Skocz do zawartości

Replika Polskiego silniczka SiM 2b - ambitny projekt


Paweł Prauss
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

post-16795-0-04188900-1542443893_thumb.jpg

 

wczoraj powstało na gotowo gniazdo konsolek. Są rysunkowe zbieżności zresztą tak jak w oryginalnym karterze.

 

post-16795-0-74677600-1542444852_thumb.jpg

 

Są także panewki na pierwsze cztery prototypy  :) W każdą panewkę załapuje do połowy(ciasno) kawałek wypychacza średnicy 8 mm w tolerancji g6

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

post-16795-0-43084900-1542527250_thumb.jpg

z katalogu:

Samosmarujące tuleje łożyskowe z brązu SELFOIL®

  

Wykonane w procesie spiekania proszków zapewniają:

 

Bezpieczeństwo
Eliminują ryzyko zakleszczenia łożyska.
Zapewniają staje smarowanie filmem olejowym, 20-30% objętości wypełniona jest olejem
Cicha praca
Niski współczynnik tarcia
Oszczędność
Eliminują konieczność smarowania
Bezobsługowe
Dostępne z magazynu AMES
Technologia
Bardzo wysoka dokładność wykonania

 

Obciążenie do 10MPa (100 kg/cm2)
Prędkość do 30.000 Obr./min
Nasycenie olejem

 

Mineralny olej parafinowy
O lepkości ISO-VG-68
Zakres temperatur pracy od -20°C do +120°C
Dopuszczalne obciążenie PV=2,5MPa * m/s

 

co mnie najbardziej cieszy to to że można kupić dowolną ilość w cenie około 5 zł za sztukę oraz że wymiar zewnętrzny tulejki jest wykonany w tolerancji s7 co jak mierzę oznacza prawie 5 setek na plusie w konkretnych tulejkach będących u mnie. Czyli nowy rozwiertak maszynowy fi11 H7 w zupełności wystarczy. 

 

No i te dopuszczalne: 30 000 obrotów... Jak spadnie model z wózka startowego, zanim pilot zareaguje jak się zetnie śmigło to może silnik przeżyje... Mam wyobraźnie  :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie za bardzo rozumiem, Ty chcesz te panewki poprawiać rozwiertakiem? Mam bardzo złe doświadczenia w tym temacie. Ruszenie oryginalnej gładzi tego spieku zawsze kończyło się szybkim zużyciem i nie za bardzo wiem czemu. Powierzchnia robiła się jak by mniej porowata i nawet z olejem panewka szybko wycierała się.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

również mam złe doświadczenia jeśli chodzi o próby poprawiania otworów rozwiertakiem. Ale zewnętrzna powierzchnia tulejki pewnie będzie musiała być korygowana co by po wciśnięciu ciasnym w otwór fi11H7 nie spowodowała zaciśnięcia się tulejki od strony wykorbienia. Bo od strony śmigła bardziej obawiam się wytrzymałości korpusu powstałego metodą  odlewu. Idea to wykorzystanie gotowych normali dostępnych na rynku. I na pewno gotowy jestem zakupić rozwiertak fi11,02H7 niż z zewnątrz korygować ręcznie papierem ściernym 100 sztuk tulejek. Pierwszą sztukę spasuję ręcznie, rozbiorę pomierzę i pewnie zamówię stosowne narzędzia aby wykorzystać typową normalkę bez jakichkolwiek korekt. Wał silnika teraz zamówiłem 4 sztuki w wymiarze jak pamiętam fi7,98. I podwykonawca bez problemu wykona ten wymiar. Jak się okaże że to za ciasno nie ma problemu zrobić mniejszy wymiar na maszynie CNC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A Otwór w karterze pod panewkę jaki będzie? Jaki będzie wcisk i jaki potrzebujesz uzyskać  luz? Jak masz teraz panewkę na s7 to po wciśnieciu w karter, który będzie miał otwór na zero mocno siądzie wymiar wewnętrzny i ja bym go chyba dopiero wtedy na gotowo rozwiercał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli ta część będzie robiona ręcznie na tokarce to do otworu w karterze tak jak napisałem kupię odpowiedni rozwiertak fi11,03H7 Rozwiertaki są dostępne co setkę w tolerancji H7. Ale na pewno 50 sztuk zrobi maszyna CNC to wtedy wystarczy rysunek DXF.


Jeśli ta część będzie robiona ręcznie na tokarce to do otworu w karterze tak jak napisałem kupię odpowiedni rozwiertak fi11,03H7 Rozwiertaki są dostępne co setkę w tolerancji H7. Ale na pewno 50 sztuk zrobi maszyna CNC to wtedy wystarczy rysunek DXF. I na pewno nie będzie potrzeby rozwiercania na gotowo dwóch panewek. Musi być zrobione to na gotowo. W oryginale mocując karter na sztywno przykładając czujnik do wału po promieniu przez karter jest luz na sucho do 3 setek. 

 Nie przewiduje grzebać we wnętrzu panewki spiekanej samosmarownej rozwiertakiem. Tak trzeba podobierać średnice aby to wszystko co trzeba się wcisnęło. A tam znowu gdzie trzeba był stosowny luz na film olejowy 

I na pewno będzie zamieszczona tutaj stosowna dokumentacja techniczna poszczególnych elementów silnika w postaci rysunku 2D 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

....

Czyli nowy rozwiertak maszynowy fi11 H7 w zupełności wystarczy. 

Raczej rozwiertak nie będzie potrzebny - a wręcz szkodliwy.

Większość tego typu tulei (robionych na gotowo} zakłada uzyskanie wymiaru wewnętrznego w tolerancji H7 po wciśnięciu jej w otwór również w tolerancji H7.

Rozwiertak byłby potrzebny gdybyś chciał uzyskać luźniejszą tolerancję otworu wewnętrznego po wciśnięciu.

Generalnie tego typu tuleje są H7/H7 czyli robisz otwór na H7 i po wciśnięciu masz również H7 wewnątrz.

 

Pozdrawiam

Kojani

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko, że jak wał będzie dwie setki w minusie a panewka na H7 co przy srednicy 8 daje odchyłkę od 8,000 do 8,015mm to może być za luźno..

Jasne - ale w takiej sytuacji nie pomoże rozwiercanie otworu panewki.

Natomiast próba zmniejszania gniazda panewki - żeby uzyskać większy wcisk i mniejszy otwór wewnętrzny panewki - to też zły pomysł - tuleja może się deformować lub pękać.

W takiej sytuacji trzeba pilnować szlifowania wału - można parować indywidualnie mierząc średnicę tulei po wciśnięciu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja to bardziej  bym się obawiał, że samo wciskanie tej panewki w ten cienkoscienny karter spowoduje raczej rozejście się karteru niż zmianę średnicy wewnętrznej panewki. Troszkę takich pasowań robiłem i miało być ksiązkowo a wyszło losowo..

Tak to jest realne ryzyko - tym bardziej, że jest to odlew.

Myślę że pewnym wyjściem byłoby zrobienie prób wciskania, lub stosowanie tulejek rozciętych PTFe, POM (tylko tutaj barierą będzie max prędkość ślizgowa - 2,5m/s ok. 6000 1/min)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czytam o słusznych uwagach. I na podstawie także własnego nabytego doświadczenia wykonam próby. Nie omieszkam na dokumentacji DXF jak i na zdjęciach ich tu pokazać. Wiem jedno nie zamierzam się narobić. A to jest tylko wtedy możliwe jak wszystko do siebie będzie wykonane w tolerancjach całkowicie zamiennych. Czyli montaż zespołu wał- panewki- korpus z elementów losowo wybranych z danej partii zapewni prawidłowe działanie zmontowanego podzespołu. A to uzyskam tylko wtedy jak poszczególne składowe elementy będą właściwie wykonane z rysunków wykonawczych. Gdzie będą naniesione prawidłowe tolerowane wymiary poszczególnych części w oparciu o kolegów podpowiedzi i sugestie. Będą DXF-y 2D z tolerancjami. Zresztą zanim sam coś wykonam także mam wykonany zawsze szkic "złożenie" jak i poszczególne detale.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

A to jest tylko wtedy możliwe jak wszystko do siebie będzie wykonane w tolerancjach całkowicie zamiennych. Czyli montaż zespołu wał- panewki- korpus z elementów losowo wybranych z danej partii zapewni prawidłowe działanie zmontowanego podzespołu. A to uzyskam tylko wtedy jak poszczególne składowe elementy będą właściwie wykonane z rysunków wykonawczych. Gdzie będą naniesione prawidłowe tolerowane wymiary poszczególnych części w oparciu o kolegów podpowiedzi i sugestie. Będą DXF-y 2D z tolerancjami. Zresztą zanim sam coś wykonam także mam wykonany zawsze szkic "złożenie" jak i poszczególne detale.

Pełna zamienność wiąże się dodatkowo z uwzględnieniem nie tylko tolerancji wymiarowych, ale również tolerancji kształtu i położenia.

To tylko takie zwrócenie uwagi na problemy jakie przy pełnej zamienności zaczną się ujawniać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  Tak zgadza się w swoich rozważaniach założyłem domyślnie że wielkość przedmiotu charakteryzuje jedna wartość wymiaru. Mowa tu o średnicy. I średnica ta jest stała we wszystkich punktach powierzchni. Występują nieuniknione błędy kształtu poszczególnych powierzchni detalu (okrągłości, prostoliniowości, walcowości, plaskości czoła tulejki ) ale jestem pewien że mieszą się w tolerancji wymiarowej.

 Reasumując: mając w ręku samosmarujące tuleje łożyskowe z brązu SELFOIL® wykonaną w procesie spiekania proszków nie jestem w stanie znaleźć różnicy w średnicy czy w długości. Posługuję się tutaj pasa-metrem o działce elementarnej 0,001mm. Co do otworu w karterze to aby dalej dyskutować trzeba zobaczyć detal zdjęty z maszyny CNC aby dalej dyskutować co do błędów kształtu otworu pod panewki.

 

post-16795-0-20782600-1542639635_thumb.jpg

 Błąd położenia panewek względem korpusu to akurat tego zagadnienia nie dotyczy bo mało istotne jest położenie osiowe dwóch panewek w korpusie toczonym z walcowanego materiału fi30 EN PA 7075. Po prostu w oryginale wystają i od strony śmigła jak i od strony korbowodu po około 0.8 mm. A montaż panewek odbędzie się na przyrządzie gdzie korpus będzie podgrzany w termostatycznej komorze.

  

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  Tak zgadza się w swoich rozważaniach założyłem domyślnie że wielkość przedmiotu charakteryzuje jedna wartość wymiaru. Mowa tu o średnicy. I średnica ta jest stała we wszystkich punktach powierzchni. Występują nieuniknione błędy kształtu poszczególnych powierzchni detalu (okrągłości, prostoliniowości, walcowości, plaskości czoła tulejki ) ale jestem pewien że mieszą się w tolerancji wymiarowej.

 Reasumując: mając w ręku samosmarujące tuleje łożyskowe z brązu SELFOIL® wykonaną w procesie spiekania proszków nie jestem w stanie znaleźć różnicy w średnicy czy w długości. Posługuję się tutaj pasa-metrem o działce elementarnej 0,001mm. Co do otworu w karterze to aby dalej dyskutować trzeba zobaczyć detal zdjęty z maszyny CNC aby dalej dyskutować co do błędów kształtu otworu pod panewki.

 

attachicon.gifIMG_7249.JPG

 Błąd położenia panewek względem korpusu to akurat tego zagadnienia nie dotyczy bo mało istotne jest położenie osiowe dwóch panewek w korpusie toczonym z walcowanego materiału fi30 EN PA 7075. Po prostu w oryginale wystają i od strony śmigła jak i od strony korbowodu po około 0.8 mm. A montaż panewek odbędzie się na przyrządzie gdzie korpus będzie podgrzany w termostatycznej komorze.

post-16795-0-81767600-1542645657_thumb.jpg

post-16795-0-07668400-1542645675_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A dlaczego,że zapytam chcesz montować te panewki olejowe? W oryginale tego motorka były panewki brązowe. I we wszystkich motorkach z tamtego okresu również. O takich panewkach ze spieku nikt wtedy nie słyszał.

Może się mądrzę, ale może lepiej wykonać te panewki wciskając normalne pełne wałki z B 101 i wywiercić lub wytoczyć otwór na wskroś w prostym przyrządzie? Myślę ,że powtarzalność byłaby zachowana, a elementem zamiennym byłby  cały nosek.

Jedni sobie poradzą z wymianą panewek, ale wielu sobie nie poradzi. Bo to wcale proste nie będzie. Więc chyba cały wymienny nosek wg m,nie będzie lepszym i prostszym rozwiązaniem.

A.C.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 pewnie będzie i z brązu cynowo-fosforowego B101. To akurat nie problem. Mam i używam często ten materiał podczas regeneracji starych elementów samochodów gdzie panewka to podstawa. W tym wypadku są gotowe panewki gdzie po prostu pomijam jakiś etap produkcji. Jak będzie wytoczone pierwsze 50 sztuk na tokarce CNC korpusów wału korbowego z otworem pod panewki i wał załóżmy fi11,02 to nie będzie problemu zamiast wciskać samemu gotowe tulejki ze sklepu, dla satysfakcji zrobić tulejkę z brązu odpowiednich średnic i długości z wyszparowaniem po środku i w środku. A obsadzenie to już czysta przyjemność. 


 Myślę że o wielu rzeczach w czasach opracowania prototypu SIM 2b nikt wtedy nie słyszał  :)


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te spieki są po prostu o wiele wiele lepsze i mniej upierdliwe w eksploatacji niż toczona buksa z B101. Ja je nasączam olejem w strzykawce . Zamykam je w strzykawce z olejem i robię podciśnienie . Widac jak powietrze z nich ucieka a w jego miejsce wchodzi olej . No ale replika to replika ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.