Skocz do zawartości

UGLY TWIN


Rekomendowane odpowiedzi

Po wielu latach "skladania" modeli postanowilem tak przeorganizowac swoje zycie , aby czasu wystarczylo rowniez na ich BUDOWE .  Poniewaz dotychczas w mojej modelarskiej karierze towarzyszyly mi wylacznie jednosilnikowce

( zarowno spaliny jak i elektryki ) , przyszedl wiec czas na dwa silniki !

 Docelowo ma byc to model samolotu  XF5F-1 SKYROCKET ( wtedy watek znajdziecie w POLMAKIETACH , ale mysle ze bedzie to 2019 rok  ) , ale zanim sie za niego zabiore , znalazlem bardzo podobna ( lecz znacznie prostsza ) konstrukcje do "ogarniecia" problemow modeli dwusilnikowych . Grzebiac w sieci chcilem znalezc plany TWIN STIKa , a znalazlem niechcacy UGLY TWINa , ktory do zludzenia przypomina SKYROCKETa ( sa do siebie i podobne i rownie brzydkie ) :-)

 

Oto plan modelu : https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=9481

 

Model w oryginale napedzany jest dwoma silnikami .40 . Ja chcialbym zrobic go na moich ENYAch 53-4C ( ktore juz do mnie "ida" ) . ENYe znalazlem na jakims forum modelarskim w Danii i Pan Dunczyk ma ( czy raczej MIAL ; twierdzi , ze juz wyslal )  je nawet w kombinacji "dwusilnikowej" ( jeden kreci w lewo , drugi w prawo ) . Pisal , ze sa wstepnie dotarte , ale nigdy nie byly w powietrzu ! 

 

Poniewaz jak wspomnialem oryginal ma dwa silniki poj. .40 ( dwusuwy ) , wiec pierwszym zauwazalnym problemem jest waga silnikow. 

Ogladalem  rozne  .40-ki  i waza one ( z tlumikiem ) od 280 do 380 G , a  rozwijaja ok 1,0 PS.

 ENYA 53 -4C wazy 415G z tlumikiem  i ma wg instrukcji ok 0,82 HP . Lekko liczac moje silniki waza ok 100G wiecej niz zalecane.

Teraz pytanie do ekspertow. Probowac to wywazyc polozeniem pakietu , czy cofnac troszke wrege z lozami silnika ? 

 

Jest to moj pierwszy ( jakze maly w porownaniu do PRAWDZIWYCH  problemow z tego forum ) problem , dalej mysle ze pojdzie juz z gorki . 

 

Silniki ( jesli kreca sie w roznych kierunkach ) montuje sie chyba tak , aby krecily  DO KADLUBA ?

Sa rozne opinie ( grzebalem juz na forum ; niektorzy pisza nawet ze maja dwa "normlne  i tez lata ) . Chodzi rowniez o zaklinowania i wyklony ( bo ponoc sa roznice w montazu loza w zaleznosci od tego  JAK smigla sie kreca ) 

 

Prosilbym serdecznie o wsparcie kolegow ktorzy juz ten temat ( dwusilnikowca ) przerabiali i maja jakies uwagi ktore pomaga i w budowie i w lataniu.

 

Z gory dziekuje i pozdrawiam  ; Jarek  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam 2x asp .46 w Dual Ace. Sklon i wyklon silników symetryczny. Kręcą w tą samą stronę. Jeżeli będziesz miał silniki z przeciwnym kierunkiem obrotów wtedy sklon w standardzie jak zalecany ale wyklon na zero bo strumień zasmiglowy będzie się rownowazyl. Zalecam ci zakup pokładowego podgrzewacza do świec od firmowego kolegi. Bardzo ułatwia odpalenie bo podchodzisz tylko z rozrusznikiem. Trudno mi tylko powiedzieć w którą stronę powinny się kręcić silniki;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz pozostaje TYLKO zrobic rozrusznik ktory kreci w dwie strony :-)

 

Tak na szybko ; jest to tylko "zamiana kabelkow " czy powazniejsza sprawa ? 

To bardzo skomplikowana sprawa.

Wymaga dużej wiedzy i doświadczenia w obsłudze takich silników.

Radzę zaczerpnąć porad u fachowców. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A Twoje Enye z palca nie palą? Moje wszystkie :P

 


Poniewaz jak wspomnialem oryginal ma dwa silniki poj. .40 ( dwusuwy ) , wiec pierwszym zauwazalnym problemem jest waga silnikow. 

Ogladalem  rozne  .40-ki  i waza one ( z tlumikiem ) od 280 do 380 G , a  rozwijaja ok 1,0 PS.

 ENYA 53 -4C wazy 415G z tlumikiem  i ma wg instrukcji ok 0,82 HP . Lekko liczac moje silniki waza ok 100G wiecej niz zalecane.

Teraz pytanie do ekspertow. Probowac to wywazyc polozeniem pakietu , czy cofnac troszke wrege z lozami silnika ? 

 

- Popularne silniki .40 mają spore kłopoty z osiągnięciem mocy 1 KM na śmigłach powszechnie stosowanych, więc nie warto się przejmować katalogowymi zapiskami.

- Do masy samego silnika 53-4C trzeba dodać większą masę większego śmigła (z którym normalna 40 nie dałaby sobie rady), ale za to można zastosować mniejsze zbiorniki paliwa :)

- Położenie wręgi silnikowej wynika z długości silnika wraz z łożem w relacji do pozycji śmigła. Zabawa z położeniem silnika ma sens tylko wtedy, kiedy nie ma innych możliwości wyważenia modelu. Wyważaj pakietem i serwami :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przylozylem dzisiaj silnik do planu  i niestety caly gaznik wychodzi poza wrege ....

 

Troszke to kiepsko widac , ale wyszedlem z polozenia smigla ( w rzeczywistosci sa na ZERO , choc fotka troszke przeklamuje ) .

 

Cofac wrege ?    W takim przypadku musialbym znalezc jeszcze  takie loze ktore nie cofnie tej wregi jeszcze dalej ....

 

Jutro dostane pierwszy rzut materialow , wiec zaczna sie jakies przymiarki :-)

post-6937-0-11757900-1516049932_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już dotrą to pokaż jak się kręcą, musisz sobie kupić tahometr co byś zbadał czy coś z tego będzie, próbowałem kręcić silnik w drugą stronę (uzywke) duży jest problem z tym. Co zaś się tyczy podgrzewania świec dobry aku kawałek przewodów i złączka elektryczna i po zabiegu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dunczyk od ktorego kupilem ( jeszcze niestety nie doszly ) twierdzil ( zreszta pisal to tez w anonsie ) , ze silniki sa LEWY i PRAWY.

Pozniej wyslal mi SMSa , ze nawet zaznaczyl KTORY jest KTORY. Smigla na zdjeciu tez mial rozne ...

 

 Z tego co wiem , to nie ma problemu z przestawieniem czterosuwa na LEWY . On je wstepnie dotarl , to znaczy chyba ze chodza jednak w rozne strony  :)

 

Wczoraj wycialem pierwsze wregi , ale okazalo sie tez , ze balsa ktora mialem , to sa "platki" o szer. 800 , a nie 100mm .

Model "przemyslany" jest na pod material o rozmiarze 100mm ( i kadlub i statecznik ).  Mozna kleic , albo domowic nowe ........

 

Co do gondol , to bedzie trzeba je skrocic. Wczoraj ogladalem rozne loza silnika i przeciez dojdzie jeszcze ( na 90% ) koncowka loza ktora jest przykrecona do wregi. Czterosuwy w wiekszosci maja gaznik i z tylu , co powoduje , ze trzeba zamawiac dlugie loza i to powieksza jeszcze problem .

 Pomysle ( jako opcja ) o wklejenie loza z beleczek bukowych , ale to wymaga zmiany drugiej wregi ( jest z balsy ) na sklejke + jakies tam male dlubanka. Wtedy problem mam z glowy.

 

Jasne ze to nie makieta :-) . Ma byc to cos do opanowania przyzwyczajen "dwusilnikowych" ....

 

Tak jeszcze na szybko , to cofajac pierwsza wrege , zmniejszam tym odleglosc do drugiej , a tam jest zbiornik paliwa , ktory i tak wydaje mi sie jakis krotki. Nie mam planow przy sobie , ale teraz tak pomyslalem , ze jednak loze bukowe moze "skonfliktowac" sie ze zbiornikiem paliwa .....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a to w ogóle możliwe, żeby czterosuw kręcił się w drugą stronę? przecież dla każdego silnika są ustalone fazy rozrządu zgodne z ustalonym kierunkiem obrotu.

Enya engines that have the front crankcase separately attached (do current Enya still have this?) it is possible to "retime" the induction for reverse running by rotating the front crankcase 90 degrees one way (don't know which way though!)

 

LASERy tez mozna "przestawic" . Pisza cos , ze male OS Maxy  rowniez sie da .

Bylem pogrzebac i znalazlem jedno loze , ktore w moim przypadku jest wrecz IDEALNE ! Problemem ( na dzisiaj ) jest to , ze mam tylko jedno. Kupilem je tydzien temu w moim modelerskim sklepie pod Malmö ( za 25 koron = 10 zl , znalezione w koszu ze starociami ) i wydaje mi sie , ze bylo jeszcze jedno . Jak nie bedzie to poszukam gdzies w swiecie . Fotki na dole . 

Nakretke z tylu zamienie na nakretke z "hamulcem" + dodatkowo LOCTITE na gwinty

post-6937-0-87677700-1516214318_thumb.jpg

post-6937-0-15453600-1516214330_thumb.jpg

post-6937-0-66157700-1516214348_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Małe OSy 4t da się przestawić na odwrotne obroty, ale trzeba zdobyć odwrotny wałek rozrządu. Enya ma rozdzielone wałki rozrządu na ssanie i wydech, poza tym moduł zęba pozwala na poskładanie rozrządu tak, aby silnik pracował w przeciwną stronę - żadnych dodatkowych części. Podobna sytuacja jest z silnikamu 2t Enya - można je poskładać inaczej tak aby kręciły w drugą stronę :) jak ktoś potrzebuje, to napiszę co i jak.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj male postepy . Nie czekalem jednak na balse o szer. 100mm , tylko skleilem 80mm do kupy i powstal z tego statecznik. Klej jakis wikolowaty , a pozniej na "dziurki" szpachlowka stolarska JOTUN z tubki. Zaznaczylem tez polozenie zawiaskow i za pomoca przyrzadu ze zdjecia "znalazlem" i oznaczylem os statecznika w celu naciecia pod zawiasy. Doszly tez dzisiaj silniki ( oznaczone NORMALNY i ODWROTNY ) . Silniki jak widac na fotce sa prawie nowe. Do tego PAn Dunczyk dorzucil mi w cenie  jeszcze jakies GYRO . Moze sie kiedys przyda . 

 Wycialem dzisiaj prawie wszystkie wregi kadluba i gondol ( te grubosc balsy okazalo sie ze mialem ! ) ,a jutro dostane reszte materialu na kadlub i gondole .

post-6937-0-14215200-1516296951_thumb.jpg

post-6937-0-59837500-1516296966_thumb.jpg

post-6937-0-12111500-1516296978_thumb.jpg

post-6937-0-10810000-1516296994_thumb.jpg

post-6937-0-97782500-1516297006_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj i dzisiaj jakies male dlubania . Skonczony statecznik poziomy ( nawet oklejony ! ) i kadlub w 85 %.

Okleje go tak jak wygladal ( w duzym przyblizeniu ) SKYROCKET  bo on przypomina wlasnie  ( tez w duzym przyblizeniu ) SKYROCKETa   ;)

Mialem akurat resztki  zoltej i niebieskiej folii , a dokupilem tylko srebrna . Wszystko idzie migiem , tylko czasu brak i tak troche  z doskoku po godzince co trzeci dzien ...

post-6937-0-77107500-1516635607_thumb.jpg

post-6937-0-48259800-1516635633_thumb.jpg

post-6937-0-29112500-1516635672_thumb.jpg

post-6937-0-68161400-1516635843_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj posiedzialem ze 3 godz i cos tam modelu "przybylo". Znalazlem stare loze ktore pasuje do moich silnikow ( 35 mm , a ENYA ma 33 ) . Poniewaz zamowilem kilka dni temu ( z Anglii ) takie same , wiec moglem sobie na moim poeksperymentowac. Po lekkim tuningu okazuje sie , ze moje silniki beda "wystawaly" tylko ok jednego cm !  O tyle wlasnie skroce gondole silnika . Na zdjeciach nie ma jeszcze wywierconej jednej dziury do zamocowania loza ( oryginalna musiala zostac odcieta , bo tam akurat jest iglica gaznika ) To akurat najmniejszy problem ... Pozniej pobawilem sie ze statecznikiem pionowym ( ster kierunku udalo sie nawet okleic ) i kolkiem ogonowym. Po dogieciu drutu 2,5 wszystko sie ladnie spasowalo . Jak jutro znajde czas , to moze wkleje cale ustrojstwo , ale przed tym musze "ofoliowac" kadlub ( bedzie duzo latwiej wyciac paski na stateczniki , jak najpierw wkleic , a pozniej walczyc z folia ) . 

Nizej zalaczam kilka fotek .

post-6937-0-28851500-1516818914_thumb.jpg

post-6937-0-45405700-1516818945_thumb.jpg

post-6937-0-54191900-1516818992_thumb.jpg

post-6937-0-79763600-1516819023_thumb.jpg

post-6937-0-59118800-1516819046_thumb.jpg

post-6937-0-41809200-1516819071_thumb.jpg

post-6937-0-77473600-1516819096_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.