Skocz do zawartości

WisKul - Depron, 90cm, własny projekt


Gacper

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć wszystkim.

Model robię z Wojtkiem, który pewnie kiedyś coś wstawi. On ma robić skrzydła, ja całą resztę.

 

W założeniach projekt ma być czymś pomiędzy warbirdem a samolotem akrobacyjnym. Chcieliśmy, żeby miał:

 

- Dużą moc (1-1,5 ciężaru)

 

- Wygląd mniej więcej bazowany na pzl-130, Pilatusie PC-9, P-51

 

- Amortyzowane płozy do lądowania na trawie

 

- Węzeł na kadłubie do mocowania świecy dymnej (będzie odpalana w locie i odrzucana przed lądowaniem)

 

- Wyrzutnię konfetti

 

- Masa ok. 500g.

 

 

Elektronikę kupiłem już parę miesięcy temu, nie miałem jednak czasu, żeby aktywnie zająć się modelem.

 

 - Serwa: https://hobbyking.com/en_us/turnigytm-tgy-50090m-analog-servo-mg-1-6kg-0-08sec-9g.html

 - Pakiet: https://hobbyking.com/en_us/turnigy-nano-tech-1300mah-4s-45-90c-lipo-pack.html

 - ESC: https://hobbyking.com/en_us/hobby-king-30a-esc-3a-ubec.html

 - Silnik: https://hobbyking.com/en_us/brushless-motor-d2826-1100kv-turnigy.html

 

 Mimo, że "zacząłem" już dawno, to rzeczywisty postęp w projektowaniu nastąpił w przeciągu ostatnich dwóch tygodni. Problem stanowił brak punktów odniesienia: "jaka długość kadłuba?", "jaki kształt maski?", "jakie zwężenie przy silniku?". Ogólnie rzecz biorąc, nie podpierając się absolutnie żadnymi badaniami nad aerodynamiką, jedynym moim zmartwieniem było to, aby utrzymać łatwość konstrukcji, jednocześnie otrzymując lepszy efekt wizualny niż w moim poprzednim autorskim modelu. Zrobiłem trochę rysunków poglądowych i na ich podstawie projektowałem kadłub, dopasowując wielkość do części, które planowałem tam umieścić. Tutaj wstawiam chronologicznie rysunki samolotu:

 

post-14648-0-03579700-1527612342_thumb.jpg

 

post-14648-0-16027200-1527612377_thumb.jpg

 

post-14648-0-23602600-1527612400_thumb.jpg

 

post-14648-0-79300500-1527612429_thumb.jpg

 

post-14648-0-69332400-1527612473_thumb.jpg

 

Tutaj już widać amortyzowaną płozę i zarys ogólny schemat konstrukcji pod maską. Jak to sobie wyobrazić w 3d, to jest to obrzydliwe (szerokość 7cm!), Kołpak jakoś absurdalnie mały w stosunku do reszty.

 

post-14648-0-41603600-1527612516_thumb.jpg

 

post-14648-0-94569000-1527612627_thumb.jpg

 

post-14648-0-16977500-1527612679_thumb.jpg

 

post-14648-0-44226600-1527612933_thumb.jpg

 

post-14648-0-66958100-1527613516_thumb.jpg

 

post-14648-0-43690200-1527614291_thumb.jpg

 

 

Przy ostatnich rysunkach sylwetka zaczęła mi się podobać, więc zacząłem budowę, oraz ten wątek. Przedwczoraj zabrałem się za samolot (zapomniałem wspomnieć, że teraz robimy prototyp, a po nim dwa modele, po jednym dla każdego) i udało mi się zrobić podstawę kadłuba oraz SW.

 

post-14648-0-97097200-1527614682_thumb.jpg

 

Dziś jeszcze wyciąłem łoże silnika i wsporniki łączące je z podwoziem przednim i resztą kadłuba.

 

post-14648-0-98562200-1527614819_thumb.jpg

 

Z chęcią przyjmę wszelkie sugestie i odpowiem na pytania :)

 

Nazwa oczywiście od nazwisk konstruktorów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edit:


No tak, już zdążyłem się zawieść. Zlutowałem na szybko esc i zrobiłem próbę (silnik przykleiłem pionowo do czegoś ciężkiego i postawiłem na wadze)

 

post-14648-0-74713500-1527615450_thumb.jpg

 

Tak mniej więcej wygląda rzeczywisty uciąg. Trochę słabo w porównaniu ze spodziewanym 600-700g :/

 

 

Wiem, nie wybrałem dobrego silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przydały by sie jakieś podłużnice w tym kadłubie, co do mocy silnika pozmieniaj śmigła wiekszy skok, średnica i powinieneś uzyskać na nim około 600g ciągu statystycznego.

Powodzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomiar ciągu zrób odwrotnie. Załóż śmigło tak, by PCHAŁO silnik w wytarowaną wagę.

Pamiętaj, że ciąg zależy nie tylko od silnika, ale także (a nawet głównie) od śmigła, czy wydajności pakietu.

Czasem nawet różnice występują pomiędzy śmigłami różnych firmy, mimo tych samych parametrów.

Nie wspomniałeś jakie masz śmigło. Być może jakiejś kiepskiej firmy, albo np. śmigło typu electric, zamiast slow fly.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O płozach amortyzujacych zapomnij.

Zamiast nich zrób podwieszany zbiornik paliwa pod kadłubem lub dwa pod skrzydłami w połowie rozpiętość np.

Lub coś w stylu chowanego nie do końca podwozia w owiewkę jak np w Jak-15/17.

Dlaczego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Cześć wszystkim.

Model robię z Wojtkiem, który pewnie kiedyś coś wstawi. On ma robić skrzydła, ja całą resztę.

 

W założeniach projekt ma być czymś pomiędzy warbirdem a samolotem akrobacyjnym. Chcieliśmy, żeby miał:

 

- Dużą moc (1-1,5 ciężaru)

 

- Wygląd mniej więcej bazowany na pzl-130, Pilatusie PC-9, P-51

 

- Amortyzowane płozy do lądowania na trawie

 

- Węzeł na kadłubie do mocowania świecy dymnej (będzie odpalana w locie i odrzucana przed lądowaniem)

 

- Wyrzutnię konfetti

 

- Masa ok. 500g.

 

 

Elektronikę kupiłem już parę miesięcy temu, nie miałem jednak czasu, żeby aktywnie zająć się modelem.

 

 - Serwa: https://hobbyking.com/en_us/turnigytm-tgy-50090m-analog-servo-mg-1-6kg-0-08sec-9g.html

 - Pakiet: https://hobbyking.com/en_us/turnigy-nano-tech-1300mah-4s-45-90c-lipo-pack.html

 - ESC: https://hobbyking.com/en_us/hobby-king-30a-esc-3a-ubec.html

 - Silnik: https://hobbyking.com/en_us/brushless-motor-d2826-1100kv-turnigy.html

 

 Mimo, że "zacząłem" już dawno, to rzeczywisty postęp w projektowaniu nastąpił w przeciągu ostatnich dwóch tygodni. Problem stanowił brak punktów odniesienia: "jaka długość kadłuba?", "jaki kształt maski?", "jakie zwężenie przy silniku?". Ogólnie rzecz biorąc, nie podpierając się absolutnie żadnymi badaniami nad aerodynamiką, jedynym moim zmartwieniem było to, aby utrzymać łatwość konstrukcji, jednocześnie otrzymując lepszy efekt wizualny niż w moim poprzednim autorskim modelu. Zrobiłem trochę rysunków poglądowych i na ich podstawie projektowałem kadłub, dopasowując wielkość do części, które planowałem tam umieścić. Tutaj wstawiam chronologicznie rysunki samolotu:

 

attachicon.gif20180525_1937201.jpg

 

attachicon.gif20180525_1937271.jpg

 

attachicon.gif20180525_1937341.jpg

 

attachicon.gif20180525_1937441.jpg

 

attachicon.gif20180525_1937471.jpg

 

Tutaj już widać amortyzowaną płozę i zarys ogólny schemat konstrukcji pod maską. Jak to sobie wyobrazić w 3d, to jest to obrzydliwe (szerokość 7cm!), Kołpak jakoś absurdalnie mały w stosunku do reszty.

 

attachicon.gif20180525_1937531.jpg

 

attachicon.gif20180525_1937571.jpg

 

attachicon.gif20180525_1938071.jpg

 

attachicon.gif20180525_1938141.jpg

 

attachicon.gif20180525_1938191.jpg

 

attachicon.gif20180525_1938292.jpg

 

 

Przy ostatnich rysunkach sylwetka zaczęła mi się podobać, więc zacząłem budowę, oraz ten wątek. Przedwczoraj zabrałem się za samolot (zapomniałem wspomnieć, że teraz robimy prototyp, a po nim dwa modele, po jednym dla każdego) i udało mi się zrobić podstawę kadłuba oraz SW.

 

attachicon.gif20180529_1923111.jpg

 

Dziś jeszcze wyciąłem łoże silnika i wsporniki łączące je z podwoziem przednim i resztą kadłuba.

 

attachicon.gif20180529_1926341.jpg

 

Z chęcią przyjmę wszelkie sugestie i odpowiem na pytania :)

 

Nazwa oczywiście od nazwisk konstruktorów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edit:

No tak, już zdążyłem się zawieść. Zlutowałem na szybko esc i zrobiłem próbę (silnik przykleiłem pionowo do czegoś ciężkiego i postawiłem na wadze)

 

attachicon.gif20180529_1734511.jpg

 

Tak mniej więcej wygląda rzeczywisty uciąg. Trochę słabo w porównaniu ze spodziewanym 600-700g :/

 

 

Wiem, nie wybrałem dobrego silnika.

Kurczę blade Leonardo Da Vinci wymięka :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Skończyłem usterzenie. Nie jest to depron 6mm, tylko dwie warstwy 3mm, z ukrytym w środku węglem. Całość wzmocniona wokoło balsą. Łączenia sterów stanowią takie kawałki tworzywa do tego celu z HK. SK jest łączony w dwóch miejscach, SW w czterech. Wszystko klejone polimerem.

 

post-14648-0-08512500-1535305911_thumb.jpg

 

post-14648-0-63414100-1535305996_thumb.jpg

 

Popełniłem głupi błąd, popychacz od SW zahaczał o SK, więc musiałem podciąć trochę ster :(

 

A propos łoża silnika; w którymś ze zdjęć w pierwszym poście widać, jak jest zaplanowane (ostatnia wersja). Zrobiłem tak, jak zaplanowałem. Zastanawiam się tylko, co miałem w głowie, kiedy to rysowałem. Mniejsza z tym, jest fajne i rozwali się tak, jak cała reszta przy uderzeniu w ziemię. Mam nadzieję, że nie wcześniej.

 

post-14648-0-10777500-1535306066_thumb.jpg

 

post-14648-0-55571100-1535306333_thumb.jpg

 

post-14648-0-69744600-1535306422_thumb.jpg

 

Skróciłem kable od regulatora, zamontowałem kawałek depronu, który ma skierowywać powietrze z wlotu, przez regulator, w górę, gdzie będzie wyjście z chłodnicy. Dostęp do elektroniki będzie od dołu. 

 

Jest jeszcze dobra informacja. Niefortunny test silnika robiłem na baterii 3s, zapominając, że do WisKula kupiłem 4s :).

Śmigło 9X4,7 (mniej więcej rekomendowane dla silnika), sportowe: https://hobbyking.com/en_us/tgs-precision-sport-propeller-9x4-7-1pc.html

 

post-14648-0-21037700-1535307275_thumb.jpg

 

post-14648-0-19978400-1535307133_thumb.jpg

 

Tutaj już zacząłem oklejać kadłub depronem.

 

post-14648-0-88702400-1535307397_thumb.jpg

 

post-14648-0-59704900-1535307422_thumb.jpg

 

Łagodnie mówiąc, nie wyszło. Najpierw przykleiłem jedną ściankę, dopiero potem zaczynałem wyginać. Robiłem to cierpliwie, powoli, nakleiłem taśmę, ale i tak wszystko szlag trafił. W końcowym modelu pewnie pozaklejam górę kawałkami 6mm i zeszlifuję. Tutaj chyba też tak zrobię, ale na razie mnie to wkurzyło.

 

post-14648-0-04885300-1535307664_thumb.jpg

 

post-14648-0-44098800-1535307684_thumb.jpg

 

Dotarliśmy do stanu obecnego :). Pewnie posiedzę jeszcze w nocy, bo wreszcie mam workflow, ale jutro znów wyjeżdżam, więc niestety niewiele teraz zrobię. Kadłub i tak jest bliski skończenia, więc pewnie i tak będę musiał poczekać na skrzydła od Wojtka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziwne to łoże do silnika. Nie mogłeś pociągnąć boczków do samej wręgi silnikowej?

 Mogłem, ale tego nie zrobiłem... Jak wspomniałem, nie wiem co miałem wtedy w głowie. Poza tym nie sądzę, żeby było źle, już teraz powinno wytrzymać, a będzie jeszcze poszycie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kadłub wygląda słabo; może warto to powtórzyć bo szlifowaniem depronu cudów nie osiągniesz...

Wiem, że nie zeszlifuję. Chodziło mi o zerwanie tego czegoś i obklejenie paskami depronu, zamiast jednym giętym kawałkiem. Dopiero wtedy szlifowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedna uwaga do tego łoża.

Jak już zbudujesz model na gotowo, to jak zamierzasz regulować skłon silnika?

Podkładki. Myślałem o tym podczas projektowania, ale uznałem że nie będę robił zawiasów i śrub regulujących. Masz może jakiś sprawdzony sposób?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.