BRoman Opublikowano 15 Maja 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Maja 2019 Przyszedł czas na odcięcie lotek i klap. W zasadzie wszystko pasuje tyle, że nie należy spodziewać się takiego ułożenia listew wewnętrznych w lotce jak to jest na rysunku. Wycięcie w trójkąt nadmiaru listewki trzeba zrobić samodzielnie co używając ostrego noża jest bardzo łatwe. Wycinanie forniru z dołu lotki bezwzględnie przy listwie metalowej. Bardo ważną rzeczą jest dokładne przecięcie poprzeczne na początku końcu lotki by nie wyłamywać nieprzeciętych włókien balsy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PilotM Opublikowano 18 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 18 Maja 2019 Witajcie, Kupiłem Solaria 3,2 VE jakie mam ustawiać wychylenia na pierwszy lot. Będę wdzięczny za pomoc. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Shock Opublikowano 18 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 18 Maja 2019 Marku, gratuluję nabycia Solarisa . Liczę że niebawem zobaczymy go u Nas na lotnisku. Roman, sorki z OT (liczę że powymieniacie się doświadczeniami z użytkowania modelu ) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PilotM Opublikowano 18 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 18 Maja 2019 Marku, gratuluję nabycia Solarisa . Liczę że niebawem zobaczymy go u Nas na lotnisku. Roman, sorki z OT (liczę że powymieniacie się doświadczeniami z użytkowania modelu ) Dzięki, Jutro,jestem jak pogoda dopisze bo mam kilka modeli do oblotu, budowałem całą zimę teraz pozostało latać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BRoman Opublikowano 18 Maja 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Maja 2019 Ailrelons 15 mm UP 10mmDOWN, 17 -26mmCROW Spoilerons (brake): 26mmUP Flaps: 20 -26mmCROW Elevator : 10mmin each direction Rudder: 15mmin each direction wklejone z instrukcji (internet) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BRoman Opublikowano 19 Maja 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Maja 2019 Jeśli mówimy o wychyleniach to mniej doświadczeni koledzy powinni narysować realny układ napędu klapy o ile zdecydują się ja wykonać ( doświadczonym także nie zaszkodzi) . Pozwoli to oszacować wielkości wychyleń klapy. Pokazany na rysunkach w zestawie układ : położenie i wielkość dźwigni serwomechanizmu, położenie i wielkość dźwigni klapy, ułożenie popychacza, zakres ruchu serwomechanizmu najlepiej narysować w skali 1:1 . Nie spodziewajcie się wychyleń rzędu 60-80 stopni stosując dołączone akcesoria do proponowanego układu mechanicznego. Układ ten jest całkowicie prawidłowy i znany w innych rozwiązaniach.Jednak popychacz jest prowadzony pod innym kątem i w innym miejscu wychodzi ze skrzydła. Tak jak podano wychylenie klapy w konfiguracji "hamowanie" ( crow ) około 20 mm w dół jest faktyczne do osiągnięcia. Ile to stopni ? Już mówię - arc sin 20/45 -tyle wynosi.. Przeniesienie popychacza i dźwigni klapy na dolną powierzchnię przy "dolnym" zawiasie zdecydowanie zwiększy wychylenie klapy lecz zwiększy też ryzyko uszkodzenia mechanizmu przy lądowaniu jeśli nie zdążymy zamknąć klapy przy przyziemieniu a tego nie wykluczajmy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Konrad_P Opublikowano 19 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 19 Maja 2019 Tak jak podano wychylenie klapy w konfiguracji "hamowanie" ( crow ) około 20 mm w dół jest faktyczne do osiągnięcia. Ile to stopni ? Już mówię - arc sin 20/45 -tyle wynosi.. Przeniesienie popychacza i dźwigni klapy na dolną powierzchnię przy "dolnym" zawiasie zdecydowanie zwiększy wychylenie klapy lecz zwiększy też ryzyko uszkodzenia mechanizmu przy lądowaniu jeśli nie zdążymy zamknąć klapy przy przyziemieniu a tego nie wykluczajmy. Żeby skutecznie hamować klapy zrób na 70-80 stopni a najlepiej na 90. Tu się nie ma co bać o uszkodzenie serwa czy trybów w serwie, wystarczy tylko zamknąć klapy na te 2s przed przyziemieniem. Poza tym lądujemy z minimalną prędkością i jak nawet klapa się ociera o trawę to przy odpowiednio dobranym serwie nic mu nie będzie. Wielokrotnie wypraktykowane. Chyba że chcesz się ślizgać po 2-3m modelem po trawie, ale to też idzie zrobić tym pierwszym sposobem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TommyTom Opublikowano 19 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 19 Maja 2019 Jak zdecydujesz się ustawić wychylenia klap do hamowania na owe 70-80stopni, to koniecznie dodaj kontrę steru wysokości do dołu. Jeżeli tego nie zrobisz, to model dośc gwałtownie zachamuje (wysklepienie profilu znacząco zwiększy siłę nośną i zmniejszy prędkość) i z dużą pewnością zadrze nos do góry. Korekta w dół SW jest potrzebna żeby zachować prędkość modelu i jest do dobrania organoleptycznie, przy czym najlepiej próbnie otworzyć taki hamulec na bezpiecznej wyskości i sprawdzić pod wiatr jak reaguje model. Po ewentualnych korektach takie ustawieni jest najbardziej skutecznej do zachamowania modelu na krótkim odcinku lotniska. Powodzenia w nastawach i lotach Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
a74BACK Opublikowano 19 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 19 Maja 2019 Mam pewien problem ze zrozumieniem tematu ?! Porady jak dla początkującego, a buduje doświadczony modelarz ? Może coś pokręciłem ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BRoman Opublikowano 19 Maja 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Maja 2019 Rady kolegów pokrywają się z moimi wcześniejszymi obserwacjami i doświadczeniem . W tym egzemplarzu Solaris będzie jednak ledwo 20 mm w dół. Już jedna klapa jest tak zrobiona - popychacz ma swój otwór w górnym pokryciu i druga symetrycznie będzie wykonana. W skrajnym przypadku przeniesienie napędu na dół jest możliwe a zatkanie szczelin popychacza realne choć psuje estetykę . Oczywiście stosując załączone dźwignie należy dźwignię obrócić o 180 st lub wykonać inną równoważną by nie blokowała się w pozycji "otwarta klapa" o dolne pokrycie. Jeszcze jedna uwaga co do określeń co jest co. To , że model ZWOLNI w konfiguracji CROW nawet z takimi wychyleniami nie mam żadnej wątpliwości ! Natomiast zwiększenie opadania to nie to samo co spowolnienie lotu modelu. Zwolni ale opadanie będzie na pewno mniejsze niż przy 60-80 stopni klapy. Taki los.. Dobór odpowiednio silnego mechanizmu. Dysponuję 2,4 kg / cm mechanizmami z metalową przekładnią-są takie i inne nie będą . Przy okazji proponuję posiadać w zapasie drut 1,2 mm na popychacze bo mnie się zdarzyło, że podczas wyginania i innych zabiegów "kombinerkowych" musiałem ponowić próby trzykrotnie. Mnie się trafiło to innym też się może przydarzyć . Nie mam żadnych snapów do regulacji i trzeba trafić z wymiarem z dokładnością do 1 mm co nie jest dla mnie takie oczywiste. Oko stare, rączka drżąca ... Mam pewien problem ze zrozumieniem tematu ?!Porady jak dla początkującego, a buduje doświadczony modelarz ?Może coś pokręciłem ? Niczego nie pokręciłeś ! Dobrze rozumiesz co piszę ! Jedynie przeczytaj moje założenia co do wykończenia tego zestawu. Owszem-kilka AH i Blejzyków mam zaliczone z pozytywnym skutkiem więc coś już wiem by odważyć się na umieszczenie tego tematu w miejscu publicznym. Czy są to porady dla początkującego ? I tak i nie. Dla początkującego w TEJ technologii -tak . Dla doświadczonego modelarza niekoniecznie ale czytać oczywiście każdy może i swoje merytoryczne uwagi co do modelu i tekstu jak najbardziej umieszczać w tym wątku-zapraszam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Shock Opublikowano 19 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 19 Maja 2019 Romcio coś w Twoim klimacie (na samym dole strony) https://pfmrc.eu/index.php/topic/29017-lotnisko-modelarskie-k%C4%99ty/page-176 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PilotM Opublikowano 20 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2019 Mam pewien problem ze zrozumieniem tematu ?! Porady jak dla początkującego, a buduje doświadczony modelarz ? Może coś pokręciłem ? Wszystkim wielkie dzięki za pomoc ustawiłem tak jak doświadczenie mówi i było ok. Pozostałe elementy ustawiłem na lotnisku ( klapy i itp) Pierwszy lot była taki sobie następne już lepiej jeszcze tylko wymiana pakietu i można latać oczywiście trochę szczęścia do pogody. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BRoman Opublikowano 20 Maja 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2019 Lataj wysoko i długo ale na zakrętach NIE ZWALNIAJ ! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BRoman Opublikowano 20 Maja 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2019 Chociaż nazwa modelu jest "słoneczna" nie przeszkodziło to , że mam domowe L4 i prace oklapły na ...jednej klapie . Ale wcześniej zrobiłem połączenie elektryczne końcówki. Nie jestem zwolennikiem dwustronnego utwierdzania konektorów ale zwyciężyły naciski zewnętrzne. Już tak miałem wykonana instalację i działała ale to trochę wbrew mojej filozofii. Czasami trzeba wbrew sobie coś zrobić . Zabezpieczenie końcówek przed rozsunięciem kawałkiem taśmy klejącej będzie standardem . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PilotM Opublikowano 20 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2019 Chociaż nazwa modelu jest "słoneczna" nie przeszkodziło to , że mam domowe L4 i prace oklapły na ...jednej klapie . Ale wcześniej zrobiłem połączenie elektryczne końcówki. Nie jestem zwolennikiem dwustronnego utwierdzania konektorów ale zwyciężyły naciski zewnętrzne. Już tak miałem wykonana instalację i działała ale to trochę wbrew mojej filozofii. Czasami trzeba wbrew sobie coś zrobić . Zabezpieczenie końcówek przed rozsunięciem kawałkiem taśmy klejącej będzie standardem . Podoba mi się rozwiązanie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
samolocik Opublikowano 20 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2019 W niezbyt dużych i ciężkich szybowcach czasami lepiej sprawdzały mi się popychacze z pręta węglowego w połączeniu z wklejanymi na nie plastikowymi snapami (tymi z metalowymi ośkami). Były sztywniejsze niż drut o średnicy umożliwiającej ręczne, prawidłowe wygięcie celem zaczepienia o dźwigienkę serwa/lotki/klapy. https://www.modelmotor.pl/snap-plastikowy-maly-m2-z-pinem-mp-jet.html Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BRoman Opublikowano 20 Maja 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2019 Też lubię te plastikowe maluchy . Są pewne. W połączeniu z prętem węglowym jak najbardziej pod warunkiem, że nie trzeba niczego wyginać-po prostej. U mnie popychacz bardziej przypomina paragraf . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PilotM Opublikowano 20 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2019 Lataj wysoko i długo ale na zakrętach NIE ZWALNIAJ ! Tak to jest jak latasz spalinami i zaczynasz latanie szybowcem, ale już coraz lepiej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sbogdan1 Opublikowano 20 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2019 Marek idzie Ci całkiem przyzwoicie, kwestia wlatania się w model. Solaris to bardzo zacny szybowiec. Najbardziej miło byłem zaskoczony że przy leniwy locie słychać było pomrukiwanie świszczącego powietrza. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bubu2 Opublikowano 20 Maja 2019 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2019 Jeśli coś świszcze, to nie najlepiej świadczy o konstrukcji modelu (szczególnie przy wolnym locie).. Ptaki nie świszczą. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi