sp2jbs Posted January 26, 2017 Share Posted January 26, 2017 Witam Mam zamiar wybudować model samolotu "Elitar-Sigma" co spełni moje założenia. Samolot powinien wystartować z lotniska trawiastego, wody, śniegu. Elitar-Sigma | Samara VVV-Avia - light sport aircrafts manufaktur Skala 1:5 spełni moje oczekiwanie. Rozpiętość około 2m, co pozwoli przetransportować model niewielkim samochodem na lotnisko. Lekka konstrukcja jest obecnie produkowana. Brak dokumentacji to jest problem. Poszperam w Internecie i do budowy modelu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sp2jbs Posted January 26, 2017 Author Share Posted January 26, 2017 Na podstawie zdjęć i filmu rozpocząłem budowę. Materiałem na kopyto jest styrodur. Oto moje dotychczasowe efekty. Mata i żywica epoksydowa L 285 dwie warstwy na kopyto. Aby pozbyć się styroduru na początek lutownica transformatorowa. Rozpuszczalnik Acetonowy do usunięcia pozostałości. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomek Posted January 26, 2017 Share Posted January 26, 2017 Wygląda super tylko martwi mnie sztywność konstrukcji. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grafitxt Posted January 27, 2017 Share Posted January 27, 2017 Też czasem laminuje na styropianowym kopycie ale zawsze oklejam je taśmą pakową i nacieram zwykłym auto-woskiem. Nie ma wtedy problemu z pozbyciem się niechcianego styropianu bo taśma odchodzi od laminatu. Kabina wyszła super. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mayster8405 Posted January 27, 2017 Share Posted January 27, 2017 Prawdopodobnie nic nie znajdziesz, bo to chyba najświeższy produkt rosjan i chyba nikt jeszcze go nie budował jako model RC. Może się mylę .Znalazłem tylko tyle z "planów" 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sp2jbs Posted January 27, 2017 Author Share Posted January 27, 2017 Witam Dzięki wszystkim za obserwacje jak i cenne rady. Tomku spieszę pokazać Ci moje wypociny jak i wzmocnienia dokoła okien i drzwi. Zawiasy to problem, aby były jak w oryginale, w moich założeniach ma być redukcja. Mirku dzięki za Twoją sugestię co do oklejania taśmą jak i zastosowanie wosku. Mój projekt to założenie jak najmniej szlifowania wykonanej skorupy. Henryku dziękuje, ja tu szukałem, to co pokazałeś jest miłe. http://www.vvv-avia.ru/rus/obzor-elitar-sigma.html tu zanlazłem ciekawy podgląd budowy samolotu. Według opisu skrzydła mają lotki jak i klapy szczelinowe, dla mnie zastosuję tu profil Clarka Y. Żeberka skrzydło złożyłem na sucho. Silnik 15ccm śmigło od Jacka Bieli. Mierzenia do kadłuba na sucho Wiele przede mną przemyśleń. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sp2jbs Posted January 28, 2017 Author Share Posted January 28, 2017 Dziś podzielę się innymi przemyśleniami, wiem że moje podejście do budowy przypomina Dobromira. Dostałem rurki z karbonu i waga jaka jest korzystniejsza, aluminiowa wiadomo miej wytrzymała na zgięcia. nie cena ale waga jest istotna. Kompletuje serwa takie będą w modelu. Poszukuje konkretnych zawiasów do klap jak i do lotek. Poproszę o pomoc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michal3013 Posted January 28, 2017 Share Posted January 28, 2017 Jeśli chodzi o zawiasy do klap to polecam coś takiego http://modelemax.pl/pl/zawiasy-inne/10344-zawias-klapowy-27x11-mm--t-max-00503.html a do lotek zawiasy kołkowe Link to comment Share on other sites More sharing options...
sp2jbs Posted January 29, 2017 Author Share Posted January 29, 2017 Dziękuję Michale za podpowiedz. Wczoraj odwiedziłem dwa sklepy i nie znalazłem, Ty otworzyłeś mi inne myślenie. Znalazłem tu http://riku.pl/towar/p/id/6581/kontekst/4333/ Wykorzystując rysunki, a właściwie to są zdjęcia JPG-i, do stworzenia planów w skali 1:5. Piksele się rozjeżdżają, tak to wygląda: planami wymościłem podłogę OOjjj. Oszklenie, to po zawiasach do otwierania kabiny, następny problem dopasowanie to inna bajka, muszę zakupić opalarkę aby lepiej ukształtować. Drzwi przed wycięciem posłużą mi za kopyto ominę budowę dodatkowych kopyt okien do kabiny. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sp2jbs Posted January 29, 2017 Author Share Posted January 29, 2017 Dziś wybrałem się z żoną do modelarni. Potrzebuje dorobić końcówki skrzydeł. Kopyto wykonałem wcześniej aby wykonać z balsy końcowe żeberka zgodne z rysunkiem tu aby pokazać fotki z wykonania przydała się pomocna żona, balsę polewam wrzątkiem wynik po wyschnięciu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sp2jbs Posted January 30, 2017 Author Share Posted January 30, 2017 Dziś od przyjaciela Stasia otrzymałem potrzebne mocowanie silnika, płytka z duraluminium po obróbce na tokarni. [attachmentle117919:20170130_115935.jpg] jako piasta łącząca rurę karbonową stanowiący element Elitar-Sigma. lekkie uzupełnienia poskładam to i pomierzę jak dalej budować Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomek Posted January 30, 2017 Share Posted January 30, 2017 Ile waży ten kawał blachy pod mocowanie silnika? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanislaw Posted January 30, 2017 Share Posted January 30, 2017 Witam Nie ważyłem -aluminium nie jest taki ciężki . Marian trochę go ogryzie pilnikiem i będzie lżejszy . Mocowanie silnika benzynowego jednak musi być trochę odporniejszy na drganie ,konstrukcja na razie delikatna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomek Posted January 30, 2017 Share Posted January 30, 2017 A jak będzie wyglądało mocowanie tej blachy do rurki węglowej? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanislaw Posted January 30, 2017 Share Posted January 30, 2017 śrubki M 4 będą jednocześnie łączyły piastę z rurką przez blacha =4 do tulei silnika Link to comment Share on other sites More sharing options...
sp2jbs Posted January 30, 2017 Author Share Posted January 30, 2017 Witam Tomku, tu mam kilka fotek z mojej dzisiejszej pracy piłka włośnicowa i waga zniknie, nie tak jak bym sobie życzył. Tak dla porównania - sklejka ma wiele zalet, jednak wadą jest miękkość materiału waga dla przykładu domka zabawa z obróbką aluminium, jak wspominał Stanisław - pilnik... gwintowniki waga a to ma być połączone a po sklejeniu rozważam nity zniknie kilka gram jak sporo jeszcze przemyśleń. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sp2jbs Posted January 31, 2017 Author Share Posted January 31, 2017 Dzisiaj tak niewiele, ale do przodu ramka włośnicowa (laubzega) jeden powie nie wiele ale aby Tomkowi z Puław dopowiedzieć ile to warzy? muszę usunąć miejsce na dźwignię do gazu. i na wagę komplet ściany ogniowej z dur-aluminium i łącznika z rurą carbonową. niewiele odciąłem waga 154 gramy z przodu Ś/C to jest wiele. Jest to jednak miej niż domek ze sklejki. Silnik z kompletem to 1138 tu tłumik zostanie przerobiony a dziś tak wydech ma być wyprowadzony bardziej do tyłu nowe problemy Stanisław ma wizje jak to zrobić. Link to comment Share on other sites More sharing options...
widar123 Posted February 1, 2017 Share Posted February 1, 2017 Panie Marianie, mam trochę obaw, że zamocowanie rury będącej stelażem do silnika nie jest w jego osi. To przesunięcie od osi będzie powodowało zwiększenie amplitudy drgań od silnika, co może w konsekwencji doprowadzić do pęknięcia węglowej rury. A tak poza tym, to nie za duży ten silnik pod ten model ? w końcu to nie akrobat, tylko lekki samolot do rekreacji ;-) Tak czy inaczej bacznie śledzę postępy w budowie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bartek Piękoś Posted February 1, 2017 Share Posted February 1, 2017 Temat bardzo ciekawy, więc tym większa, do Ciebie Kolego Marianie, prośba o większą staranność przy pisaniu. Miejscami jest jak szyfr Dziękuję z góry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sp2jbs Posted February 1, 2017 Author Share Posted February 1, 2017 Witam postaram odpowiedzieć na pytania. Darku co wielkości silnika, to wybrałem taki kompromis związany z małym doświadczeniem, latałem moim ulubionym modelem samolotu Se5a z silnikiem elektrycznym, lot przypominał walkę o przetrwanie. Dopiero jak założyłem silnik O.S 22 ccm, model sprawiał zadowolenie, fakt na zawodach w Płocku wykonałem jeden lot przed komisją. Wibracja silnika spowodowała uszkodzenie instalacji zapłonowej. Wybudowałem nowy domek pod silnik przy sprzyjających warunkach sprawdzę na lotnisku. Wilga miała silnik 26 ccm i w niekorzystnych warunkach wietrznych spotkała się z matką glebą, jak zainstalowałem silnik 33 ccm efekt jest znakomity, wykonałem kilka dobrych startów jak i międzylądowań, to mnie przekonało do zapasu mocy a nie kombinowania tylko ze śmigłem. Bartku, wiem, za szybko myślę jak piszę, a to trudno zapanować, nigdy nie byłem w te klocki dobry. PRZEPRASZAM. Nawet jak tu piszę, myślę że To przesunięcie od osi będzie powodowało zwiększenie amplitudy drgań od silnika, co może w konsekwencji doprowadzić do pęknięcia węglowej rury. Proszę o wszystkie uwagi, pomogą w dalszej budowie, dzięki. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts