jarek996 Opublikowano 13 Stycznia 2018 Opublikowano 13 Stycznia 2018 Po wielu latach "skladania" modeli postanowilem tak przeorganizowac swoje zycie , aby czasu wystarczylo rowniez na ich BUDOWE . Poniewaz dotychczas w mojej modelarskiej karierze towarzyszyly mi wylacznie jednosilnikowce ( zarowno spaliny jak i elektryki ) , przyszedl wiec czas na dwa silniki ! Docelowo ma byc to model samolotu XF5F-1 SKYROCKET ( wtedy watek znajdziecie w POLMAKIETACH , ale mysle ze bedzie to 2019 rok ) , ale zanim sie za niego zabiore , znalazlem bardzo podobna ( lecz znacznie prostsza ) konstrukcje do "ogarniecia" problemow modeli dwusilnikowych . Grzebiac w sieci chcilem znalezc plany TWIN STIKa , a znalazlem niechcacy UGLY TWINa , ktory do zludzenia przypomina SKYROCKETa ( sa do siebie i podobne i rownie brzydkie ) :-) Oto plan modelu : https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=9481 Model w oryginale napedzany jest dwoma silnikami .40 . Ja chcialbym zrobic go na moich ENYAch 53-4C ( ktore juz do mnie "ida" ) . ENYe znalazlem na jakims forum modelarskim w Danii i Pan Dunczyk ma ( czy raczej MIAL ; twierdzi , ze juz wyslal ) je nawet w kombinacji "dwusilnikowej" ( jeden kreci w lewo , drugi w prawo ) . Pisal , ze sa wstepnie dotarte , ale nigdy nie byly w powietrzu ! Poniewaz jak wspomnialem oryginal ma dwa silniki poj. .40 ( dwusuwy ) , wiec pierwszym zauwazalnym problemem jest waga silnikow. Ogladalem rozne .40-ki i waza one ( z tlumikiem ) od 280 do 380 G , a rozwijaja ok 1,0 PS. ENYA 53 -4C wazy 415G z tlumikiem i ma wg instrukcji ok 0,82 HP . Lekko liczac moje silniki waza ok 100G wiecej niz zalecane. Teraz pytanie do ekspertow. Probowac to wywazyc polozeniem pakietu , czy cofnac troszke wrege z lozami silnika ? Jest to moj pierwszy ( jakze maly w porownaniu do PRAWDZIWYCH problemow z tego forum ) problem , dalej mysle ze pojdzie juz z gorki . Silniki ( jesli kreca sie w roznych kierunkach ) montuje sie chyba tak , aby krecily DO KADLUBA ? Sa rozne opinie ( grzebalem juz na forum ; niektorzy pisza nawet ze maja dwa "normlne i tez lata ) . Chodzi rowniez o zaklinowania i wyklony ( bo ponoc sa roznice w montazu loza w zaleznosci od tego JAK smigla sie kreca ) Prosilbym serdecznie o wsparcie kolegow ktorzy juz ten temat ( dwusilnikowca ) przerabiali i maja jakies uwagi ktore pomaga i w budowie i w lataniu. Z gory dziekuje i pozdrawiam ; Jarek
Marcin K. Opublikowano 13 Stycznia 2018 Opublikowano 13 Stycznia 2018 Mam 2x asp .46 w Dual Ace. Sklon i wyklon silników symetryczny. Kręcą w tą samą stronę. Jeżeli będziesz miał silniki z przeciwnym kierunkiem obrotów wtedy sklon w standardzie jak zalecany ale wyklon na zero bo strumień zasmiglowy będzie się rownowazyl. Zalecam ci zakup pokładowego podgrzewacza do świec od firmowego kolegi. Bardzo ułatwia odpalenie bo podchodzisz tylko z rozrusznikiem. Trudno mi tylko powiedzieć w którą stronę powinny się kręcić silniki;)
jarek996 Opublikowano 13 Stycznia 2018 Autor Opublikowano 13 Stycznia 2018 Teraz pozostaje TYLKO zrobic rozrusznik ktory kreci w dwie strony :-) Tak na szybko ; jest to tylko "zamiana kabelkow " czy powazniejsza sprawa ?
rajaner Opublikowano 13 Stycznia 2018 Opublikowano 13 Stycznia 2018 Teraz pozostaje TYLKO zrobic rozrusznik ktory kreci w dwie strony :-) Tak na szybko ; jest to tylko "zamiana kabelkow " czy powazniejsza sprawa ? To bardzo skomplikowana sprawa. Wymaga dużej wiedzy i doświadczenia w obsłudze takich silników. Radzę zaczerpnąć porad u fachowców.
Marcin K. Opublikowano 13 Stycznia 2018 Opublikowano 13 Stycznia 2018 Wystarczy zmienić kable, wtedy pozostaje pamiętać kierunek odpalania:)
MASK Opublikowano 15 Stycznia 2018 Opublikowano 15 Stycznia 2018 A Twoje Enye z palca nie palą? Moje wszystkie Poniewaz jak wspomnialem oryginal ma dwa silniki poj. .40 ( dwusuwy ) , wiec pierwszym zauwazalnym problemem jest waga silnikow. Ogladalem rozne .40-ki i waza one ( z tlumikiem ) od 280 do 380 G , a rozwijaja ok 1,0 PS. ENYA 53 -4C wazy 415G z tlumikiem i ma wg instrukcji ok 0,82 HP . Lekko liczac moje silniki waza ok 100G wiecej niz zalecane. Teraz pytanie do ekspertow. Probowac to wywazyc polozeniem pakietu , czy cofnac troszke wrege z lozami silnika ? - Popularne silniki .40 mają spore kłopoty z osiągnięciem mocy 1 KM na śmigłach powszechnie stosowanych, więc nie warto się przejmować katalogowymi zapiskami. - Do masy samego silnika 53-4C trzeba dodać większą masę większego śmigła (z którym normalna 40 nie dałaby sobie rady), ale za to można zastosować mniejsze zbiorniki paliwa - Położenie wręgi silnikowej wynika z długości silnika wraz z łożem w relacji do pozycji śmigła. Zabawa z położeniem silnika ma sens tylko wtedy, kiedy nie ma innych możliwości wyważenia modelu. Wyważaj pakietem i serwami
jarek996 Opublikowano 15 Stycznia 2018 Autor Opublikowano 15 Stycznia 2018 Tak tez zrobie ! Poniewaz kadlub jest "czysty" ( TZN bez silnika ) , mozliwosci wywazania sa praktycznie nieograniczone.We wtorek-srode dotra do mnie pierwsze materialy i cos tam zaczne wtedy dlubac.
jarek996 Opublikowano 15 Stycznia 2018 Autor Opublikowano 15 Stycznia 2018 Przylozylem dzisiaj silnik do planu i niestety caly gaznik wychodzi poza wrege .... Troszke to kiepsko widac , ale wyszedlem z polozenia smigla ( w rzeczywistosci sa na ZERO , choc fotka troszke przeklamuje ) . Cofac wrege ? W takim przypadku musialbym znalezc jeszcze takie loze ktore nie cofnie tej wregi jeszcze dalej .... Jutro dostane pierwszy rzut materialow , wiec zaczna sie jakies przymiarki :-)
Grifon Opublikowano 17 Stycznia 2018 Opublikowano 17 Stycznia 2018 To nie makieta zrób żeby było jak najprosciej,bez kombinowania, skruć gondole i juz. Zasiadam do kibicowania.
majula7 Opublikowano 17 Stycznia 2018 Opublikowano 17 Stycznia 2018 Jak już dotrą to pokaż jak się kręcą, musisz sobie kupić tahometr co byś zbadał czy coś z tego będzie, próbowałem kręcić silnik w drugą stronę (uzywke) duży jest problem z tym. Co zaś się tyczy podgrzewania świec dobry aku kawałek przewodów i złączka elektryczna i po zabiegu.
pacek Opublikowano 17 Stycznia 2018 Opublikowano 17 Stycznia 2018 a to w ogóle możliwe, żeby czterosuw kręcił się w drugą stronę? przecież dla każdego silnika są ustalone fazy rozrządu zgodne z ustalonym kierunkiem obrotu.
jarek996 Opublikowano 17 Stycznia 2018 Autor Opublikowano 17 Stycznia 2018 Dunczyk od ktorego kupilem ( jeszcze niestety nie doszly ) twierdzil ( zreszta pisal to tez w anonsie ) , ze silniki sa LEWY i PRAWY. Pozniej wyslal mi SMSa , ze nawet zaznaczyl KTORY jest KTORY. Smigla na zdjeciu tez mial rozne ... Z tego co wiem , to nie ma problemu z przestawieniem czterosuwa na LEWY . On je wstepnie dotarl , to znaczy chyba ze chodza jednak w rozne strony Wczoraj wycialem pierwsze wregi , ale okazalo sie tez , ze balsa ktora mialem , to sa "platki" o szer. 800 , a nie 100mm . Model "przemyslany" jest na pod material o rozmiarze 100mm ( i kadlub i statecznik ). Mozna kleic , albo domowic nowe ........ Co do gondol , to bedzie trzeba je skrocic. Wczoraj ogladalem rozne loza silnika i przeciez dojdzie jeszcze ( na 90% ) koncowka loza ktora jest przykrecona do wregi. Czterosuwy w wiekszosci maja gaznik i z tylu , co powoduje , ze trzeba zamawiac dlugie loza i to powieksza jeszcze problem . Pomysle ( jako opcja ) o wklejenie loza z beleczek bukowych , ale to wymaga zmiany drugiej wregi ( jest z balsy ) na sklejke + jakies tam male dlubanka. Wtedy problem mam z glowy. Jasne ze to nie makieta :-) . Ma byc to cos do opanowania przyzwyczajen "dwusilnikowych" .... Tak jeszcze na szybko , to cofajac pierwsza wrege , zmniejszam tym odleglosc do drugiej , a tam jest zbiornik paliwa , ktory i tak wydaje mi sie jakis krotki. Nie mam planow przy sobie , ale teraz tak pomyslalem , ze jednak loze bukowe moze "skonfliktowac" sie ze zbiornikiem paliwa .....
jarek996 Opublikowano 17 Stycznia 2018 Autor Opublikowano 17 Stycznia 2018 a to w ogóle możliwe, żeby czterosuw kręcił się w drugą stronę? przecież dla każdego silnika są ustalone fazy rozrządu zgodne z ustalonym kierunkiem obrotu. Enya engines that have the front crankcase separately attached (do current Enya still have this?) it is possible to "retime" the induction for reverse running by rotating the front crankcase 90 degrees one way (don't know which way though!) LASERy tez mozna "przestawic" . Pisza cos , ze male OS Maxy rowniez sie da . Bylem pogrzebac i znalazlem jedno loze , ktore w moim przypadku jest wrecz IDEALNE ! Problemem ( na dzisiaj ) jest to , ze mam tylko jedno. Kupilem je tydzien temu w moim modelerskim sklepie pod Malmö ( za 25 koron = 10 zl , znalezione w koszu ze starociami ) i wydaje mi sie , ze bylo jeszcze jedno . Jak nie bedzie to poszukam gdzies w swiecie . Fotki na dole . Nakretke z tylu zamienie na nakretke z "hamulcem" + dodatkowo LOCTITE na gwinty
MASK Opublikowano 18 Stycznia 2018 Opublikowano 18 Stycznia 2018 Małe OSy 4t da się przestawić na odwrotne obroty, ale trzeba zdobyć odwrotny wałek rozrządu. Enya ma rozdzielone wałki rozrządu na ssanie i wydech, poza tym moduł zęba pozwala na poskładanie rozrządu tak, aby silnik pracował w przeciwną stronę - żadnych dodatkowych części. Podobna sytuacja jest z silnikamu 2t Enya - można je poskładać inaczej tak aby kręciły w drugą stronę jak ktoś potrzebuje, to napiszę co i jak. 1
jarek996 Opublikowano 18 Stycznia 2018 Autor Opublikowano 18 Stycznia 2018 No to "nasze" ENYe sa wyjatkowe Marcin !
jarek996 Opublikowano 18 Stycznia 2018 Autor Opublikowano 18 Stycznia 2018 Dzisiaj male postepy . Nie czekalem jednak na balse o szer. 100mm , tylko skleilem 80mm do kupy i powstal z tego statecznik. Klej jakis wikolowaty , a pozniej na "dziurki" szpachlowka stolarska JOTUN z tubki. Zaznaczylem tez polozenie zawiaskow i za pomoca przyrzadu ze zdjecia "znalazlem" i oznaczylem os statecznika w celu naciecia pod zawiasy. Doszly tez dzisiaj silniki ( oznaczone NORMALNY i ODWROTNY ) . Silniki jak widac na fotce sa prawie nowe. Do tego PAn Dunczyk dorzucil mi w cenie jeszcze jakies GYRO . Moze sie kiedys przyda . Wycialem dzisiaj prawie wszystkie wregi kadluba i gondol ( te grubosc balsy okazalo sie ze mialem ! ) ,a jutro dostane reszte materialu na kadlub i gondole .
jarek996 Opublikowano 22 Stycznia 2018 Autor Opublikowano 22 Stycznia 2018 Wczoraj i dzisiaj jakies male dlubania . Skonczony statecznik poziomy ( nawet oklejony ! ) i kadlub w 85 %. Okleje go tak jak wygladal ( w duzym przyblizeniu ) SKYROCKET bo on przypomina wlasnie ( tez w duzym przyblizeniu ) SKYROCKETa Mialem akurat resztki zoltej i niebieskiej folii , a dokupilem tylko srebrna . Wszystko idzie migiem , tylko czasu brak i tak troche z doskoku po godzince co trzeci dzien ...
jarek996 Opublikowano 24 Stycznia 2018 Autor Opublikowano 24 Stycznia 2018 Dzisiaj posiedzialem ze 3 godz i cos tam modelu "przybylo". Znalazlem stare loze ktore pasuje do moich silnikow ( 35 mm , a ENYA ma 33 ) . Poniewaz zamowilem kilka dni temu ( z Anglii ) takie same , wiec moglem sobie na moim poeksperymentowac. Po lekkim tuningu okazuje sie , ze moje silniki beda "wystawaly" tylko ok jednego cm ! O tyle wlasnie skroce gondole silnika . Na zdjeciach nie ma jeszcze wywierconej jednej dziury do zamocowania loza ( oryginalna musiala zostac odcieta , bo tam akurat jest iglica gaznika ) To akurat najmniejszy problem ... Pozniej pobawilem sie ze statecznikiem pionowym ( ster kierunku udalo sie nawet okleic ) i kolkiem ogonowym. Po dogieciu drutu 2,5 wszystko sie ladnie spasowalo . Jak jutro znajde czas , to moze wkleje cale ustrojstwo , ale przed tym musze "ofoliowac" kadlub ( bedzie duzo latwiej wyciac paski na stateczniki , jak najpierw wkleic , a pozniej walczyc z folia ) . Nizej zalaczam kilka fotek .
Marcin K. Opublikowano 24 Stycznia 2018 Opublikowano 24 Stycznia 2018 Statecznik poziomy taki z Cherokee;) edytuj posta bo 3x skopiowalo ci tekst
Rekomendowane odpowiedzi