f2cmariusz Opublikowano 10 Października 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Października 2019 Liczę zatem że Kolega Andrzej znajdzie czas i odkopie to i owo i pokaże jakie "patenty" co poniektórzy stosowali. Ja osobiście w dawnych czasach pomagałem zrealizować różnego rodzaju udoskonalenia. Z różnym skutkiem. Uwaga do wszystkich zaangażowanych na tym wątku. Nie ma pojęcia dla mnie odejścia od tematu: "Replika polskiego silniczka SiM 2b-ambitny projekt". Przynajmniej ja tutaj takiego czegoś nie dopatrzyłem. Każdy odpowiadający czy rozwijający temat coś rzeczowego wnosi do dyskusji. kokila czyli rzecz dla niektórych najważniejsza jest na mojej frazarce i się robi. Rysuję regiony do konkretnej obróbki i dobieram takie wielkości do obróbki aby to rozsądną ilość godzin samo szło. W tym przypadku frez fi3 posuw 200 mm/min idzie to 5 godzin z krokiem w dół co 0,03 mm. pomazane czarnym dobrym flamastrem co by zobaczyć w następnej operacji mniejszym frezem jak się skrawa materiał. Dekiel Macho pod SprudCam12 w operacji Scallup robi na gotowo i ja nie mam co nawet dotykać poprawiać czy polerować dlatego mogę i tym się zająć: Kolega Jacek zapytał: na pewno da się zespawać co by osobno w gablocie sobie leżał korekta gwintu z calowego na metryczny wydaje mi się właściwa. Moja propozycja to materiał 38HMJ. Obróbka cieplna, obróbka mechaniczna na gotowo, azotowanie. Czyli dokładnie to samo co w SiM 2b jeśli chodzi o wał korbowy. I pytanie na końcu: Ktoś ma w podobnym stanie wał od silnika pokazanego na fotografiach? 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AndrzejC Opublikowano 10 Października 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Października 2019 Pokażę, ale za bardzo cudów nie ma się co spodziewać. Raczej "radosnej twórczości". Przygotowałem sobie nawet coś do sfotografowania, ale to później. Właśnie pakujemy się na przedostanie zawody w tym sezonie i jutro skoro świt jadziem na Słowację do miejscowości Kuty. Porządne zawody nam się szykują. Może zrobię trochę zdjęć, to też pokażę jak wyczynowe wodne modele wyglądają. A.C. 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rob Mc Fly Opublikowano 11 Października 2019 Udostępnij Opublikowano 11 Października 2019 I pytanie na końcu: Ktoś ma w podobnym stanie wał od silnika pokazanego na fotografiach? Mam podobny cały silnik (Gemini 300), który jest skłonny zmienić właściciela, bo u mnie to on raczej żadnej kariery nie zrobi i będzie robił tylko za ukrytą martwą naturę. Wał w nim jest najpewniej nadal w jednym kawałku. 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RomanJ4 Opublikowano 11 Października 2019 Udostępnij Opublikowano 11 Października 2019 Nie wiem czy w czymś pomoże, ale obejrzeć chyba warto.. (pod linkami) https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fwww.enginelabs.com%2Fimage%2F2015%2F07%2F2015-07-21_00-30-59.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.enginelabs.com%2Fengine-tech%2Fmachine-work-assembly%2Fvideo-intricate-home-built-scale-v8-engine-is-simply-marvelous%2F&docid=XIQP3N5ENHW4aM&tbnid=AVlH_fwyy7xwKM%3A&vet=1&w=800&h=533&client=firefox-b&bih=903&biw=1365&ved=2ahUKEwjDzZfPgpTlAhVBLVAKHeYnCPoQxiAoAHoECAEQFA&iact=c&ictx=1. (np http://modelenginenews.org/gallery/p2.html ) https://www.google.com/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fmodelenginenews.org%2Felf%2Ferics_elfs%2Felf6_bent.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fmodelenginenews.org%2Fgallery%2Fp2.html&docid=L7QuffCFCfL5vM&tbnid=_rRAXffqIJ1onM%3A&vet=10ahUKEwjLtKLMgpTlAhVTQ8AKHbvkAH8QMwhRKAwwDA..i&w=1024&h=768&client=firefox-b&bih=903&biw=1365&q=crankshaft%20microengine%20home%20making&ved=0ahUKEwjLtKLMgpTlAhVTQ8AKHbvkAH8QMwhRKAwwDA&iact=mrc&uact=8 (np https://www.homemodelenginemachinist.com/threads/turning-a-one-piece-crankshaft.6743/ https://www.homemodelenginemachinist.com/threads/1-4-scale-v8-first-project.13548/ ) http://flashbackfab.com/excelsior-project-paul-brodie/excelsior-mock-up/ https://www.homemodelenginemachinist.com/threads/reaming-12l14-steel.31607/ https://cloud-demo.techsoft3d.com/ http://www.fornbill.is/myndasidur/miniature.html i ciekawostka... https://forums.watchuseek.com/f2/smallest-petrol-engine-watch-could-happen-496281-2.html https://www.freedomsphoenix.com/Article/130283-2013-03-13-smallest-petrol-engine.htm Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
d9Jacek Opublikowano 11 Października 2019 Udostępnij Opublikowano 11 Października 2019 Nie wiem czy w czymś pomoże, ale obejrzeć chyba warto.. (pod linkami) https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fwww.enginelabs.com%2Fimage%2F2015%2F07%2F2015-07-21_00-30-59.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.enginelabs.com%2Fengine-tech%2Fmachine-work-assembly%2Fvideo-intricate-home-built-scale-v8-engine-is-simply-marvelous%2F&docid=XIQP3N5ENHW4aM&tbnid=AVlH_fwyy7xwKM%3A&vet=1&w=800&h=533&client=firefox-b&bih=903&biw=1365&ved=2ahUKEwjDzZfPgpTlAhVBLVAKHeYnCPoQxiAoAHoECAEQFA&iact=c&ictx=1. (np http://modelenginenews.org/gallery/p2.html ) https://www.google.com/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fmodelenginenews.org%2Felf%2Ferics_elfs%2Felf6_bent.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fmodelenginenews.org%2Fgallery%2Fp2.html&docid=L7QuffCFCfL5vM&tbnid=_rRAXffqIJ1onM%3A&vet=10ahUKEwjLtKLMgpTlAhVTQ8AKHbvkAH8QMwhRKAwwDA..i&w=1024&h=768&client=firefox-b&bih=903&biw=1365&q=crankshaft%20microengine%20home%20making&ved=0ahUKEwjLtKLMgpTlAhVTQ8AKHbvkAH8QMwhRKAwwDA&iact=mrc&uact=8 (np https://www.homemodelenginemachinist.com/threads/turning-a-one-piece-crankshaft.6743/ https://www.homemodelenginemachinist.com/threads/1-4-scale-v8-first-project.13548/ ) http://flashbackfab.com/excelsior-project-paul-brodie/excelsior-mock-up/ https://www.homemodelenginemachinist.com/threads/reaming-12l14-steel.31607/ https://cloud-demo.techsoft3d.com/ http://www.fornbill.is/myndasidur/miniature.html nie bardzo wyobrazam sobie regeneracje wału korbowego trzasniętego w tym miejscu.... no chyba że ma to być silnik " statyczny " regenerowałem i zmieniałem charakterystyki wałkow rozrządu ale o wale korbowym nie słyszalem a linki w rzeczy samej do ciekawych stron prowadzą Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek996 Opublikowano 11 Października 2019 Udostępnij Opublikowano 11 Października 2019 Mam podobny cały silnik (Gemini 300), który jest skłonny zmienić właściciela, bo u mnie to on raczej żadnej kariery nie zrobi i będzie robił tylko za ukrytą martwą naturę. Wał w nim jest najpewniej nadal w jednym kawałku. Tez mam CALY silnik ........ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
d9Jacek Opublikowano 11 Października 2019 Udostępnij Opublikowano 11 Października 2019 Tez mam CALY silnik ........ ok, to ja TYLKO ten wał poproszę Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rob Mc Fly Opublikowano 11 Października 2019 Udostępnij Opublikowano 11 Października 2019 ok, to ja TYLKO ten wał poproszę A z pozostałych części można zrobić duuuuuuuuuuużo breloczków... :D Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f2cmariusz Opublikowano 11 Października 2019 Udostępnij Opublikowano 11 Października 2019 nie bardzo wyobrazam sobie regeneracje wału korbowego trzasniętego w tym miejscu.... no chyba że ma to być silnik " statyczny " regenerowałem i zmieniałem charakterystyki wałkow rozrządu ale o wale korbowym nie słyszalem a linki w rzeczy samej do ciekawych stron prowadzą linki intrygujące. Warto samemu się zalogować. Każdemu polecam a i sam postaram się zwiększyć ilość zamieszanych fotografii. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RomanJ4 Opublikowano 12 Października 2019 Udostępnij Opublikowano 12 Października 2019 Nie chcę zaśmiecać tematu, ale potraktujcie to proszę jako mały przerywnik w ciężkiej pracy... https://www.youtube.com/watch?v=ITUZeNcxy3k https://www.youtube.com/watch?v=7UGEJdkOFco https://www.youtube.com/watch?v=_FKSLWnep1A i jeszcze ciekawa wizualizacja https://www.youtube.com/watch?v=L_E4JRy5YZQ moment żyroskopowy od takiego silnika musiał nieźle dawać w kość pilotom... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f2cmariusz Opublikowano 13 Października 2019 Udostępnij Opublikowano 13 Października 2019 dla mnie zamieszczanie na tym wątku linków związanych z małymi silnikami spalinowymi jest jak najbardziej na miejscu. Podobnie jak i ta informacja: na OLX pojawiło się ogłoszenie. Coś więcej ktoś jest wstanie powiedzieć? na temat silnika wystawionego na OLX w cenie 1500 zł. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Paweł Prauss Opublikowano 13 Października 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Października 2019 Tak, miałem go w ręku ale za te pieniądze go nie kupię... Jego kondycja na to nie zasługuje. A ponadto ze znanym mi TD4 ma niewiele wspólnego... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AndrzejC Opublikowano 14 Października 2019 Udostępnij Opublikowano 14 Października 2019 Było o gaźnikach i radosnej twórczości. Kiedyś dawno temu budując te nasze stateczki mieliśmy do dyspozycji tylko i wyłącznie silniki WEBRA. Zawdzięczaliśmy je tej niesławnej komunie pod rządami Gierka. Były momenty, ze jak człek wszedł do CSH to miał namiastkę zachodu. I silniczki były, i radyjka i różne fajne zabawki. Tylko te ceny... I wszystko było dobrze do czasu, kiedy nie pojechaliśmy wreszcie na poważniejsze zawody Międzynarodowe.I nam pokazali jak te nasze łódki mogą pływać tak na prawdę. A, że do pewnego momentu nie mieliśmy dostępu do topowych silników w tamtych czasach, więc zaczęliśmy "rasować" te nasze Weberki. Pomysły mieliśmy "kosmiczne" wtedy Na zdjęciach widać co poniektóre "patenty" Różnie się kombinowało.Najczęściej jednak, motorki tych kombinacji nie wytrzymywały i się rozlatywały. Najsłabszym ogniwem były korbowody, które w Webrach były słabiutkie. Sam próbowałem z korbowodami stalowymi, ale to jakoś nie za działało... A później nastały OPSy, ROSSI, PICCO i CMB i po jakimś czasie przestaliśmy odstawać od tych "z zachodu" Teraz już w ogóle nie ma różnic. Ale jak sobie przypomnę te piękne pionierskie czasy, łza się w oku kręci. Było o pompach paliwowych... Na zdjęciach widać pompkę "samoróbkę" (dla porównania obok pompa oryginalna). Jest też dodatkowe chłodzenie karteru przy gaźniku. Takie "sztuczki"się robiło... Zdjęcia pokazuję jako ciekawostkę. A.C. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kaszalu Opublikowano 15 Października 2019 Udostępnij Opublikowano 15 Października 2019 Fajnie zobaczyć te stosowane kiedyś rozwiązania ! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f2cmariusz Opublikowano 15 Października 2019 Udostępnij Opublikowano 15 Października 2019 obiecałem sobie że już nie zdejmę kokili na karter i gaźnik z frezarki... I jak zwykle wyszło jak wyszło... mając ponownie do dyspozycji lewą i prawą część kokili zalewam: 220 gram żywicy epidian 53 plus biały pigment do żywic plus 22 gramy Z-1. konsolki wymagają raczej od razu zrobienia dodatkowej zbieżności (odlewniczej) bo samo wyciągnięcie odlewu żywicznego stanowi mały problem jak nie ma wypychaczy. a dostałem pilne zamówienie na kolejne koło zębate do sito drukarki gdzie malowany jest detal tej samej średnicy co wykonane przeze mnie koło(średnica podziałowa) a koło jest dokładnie o tym samym module co koła zębate w OUS-1 ( Moduł 1) posuw 120 mm/min obroty 24000 obr/min. przybieranie po rampie 0.04 na okrążenie frez prosto z Chin wia wish.com 0,8 mm na początku nawet 4,9 mm miało koło zębate grubości wycinane w duralu Pa6. teraz tnę na 2,6 mm w głąb materiału resztę z drugiej strony obrabiam na tokarce co by się zęby pokazały. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f2cmariusz Opublikowano 15 Października 2019 Udostępnij Opublikowano 15 Października 2019 w domu mam orginalne Pawła silniki SiM 2b i dopiero teraz mogę zrobić porównanie. od strony gaźnika to zostało tylko frezem palcowym o średnicy 1,2 mm wykończyć samo gniazdo mocowania gaźnika bo frez chyba palcowy chyba 2,5 tylko tyle co widać na fotografiach był w stanie zrobić. W odlewie żywicznym widać bąbel powietrza właśnie w mocowaniu gaźnika ale to normalne jak się wlewa rozrobioną żywicę bez odpowietrzania. W dodatku w poniedziałek gdy temperatura i żywicy i formy miała około 18 stopni. a od strony wału korbowego pracował tylko w zgrubnej obróbce frez palcowy o średnicy 6 i później 4 milimetrów. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f2cmariusz Opublikowano 16 Października 2019 Udostępnij Opublikowano 16 Października 2019 proza życia czyli stanie przy tokarce OUS-1 i mozolne czyszczenie po niechcianym gradzie powstałym podczas obróbki. zakupiłem nowy uchwyt ER32 na stożku Morse'a 2 z gwintem ściągającym M10. Przy okazji widać poprzedni przyrząd do mocowania tarczy oporowej śmigła podczas grawerowania plus zakupiony kolejny oryginalny imak na OLX z nożem lewym z płytką H10. samo usuwanie gradu w obszarze 1 jest realizowane na obrotach po przykręceniu specjalną śrubą. Tą samą co używałem przy grawerowaniu. Obszar numer dwa wymaga odkręcenia tejże śruby ale że jest mocowana tarcza z wałem na stożku to dalej można już bez śruby działać. Demontaż wymaga wkręceniu śruby i uderzeniu w samą śrubę wkręconą do końca. obrabiam teraz kokilę stronę mniej skończoną bo jest tam jeszcze prawie pół milimetra naddatku na stronę a i same powierzchnie były skończone frezem palcowym 6 mm. Teraz jest frez średnicy 4 mm i na falowniku radykalnie zmniejszone obroty z 400 Hz na około 40 Hz. I sobie idzie. Tak to wygląda na dzień dzisiejszy. oryginalny karter jak widać wymaga interwencji spawacza... 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f2cmariusz Opublikowano 16 Października 2019 Udostępnij Opublikowano 16 Października 2019 robiąc fotografie istniejącego gradu udało mi się wyłapać czy pokazać wewnętrzną powierzchnię stożkową o pochyleniu 2,5 stopnia na stronę toczoną cyfrowo. widać równy posuw a konsekfencja tego jest taka że każda tarcza oporowa założona na również cyfrowo zatoczony wał korbowy i dociśnięcia gwintem M6 wymaga później bardzo mocnego ściągacza aby zdjąć tarczę i nałożyć następną. Fajnie to pasuje i jest całkowicie jak widzę zamienne. to jeszcze stary rysunek techniczny pokazujący nieaktualne rysunki 3D gdzie planowałem wygniatać tarczę w miejscu styku tarczy ze śmigłem. na wiele podejść tylko ta jedna fotografia czysto pokazała pozostawione ślady po toczeniu. Są tarcze oporowe śmigła, są z epoki śruby M6 pod śrubokręt płaski 1,6 x 10 także imbusowe. Brakuje specjalnej podkładki między śrubą dociskającą śmigło a samym śmigłem. Pewnie nie znajdę na rynku stosownej... o zewnętrznej średnicy 19, wewnętrznej średnicy 6.1 i grubości 3 mm z Pa6 czy Pa9 z fazą z jednej strony !!! Tokarka CNC zatem ma co robić. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f2cmariusz Opublikowano 17 Października 2019 Udostępnij Opublikowano 17 Października 2019 tylko dla porządku szkic 2D wersji tarczy oporowej do śmigła silnika SiM 2b i dla przypomnienia rysunek pierwszej wersji jaka miała być wyciskana na prasie plus zdjęcie oryginału 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f2cmariusz Opublikowano 19 Października 2019 Udostępnij Opublikowano 19 Października 2019 powoli zaczynam to sensownie pakować do zawiezienia i przywiezienia z anodowania... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi