Skocz do zawartości

Zdarzenie w centrum miasta .


Tomek.

Rekomendowane odpowiedzi

Czarku - no przez takich orłów, niestety ograniczą nam możliwości latania. Tak jak jest to mocno promowane we Francji i Niemczech :( Całkowity brak zrozumienia problemu. Ale z drugiej strony wielu "kolegów" pomaga im w takich pomysłach robiąc rożne dziwne rzeczy z modelami.

 

Akurat dzisiaj skończyła się w Warszawie konferencja wysokiego szczebla o bezzałogowcach. Minister Infrastruktury, prezes ULC, dyrektorzy PAŻP i europejskich odpowiedników, EASA, prezesi wielu dużych koncernów UAV... Tematem była gospodarka i miejsca pracy w branży UAV, ale najwięcej miejsca poświęcone było bezpieczeństwu i regulacjom. Przypadek?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W wypadkach F1 giną osoby biorące w nich udział ... Resztę sobie dopowiedz

 

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Niestety nie znasz się.

 

A czy rejsowe nie spadają? Każdemu absolutnie każdemu i temu początkującemu i temu doświadczonemu może zdarzyć się nieszczęście. I nie ma tu absolutnie żadnej złotej recepty na zapobieżenie takim sytuacjom. Choćby przykład Czarka gdzie model przeleciał 29km po okręgu. To niby w jakiej odległości trzeba latać żeby model upadł nie w aglomeracji.

 

Właśnie chyba tylko Czarek może się pochwalić lataniem w takim miejscu gdzie do najbliższej aglomeracji było ochocho albo i dalej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... Chodzi mi o to, ze mamy moim zdaniem pretensje do operatorów dronów a dopuszczamy do takich sytuacji, ze model spada na parking w centrum miasta.

 

To jak już jesteś taki mądry to zaproponuj jakieś rozwiązanie które w 100% zapobiegnie takim incydentom. 

Gadasz dla samego gadania.  Ani treści ani sensu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miejmy świadomość tego, ze po takich wypadkach żaden ustawodawca nie będzie pytał sie TommiegoTom o to czy można latać rc, tylko walnie zakaz i koniec

 

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Coś mi uciekło

 

Gadasz i nic nie mówisz, więc albo coś konkretnego napisz albo przestań gadać bez sensu bo zaczyna to być już irytujące.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

@TeBe: Jeśli to rzeczywiście ATZ EPRG, to sprawa nie taka oczywista. Gdyby był aktywny i miejsce lotów jest bliżej jak 6km, trzeba by zezwolenie od lotniska. Ale dziś był nieaktywny. OC dla modeli poniżej 5kg nie jest obowiązkowe.

Aktywny ATZ jest nadal strefą G. Sprawdzone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tommy ty chyba nie rozumiesz co napisałem. 

 

Sam chyba siebie nie rozumiesz, ja już wymiękam...

 

Co można zaproponować? Moim zdaniem niezależny system sprowadzania na ziemię jest koniecznością (dla kopterów też a może nawet tym bardziej), ale ciągle nie zwolni to z myślenia. Tak blisko zwartej zabudowy nie wolno latać wysoko, na pewno nie "na termikę". 

 

A może jak w rakietach kosmicznych - ładunek wybuchowy :) Po utracie linku BUUUM i na ziemię spadają resztki styropianu.

 

Może niech lepiej znowu zacznie padać, przez dwa dni trzy ofiary w "małym lotnictwie" i jeszcze to... a już się wydawało że rok się skończy nieźle...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aktywny ATZ jest nadal strefą G. Sprawdzone.

 

 

Oficjalna wykładnia PAŻP wygląda jak poniżej:

 

"Witam 

 

Wszystkie ATZ w Polsce sa sklasyfikowane jako przestrzeń klasy G. 

 

Z wymogów tej klasy (Aneks 11 ICAO dodatek 4 )wynika, że: 

 

IFR -  mają obowiazek złożenia FPL i utrzymywania dwustronnej 

łączności z właściwym organem służby informacj powietrznej (w tym 

przypadki z AFIS (o ile istnieje). Nie jest wymagana uzyskanie 

zezwolenia ATC. 

 

VFR -  nie mają obowiazku złożenia FPL i utrzymywania dwustronnej 

łączności z właściwym organem służby informacj powietrznej (w tym 

przypadki z AFIS (o ile istnieje). Nie jest wymagana uzyskanie 

zezwolenia ATC. 

 

Wniosek - nie ma wymogu uzyskania zezwolenia organu AFIS na przelot 

przez aktywny ATZ, ale ze względu bezpieczeństwa (skoki spadochronowe, 

intensywne loty szkolne)  ogólnie stosowaną praktyką jest nawiaząnie 

łączności z AFIS ( lub kierownikiem lotów  RADIO XXXXXXXX  zgodnie z 

AIP VFR) podanie swojej pozycji, zamiarów ... i uzykanie informacji o 

ruchu w ATZ, możliwe też jest uzyskanie rady do unikniecia kolizji. 

Eurokontrol nawet zaleca, że w przypadkach gdy nie  ma procedur , 

przepisów  - stosowanie zachowań, procedur stosowanych praktyk  które 

się sprawdziły w życiu  i poprawiają bezpieczeństwo ruchu lotniczego 

- tzw " best practis" 

 

Publikacja strefy ATZ w AUP  i jej aktywacja nie oznacza rezerwacji 

tylko dla jednego użytkownika czy  zamknięcia przestrzeni ale stanowi 

informację dla innych użytkowników o ruchu w tym rejonie co podnosi 

bezpieczeństwo wszystkich użytkowników 

 

Nadmieniam, że w chwili obecnej tylko w ATZ EPMO jest zapewniana 

certyfikowana służba AFIS , w  ATZ:  EPBC, EPML, EPWT jest zapewniana 

słuzba AFIS (informatorzy z licencją) ale bez certyfikacji ULC. 

 

 

 

Henryk Główka 

Ośrodek Planowania Strategicznego ASM 

Biuro Zarządzania Przestrzenią Powietrzną i Przygotowania Operacyjnego 

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej 

(0) 22 574 57 26 / 29 (fax)" 

A żeby latać w aktywnym ATZ trzeba mieć pozwolenie lotniska. Chyba, że lot powyżej 6km od granicy lotniska i do 100m AGL.

 

http://www.pansa.pl/index.php?menu_lewe=ops&lang=_pl&opis=OPS/ops_rpa

 

Nie, nie trzeba mieć pozwolenia lotniska. Patrz post powyżej. Ty powołałeś się na loty w CTR, ja mowie o ATZ.

 

Edit. A przepraszam. Wczytuje się w nowe przepisy i chyba nie mam racji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przykro mi, ale nie masz racji.

 

Dla modeli stosuje się:

 

Nowelizacja Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 8 sierpnia 2016r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków Załącznik nr 1. (http://dziennikustaw.gov.pl/du/2016/1317/1)

 

A w nim:

 

pkt 4.1...

7) w strefie ATZ za zgodą zarządzającego daną strefą i na warunkach przez niego określonych

 

Oraz

 

 

4.3. Warunków, o których mowa w pkt 4.1 ppkt 6, 7, 10 i 11, nie stosuje się w przypadku wykonywania lotów modelami latającymi,  o których masa startowa nie przekracza 0,6 kg, w przypadku wykonywania lotów w odległości większej niż 1 km od granicy lotniska lub poza terenem obiektów chronionych przez strefę P do wysokości nie większej niż 30 m lub do wysokości najwyższej przeszkody takiej jak drzewa lub obiekty budowlane znajdujące się w promieniu do 100 m od operatora.
 
4.4. Warunków, o których mowa w pkt 4.1 ppkt 6 i 7, nie stosuje się w przypadku wykonywania lotów modelami latającymi o masie startowej nie większej niż 25 kg w odległości większej niż 6 km od granicy lotniska i do wysokości nie większej niż 100 m nad poziomem terenu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.