d9Jacek Opublikowano 18 Czerwca 2021 Opublikowano 18 Czerwca 2021 od siebie....ing.Bernhard Krause ..."Modellmotoren technik" , strony 104, 105 i 106 pokazane oprzyrządowanie do wspomnianych operacji 2
f2cmariusz Opublikowano 18 Czerwca 2021 Opublikowano 18 Czerwca 2021 udało mi się namówić Jacka do zrobienia przyzwoitej jakości fotografii, które mogę opublikować. Dzięki Jacku za podzielenie się swoimi zasobami książkowymi i wiedzą gdzie co jest. No i oczywiście błyskawiczną reakcję. zamieszczone fotografie właściwie wszystko tłumaczą w jaki sposób działa prostopadłościenna kostka. Jak mocowany jest detal i jak wykonujemy poszczególne operacje przy obróbce tłoka. 2
f2cmariusz Opublikowano 19 Czerwca 2021 Opublikowano 19 Czerwca 2021 znaleziony przeze mnie w necie inny sposób na wykonanie otworu otworu pod sworzeń tłokowy. wyznaczenie osi otworu na tak zwany "ostry punkt". Niestety dla mnie to mało dokładny sposób na wyznaczenie osi... typowe dalsze ustawienie "ostrego punktu" w osi obrotu. Dalej już nie komentuję bo jak widać zabrakło roztaczania otworu przed rozwiercaniem. Rozwiertakiem ręcznym... i ni krzty oleju nie widzę.
d9Jacek Opublikowano 19 Czerwca 2021 Opublikowano 19 Czerwca 2021 no mozna .... mozna również od drugiej strony zacząć...mozna zrobic od razu kilka tłoków 1/ obtaczamy wstepnie wałek 2/trasujemy to co nam będzie potrzebne 3/obtoczony wałek mocujemy w pryzmie 4/ wiercimy otwory pod sworzeń 5/ mocujemy wałek w uchwycie tokarki 6/ toczymy, roztaczamy a w końcy obcinamy na wymiar przy ubogim parku maszynowym metoda ta zdaje egzamin znam to jak niektórzy mówią, z własnej autopsji?
f2cmariusz Opublikowano 25 Czerwca 2021 Opublikowano 25 Czerwca 2021 Jacku, sam opis bez filmu, zdjęć czy choćby rysunków jest słabo przekonujący. Niemniej dawno, dawno temu w podobny sposób wiele rzeczy wykonywałem... A "ostry punkt" czy "ostra linia" to była podstawa wyjściowa do dalszej pracy... z netu ściągnięte kiedyś zdjęcia nawiązujące do prac aktualnie przeze mnie przygotowywanych i wykonywanych: przyrząd jak widać to pryzma i stożek Morse'a gwarantujący powtarzalność mocowania. ostatnie dwie fotografie dokładnie pokazują jak zamocować i jak wykonać pod zawleczki zatoczenia.
d9Jacek Opublikowano 25 Czerwca 2021 Opublikowano 25 Czerwca 2021 2 godziny temu, f2cmariusz napisał: Jacku, sam opis bez filmu, zdjęć czy choćby rysunków jest słabo przekonujący Mariusz, nikt , a przecież wiesz o kim mówię paręnaście lat temu nie myslał, ani o filmie ani o zdjęciach , nie miał również takich możliwości jakie dzisiaj są. A i rysunków nie potrzebował A sam opis jest na tyle dokładny, ze osoba znająca obróbke będzie wiedziała o co chodzi.. Każda droga prowadząca do celu jest dobra, ale to tak jak w nawigacji , jest ortodroma i loksodroma . ...cel jeden?
f2cmariusz Opublikowano 28 Czerwca 2021 Opublikowano 28 Czerwca 2021 Cel zawsze jest jeden. Mieć satysfakcję z osiągniętych wyników. Czy to w pracy czy na polu modelarskim. Akurat dużo się dzieje w modelarstwie, dzięki Mecenasowi Pawle Dziubie. Link Modelem, otrzymanym od Mecenasa, Filantropa Pawła Dziuby Panowie Rafał Brzeziński i Michał Szatecki mocno namieszali na wczorajszych zawodach w Wierzawicach pokonując całą dotychczasową Kadrę Narodową przygotowującą się do Mistrzostw Świata we Włocławku. Ciekawi mnie co z tym zrobi Komisja Modelarska przy Aeroklubie Polskim. Model jak model. Intersująca jest dedykacja trwale naniesiona na skrzydło: "MEMORY OF WALDEMAR SALACH 1934-2018 / INSTRUKTOR ZAWODNIK KAT. F2C" I tu, Drogi mi Jacku dotykamy setna sprawy. To także był i mój nauczyciel. W kantorku obok sali 308/309 vis a vis wejścia do "Gawędy" stała tokarka TSB-20 oraz frezarka fxb 12. I pamiętam pierwszą moją prośbę o skorzystanie z tych maszyn. Zanim zacząłem spędziłem wiele godzin przy desce kreślarskiej zanim powstała prawidłowa dokumentacja techniczna wykonywanego elementu. O nożach wykonanych z "kratówki" SW18 nawet nie wspomnę. A dalej zawsze było podobnie. To tylko jedno z niewielu fotografii pokazujących mnie podczas warzenia i porównywanie wyniku wagi z poprzedniego roku. Dokumentację pozyskiwało się od zaprzyjaźnionych modelarzy: Data to 15 grudzień 1970 roku. Tego typu dokumentację dostałem od zespołu Andrzej Ziemniak Aleksander Gałkowski co umożliwiło nam budowę silnika z przednim wydechem, stalowym przodem i tłokiem z podpartym sworzniem o denko. Projekt trafił w ślepy zaułek ze względu na powstanie technologii ABC czy AAC. Cała nasza praca jest zachowana i na pewno będzie publikowana. główka korbowodu silnika PB która była inspiracją naszej konstrukcji. I na pewno będzie dużo kolorowych makro fotografii. Albo i link do tego tematu. 1
d9Jacek Opublikowano 28 Czerwca 2021 Opublikowano 28 Czerwca 2021 34 minuty temu, f2cmariusz napisał: To także był i mój nauczyciel. to także był nauczyciel mojego Syna i także mój Przyjaciel...więc płyniemy tą samą łodzią 34 minuty temu, f2cmariusz napisał: Ciekawi mnie co z tym zrobi Komisja Modelarska przy Aeroklubie Polskim. nic
f2cmariusz Opublikowano 28 Czerwca 2021 Opublikowano 28 Czerwca 2021 tu gołym okiem (lewy tłok) widać nie osiowość otworu względem wytrasowanej "ostrej linii" także widać nie osiowość sworznia względem okrągłego tłoka. No ale może chodzi o mechanizm korbowy z osią przesuniętą sworznia tłoka... Dla mnie niestety brak wytaczania dziury po wiertle daje takie efekty. No może czasami i się uda. podobnie jak i w tym wypadku. Jeśli rozwiertak ma wejść w ten otwór po wiertle to nigdy się to nie uda ze względu na brak płaskiej powierzchni na wejściu rozwiertaka. tu kolejny zestaw do wykonania prawidłowo otworu pasowanego pod sworzeń z zawleczkami. Paul Bugl engines. 2
Paweł Prauss Opublikowano 28 Czerwca 2021 Autor Opublikowano 28 Czerwca 2021 6 minut temu, f2cmariusz napisał: tu kolejny zestaw do wykonania prawidłowo otworu pasowanego pod sworzeń z zawleczkami. Paul Bugl engines. Paweł Bugl to człowiek, który wyprzedził swoją epokę...chyba każdy zorientowany w temacie to przyzna. Szkoda, że już go z nami nie ma...
f2cmariusz Opublikowano 3 Lipca 2021 Opublikowano 3 Lipca 2021 W dniu dzisiejszym spotkała mnie miła niespodzianka. Trochę porozmawialiśmy. Ważne że lustro zniesione i załadowane do samochodu... 2
Paweł Prauss Opublikowano 4 Lipca 2021 Autor Opublikowano 4 Lipca 2021 Przed chwilą wróciłem do domu ? Nasze spotkania zawsze były dla mnie przyjemnością i wyróżnieniem... Mam nadzieję że od października wrócimy do reżimu co 2 tygodnie, bo moja uczelnia chyba wraca do normalnego trybu nauczania ?
f2cmariusz Opublikowano 12 Lipca 2021 Opublikowano 12 Lipca 2021 Korbowód a konkretnie dolna panewka. Wykonanie panewki to przede wszystkim materiał o stosowej średnicy. Niestety dostępne są średnice od fi13, dużo za duże w stosunku do malutkiej panewki(fi6). coś muszę znaleźć. co by nie wyrzucać 3/4 w wióry... wykorbienie zostało wykonane z wewnętrzną zbieżnością( około 0,03 mm na średnicy). Taki sam kształt musi mieć wewnętrzna panewka stopy korbowodu. tu całościowy, nieskończony przekrój powstały na potrzeby wytoczenia pierwszego na gotowo kartera z gwintem M26x1 zamiast jak pierwotnie planowałem M27x1 same konkretne wymiary panewki ze zbierznością 0,2 stopnia na stronę. takie wykonanie zapewnia po nałożeniu korbowodu na czop wału korbowego luz na film olejowy w granicach 0,015 na stronę. wymaga to oddania odpowiedniego rozwiertaka do przeszlifowania ze zbieżnościami jak na rysunku. Myślę że to nie będzie problem zlecić... 3
symon5 Opublikowano 12 Lipca 2021 Opublikowano 12 Lipca 2021 Gdy byłem na etapie Webry ,czyli dawno i dorabiałem korbowody to tulejki slizgowe robiłem z B-101 i było ok ,a pracowało to w FSR .Aż sprawdziłem brąz B 555 jest brązem odlewniczym ,tak więc chyba pomyłka?
f2cmariusz Opublikowano 12 Lipca 2021 Opublikowano 12 Lipca 2021 2 godziny temu, symon5 napisał: Gdy byłem na etapie Webry ,czyli dawno i dorabiałem korbowody to tulejki slizgowe robiłem z B-101 i było ok ,a pracowało to w FSR .Aż sprawdziłem brąz B 555 jest brązem odlewniczym ,tak więc chyba pomyłka? Jestem pewien że w takim razie część panewek wykonam z B 101 a część z Rg7. Dlaczego? Mam po prostu duże panewki o ściance co najmniej 7 mm o oznaczeniu B101 jak i Rg7 zakupione parę lat temu na złomowisku w Falenicy. A że są nabite oznaczenia to długo wtedy się nie zastanawiałem. Co do samego materiału B101 czy Rg7: Posiada dobrą lejność. Odlewałem formy wtryskowe z metalu kolorowego. To żeby odlew był bardzo dobry warto było dodać parę kilo starych panewek. Niedostateczne smarowanie to podczas uruchamiania zalanego silnika normalka. tutaj jest B-101 ale aż średnica 15 mm a ja będę wykonywał element o średnicy 6 mm... Tu widać ewidentnie że tuleje mogą być odlewane odśrodkowo jak i w kokili z materiałów B101 jak Rg7... Ja wiem że przy niedostatecznym smarowaniu Rg7 jest lepszy. A jak silniczek będzie zalany to na pewno próbując obrócić wałem dojdzie do zerwania filmu olejowego. A przy każdym uruchamianiu jest to niestety normalne. 1
Grzesiek Opublikowano 12 Lipca 2021 Opublikowano 12 Lipca 2021 Mariusz u nich masz coś co być może Ciebie zainteresuje. https://www.albeco.com.pl/PL-H94/Oferta/Search/catID=35/tuleje-spiekane.html
f2cmariusz Opublikowano 12 Lipca 2021 Opublikowano 12 Lipca 2021 Godzinę temu, Grzesiek napisał: Mariusz u nich masz coś co być może Ciebie zainteresuje. https://www.albeco.com.pl/PL-H94/Oferta/Search/catID=35/tuleje-spiekane.html temat już przerabiany przeze mnie dawno dawno temu. Bardzo aktualny ale przy produkcji paru tysięcy na dzień. A nie 67 sztuk całej produkcji... Koszt oprzyrządowania zabije opłacalność takiego przedsięwzięcia. Byłem pod Łomiankami w fabryce spieków i się wtedy dowiadywałem. Nie te ilości. Nie ta skala produkcji... A co do materiału? Spiek może być dowolny. Jaki sobie życzę. Tylko jaki ja sobie mogę życzyć? Bo tu akurat zabrakło mi doświadczenia. Dlatego zostanę przy swoim. Czyli każda panewka będzie toczona z wiadomego materiału, pozyskanego ze starych dużych panewek z oznaczeniem Rg7 oraz z wałków wcześniej zakupionych o oznaczeniu B-101. Całe szczęście, mam do dyspozycji tokarkę CNC210 gdzie powtarzalność zmiany narzędzia jest dla mnie zadawalająca.
d9Jacek Opublikowano 12 Lipca 2021 Opublikowano 12 Lipca 2021 Godzinę temu, f2cmariusz napisał: A nie 67 sztuk całej produkcji... może tu coś znajdziesz dla siebie https://allegro.pl/uzytkownik/kamanet09/obrobka-metali-pozostale-121402 1
d9Jacek Opublikowano 14 Lipca 2021 Opublikowano 14 Lipca 2021 żeby nie być gołosłownym i jednocześnie spełnic oczekiwania Mariusza w kwestii dokumentowania, tego co i jak było czy jest robione.. wklejam poniżej
symon5 Opublikowano 14 Lipca 2021 Opublikowano 14 Lipca 2021 A jeszcze taka uwaga ,niezłośliwa . SIM nie będzie miał bóg wie jakich osiągów tak więc myślę że jakikolwiek brąz będzie dobry ? . A jeszcze taka uwaga , zastanawia mnie czy tulejka ze spieku nadaje się do stopy korbowodu .
Rekomendowane odpowiedzi