rc, także zbudować swój pierwszy latający model. Wybór padł na Piper'a Cub J-3.
       

      Źródło: https://hobbystation.co.nz/fms-piper-j3-cub-v2-yellow-1410mm-55-5-wingspan-rtf/
       
      Model: Piper J-3 Cub
      Rozpiętość skrzydeł: 1700mm
      Długość modelu: 1117mm
      Napęd: elektryczny (plan stworzony pod silnik spalinowy)
      Plan: Piper_Cub_170cm_.pdf
       
      Prace rozpocząłem od konwersji przekrojów potrzebnych materiałów z cali na mm i tutaj już pojawiły się pierwsze niespodzianki. Nie wszystkie przekroje dostępne np. na rynku amerykańskim są dostępne u nas, wobec tego kilka elementów konstrukcyjnych będzie miało nieznacznie większe przekroje niż w projekcie. Dla zainteresowanych załączam ściągę do konwersji.Piper_Cub_170cm_.pdf
       
      Kolejnym etapem było wycięcie wszystkich elementów potrzebnych do złożenia lewego skrzydła przy pomocy elektrycznej wyrzynarki włosowej, zacząłem od żeber.
       


       
      Wszystko szło dobrze do momentu w którym doszedłem do żebra W-3. Jak widać na projekcie, ma ono inne wycięcia na dźwigary niż pozostałe żebra oraz otwory są na zupełnie innej wysokości. Przymierzałem je do żeber W-2 i W-1, żeby ocenić, jak powinienem zmniejszyć grubość dźwigarów, żeby weszły w otwory ostatniego żebra. Na poniższym zdjęciu widać nałożone żebra W-1 i W-3 na siebie, gdzie widać, że najbardziej optymalnym umiejscowieniem mniejszego żebra (W-3) byłoby w połowie wysokości żebra W-1. Pytanie do Was, czy to jest okej? Z tego co widziałem na zdjęciach, Piper'y mają skrzydło płaskie u dołu aż do samego końca a tutaj wygląda na to, że będzie ono się zwężało.
       

      Piper_Cub_170cm_.pdf
       
      Pytanie nr 2: na projekcie mam informację, że przedni dźwigar ma być ze zwykłej balsy a tylny z twardej balsy. Czy bardzo zmniejszę wytrzymałość konstrukcji skrzydła stosując zwykłą balsę w obu dźwigarach? A może wystarczy większy (przedni) dźwigar zrobić z sosnowej listewki a tylny ze zwykłej balsy?
       
       

      metric-conversion-chart.pdf
    • By morfeusz1987
      Już za kilka dni zaczynam relacje z budowy  P-38 Lightning.
       
      Dane techniczne:
      skala 1/5.3
      długość 208cm
      rozpietosc 289cm
      waga ok 20kg
      napęd prawdopodobnie 2x rcgf55
       

       

    • By Fuzzy
      Cześć!
       
      Od niedawna wróciłem do modelarstwa (po 10 latach przerwy). 
      Na codzień latam FunFly 1,2m - zdecydowanie znudziło mnie latanie od lewej do prawej tym modelem, postawiłem na coś konkretnego na przyszły sezon. 
      Zapewne pare osób które śledzą budowę MXa użytkownika enter1978 widziało, że zdecydowałem się właśnie na jego budowę.
      Postanowiłem założyć temat, ponieważ w razie gdy coś spiernicze, lub będę miał z czymś problem, to się po prostu spytam.
       
      Jest to moj pierwszy w życiu KIT, zapewne wiele rzeczy zepsuję (Tak, już to zrobiłem, lecz o tym za chwile...)
       
      W takim razie, do dzieła. 


       
      Paczka odebrana, warunki trochę spartańskie, lecz trzeba działać na tym co się ma. 
       
      Wstępne zapoznanie z KITEM

       
      No i trzeba zacząć działać, standardowo od skompletowania elem. do budowy domku. 


       
      W pierwszej kolejności postanowiłem wszystko przeszlifować - frez zrobił swoje. 

       
      Wszystko przeszlifowane, stwierdziłem że zaznaczę teraz co trzeba ze sobą skleić.. 

       
      Wszystko ogarnięte, więc trzeba sklejać.  Żywica L285 plus H285, no i jazda
      Tak mniej więcej wygląda warstwa kleju

       
      Wszystko sklejone, no i teraz trzeba czekać na następny piękny powrót z pracy..

       
      Lecz chwila..
      W nocy, wstałem bo jedna rzecz mi nie dawała spokoju, no i słusznie.
      Bocznice domku niestety skleiłem odwrotnie. 

      Niestety, 10h w pracy w tym 13h poza domem zrobiły swoje.
      Zmęczenie, brak doświadczenia i pośpiech wyszły w bardzo słabym momencie, no cóż.. 
      Trochę mnie to zniechęciło, ponieważ liczyłem że wyjdzie sprawnie, no ale.. Trudno
      Nie ma co się łamać, tak więc
      cdn..
       
    • By Sztosik
      Witam,
      Właśnie rozpocząłem budowę Wicherka 10 RC, jest to mój pierwszy model, posiadam plany 1:1 wicherka wolnolatającego. 
      Jakie modyfikacje muszę wprowadzić w konstrukcji żeby nadawała się do zdalnego sterowania? 
      Czy ma ktoś plany wersji RC?
       

       
      Aktualnie jestem na etapie wycinania żeberek, wycinam je multiszlifierką, ale idzie bardzo ciężko, znacie jakieś lepsze metody?
       

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.