Jump to content
Quant

F5J Aladin - dla zaczynających latac F5J...

Recommended Posts

Podkładki na osi głównej. Tam dużo nie brakuje po 1, może 2 mm wystarczy. Albo spiłować trochę ten narożnik.

 

EDIT: Jak Ci sie bardzo chce to wytnij żebro z 2 mm sklejki i naklej na obie części i pomaluj na czerwono. :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm - podkładki z balsy chyba będą najlepsze aby nie dodawać wagi na ogon a i tak jest za ciężki. Cały czas zastanawiam się czy połączenie na wcisk statecznika  poziomego wystarczy w locie? Oczywiście z jednej strony łączniki, kołki mocujące są wklejone a z drugiej...??? Taśmą klejącą się nie da,  a nie chciałbym zgubić statecznika poziomego w locie,

 

Wojtek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Patrząc na konflikt steru kierunku i  statecznika poziomego zmodyfikowałem nieco temat wątku na potrzebę tej sytuacji 

F5J Aladin - dla zaczynających produkować modele F5J... zamiast


F5J Aladin - dla zaczynających latac F5J...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm obawiam się że producenci tego nie czytają...

ale damy radę, być może ja coś źle zrobiłem, może wystarczy poluzować śrubę z otworem na bagnet, może jakiś magnes neodymowy, może wreszcie wysunąć kilka mm ster wysokości do tyłu na zawiasach (jeszcze nie jest wklejony) - jest trochę możliwości. Co prawda instrukcja montażu producenta nie jest za bogata, ale to też model nie dla początkujących latać i składać. A temat jest między innymi po to właśnie aby zwrócić uwagę następnym chętnym budować ten model, bo cena do jakości jest chyba adekwatna. Na razie za wyjątkiem paru drobiazgów tu opisanych składanie idzie bez specjalnych trudności.

 

Pozdrawiam

 

Wojtek 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moim zdaniem najprościej będzie dokleić do statecznika pionowego dystasnsu balsowego 2-4mm i zeszlifowanie go na trójkąt, żeby całość ładnie chodziła. Tak chyba byłoby najprościej jeżeli nie masz wklejonego SK.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie otworzę zmrużonego oka patrząc na ten model.

To są błędy na etapie rysunkowym , lub źle przetłumaczono na wietnamski rysunki. Oczywiście jest to do poprawienia ale po co taka obsuwa ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

myślę ze to powinno wyglądać tak , za bardzo wkleiłeś ,czy  dopiero zamierzasz wkleić listwę na której jest zawieszony  steru kierunku która powinna być wpuszczona na ok 5mm moze być mniej ok 3mm to zależy jaki chcesz mieć wychylenie .

 

Model został dobrze zaprojektowany , chodziło o to by uzyskać w ten sposób ster bez szczelinowy poprzez wpuszczenie do środka.

 

W ten sposób powstaje fartuch z dwóch boków statecznika pionowego 

post-1873-0-25757600-1560417972_thumb.jpg

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Artur dzięki za podpowiedź.

Niestety listwa balsowa jest już wklejona ster kierunku jeszcze nie. Są dwa wyjścia albo go spróbuję odciąć delikatnie listwę albo... jeszcze raz sprawdzę.

 

Okazuje się że wpuszczenie nic by nie dało, natomiast wysunięcie statecznika pionowego jak na zdjęciu spowoduje że jest OK. Oczywiście powstaje szczelina około 5mm pomiędzy statecznikiem pionowym a sterem pionowym. I co teraz? Podkładki na stateczki poziomy trochę poprawią sytuację.

 Jeszcze nad tym pomyślę.

 

 

post-5019-0-31776700-1560429221_thumb.jpg

post-5019-0-67258200-1560429229_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

A może do tej listwy wklejonej w statecznik pionowy po prostu dokleić nową na ok 5mm grubą i zrobić w niej sloty pod zawiasy. Nie powinno być szczeliny między statecznikiem pionowym a sterem bo ster kierunku będzie przy tym typie zawiasów wpadał w wibracje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Listwa wklejona wyszła 5mm grubości ale za to szczelina minimalna. Teraz serwa "ulotnić" i prawie można latać.

 

Jak zawiązać linki steru kierunku do serwa tak aby mieć jakąkolwiek regulację???

 

Wojtek


Znalazłem coś takiego w sieci

 

post-5019-0-49839100-1560703204_thumb.jpg


Listwa wklejona wyszła 5mm grubości ale za to szczelina minimalna. Teraz serwa "ulotnić" i prawie można latać.

 

Jak zawiązać linki steru kierunku do serwa tak aby mieć jakąkolwiek regulację???

 

Wojtek

 

 

ps

 

Znalazłem coś takiego w sieci

 

attachicon.gifServoschnur.jpg

 

zobaczymy czy zadziała

Share this post


Link to post
Share on other sites

zdecydowanie nie - to jest zestaw na linkach metalowych do dużych modeli silnikowych (czytaj ciężki). Nie znam systemu regulacji naciągu tego typu napędu. Ja stosuje popychacze węglowe dają radę i nie są zbyt ciężki ale teraz to trudno przerobić

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam - dzięki za informację.

 

Wyraziłem się chyba nieprecyzyjnie. Ster wysokości jest wychylany rurką węglową i to działa poprawnie. Natomiast chodzi tu o ster kierunku. Miałem zamiar wkręcić 2 śrubki z podkładkami i pod to podłożyć linki Pull-Pull do steru kierunku. Widziałem też na jakimś zdjęciu przesunięte serwa bardziej do przodu do pierwszej kabinki (u mnie serwa są w małej kabince jak zaleca producent ) ale tego już chyba nie zrobię. I tak czeka mnie lekki balast na dziobie. 

 

Wojtku te linki to chyba za ciężkie musiałbym po tej  operacji z pół kg dołożyć na dziób, ale zasada słuszna i podobny system jest u mnie do steru kierunku ale na linkach które były w zestawie lekkich "plastikowych".

 

Wojtek   

Share this post


Link to post
Share on other sites

Linki są też dużo cieńsze, takie stosowane do rzutek F3K. Problem w tym, że nić się rozciągnie dość szybko, a linka utrzymuje swoje parametry przez cały sezon. Ja bym jednak przemyślał wymianę tych nici, chyba że to coś super pewnego. Wyciągnięcie nici będzie skutkowało tym, że ster nigdy się nie ustawi w neutrum i będzie wpływał na jakość lotu. Oczywiście nie od razu ale po jakimś czasie. :) No ale ja nigdy nie stosowałem nici, więc za bardzo nie mam doświadczenia i mogę się mylić.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nici -  żyłki są chyba wędkarskie i jest to splot wygląda dość solidnie i jest w komplecie do modelu. Na kierunku mały luz nie będzie chyba bardzo przeszkadzał ale to się okaże w locie.

 

post-5019-0-84560500-1560757791_thumb.jpg

 

post-5019-0-88604200-1560757801_thumb.jpg


Nici -  żyłki są chyba wędkarskie i jest to splot wygląda dość solidnie i jest w komplecie do modelu. Na kierunku mały luz nie będzie chyba bardzo przeszkadzał ale to się okaże w locie.

 

post-5019-0-84560500-1560757791_thumb.jpg

 

post-5019-0-88604200-1560757801_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć

Wojtek, kup linkę jak poniżej i będzie po problemie:

https://onyks.eu/product-pol-51302-Linka-jubilerska-stalowa-30l-5m-uniw.html?gclid=EAIaIQobChMI0ICvgcHw4gIVUvlRCh3h6gBnEAQYASABEgJzFvD_BwE

Taką linkę powinieneś dać też na ster wysokości i nie miał byś problemu z wyważeniem...

Pozdrawiam

Krzysiek​

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na razie jest linka wędkarska zielona jak w zestawie, ale nie wykluczone że zostanie zmieniona jeśli będzie z nią kłopot.

 

A teraz do rzeczy - była chwila przerwy wiadomo wakacje - tak a propos nad morzem to nie da się w ogóle latać. Albo wieje 6-8m/s+ albo grzeje 30C+

 

Już wydawało się że wszystko jest skompletowane i będzie oblot a tu masz - zrobiło się ciasno w kabinie. Skutkiem jej ciasnoty jest przełożenie odbiornika do tyłu pod skrzydło i demolka wszystkich kabli w kabinie. Oczywiście kable są teraz o połowę za długie. Więc lutownica do ręki i lutuje.

 

 

 

 

post-5019-0-51817400-1564073823_thumb.jpg

 

 

post-5019-0-85489300-1564073832_thumb.jpg

 

 

dla odsteresowania poszedłem polatać takim maluchem

 

post-5019-0-08407000-1564073843_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

- tak a propos nad morzem to nie da się w ogóle latać. Albo wieje 6-8m/s+ albo grzeje 30C+

 

 

 

 

 

 

Dla niektórych to marzenie taki wiatr do latania na klifach lub temperatura do opalania ;) ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minęło trochę czasu i wakacji pora wrócić do modelu. Dokonałem stosownych poprawek.

Pora na wyważenie modelu. Z racji braku odpowiednie fabrycznej wyważarki zastosowałem najnowszy model  "stołkowej  wyważarki". Tył modelu oczywiście zabezpieczony na stole.  Najpierw zaznaczyłem za skrzydłach zalecany SC 115mm, później przeniosłem wymiar na kadłub. Następnie jak na zdjęciu wyważyłem model. Nie było łatwo ale po kilku próbach okazało się że z baterią 3S 30C 900 mAh Redox - waga akumulatora 66g - model wyważa się przy baterii wsuniętej max do silnika. Więc nie jest źle, nie trzeba dodatkowego balastu z przodu.  W związku z powyższym oblot będzie lada moment pewnie dzisiaj.

 

 

post-5019-0-88841300-1565542052_thumb.jpg

 

post-5019-0-53488300-1565542037_thumb.jpg

 

post-5019-0-64752500-1565542062_thumb.jpg

 

 

 

cdn następne info + wrażenia po oblocie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

jedno mnie zastanawia.. redox 3s 30c 900mah to ogniwo nie odda z siebie nawet 30A przez 30sec z mojego doświadczenia to bardzo budżetowa marka baterii które totalnie nie nadają do bezpiecznych lotów takim samolotem. No chyba że zasila tylko serwa.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.