Skocz do zawartości

samolot do nauki


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Może być jak na pierwszy raz  .

Jeśli pod klockiem zmieści się warstwa depronu  (bo widzę że wkleił się jakoś głęboko ) to zakryj nim go dokładnie ,nie zapomnij zostawić szczelinę na podwozie

Potem możesz to ładnie zeszlifować by uzyskać lekko zaokrąglone krawędzie (to zabieg tylko kosmetyczny )

 

Postaw kadłub do góry nogami na krawędziach kadłuba na których będzie osadzone skrzydło  i sprawdź czy nie stoi krzywo -musi stać idealnie pionowo  .

To będzie dowód że skrzydło będzie mocowane  w prawidłowej pozycji na kadłubie.

Jeśli jest przechylony to wyrównaj .

Gdy uzyskasz idealny pion  wklej w górne krawędzie  kadłuba płaskie listewki by zabezpieczyć je przed zgnieceniem (co zaowocuje np krzywym zamocowaniem skrzydła)  i da podporę pod kołki .

 

Zaraz narysuje gdzie co i jak  a na razie "wypionuj" kadłub jak opisałem wyżej

post-1427-0-94239900-1491842594.jpg

 

Możesz listewkę wkleić od srodka lub na zewnątrz kadłuba , Tobie dla ułatwienia proponuje zrobić to na zewnątrz boków .

Zrób przed wklejeniem zagłębienia na kołki -przyglądnij się rysunkowi ,dzięki nim nie zostaną (kołki)  w razie kraksy wyrwane z  kadłuba .

post-1427-0-83743300-1491843193.jpg

Tak na przyszłość - nie trzeba teraz zmieniać twoich skrzydeł ale przy profilu kfm szerokość stopni KFM  utrzymujemy procentowo na CAŁEJ długości - przyglądnij się końcówce skrzydła na szkicu -to tak na przyszłość  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sterami zajmiemy się później  , pomału ,po kolei ,nie skaczmy z elementu na element  .

Jak masz podstawe skrzydła na kadłubie "wypoziomowaną "  to zrób i przyklej te listewki (wgłębienia na kołki przystosuj rozmiarem do listewek które użyjesz do tego celu ,np listewka 3x3  

Wgłębienie wystarczy gdy będzie mieścić połowę przekroju takiego patyka

 

Co do skrzydeł 

Pisałem wcześniej o wzmocnieniu krawędzi natarcia i spływu skrzydła  kawałkami płaskich listewek  -bez tego zbyt naciągnięta guma  (bo za mała lub bo kraksa ) przetnie skrzydło .

Poniżej masz kolejny szkic

-zielone to llistewki,

-blado niebieskie -strefa mocniejszego oklejenia taśmą .

Są to dwa sposoby które można stosować razem lub osobno - w twoim przypadku możesz już tylko wzmocnić to mocniejszą taśmą lub kilkoma warstwami tej jaką posiadasz .

post-1427-0-88789300-1491844138.jpg

Jak widzisz oba sposoby lekko wychodzą po za szerokość kadłuba - to ważne

 

PS  jak zrobisz co opisałem przejdziemy do usterzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak chcesz kleić NA taśmę to nie CA tylko UHU PORem (tak czy siak naklejania na taśmę nie jest najlepszym rozwiązaniem jeśli taśma trzyma się słabo pianki -ale to musisz ocenić sam .

CA od folii po wyschnięciu może "odskakiwać"  ,tu się lepiej sprawdzi UHU

Pamiętaj o wybraniu płaskich listewek by brzydko nie wystawały nad skrzydłem .

Nie są to mega estetyczne rozwiązania ale na pierwsze loty mogą uratować model z upadków -czyli będzie więcej latania a mniej naprawiania

 

Niema tych wzmocnień w planach bo przypomnę -model był projektowany do wykonania go z depronu modelarskiego  -to jest wręcz całkiem coś innego wytrzymałościowo od podkładów .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tymi listewkami na krawędziach dobra rada. Miałem kiedyś jaskółkę. Był tylko kawałek tektury jak wzmocnienie. Niby wytrzymałe ale przy ciężkich lądowaniach wcinało się. Jednak jak raz guma spadła z wzmocnienia to do dźwigaru dotarła. Teraz o tym pomyślałem i w swoim RWD muszę to wstawić. Czekam tylko na LED. Dobrze mówi Sławek. Tak jak pisze Robertus widzę że na wszelkie uszkodzenia model będzie bardzo mocno odporny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Sławek w żywiole "  a jakoś tak mnie wena na "nauczyciela" wzięła  :)

 

 

Bardzo mocno odporny nie będzie , a bez niektórych wzmocnień model mógł by się rozpaść już przy np zakładaniu skrzydła .

 

Waga - spora powierzchnia nośna (16-17dm )  pozwoli na spokojne loty więc  ani waga (oczywiście w pewnych granicach) ani słaby silnik nie będą tu winne ewentualnie nie udanego lotu (czego oczywiście Dawidowi nie życzymy)

 

Przy tym napędzie szacuje że model ważący nawet 350-400g  będzie w pełni lotny .

 

Skrzydło nie jest grube , przy średniej cięciwie skrzydła około 19cm   profil będzie miał grubość około  18mm    gdzie przy standardowym profilu 12% powinien mieć około 23mm   .

 

 

PS  Dawid zapomniałem dodać

-jak wkleisz listewki na kadłub (te "podskrzydłowe" )  zrób też kołki na gumy -przytnij na nie listewki  tak by wystawały 1cm  -1,5cm z obu stron kadłuba .

 

Przedni kołek będzie wymagał "przebicia się przez "klocek"  więc wstępnie zrób otwór dziurkując to miejsce raz z jednej strony raz z drugiej -by z obu trafić z otworem na wgłębienia w listewkach (jeśli je zrobiłeś)

 

Te części wystające (odmierz przed wklejeniem by nie pokaleczyć kadłuba)  oszlifuj by nie kaleczyły gum.

 

Po wsunięciu kapnij CA na łączenie listewek z kołkami  ale uważaj by nie spłynął na depron - małymi kroplami

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Listewki Twoje zdaje się że mają 6mm szerokości -dziury je osłabią  dla tego wybrałem dla ciebie opcje z "wgłębieniami"

 

 

Jeśli prawidłowo zrobiłeś "klocek"  to przedni kołek właśnie powinien go przebić

 

Jeśli mówisz o tylnym kołku to zgadza się - przebijasz się tylko przez burty

 

Po założeniu gum na skrzydło siła rozciągająca będzie ciągnęła kołki do góry.

Pomyśl jak słabo by był zamocowany kołek bez listewki (która zabezpieczy płaszczyznę mocowania skrzydła i nie pozwoli kołkom na wyrwanie się z kadłuba .

 

post-1427-0-95516400-1491850410.jpg

 

Górne  "wgłębienia" pewniejsze, dolne  łatwiejsze w wykonaniu , możesz zastosować które chcesz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gumki ok

Wzmocnienia mogą być .

 

Skróć kołki - opisywałem -niech wystają z boków 1cm -max 1.5 cm , niepotrzebnie długie łatwiej połamać.

 

Teraz znowu troszkę stawiania juniora do pionu.

 

Te listewki "podskrzydłowe" po bokach kadłuba ,jedna dłuższa ,druga krótsza ... - nie przykładasz się .  Ale niech tak już zostanie.......

 

Krawędź natarcia skrzydła -opisałem  że ma być ZESZLIFOWANA  a nie "przystrzyżona " nożem , tam miał być ładny łuk   ,trudno ,jak wyżej -niech tak zostanie .

 

Jeśli więcej będzie "niech tak zostanie" to zmaleją szanse na udany lot .

To prosty deproniaczek ale nie znaczy że trzeba ignorować dokładność i wygląd.

Uszanuj że masz taką pomoc

 

Przed tobą usterzenie -obok skrzydeł rzecz najważniejsza

Dopieść na razie co się da , jutro dalsze "polecenia"

 

Tylnego kołka jeszcze nie przyklejaj, jeśli już to zrobiłeś to nic się nie stało - dalsze czynności wykonamy inaczej  ,

........zapomniałem że bez górnego poszycia nie znasz rozstawu ścianek kadłuba w tym miejscu....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Usterzenie

W stateczniku wytnij w jego tylnej krawędzi wnękę na listewkę w/g rysunku poniżej

Stery wysokości w podobny sposób połącz krótszym odcinkiem , usuń depron łączący jego połówki -nic nie wniesie do usztywnienia .

Dobrze jest podkleić kawałkiem plastiku (typu karta kredytowa, oczywiście stara nie ważna :P  )jako podstawę pod orczyk -by się nie "wyrobił" w miękkiej piance (ten ciemny niemal trójkąt na rysunku )

Dziurki orczyka ( te dla popychacza nie te do przykręcania) powinny być w jednej linii z osią obrotu sterów

 

 

Zawiasy -wedle uznania , z dyskietki ,z butelki PET , czy też te poliestrowe  o których ci pisałem

Najlepiej gdyby były wklejone w wcięcia , "kieszonki" w połowie grubości podkładu , jak na przekroju

 

post-1427-0-11700200-1491921740.jpg

 

post-1427-0-66374100-1491921798.jpg

 

Statecznik pionowy nie wymaga takich wzmocnień , wystarczą zawiasy (ze 3szt)  i podkładka z plastiku pod orczyk  (analogicznie do steru wysokości )

 

Ważna jest kolejność  tzn -wpierw przyklej sam statecznik pionowy na gotowy poziomy ,możesz się wspomóc wykałaczkami   , dopiero teraz możesz montować ster kierunku.

 

Pamiętaj że przy sterze kierunku  trzeba zwrócić uwagę na  miejsce mocowania orczyka  by nie przeszkadzał sterom poziomym ,przyglądnij się rysunkom .

Przydały by się ze dwie wykałaczki dla wzmocnienia .

post-1427-0-52621200-1491923286.jpg

 

Dolny zawias kierunku będzie wklejony w kadłub -to zostawimy na koniec bo usterzenia jeszcze do kadłuba nie przyklejasz  .

Orczyki daj po przeciwnych miejscach- np od wysokości po lewej stronie  a kierunku po prawej  względem kadłuba .

 

Możliwe że będzie trzeba poprawić w sterze kierunku te wycięcie przez które przechodzi łącznik steru wysokości (w naszym przypadku listewka )

 

Krawędzie sterów powinieneś  zeszlifować w klin ( linia zawiasów) by miały swobodę ruchu  i by nie tworzyć zbyt dużych szpar między statecznikiem a sterem

 

PS Możesz też wpierw przygotować całe usterzenie poziome z wklejonym sterem i orczykiem , przymierz czy nie jest krzywo na kadłubie w swoim miejscu   a przede wszystkim względem skrzydeł .

Jeśli jest prawidłowo -wklej mocno   i dopiero do  takiego gotowego usterzenia z kadłubem możesz montować pion:  wpierw statecznik pionowy a potem ster kierunku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak pamiętam masz orczyki  z dodatkowa płytką przykręcaną z drugiej strony przez ster (dla tego są tu takie na szkicach)

 

Jeśli zastosujesz dodatkowe płytki (o czym pisałem wyżej) wzmacniające z plastiku powiększające jak by podstawę pod orczyk spróbuj go tylko przykleić na CA do takiej płytki   .

Jeśli po wyschnięciu będzie się orczyk dobrze tej karty kredytowej trzymał ;)  to wystarczy to przykleić do steru na UHU (jeśli ten plastik to faktycznie jakaś karta to zetrzyj przed klejeniem nadruki)

Będzie lżejszy montaż od fabrycznego .

Jeśli chcesz użyć fabrycznego sposobu to daj fotkę całego jednego  kompletu.


Lub linka


Chyba widzę - wkręty

Jeśli je chcesz -to muszą  się ciasno wkręcić w płytkę po drugiej stronie ,więc powiększanie dziurek jest ryzykowne .

Jeśli są tam jakieś nakręteczki -to śmiało

 

Ale zalecam sprawdź sposób na klej , tu patyk,tam patyk i jeszcze śrubki....ogon trzeba zrobić możliwie lekko

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.