Jump to content

Elitar-Sigma


sp2jbs
 Share

Recommended Posts

Witam

 

Mam zamiar wybudować model samolotu "Elitar-Sigma" co spełni moje założenia. Samolot powinien wystartować z lotniska trawiastego, wody, śniegu.

 

Elitar-Sigma | Samara VVV-Avia - light sport aircrafts manufaktur

 


 

Skala 1:5 spełni moje oczekiwanie.

Rozpiętość około 2m, co pozwoli przetransportować model niewielkim samochodem na lotnisko.

Lekka konstrukcja jest obecnie produkowana. Brak dokumentacji to jest problem. 

Poszperam w Internecie i do budowy modelu.  

 

Link to comment
Share on other sites

Na podstawie zdjęć i filmu rozpocząłem budowę. 

Materiałem na kopyto jest styrodur.

Oto moje dotychczasowe efekty.

 

post-14202-0-97819500-1485441831_thumb.jpg

post-14202-0-09924700-1485441860_thumb.jpg  post-14202-0-11189900-1485441888_thumb.jpg

post-14202-0-42875300-1485441914_thumb.jpg

 

Mata i żywica epoksydowa L 285 dwie warstwy na kopyto.

 

post-14202-0-15049300-1485442113_thumb.jpg

 

Aby pozbyć się styroduru na początek lutownica transformatorowa.

 

post-14202-0-63326400-1485442236_thumb.jpg 

 

Rozpuszczalnik Acetonowy do usunięcia pozostałości.

 

post-14202-0-03597200-1485442406_thumb.jpg 

  • Upvote 3
Link to comment
Share on other sites

Też czasem laminuje na styropianowym kopycie ale zawsze oklejam je taśmą pakową i nacieram zwykłym auto-woskiem. Nie ma wtedy problemu z pozbyciem się niechcianego styropianu bo taśma odchodzi od laminatu. Kabina wyszła super.

Link to comment
Share on other sites

Witam 

​Dzięki wszystkim za obserwacje jak i cenne rady.


Tomku spieszę pokazać Ci moje wypociny jak i wzmocnienia dokoła okien i drzwi. 

Zawiasy to problem, aby były jak w oryginale, w moich założeniach ma być redukcja. 

 

post-14202-0-31891400-1485545851_thumb.jpg

post-14202-0-01637500-1485545913_thumb.jpg

post-14202-0-25685500-1485545964_thumb.jpg

post-14202-0-35125500-1485546019_thumb.jpg

 

Mirku dzięki za Twoją sugestię co do oklejania taśmą jak i zastosowanie wosku.

Mój projekt to założenie jak najmniej szlifowania wykonanej skorupy.

 

Henryku dziękuje, ja tu szukałem, to co pokazałeś jest miłe.  


 

post-14202-0-68967600-1485547692.jpg

 

tu zanlazłem ciekawy podgląd budowy samolotu.

Według opisu skrzydła mają lotki jak i klapy szczelinowe, dla mnie zastosuję tu profil Clarka Y.

 

Żeberka 

 

post-14202-0-30901900-1485550597_thumb.jpg 

post-14202-0-16010600-1485550666_thumb.jpg

post-14202-0-57563200-1485550714_thumb.jpg

 

skrzydło złożyłem na sucho. Silnik 15ccm  

 

post-14202-0-62174000-1485550897_thumb.jpg 

 

śmigło od Jacka Bieli. Mierzenia do kadłuba na sucho 

 

post-14202-0-20813700-1485551043_thumb.jpg 

post-14202-0-92289800-1485551183_thumb.jpg 

post-14202-0-25762700-1485551230_thumb.jpg 

 

Wiele przede mną przemyśleń. 

post-14202-0-42761100-1485546072_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

​Dziś podzielę się innymi przemyśleniami, wiem że moje podejście do budowy przypomina Dobromira.

 

post-14202-0-15121900-1485620105.jpg

 

Dostałem rurki z karbonu i waga jaka jest korzystniejsza, aluminiowa wiadomo miej wytrzymała na zgięcia.

 

post-14202-0-77016600-1485620390_thumb.jpg

post-14202-0-91877700-1485620453_thumb.jpg

post-14202-0-76497800-1485620501_thumb.jpg

post-14202-0-85874600-1485620547_thumb.jpg

post-14202-0-37760300-1485620600_thumb.jpg 

 

nie cena ale waga jest istotna.

Kompletuje serwa 

 

post-14202-0-31608900-1485620716_thumb.jpg 

 

takie będą w modelu. 

Poszukuje konkretnych zawiasów do klap jak i do lotek. Poproszę o pomoc.

Link to comment
Share on other sites

Dziękuję Michale za podpowiedz. Wczoraj odwiedziłem dwa sklepy i nie znalazłem, Ty otworzyłeś mi inne myślenie. Znalazłem tu http://riku.pl/towar/p/id/6581/kontekst/4333/

 

Wykorzystując rysunki, a właściwie to są zdjęcia JPG-i, do stworzenia planów w skali 1:5. Piksele się rozjeżdżają, tak to wygląda:

 

post-14202-0-13052500-1485680145_thumb.jpg 

post-14202-0-56626500-1485680282_thumb.jpg 

 

planami wymościłem podłogę 

 

post-14202-0-97978700-1485680331_thumb.jpg

post-14202-0-77814700-1485680418_thumb.jpg 

 

OOjjj. Oszklenie, to po zawiasach do otwierania kabiny, następny problem 

 

post-14202-0-05526200-1485680635_thumb.jpg

post-14202-0-71289400-1485680686_thumb.jpg 

 

dopasowanie to inna bajka, muszę zakupić opalarkę aby lepiej ukształtować.

 

post-14202-0-90495000-1485680892_thumb.jpg 

 

Drzwi przed wycięciem posłużą mi za kopyto

 

post-14202-0-28100600-1485680954_thumb.jpg 

 

​ominę budowę dodatkowych kopyt okien do kabiny. 

Link to comment
Share on other sites

Dziś wybrałem się z żoną do modelarni. Potrzebuje dorobić końcówki skrzydeł. Kopyto wykonałem wcześniej

 

post-14202-0-05205700-1485695832_thumb.jpg 

 

aby wykonać z balsy końcowe żeberka zgodne z rysunkiem

 

post-14202-0-95080600-1485695952_thumb.jpg 

 

tu aby pokazać fotki z wykonania przydała się pomocna żona, balsę polewam wrzątkiem

 

post-14202-0-24967900-1485696142_thumb.jpg 

 

post-14202-0-27286000-1485696209_thumb.jpg 

 

wynik po wyschnięciu. 

Link to comment
Share on other sites

Dziś od przyjaciela Stasia otrzymałem potrzebne mocowanie silnika, płytka z duraluminium po obróbce na tokarni.

 

[attachmentle117919:20170130_115935.jpg] 

 

jako piasta łącząca rurę karbonową stanowiący element Elitar-Sigma.

 

post-14202-0-53829300-1485787515_thumb.jpg

post-14202-0-32003700-1485787556_thumb.jpg 

 

lekkie uzupełnienia 

 

post-14202-0-04507400-1485787710_thumb.jpg

post-14202-0-75257700-1485787857_thumb.jpg 

 

​poskładam to i pomierzę jak dalej budować

 

post-14202-0-62654200-1485788092_thumb.jpg

post-14202-0-63284700-1485788176_thumb.jpg

post-14202-0-27733900-1485788298_thumb.jpg 

post-14202-0-90082800-1485787432_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Witam

Nie ważyłem -aluminium nie jest taki ciężki . Marian trochę go ogryzie pilnikiem i będzie lżejszy .

Mocowanie silnika benzynowego jednak musi być trochę odporniejszy na drganie ,konstrukcja na razie delikatna.

Link to comment
Share on other sites

Witam Tomku, tu mam kilka fotek z mojej dzisiejszej pracy 

 

post-14202-0-92641400-1485809115_thumb.jpg

post-14202-0-24918000-1485809175_thumb.jpg​ 

 

piłka włośnicowa i waga zniknie, nie tak jak bym sobie życzył.

Tak dla porównania - sklejka ma wiele zalet, jednak wadą jest miękkość materiału 

 

post-14202-0-01276800-1485809625_thumb.jpg

 

waga dla przykładu domka

 

post-14202-0-39435800-1485809741_thumb.jpg

 

zabawa z obróbką aluminium, jak wspominał Stanisław - pilnik...

 

post-14202-0-60014100-1485809979_thumb.jpg 

 

gwintowniki

 

post-14202-0-63980800-1485810049_thumb.jpg

 

waga

 

post-14202-0-45815500-1485810348_thumb.jpg

 

a to ma być połączone

 

post-14202-0-99913200-1485810541_thumb.jpg

 

a po sklejeniu rozważam nity

 

post-14202-0-27014800-1485810720_thumb.jpg

 

zniknie kilka gram jak

 

post-14202-0-67718400-1485810901_thumb.jpg 

 

sporo jeszcze przemyśleń.

 

post-14202-0-67058300-1485810498_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dzisiaj tak niewiele, ale do przodu ramka włośnicowa (laubzega) jeden powie nie wiele ale aby Tomkowi z Puław dopowiedzieć ile to warzy? muszę usunąć miejsce na dźwignię do gazu.

 

post-14202-0-54186000-1485896000_thumb.jpg

 

i na wagę komplet ściany ogniowej z dur-aluminium i łącznika z rurą carbonową.

 

post-14202-0-34392400-1485896374_thumb.jpg

 

​niewiele odciąłem

 

post-14202-0-26482500-1485896449_thumb.jpg 

 

waga 154 gramy z przodu Ś/C to jest wiele. Jest to jednak miej niż domek ze sklejki. Silnik z kompletem to

 

post-14202-0-06154400-1485896679_thumb.jpg

 

1138 tu tłumik zostanie przerobiony a dziś tak  

 

post-14202-0-93457800-1485896852_thumb.jpg

 

wydech ma być wyprowadzony bardziej do tyłu nowe problemy Stanisław ma wizje jak to zrobić.    

Link to comment
Share on other sites

Panie Marianie, mam trochę obaw, że zamocowanie rury będącej stelażem do silnika nie jest w jego osi. To przesunięcie od osi będzie powodowało zwiększenie amplitudy drgań od silnika, co może w konsekwencji doprowadzić do pęknięcia węglowej rury. A tak poza tym, to nie za duży ten silnik pod ten model ? w końcu to nie akrobat, tylko lekki samolot do rekreacji ;-) Tak czy inaczej bacznie śledzę postępy w budowie.

Link to comment
Share on other sites

Witam postaram odpowiedzieć na pytania.

 

​Darku co wielkości silnika, to wybrałem taki kompromis związany z małym doświadczeniem, latałem moim ulubionym modelem samolotu Se5a z silnikiem elektrycznym, lot przypominał walkę o przetrwanie. Dopiero jak założyłem silnik O.S 22 ccm, model sprawiał zadowolenie, fakt na zawodach w Płocku wykonałem jeden lot przed komisją. Wibracja silnika spowodowała uszkodzenie instalacji zapłonowej. Wybudowałem nowy domek pod silnik przy sprzyjających warunkach sprawdzę na lotnisku.

Wilga miała silnik 26 ccm i w niekorzystnych warunkach wietrznych spotkała się z matką glebą, jak zainstalowałem silnik 33 ccm efekt jest znakomity, wykonałem kilka dobrych startów jak i międzylądowań, to mnie przekonało do zapasu mocy a nie kombinowania tylko ze śmigłem.

 

Bartku, wiem, za szybko myślę jak piszę, a to trudno zapanować, nigdy nie byłem w te klocki dobry. PRZEPRASZAM. Nawet jak tu piszę, myślę że To przesunięcie od osi będzie powodowało zwiększenie amplitudy drgań od silnika, co może w konsekwencji doprowadzić do pęknięcia węglowej rury. Proszę o wszystkie uwagi, pomogą w dalszej budowie, dzięki.
Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.