Skocz do zawartości

Replika Polskiego silniczka SiM 2b - ambitny projekt


Paweł Prauss

Rekomendowane odpowiedzi

Przepraszam za wtracenie w temat ale na pewnej grupie na fb ktos ma na sprzedaz bardzo ciekawa i przydatna książkę, mysle ze dla takiego fachowca jak autor wątku bylaby przydatna. Moge podac namiar. cae006b718492391da79a7b8c03e27e3.jpg

 

Wysłane z mojego WAS-LX1 przy użyciu Tapatalka

Jako autor tego wątku muszę się pochwalić, że również posiadam tą książeczkę.

Dziękuję Ci Marcinie za zainteresowanie i chęć pomocy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejny wolny czas między zmianami, wymianami na frezarce CNC materiału na następne sztuki czy freza między operacjami zaowocował ukończeniem rysunku 3D nakrętki kontrującej do gaźnika.

post-16795-0-80276700-1551602896_thumb.jpg

oryginał wykonany z materiału który jest pęknięty. I to widać na zamieszczonej fotografii. Sam molet ma podziałkę 0,7 mm.

post-16795-0-09318800-1551601363_thumb.jpg

Molet wydawał mi się złym rozwiązaniem bo po jakimś czasie będzie wyglądał jak na fotografii i myślałem o sześciokącie.

Ale następna fotografia ze strony "Society of Antiqyue Modeler"  na FB uzmysłowiła mi że i sześciokąt można bez problemu zdewastować jak i molet... :angry: To tylko zależy od kultury technicznej obsługującego.

post-16795-0-63086900-1551601369_thumb.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Prawdziwy rysunek z tabelką. Gdzie widać nazwisko konstruktora oraz osoby co ten rysunek narysowała.

 

Kreślił Antoni Sulisz.

Był znakomitym fachowcem od "motorków"

Latał F2C z Janem Rosińskim.

Kiedy jeszcze nie były u nas dostępne Super Tigry przerabiał "ruskie" Meteory na samozapłon.

Były tak samo dobre, ale szybciej się zużywały.

Ponadto z wielkim powodzeniem startował w szybowcach. To chyba F1A była konkurencja.

Konstruował i budował świetne szybowce.

...nie jest to czasami JENA 1 ccm ....

 Carl Zeiss Jena 1 ccm:

 

post-8532-0-86282200-1551701539.jpgpost-8532-0-74244400-1551701554.jpg

w szczególności jak słyszałem kiedyś i ostatnio że membrany do Jeny były brane z Mielca. Chyba chodziło o sam materiał na membrany. 

 

Mariusz, które motorki Jena miały membrany?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w Składnicy Harcerskiej przed kupieniem Rytma za 230 zł. (Występ twórczy w programie czwartkowym "Ekran z Bratkiem" zapewnił mi odbiór na poczcie 260 złotych)

post-16795-0-81456800-1551704033_thumb.jpg

nabyłem  Jenę 2,5 cm3.  Niestety silniczek okazał się bardzo słaby bo mini akrobat tylko potrafił startować i po prostej latać. Ja założyłem Rytma ze śmigłem od instruktora Waldka Salacha 

bez problemu nauczyłem się robić całą wiązankę figur obowiązujących na zawodach modeli akrobacyjnych F2B. To instruktor Waldemar Salach jak i Janek Rosiński wytłumaczyli mi że mój dużo ładnej wykonany silnik Jena ma membranę i z założenia nie będzie się wkręcał na takie obroty jak Rytm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie Stefanie. Oznaczenie na Jenie 1 cm jest Jena DDR a nie jak Pan napisał: "Carl Zeiss Jena 1ccm".

A o silnikach Aktivist z Jeny mających membranę z Jaskółki mało kto wie.

Jena DDR obowiązuje od roku 1960 bo wtedy zakończył się w tej kwestii spór między NRD a spadkobiercami z NRF. Prosił mnie o zamieszczenie tego sprostowania Kolega z miejscowości Duchnów k/Wiązowny k/Warszawy. Sam by się odezwał ale jeszcze nie ma aktywnego konta mimo że już jakiś czas się zarejestrował :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie Stefanie. Oznaczenie na Jenie 1 cm jest Jena DDR a nie jak Pan napisał: "Carl Zeiss Jena 1ccm".

A o silnikach Aktivist z Jeny mających membranę z Jaskółki mało kto wie.

Jena DDR obowiązuje od roku 1960 bo wtedy zakończył się w tej kwestii spór między NRD a spadkobiercami z NRF. Prosił mnie o zamieszczenie tego sprostowania Kolega z miejscowości Duchnów k/Wiązowny k/Warszawy. Sam by się odezwał ale jeszcze nie ma aktywnego konta mimo że już jakiś czas się zarejestrował :) 

 

No i zgadza się, tak jest napisane na zdjęciu, które załączyłem.

Natomiast tak jak napisałem nie chodziło mi o nazwę silnika tylko producenta, tak zapamiętałem.

Jeśli popełniłem jakiś błąd to przepraszam.

Na te silniki mówiliśmy potocznie "Cajs" lub Jena.

 

Pamiętam, że za dzieciaka sprawdzałem w encyklopedii kto był ten Karl Zeiss. Przedwojenne zakłady po wojnie zostały w Jenie w DDR i stąd DDR używał tej nazwy, ale w NRF powstały nowe zakłady optyki i dlatego nowy zakład upomniał się o nazwę.

 

Tyle pamiętam. :)

Wg Wiki oba zakłady mogą używać historycznej nazwy: (W połowie lat 60. XX wieku rozstrzygnięto spór sądowy, pozwalając zarówno zakładom z NRD i RFN na używanie znaku firmowego Zeiss jako następcom podzielonej Fundacji)  https://pl.wikipedia.org/wiki/Carl_Zeiss_(przedsi%C4%99biorstwo)

 

ED: Mariusz u mnie w profilu nie ma "Pan". jest modelarz i Stema.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cechy charakterystyczne silnika "KUBUŚ" Grabowskiego:

attachicon.gif1-img658.jpg

odlewany korbowód z brązu

 

attachicon.gif1-img659.jpg

attachicon.gif1-img659-001.jpg

stożek na wale i na tarczy oporowej w odróżnieniu od Jena 1cm3 gdzie tam była inna konstrukcja.

wał silnika Jena 1 ma znaczace uproszczenia technologiczne i minimalne  róznice wymiarowe

No i zgadza się, tak jest napisane na zdjęciu, które załączyłem.

Natomiast tak jak napisałem nie chodziło mi o nazwę silnika tylko producenta, tak zapamiętałem.

Jeśli popełniłem jakiś błąd to przepraszam.

Na te silniki mówiliśmy potocznie "Cajs" lub Jena.

 

Pamiętam, że za dzieciaka sprawdzałem w encyklopedii kto był ten Karl Zeiss. Przedwojenne zakłady po wojnie zostały w Jenie w DDR i stąd DDR używał tej nazwy, ale w NRF powstały nowe zakłady optyki i dlatego nowy zakład upomniał się o nazwę.

 

Tyle pamiętam. :)

Wg Wiki oba zakłady mogą używać historycznej nazwy: (W połowie lat 60. XX wieku rozstrzygnięto spór sądowy, pozwalając zarówno zakładom z NRD i RFN na używanie znaku firmowego Zeiss jako następcom podzielonej Fundacji)  https://pl.wikipedia.org/wiki/Carl_Zeiss_(przedsi%C4%99biorstwo)

 

ED: Mariusz u mnie w profilu nie ma "Pan". jest modelarz i Stema.

za " Reference book of Internatinal  .15 cl Model Airplane Engine by James E. Dunkin " strona 73

 

"the Zeiss part of company moved to West Germany.Produstion of the engines continued under Jenoptic GmbH.The Zeiss Jena engines  were still produced in East Germany but they were not allowed the use the Zeiss  name on the engine so it was  removed from the  castings.All the markings have been  removed from the castings except the "Jena" ( start from 1960)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do wykonania osłonek do silnika według regulaminu F2C na rok 2019 muszę jeszcze wyfrezować wewnętrzną stronę osłony. Na zamieszczonej fotografii dwie sztuki widać między goleniami które też nagle są potrzebne. :D

post-16795-0-94699800-1551724798_thumb.jpg

 

post-16795-0-75202100-1551724779_thumb.jpg

Taki przyrząd do tego jest niezbędny co by dało się ustawić i w powtarzalny sposób uzyskać zakładaną ściankę osłony 0.7 mm

post-16795-0-05388900-1551724791_thumb.jpg

dzisiaj to powstało w międzyczasie.

post-16795-0-98259100-1551724827_thumb.jpg

tak jak widać na prezentowanym screenie czas maszynowy z posuwem 360 to około pół godziny na dół oraz drugie pół na górę. Każdy z elementów przygotówek pasuje tak samo. Jest bez luzu...

post-16795-0-86446500-1551725527_thumb.jpg

drut także już jest wykonany a jedyny problem jaki mi zgłosił Fachowiec to wymiar tu na rysunku 10.80 mm. Po prostu zrobił sobie screena i mu ucięło ten wymiar. Cena również atrakcyjna zważywszy że drut będzie wyprostowany obrobiony po cięciu, krępowany i ciasno będzie pasował do zwiniętej sprężyny. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj Jacku!!!

Cieszę się, że w końcu jesteś na forum.

Liczę na spotkanie w przyszły weekend razem z Mariuszem :-))

Zmieniając temat, musimy usystematyzować wiedzę na temat tych Jen.

Nazwa Carl Zeiss została odebrana NRD-owcom w latach 60-tych dokładnie tak jak napisał Jacek, niemniej w latach późniejszych pojawiło się jeszcze trochę motorków z tą nazwą (mieli jeszcze trochę odlanych przygotówek karterów), mieli też sporo wydrukowanych instrukcji ze starą nazwą i niezbyt się przejmowali zachodnimi zakazami....w związku z czym wypuszczali to w świat.

Po mojemu to Jena 1ccm, występowała w 2 odmianach co najmniej, zdjęcia postaram się wrzucić jutro.

Jeśli chodzi natomiast o większe pojemności to były też 2,0 i 2,5ccm. 2,0 można rozpoznać po podcięciach na tulei i czasem nabitej cyfrze 2.

Głowice były nakręcane i całkowicie zamienne czarne (2,5) i niebieskie (2,0) ale ze względu na łatwość wymiany trudno ze 100% pewnością wyrokować.

Jeśli chodzi natomiast o membrany to:

  1. były ich 2 różne rodzaje; (foto później)
  2. bez żadnej ingerencji motorek z tym rozwiązaniem chodzi tak samo dobrze w lewo i w prawo, a kierunek obrotów zależy tylko od tego w którą stronę go uruchomimy...
  3. Membrana ze względu na swoją bezwładność umożliwia osiągnięcie max 12000 obrotów/min (mało);
  4. membrana jest bardzo wrażliwa na wszelkiego typu zanieczyszczenia, (motorek nie chce pracować),
  5. membrana odkształca się, wymusza to na użytkowniku rozebranie motorka i obrócenie jej o 180 stopni, czynność bardzo upierdliwa i praco/czasochłonna.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj Pawle,

oczywiscie serdecznie zapraszam..

co do silnika Jena 1 , tak wg mnie  były trzy rózne modele,rózniace sie  głowicami, wałami korbowymi oraz piastami smigła. Szczegóły w ksiazce Papy Schiera, tam tez mozna znależć podane w sposób usystematyzowany informacje dotyczące  Jen 2 i 2,5 ccm..

1/co do membran , wszystko to co napisałes to prawda...jedynie chyba COX poradził sobie z tym problemem

2/ z tego co pamietam to tylko silniki JENA 2 miały niebieska głowicę

3/głowice  do slinika JENA 2,5 były w wielu wariantach, rózniły się  nie tylko średnicą ,również kształtem ,różnym gwintem służącym do nakręcania na tuleję czy też rozstawem otworów pod klucz

4/ tuleje cylindrowe trzy ( Zeiss Aktivist) i pięciokanałowe ( Jena)

 

jesteśmy z Mariuszem umówieni na jutro więc prawdopodobnie pojawią sie na Forum nowe zdjęcia  "tajemniczych" :D  :D  polskich silników

 

pozdrowienia

 

troche to taki off top, bo miało być o SiM-ie 2B ale mam nadzieję że przejdzie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...JENA 1 wystepowala w 3 odmianach : 2 rozne glowice chlodzace ktore roznily sie iloscia zeberek + 3 wersja z glowica wodna + kolektor spalin + kolo zamachowe ...

 

...JENA 2 / 2,5 miala tez kilka wersji:

 

rozniace sie srednica cylindra :

2,0 ccm Niebieska Glowica

2,5 ccm Czarna Glowica

 

Rozrzadem :

Membrana

Dysk

 

Glowica :

Normalna,

Duza

Wodna + kolo zamachowe + kolektor spalin

 

Wersja RC Posiadala tylny Dekiel z gaznikiem RC

 

Byly tez wersje z glowicami zarowymi ale to chyba modelarze sami przerabiali te motory...

 

Oprocz tego w zakladach Carl Zeiss Jena produkowano przed znanymi nam Typami silnikow silnik 2 ccm PIONIER i silniki ZEISS I II III IV

a ostatnim Typem byl silnik JENA z zaplonem zarowym, sterowanie walem (czerwona i czarna Glowica) odbiegajacy ksztaltem od znanych nam konstrukcji JEN...

 

Jacek ma racje : w Jena 1 ccm byly montowane dwie rozne piasty i dwa rozne waly... tak samo jak w JENA 2 / 2,5 - one tez mialy dwa typy piast , po ktorych mozna

bylo poznac w jakim okresie i w jakim zakladzie byly silniki produkowane...

 

...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.