Jump to content

Dassault Rafale – środek ciężkości, gdzie


Recommended Posts

Witam. Czy pomoże mi ktoś z środkiem ciężkości w tym urządzeniu? Policzyłem programem i jakieś głupoty wychodzia. Po rzucie na test była katastrofa. Zielona kreska to 1/3 natarciaf6a3dfaa96eead898a5fd547c69f619b.jpg

 

Wysłane z mojego SM-N910F przy użyciu Tapatalka

Link to comment
Share on other sites

Pytanie, jak Ty rozumiesz "1/3 natarcia"? Bo wg mojej wiedzy to ma być 1/3 cięciwy skrzydła mierzona od krawędzi natarcia i na rysunku to nie jest 1/3, raczej 1/4.

No chyba, że liczysz 1/3 długości krawędzi natarcia i w tym miejscu prowadzisz prostą prostopadłą do osi podłużnej kadłuba, ale o takim sposobie wyznaczania SC nie słyszałem.

 

W programie zaznaczyłeś, że chodzi o układ "kaczka"?

I co to znaczy, "katastrofa"? Co się konkretnie działo?

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Pytanie Bartka podbijam, w jaki sposób objawia się nie lotność ? Posiadam model o podobnym rozmiarze, lecz wykonany z balsy, sc wypada 12 cm od początku skrzydła. Ta śruba na ogonie to po co ?

post-18442-0-30813300-1492203912_thumb.jpg

 

Jeżeli występuje tylko przy włączonym napędzie, podejrzewam źle ukierunkowany kanał wylotowy. Właśnie ta śruba na ogonie daje do myślenia. Podejrzewam, że ciągnie dziobem do gleby, zgadłem?

Link to comment
Share on other sites

Można wyliczyć i dodatkowo próbować bardzo prostego modelu modelu :)

Jakoś tak sobie radziłem.

 

Edit

moje zdjęcie z innego forum (model do wyznaczenia SC)

delta1.JPG

 

model modelu z zachowaniem wagi (model do dobrania położenia haka i siły katapulty)

katapulta1.jpg

Link to comment
Share on other sites

WITAM

Sorry za zwłokę ale nie miałem czasu. 1/3 krawędzi natarcia. Katastrofa była taka, że zrobił nura dupą, ale to juz naprawione. W/g tego http://fwcg.3dzone.dk/ środek ciężkości mam mieć 17cm od początku skrzydła. Czyli znaczeni dalej niz miałem na początku "założone" - było 13 CM :) Będę robił update co jakiś czas, którego nie mam duzo, ale sie staram cos dłubać. dziś zalaminowałem krawędzie natarcia, bo była chwila.

Z podziękowaniem za informacje :)

Link to comment
Share on other sites

Koledzy,

Do policzenia polozenia SC polecam zrobic prosty model z pianki, w skali oczywiscie z uwzglednieniem katow natarcia etc.  Przesuwasz SC do tylu powoli az przestanie latac; jest to Punkt Neutralny (NP).  Potem przesuwasz go do przodu o 10-20% Sredniej Cieciwy Aerodynamicznej , zalezy od modelu i odwagi pilota.

 

Srednia Cieciwe Aerodynamiczna (Mean Aerodynamic Chord) mozna policzyc roznymi programami; ja uzywam Francuski program:

 

https://tracfoil.com/cm/indexE.html

 

Program wymaga pliku Msvbvm50.dll, ktory mozna scignac z Internet.

 

Zrobilem to do mojego Viggen, ktory wlasnie przechodzi resurekcje (na czasie ;) ) po nieplanowanym "ladowaniu" na drzewie.  Roznica jest taka, ze policzylem w ramach treningu NP uzywajac XFLR5.  PN wyszedl bardzo dokladnie, model przestawal latac w NP a szybowal ladnie juz w 10% SCA.

 

 

post-12308-0-85909500-1492324132_thumb.jpg

 

 

post-12308-0-01854000-1492324094_thumb.jpg

 

 

post-12308-0-13496600-1492324128_thumb.jpg

 

 

Strona Internet o Viggen pisze zeby SC byl 25mm od krawedzi skrzydla; to ta kreseczka najbardziej z przodu.  Tak zrobilem w prototypie i kilka razy po wyrzucie uderzyl nosem w ziemie.  Teraz zrobie na 15%.

 

 

Jest to bardzo prosta metoda, ale czesto stosowana.  Legenda glosi, ze glowni konstruktorzy Concord'a zastanawiali sie, ktore z analizowanych skrzydel zastosowac.  Zrobili podobne modele, i po probach z dachu budynku, wybrali ten, ktory lepiej latal  :D .

 

Czolem

A   

Link to comment
Share on other sites

Takim modelem piankowym można rzucać w trakcie budowy, trzeba tylko to robić jak jest najlżejszy, bez elektroniki, turbiny itp.

Najpierw nisko, z kolan aby go wstępnie wyważyć, a potem już ze stojącego. Trzeba też wyrzucać go w miarę mocno, aby miał odpowiednią prędkość do szybowania.

Kłopot z nowoczesnymi odrzutowcami jest taki, że mają kadłub nośny, co utrudnia wyliczanie SC.

Link to comment
Share on other sites

Robert,

Masz racje z nosnym kadlubem.  Byla juz na ten temat dyskusja w temacie Iskry.  Myslalem przez chwile jak to zrobic, canard i skrzydlo sa na innym poziomie, ale w koncu zrobilem bez bo nie chcialo mi sia z duzo myslec przy Niedzieli.

Moze jutro cos wydumam.

A

Link to comment
Share on other sites

WITAM

Sorry za zwłokę ale nie miałem czasu. 1/3 krawędzi natarcia. Katastrofa była taka, że zrobił nura dupą, ale to juz naprawione. W/g tego http://fwcg.3dzone.dk/ środek ciężkości mam mieć 17cm od początku skrzydła. Czyli znaczeni dalej niz miałem na początku "założone" - było 13 CM :) Będę robił update co jakiś czas, którego nie mam duzo, ale sie staram cos dłubać. dziś zalaminowałem krawędzie natarcia, bo była chwila.

Z podziękowaniem za informacje :)

 

"Zrobił nura dupą" - czyli masz mieć SC bardziej z przodu a nie z tyłu.

Wytnij z depronu sylwetkę/rzut modelu w skali i określ SC dla takiej jeszcze prostszej wersji rzutka niż opisał Andrzej.

Nic nie kosztuje, a daje pojęcie o położeniu SC - warto.

Link to comment
Share on other sites

Zastanawia mnie taka sprawa. Jak zrobic sterowanie??? czy kanardy zrobic na stałe i sterowanie ogarnać tylko "lotkami' z tyłu? Czy stery wysokości dac tylko dla lotek z tyłu, a pochylenie przypisac do przodu? Czy jeszcze odwrotnie przód jako ster wysokości, a tył pochylenia? Czy może jeszcze opcja tył jako całośc, wysokośc i pochył, a kanardy jako taka mała pomoc.

 

Z wlasnych doświadczeń co polecacie, jakie macie u siebie to ustawione?

Link to comment
Share on other sites

Zrobiłem opcje końcowa :-) teraz czekam na dobry dzień, w tym czasie będzie szpachla i papier gramy :-)

 

Wysłane z mojego SM-N910F przy użyciu Tapatalka

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.