mike217 Opublikowano 16 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 16 Listopada 2018 Ja używam emulsji Blaser Blasocut. Jest akceptowalne jeżeli chodzi o smród, w dużym rozcieńczeniu stosuje je tez do mgły. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f2cmariusz Opublikowano 17 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 17 Listopada 2018 wczoraj powstało na gotowo gniazdo konsolek. Są rysunkowe zbieżności zresztą tak jak w oryginalnym karterze. Są także panewki na pierwsze cztery prototypy W każdą panewkę załapuje do połowy(ciasno) kawałek wypychacza średnicy 8 mm w tolerancji g6 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f2cmariusz Opublikowano 18 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 18 Listopada 2018 z katalogu: Samosmarujące tuleje łożyskowe z brązu SELFOIL® Wykonane w procesie spiekania proszków zapewniają: BezpieczeństwoEliminują ryzyko zakleszczenia łożyska.Zapewniają staje smarowanie filmem olejowym, 20-30% objętości wypełniona jest olejemCicha pracaNiski współczynnik tarciaOszczędnośćEliminują konieczność smarowaniaBezobsługoweDostępne z magazynu AMESTechnologiaBardzo wysoka dokładność wykonania Obciążenie do 10MPa (100 kg/cm2)Prędkość do 30.000 Obr./minNasycenie olejem Mineralny olej parafinowyO lepkości ISO-VG-68Zakres temperatur pracy od -20°C do +120°CDopuszczalne obciążenie PV=2,5MPa * m/s co mnie najbardziej cieszy to to że można kupić dowolną ilość w cenie około 5 zł za sztukę oraz że wymiar zewnętrzny tulejki jest wykonany w tolerancji s7 co jak mierzę oznacza prawie 5 setek na plusie w konkretnych tulejkach będących u mnie. Czyli nowy rozwiertak maszynowy fi11 H7 w zupełności wystarczy. No i te dopuszczalne: 30 000 obrotów... Jak spadnie model z wózka startowego, zanim pilot zareaguje jak się zetnie śmigło to może silnik przeżyje... Mam wyobraźnie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mike217 Opublikowano 19 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2018 Nie za bardzo rozumiem, Ty chcesz te panewki poprawiać rozwiertakiem? Mam bardzo złe doświadczenia w tym temacie. Ruszenie oryginalnej gładzi tego spieku zawsze kończyło się szybkim zużyciem i nie za bardzo wiem czemu. Powierzchnia robiła się jak by mniej porowata i nawet z olejem panewka szybko wycierała się. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f2cmariusz Opublikowano 19 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2018 również mam złe doświadczenia jeśli chodzi o próby poprawiania otworów rozwiertakiem. Ale zewnętrzna powierzchnia tulejki pewnie będzie musiała być korygowana co by po wciśnięciu ciasnym w otwór fi11H7 nie spowodowała zaciśnięcia się tulejki od strony wykorbienia. Bo od strony śmigła bardziej obawiam się wytrzymałości korpusu powstałego metodą odlewu. Idea to wykorzystanie gotowych normali dostępnych na rynku. I na pewno gotowy jestem zakupić rozwiertak fi11,02H7 niż z zewnątrz korygować ręcznie papierem ściernym 100 sztuk tulejek. Pierwszą sztukę spasuję ręcznie, rozbiorę pomierzę i pewnie zamówię stosowne narzędzia aby wykorzystać typową normalkę bez jakichkolwiek korekt. Wał silnika teraz zamówiłem 4 sztuki w wymiarze jak pamiętam fi7,98. I podwykonawca bez problemu wykona ten wymiar. Jak się okaże że to za ciasno nie ma problemu zrobić mniejszy wymiar na maszynie CNC. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mike217 Opublikowano 19 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2018 A Otwór w karterze pod panewkę jaki będzie? Jaki będzie wcisk i jaki potrzebujesz uzyskać luz? Jak masz teraz panewkę na s7 to po wciśnieciu w karter, który będzie miał otwór na zero mocno siądzie wymiar wewnętrzny i ja bym go chyba dopiero wtedy na gotowo rozwiercał. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f2cmariusz Opublikowano 19 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2018 Jeśli ta część będzie robiona ręcznie na tokarce to do otworu w karterze tak jak napisałem kupię odpowiedni rozwiertak fi11,03H7 Rozwiertaki są dostępne co setkę w tolerancji H7. Ale na pewno 50 sztuk zrobi maszyna CNC to wtedy wystarczy rysunek DXF. Jeśli ta część będzie robiona ręcznie na tokarce to do otworu w karterze tak jak napisałem kupię odpowiedni rozwiertak fi11,03H7 Rozwiertaki są dostępne co setkę w tolerancji H7. Ale na pewno 50 sztuk zrobi maszyna CNC to wtedy wystarczy rysunek DXF. I na pewno nie będzie potrzeby rozwiercania na gotowo dwóch panewek. Musi być zrobione to na gotowo. W oryginale mocując karter na sztywno przykładając czujnik do wału po promieniu przez karter jest luz na sucho do 3 setek. Nie przewiduje grzebać we wnętrzu panewki spiekanej samosmarownej rozwiertakiem. Tak trzeba podobierać średnice aby to wszystko co trzeba się wcisnęło. A tam znowu gdzie trzeba był stosowny luz na film olejowy I na pewno będzie zamieszczona tutaj stosowna dokumentacja techniczna poszczególnych elementów silnika w postaci rysunku 2D . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kojani Opublikowano 19 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2018 .... Czyli nowy rozwiertak maszynowy fi11 H7 w zupełności wystarczy. Raczej rozwiertak nie będzie potrzebny - a wręcz szkodliwy. Większość tego typu tulei (robionych na gotowo} zakłada uzyskanie wymiaru wewnętrznego w tolerancji H7 po wciśnięciu jej w otwór również w tolerancji H7. Rozwiertak byłby potrzebny gdybyś chciał uzyskać luźniejszą tolerancję otworu wewnętrznego po wciśnięciu. Generalnie tego typu tuleje są H7/H7 czyli robisz otwór na H7 i po wciśnięciu masz również H7 wewnątrz. Pozdrawiam Kojani Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mike217 Opublikowano 19 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2018 Tylko, że jak wał będzie dwie setki w minusie a panewka na H7 co przy srednicy 8 daje odchyłkę od 8,000 do 8,015mm to może być za luźno.. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kojani Opublikowano 19 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2018 Tylko, że jak wał będzie dwie setki w minusie a panewka na H7 co przy srednicy 8 daje odchyłkę od 8,000 do 8,015mm to może być za luźno.. Jasne - ale w takiej sytuacji nie pomoże rozwiercanie otworu panewki. Natomiast próba zmniejszania gniazda panewki - żeby uzyskać większy wcisk i mniejszy otwór wewnętrzny panewki - to też zły pomysł - tuleja może się deformować lub pękać. W takiej sytuacji trzeba pilnować szlifowania wału - można parować indywidualnie mierząc średnicę tulei po wciśnięciu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mike217 Opublikowano 19 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2018 Ja to bardziej bym się obawiał, że samo wciskanie tej panewki w ten cienkoscienny karter spowoduje raczej rozejście się karteru niż zmianę średnicy wewnętrznej panewki. Troszkę takich pasowań robiłem i miało być ksiązkowo a wyszło losowo.. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kojani Opublikowano 19 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2018 Ja to bardziej bym się obawiał, że samo wciskanie tej panewki w ten cienkoscienny karter spowoduje raczej rozejście się karteru niż zmianę średnicy wewnętrznej panewki. Troszkę takich pasowań robiłem i miało być ksiązkowo a wyszło losowo.. Tak to jest realne ryzyko - tym bardziej, że jest to odlew. Myślę że pewnym wyjściem byłoby zrobienie prób wciskania, lub stosowanie tulejek rozciętych PTFe, POM (tylko tutaj barierą będzie max prędkość ślizgowa - 2,5m/s ok. 6000 1/min) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f2cmariusz Opublikowano 19 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2018 czytam o słusznych uwagach. I na podstawie także własnego nabytego doświadczenia wykonam próby. Nie omieszkam na dokumentacji DXF jak i na zdjęciach ich tu pokazać. Wiem jedno nie zamierzam się narobić. A to jest tylko wtedy możliwe jak wszystko do siebie będzie wykonane w tolerancjach całkowicie zamiennych. Czyli montaż zespołu wał- panewki- korpus z elementów losowo wybranych z danej partii zapewni prawidłowe działanie zmontowanego podzespołu. A to uzyskam tylko wtedy jak poszczególne składowe elementy będą właściwie wykonane z rysunków wykonawczych. Gdzie będą naniesione prawidłowe tolerowane wymiary poszczególnych części w oparciu o kolegów podpowiedzi i sugestie. Będą DXF-y 2D z tolerancjami. Zresztą zanim sam coś wykonam także mam wykonany zawsze szkic "złożenie" jak i poszczególne detale. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kojani Opublikowano 19 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2018 ... A to jest tylko wtedy możliwe jak wszystko do siebie będzie wykonane w tolerancjach całkowicie zamiennych. Czyli montaż zespołu wał- panewki- korpus z elementów losowo wybranych z danej partii zapewni prawidłowe działanie zmontowanego podzespołu. A to uzyskam tylko wtedy jak poszczególne składowe elementy będą właściwie wykonane z rysunków wykonawczych. Gdzie będą naniesione prawidłowe tolerowane wymiary poszczególnych części w oparciu o kolegów podpowiedzi i sugestie. Będą DXF-y 2D z tolerancjami. Zresztą zanim sam coś wykonam także mam wykonany zawsze szkic "złożenie" jak i poszczególne detale. Pełna zamienność wiąże się dodatkowo z uwzględnieniem nie tylko tolerancji wymiarowych, ale również tolerancji kształtu i położenia. To tylko takie zwrócenie uwagi na problemy jakie przy pełnej zamienności zaczną się ujawniać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f2cmariusz Opublikowano 19 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2018 Tak zgadza się w swoich rozważaniach założyłem domyślnie że wielkość przedmiotu charakteryzuje jedna wartość wymiaru. Mowa tu o średnicy. I średnica ta jest stała we wszystkich punktach powierzchni. Występują nieuniknione błędy kształtu poszczególnych powierzchni detalu (okrągłości, prostoliniowości, walcowości, plaskości czoła tulejki ) ale jestem pewien że mieszą się w tolerancji wymiarowej. Reasumując: mając w ręku samosmarujące tuleje łożyskowe z brązu SELFOIL® wykonaną w procesie spiekania proszków nie jestem w stanie znaleźć różnicy w średnicy czy w długości. Posługuję się tutaj pasa-metrem o działce elementarnej 0,001mm. Co do otworu w karterze to aby dalej dyskutować trzeba zobaczyć detal zdjęty z maszyny CNC aby dalej dyskutować co do błędów kształtu otworu pod panewki. Błąd położenia panewek względem korpusu to akurat tego zagadnienia nie dotyczy bo mało istotne jest położenie osiowe dwóch panewek w korpusie toczonym z walcowanego materiału fi30 EN PA 7075. Po prostu w oryginale wystają i od strony śmigła jak i od strony korbowodu po około 0.8 mm. A montaż panewek odbędzie się na przyrządzie gdzie korpus będzie podgrzany w termostatycznej komorze. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f2cmariusz Opublikowano 19 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2018 Tak zgadza się w swoich rozważaniach założyłem domyślnie że wielkość przedmiotu charakteryzuje jedna wartość wymiaru. Mowa tu o średnicy. I średnica ta jest stała we wszystkich punktach powierzchni. Występują nieuniknione błędy kształtu poszczególnych powierzchni detalu (okrągłości, prostoliniowości, walcowości, plaskości czoła tulejki ) ale jestem pewien że mieszą się w tolerancji wymiarowej. Reasumując: mając w ręku samosmarujące tuleje łożyskowe z brązu SELFOIL® wykonaną w procesie spiekania proszków nie jestem w stanie znaleźć różnicy w średnicy czy w długości. Posługuję się tutaj pasa-metrem o działce elementarnej 0,001mm. Co do otworu w karterze to aby dalej dyskutować trzeba zobaczyć detal zdjęty z maszyny CNC aby dalej dyskutować co do błędów kształtu otworu pod panewki. IMG_7249.JPG Błąd położenia panewek względem korpusu to akurat tego zagadnienia nie dotyczy bo mało istotne jest położenie osiowe dwóch panewek w korpusie toczonym z walcowanego materiału fi30 EN PA 7075. Po prostu w oryginale wystają i od strony śmigła jak i od strony korbowodu po około 0.8 mm. A montaż panewek odbędzie się na przyrządzie gdzie korpus będzie podgrzany w termostatycznej komorze. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AndrzejC Opublikowano 19 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2018 A dlaczego,że zapytam chcesz montować te panewki olejowe? W oryginale tego motorka były panewki brązowe. I we wszystkich motorkach z tamtego okresu również. O takich panewkach ze spieku nikt wtedy nie słyszał. Może się mądrzę, ale może lepiej wykonać te panewki wciskając normalne pełne wałki z B 101 i wywiercić lub wytoczyć otwór na wskroś w prostym przyrządzie? Myślę ,że powtarzalność byłaby zachowana, a elementem zamiennym byłby cały nosek. Jedni sobie poradzą z wymianą panewek, ale wielu sobie nie poradzi. Bo to wcale proste nie będzie. Więc chyba cały wymienny nosek wg m,nie będzie lepszym i prostszym rozwiązaniem. A.C. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f2cmariusz Opublikowano 19 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2018 pewnie będzie i z brązu cynowo-fosforowego B101. To akurat nie problem. Mam i używam często ten materiał podczas regeneracji starych elementów samochodów gdzie panewka to podstawa. W tym wypadku są gotowe panewki gdzie po prostu pomijam jakiś etap produkcji. Jak będzie wytoczone pierwsze 50 sztuk na tokarce CNC korpusów wału korbowego z otworem pod panewki i wał załóżmy fi11,02 to nie będzie problemu zamiast wciskać samemu gotowe tulejki ze sklepu, dla satysfakcji zrobić tulejkę z brązu odpowiednich średnic i długości z wyszparowaniem po środku i w środku. A obsadzenie to już czysta przyjemność. Myślę że o wielu rzeczach w czasach opracowania prototypu SIM 2b nikt wtedy nie słyszał Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mike217 Opublikowano 19 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2018 Te spieki są po prostu o wiele wiele lepsze i mniej upierdliwe w eksploatacji niż toczona buksa z B101. Ja je nasączam olejem w strzykawce . Zamykam je w strzykawce z olejem i robię podciśnienie . Widac jak powietrze z nich ucieka a w jego miejsce wchodzi olej . No ale replika to replika .. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f2cmariusz Opublikowano 19 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2018 Dokładnie strzykawka jest znakomita do zaprezentowania jak w pory spieku wchodzi olej i widać uciekające powietrze. Jak będę nasącza postaram się zrobić stosowną fotograficzną dokumentację. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi