Krzys20000 Opublikowano 17 Sierpnia 2019 Udostępnij Opublikowano 17 Sierpnia 2019 U mnie na północy zdecydowanie większa wytrzymałość (mniejszą strzałkę ugięcia) na zginane mają rury niż pręty. Dalej liczę kalkulatorem takie proste układy i wiesz co i jeszcze kasę mi za to płacą - głupki jakieś normalnie. Ja nie potrafię Ci pomóc z tym modelem gdyż wszystkie moje założenia oparte są o zasady mechaniki i wytrzymałość panujące tu u nas na północy. W tym jakaś tam mechanika lotu ( to pewnie zbyt szumnie nazwane ale niech będzie) Ja ma Mandarina i to 1,0 to troszkę inny modelik - taki klonik to Aladyn - troszkę większa rozpiętość stateczniki z wersji 2,0 ale ten sam profil , wykonanie (może poza belką węglową). Ale lat lepiej niż moje Fantasy o wadzie 3,6 kg do lotu !!! To jest model na bardzo mocne kominy. lataniem nim przy ziemi to troszkę walka o życie, nie sygnalizuje przeciągnięcia tylko się wali i to tak zdrowo. Gnąca się belką ogonowa potęguje tylko ten efekt. Klapy i lot z uwagi na technologię w jakiej zostały wykonane pozostawiają wiele do życzenia jeśli chodzi o sztywność i geometrie - nie jest o labilny laminat. Wieżyczka do mocowania skrzydeł to w zasadzie mikrobalon bez tkaniny to przy troszkę intensywniejszym eksploatowaniu daje znać o sobie pęknięciami, gwinty do skrzydeł to nakrętki mazurkowe a żywotność tych gwintów nie jest zbyt duża itd... Za taką kasę nie znalazłem niestety lepszego modelu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
latacz Opublikowano 17 Sierpnia 2019 Udostępnij Opublikowano 17 Sierpnia 2019 To środek i północ najwyraźniej maja trochę inne prawa wytrzymałości materiałów. też trochę liczyłem -i tez mi płacili Teraz liczę głównie prędkości przepływu i dobory maszyn -a rzadko konstrukcje pod te maszyny. nie ma co się przekomarzać o wytrzymałość rury i pręta -na pewno przy podobnej wadze lub przekroju materiału czynnego rura mocniejsza. jednak pręt po wywierceniu wzdłużnego otworu słabnie zamiast się wzmocnić -przynajmniej tu w śródziemiu... mimo, że zewnętrzna średnica się nie zmieni a tylko ubywa w środku... różnice nie są duże... każdy z nas ma swpoje zdaniei wiedzę i mozemy dyskutować jak o wyższości świat wielkiej nocy nad świętami... zakopujemy topory -jeśli się spotkamy to przy piwie sobie wyjaśnimy -bo to problem, "że bez poł litra nie rozbieriosz" Opisy modelu nie do końca się zgadzają -albo producent Aladina robił różne wersje i ulepszał -albo któryś z poprzednich użytkowników tuningował mój egzemplarz -mam co najmniej z trzeciej reki i w środku sporo węgla w miejscach newralgicznych. Choć kilka miejsc mi się jeszcze nie podoba. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 17 Sierpnia 2019 Udostępnij Opublikowano 17 Sierpnia 2019 https://zapytajfizyka.fuw.edu.pl/pytania/co-jest-trudniej-zgiac-rurke-czy-pret/ jakiś uniwersytet się pod tym podpisał Wysłane z mojego Redmi 5 przy użyciu Tapatalka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Krzys20000 Opublikowano 17 Sierpnia 2019 Udostępnij Opublikowano 17 Sierpnia 2019 ja pisze o modelu Mandarin 1,0 który posiadam, troszkę o wytrzymałości, problemach z tym modelem związanych Kolega Piotr wstawia ciekawe wątki pomiarowo, metrologiczne. Ten ciekawy przyrząd to mechaniczna linijka do pomiaru długości krzywych najczęściej skalowana w kilku skalach używana do mierzenia na mapach jak i pomiarów na rysunkach. A kątomierz to przyrząd do pomiarów kątów. Postaram się wrzucić fotki tych co ja posiadam ten do długości dostałem kiedyś od koleżanki z pracy P Baty - wielkie dzięki, a ten do kątów od byłego szefa Pawła też wielkie dzięki. A tak na marginesie to nie turkuj Jak mam kurde przestawić niby zegar o 7,5 stopnia bez kątomierza co? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
a74BACK Opublikowano 18 Sierpnia 2019 Udostępnij Opublikowano 18 Sierpnia 2019 Krótko i na temat ! Ja bym dodał jeszcze gumowy młotek ! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
latacz Opublikowano 18 Sierpnia 2019 Udostępnij Opublikowano 18 Sierpnia 2019 wracając do sztywności rura kontra pręt. Wzory Przypadek najprostszy -belka (pręt rura itp) sztywno zamurowana (utwierdzona) w sztywnej ścianie -i na drugim końcu obciążona siłą = przypadek podobny do sytuacji rura ogonowa osadzona na sztywno w kadłubie obciążona na końcu siłą. od statecznika. wzór na strzałkę ugięcia f strzałka ugięcia, , F siła , l długość belki, E Moduł Younga (inaczej moduł sprężystości, moduł odkształcalności itp -stała dla danego materiału), J moment bezwładności przekroju 3 F l f= ----------- 3 E J Ważne moment bezwładności jest w mianowniku. oznacza to, że jeśli moment bezwładności jest duży to belka mało się gnie. Niezależnie od przekroju, materiału, obciążeń moment ten zawsze jest w mianowniku choć wzór może być bardziej skomplikowany.. Moment bezwładności: dla rury.J = π (D4 - d4) / 64 D to średnica zewnętrzna. d wewnętrzna. jeśli średnica wewnętrzna d=0 to z rury robi się pręt. wzór mówi wyraźnie -im więcej wytniesz z pręta im większa średnica wewnętrzna rury =tym bardziej spada ten moment i rura mniej sztywna. średnica zewnętrzna mocno zwiększa sztywność (i wytrzymałość też) średnica wewnętrzna odejmuje od tej sztywności/wytrzymałości. i co ważne -długość belki lub rury ogonowej mamy w liczniku w trzeciej potędze! oznacza to, że sztywność konstrukcji silnie zależy od długości rury ogonowej. Trochę dalej odsunięte stateczniki -kadłub ogon się mocniej ugina i trzeba dużo mocniej wykonać rurę ogonową . szczęśliwie łatwo to zrobić ponieważ nawet małe pogrubienie ścianek lub zwiększenie średnicy rury ogonowej mocno zwiększa sztywność. Wskaźnik wytrzymałości na zginanie: akurat o tym nie dyskutowaliśmy ale może komuś się przyda.W = π (D4 - d4) / (32 D) i luźny przykład dla wyobraźni. -rura ogonowa z carbon średnicy 20mm grubość ścianki pól milimetra długa pół metra -jest sztywna ale mojego ciężaru nie wytrzyma wygnie się i pęknie. z litego pręta 20mm spokojnie można robić szczeble do drabiny.... (jeśli kogoś stać) Wykonywanie w formie rur -to oszczędność wagi. wracając do drabiny szczeble o zewnętrznej średnicy 20mm i wewnętrznej 10 czyli ze ścianka węglowa 5mm też pewnie wytrzymają -a będą lżejsze i tańsze niż pełne... ciekawostka 2 - rowery szosowe - niezależnie od materiału ramy czy stal czy alu czy carbon robione z rurek o cienkiej ściance są bardzo mocne jeśli siedzi się na siodle lub stoi na pedałach.Ale palcami można zgnieść ramę -czuć jak się ugina. A jak usiąść na ramie to się złamie. Ale cały duży rower waży około 5kg... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kristoferbp Opublikowano 18 Sierpnia 2019 Udostępnij Opublikowano 18 Sierpnia 2019 Cześć Ale śmiecicie... Każdy kto zaliczył "belki" wie , że pręt... A teraz do rzeczy. Jakie są wymiary rury w Aladinie? Może warto by było zainwestować i dobrać węglowy stożek np z ArtHobby? http://www.arthobby.pl/szybowce/product/tail-boom-095b/ Rozwiązało by to problem geometrii tylnego usterzenia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
latacz Opublikowano 18 Sierpnia 2019 Udostępnij Opublikowano 18 Sierpnia 2019 30/18mm x 109cm Art hobby nie robi takiego. Cena stożka węglowego w porównaniu do używanego aladin kosmos. A jeśli model już jest złożony to sensowna wymiana jest praktycznie niemożliwa. "Ale śmiecicie... Każdy kto zaliczył "belki" wie , że pręt..." a żaby i ślimaki biorą się z mokrych liściów, pchły zaś ze słomy i moczu. całą dyskusje o pręcie i rurze proponuję wykasować -może poza wzorami które mogą się komuś przydać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Quant Opublikowano 5 Września 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Września 2019 Model już prawie lata, jedyną przeszkodą jest wyrywająca się ramka od serwa od klap. Może ma ktoś jakiś pomysł jak to zamontować tą ramkę do styropianu, bo nijak nie chce się to trzymać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BRoman Opublikowano 5 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2019 Jak mam kurde przestawić niby zegar o 7,5 stopnia bez kątomierza co? Proste i łatwe jeśli nie ma kątomierza. 2x 7,5=15 2 x 15=30 2 x30= 60 Podział okręgu na 6 x 60 to już przedszkolny banał. Tak więc działając w kierunku odwrotnym szablon 7,5 st to łatwizna do wykonania ....... jak ktoś był obecny na lekcjach trygonometrii . Model już prawie lata, jedyną przeszkodą jest wyrywająca się ramka od serwa od klap. Może ma ktoś jakiś pomysł jak to zamontować tą ramkę do styropianu, bo nijak nie chce się to trzymać. IMG_20190905_100654_resized_20190905_105559119.jpgIMG_20190905_100649_resized_20190905_105559761.jpg Teraz pytasz jak już zdewastowane ? Użyj kleju "spuchlaka" . Do ramki doklej wąsy przedłużające ( poziomo) ramkę wpuszczając je w styro i oczywiście wklejając na spuchlaku. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Quant Opublikowano 5 Września 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Września 2019 Nie jest jeszcze zdewastowane tylko odkleiło się razem ze styropianem, a było przyklejone żywicą... A ten klej jakoś się nazywa? Czy myślisz o piance montażowej? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
a74BACK Opublikowano 5 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2019 Proste i łatwe jeśli nie ma kątomierza. 2x 7,5=15 2 x 15=30 2 x30= 60 Podział okręgu na 6 x 60 to już przedszkolny banał. Tak więc działając w kierunku odwrotnym szablon 7,5 st to łatwizna do wykonania ....... jak ktoś był obecny na lekcjach trygonometrii . Krzysztof ! Pan do Ciebie ! PS Tylko nie turkuj hehehehehehehe... Proste i łatwe jeśli nie ma kątomierza. 2x 7,5=15 2 x 15=30 2 x30= 60 Podział okręgu na 6 x 60 to już przedszkolny banał. Tak więc działając w kierunku odwrotnym szablon 7,5 st to łatwizna do wykonania ....... jak ktoś był obecny na lekcjach trygonometrii . Krzysztof ! Pan do Ciebie ! PS Tylko nie turkuj hehehehehehehe... BRoman, takie niedyskretne pytanie. Masz krewnych w Turcji ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Krzys20000 Opublikowano 5 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2019 No tak Pan do mnie. Ciekawe czy tam samo będzie mnie za chwilę omijał jak ten od tych 15 stopni ? Problem nie polegał na tych 15 stopniach. U mnie na północy jest taka zależność sinus30=1/2 i z tego da się nawet całkiem dokładnie wyznaczyć te 15 stopni. Ale Problem to nie 15 czy 20 stopni problem to jak to wytłumaczyć wszystko wiedzącemu bo on mówi 15 a potem chce 45!!! I tu przyrząd pomiarowy ( nie żaden szablon, sprawdzian, czy tez wyznaczenie czegoś) jest niezbędny. Nauczony doświadczeniem i posiadając miarę zwijaną stalową kolejną prośbę o 2 metry - załatwiłem w mig, mina wszytko wiedzącego bezcenna. A bez kątomierza musiałem 3 razy obracać, bo on mówi 15 a to nie działa i kończy się na 45 - co też nie działa ale jest jak chciał. Te 2 metry naprawdę nic nie zmieniły ale że były zmierzone zaznaczone (dokładnie 2 mety!) to reklamacja została natychmiastowo oddalona i dodatkowo musiał podziękować - a tego nie lubi Co do klejenia ramki - to do styropianu da się to przykleić ale nie ma to żadnego sensu - np. tym klejem Soudal Klej do drewna 66A wodoodporny poliuretanowy. Trzeba wydłubać ten styropian do pokrycia balsowego lub fornirowego i do nie go kleić. Ewentualne wkleić wcześniej jakieś dystans- wzmocnienie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
latacz Opublikowano 5 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2019 Ja (w innych modelach) wyskrobywałem styro żeby go zostało mniej niż ze 2mm -i pędzelkowałem bardzo rzadką żywica (np na ciepło po podgrzaniu miejsca klejenia suszarką lub żywica albo zwykły powolny distal rozcieńczony spirytusem) Wpływało to pomiędzy kulki styro -spirytus w większości wyparowywał -żywica wiązała utwardzając kulki powierzchniowo. Było to słabsze od samej żywicy -ale lekkie i wystarczało jako podłoże. Do tego na już normalnej żywicy kleiłem ramki. Często ramka z balsy 4 lub nawet 5mm otaczała serwo ze wszystkich stron. i dopiero do tej balsy właściwa ramka. Tu powinno dać radę podobnie. Ogólnie klejenie do styro jest słabe. Musi być albo klejone na dużej powierzchni -albo styro utwardzone czymś co trochę wsiąknie i wzmocni albo trzeba kleić do poszycia. A najlepiej połączyć te "patenty" Często wklejałem takie plastikowe obudowy na serwa -coś jakby okrągłe pudełko z przykrywką. Ma to dużą powierzchnie klejenia więc się trzyma. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
a74BACK Opublikowano 5 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2019 Ta plastikowa "buda" dla serwa jest wygodna, ale mocno wystaje i koniec końców koszmarnie wygląda. W piance się sprawdzi, ale w bardziej szlachetnym materiale odradzam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
latacz Opublikowano 5 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2019 dlaczego ma wystawać ? kleji się tak, żeby pokrywka była równo z poszyciem. Zamiast budy z plastiku można wokół ramki dać prostokąt z balsy -od poszycia do poszycia i do tej balsy klejić ramkę. balsę utwardzić cyjakiem nie niszczącym styro. (zwykły cyjano akryl rozpuszcza styro! ) Wyjdzie buda balsowa wzmacniająca otwór w styro i będzie git. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
a74BACK Opublikowano 5 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2019 Ten plastik który zabezpiecza wizualnie popychacz jest trochę przewymiarowany .-) Przymierzyłem to kiedyś do modelu arthobby i pasowało jak pięść do nosa. Lepiej to wykonac samemu, będzie to wygladało estetyczniej i delikatniej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wiesiek1952 Opublikowano 5 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2019 .... Nauczony doświadczeniem i posiadając miarę zwijaną stalową kolejną prośbę o 2 metry - załatwiłem w mig, mina wszytko wiedzącego bezcenna....[/quot] A miarkę miałeś certyfikowaną? Bo jak nie to D.... Klejenie do styropianu jest bez sensu. Wytrzymałość zerowa albo ujemna. Wydziergać do poszycia. Wlaminować „dystans” ze sklejki i do tego fundamentu przykręcić/przykleić ramkę. Do ramki i tak bym dodał „zaczepy” wchodzące w styro. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
latacz Opublikowano 5 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2019 akurat w tym "pudelku" tak. Ale są (bywały ? ) i z mniejsza osłoną. To pudełko było sprzedawane kiedyś dawno dawno -pasowało do starych modeli art hobby. Akurat tak wchodziły serwa ,że potrzebne były dłuższe dźwigienki (inaczej popychacze "haczyły" ) -więc zabezpieczenie popychacza musiało być dość obszerne. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BRoman Opublikowano 6 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 6 Września 2019 BRoman, takie niedyskretne pytanie. Masz krewnych w Turcji ? Miałem przez dwie godziny jak czekali na kolejny samolot w Ankarze. A bo co , że tak uprzejmie spytam ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi