Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Przedstawiam model  DLG EASY w wersji EKO mojego autorstwa.
Szybowce F3K buduję od dwóch lat i z każdą kolejną sztuką wprowadzane są ulepszenia. 

 

 - Skrzydło bazuje na profilu ZoneV2 i składa się z 3 trapezów. 

 - Rdzeń statecznika poziomego również wycinany z styroduru i posiada profil HT22 

 - Statecznik pionowy buduję z Herexu 2mm i ręcznie profiluję. Waży niewiele więcej a gwarantuje dużo większą wytrzymałość. 

 - Kadłub powstaje w dosyć leciwej już formie z ręcznie wykonanego kopyta. Rurki zwijam na wędkowym kopycie mieszając kilka typów tkanin. 

 

Rozpiętość 1500

Długość 1080 

Waga gotowego modelu do lotu 240-250g 

 

Poniżej przedstawiam poszczególne etapy budowy skrzydła i mały opis:

 

Szykowanie rdzeni z styroduru. Rdzenie zamawiam według mnie u najlepszego w kraju wycinacza termoploterem - Hornet20, wykonał już dla mnie setki takich lub podobnych elementów.

 

post-20905-0-60747700-1560837320_thumb.jpg

 

Mylary jest to folia która wykonuje całą robotę podczas wyssania powietrza przez pompę próżniową z worka i dobór jej grubości jest kluczowy. 

Ja do DLG stosuję 0.25 . Należy ją dobrać w stosunku większa gramatura tkanin - grubszy

mylar, należy również pamiętać że grubsza gramatura foli ciężko radzi sobie przy 

zaokrąglonej końcówce. 

 
post-20905-0-94712700-1560837362_thumb.jpg
 
Formatki tkanin

Podstawą wersji EKO  jest tkanina szklana 48g/m^2, następnie keson 

z tkaniny węglowej jednokierunkowej 80g/m^2 i miejscowe wzmocnienia z tkaniny węglowej TeXtreme 80g/m^2 

 
post-20905-0-34441800-1560837392_thumb.jpg
 
post-20905-0-95176000-1560837434_thumb.jpg
 
Woskowanie i malowanie
Proces ten zaczynamy długim i bardzo pracochłonnym woskowaniem, następnie naklejam szablon wzoru. Szablony są wycinane ploterem na foli szablonowej.  
 
post-20905-0-81391300-1560837458_thumb.jpg
 
Laminowanie 

Laminowanie zaczynamy od położenia tkaniny szklanej póżniej nanosimy keson, wzmocnienia i zawias z tkaniny kevlarowej. Po przesączeniu wszystko odsączamy, przekładamy rdzeń dwoma mylarami. 

 

post-20905-0-58497600-1560837473_thumb.jpg

 

Worek próżniowy 

Rdzenie przekładam ręcznikiem papierowym i zamykam wszystko w worku. 

Po 12 godzinach włączam matę grzewczą.

 
post-20905-0-55911200-1560837487_thumb.jpg
 
Szlifowanie
 
post-20905-0-56881000-1560838050_thumb.jpg
 
post-20905-0-12345300-1560837505_thumb.jpg
 
Po długotrwałym wykończeniu i wyposażeniu szybowca w serwomechanizmy model prezentuje się następująco 
 
post-20905-0-28314500-1560837664_thumb.jpg
 
post-20905-0-75406900-1560837678_thumb.jpg
 
post-20905-0-72600000-1560837686_thumb.jpg
 
post-20905-0-12506100-1560837698_thumb.jpg
 
post-20905-0-62168200-1560837709_thumb.jpg
 
post-20905-0-74558400-1560837723_thumb.jpg
 
Model EASY obecnie posiada 3 wersje które różnią się jedynie skrzydłem: 
 
- EKO - ekonomiczna (115-120g)
- CARBON - węglowe skrzydło o wadze (100-105g)
- CARBON COMPACT - węglowe dzielone skrzydło (105-110g)
 
 
Opublikowano

Cześć Bartek,

 

 

 

Opis:

 

Proces ten zaczynamy długim i bardzo pracochłonnym woskowaniem, następnie naklejam szablon wzoru. Szablony są wycinane ploterem na foli szablonowej.

 

Pytania:

 

1. Co tak długo woskujesz?

2. Na co naklejasz szablon wzoru, na tkaninę szklaną?

 

 

 

Opis:

 

Laminowanie zaczynamy od położenia tkaniny szklanej później nanosimy keson, wzmocnienia i zawias z tkaniny kevlarowej. Po przesączeniu wszystko odsączamy, przekładamy rdzeń dwoma mylarami.

 

Pytania:

 

1. Tkaninę kładziesz na mylarze, czy na czymś innym?

 

2. Przesączasz wszystko położone na sobie, czy każdy element osobno i nakładasz jeden na drugi?

 

3. Co oznacza "przekładamy rdzeń dwoma mylarami? Po tym opisie wnioskuję, że kładziesz mylar bezpośrednio na rdzeń z obu stron, a co z przesączonymi tkaninami?

 

 

 

 

Opis:

 

Rdzenie przekładam ręcznikiem papierowym i zamykam wszystko w worku.
Po 12 godzinach włączam matę grzewczą.

 

Pytania:

 

1. Gdzie dokładnie idą ręczniki papierowe, ile warstw i jakiej jakości ręcznika?
    Czy idą w kolejności: ręcznik/mylar/tkanina/keson/wzmocnienia/RDZEŃ/wzmoznienia/keson/tkanina/mylar/ręcznik i całość do worka?

 

2. Gdzie znajduje się mata grzewcza? Całość z workiem jest nią owinięta po 12 godzinach?

 

3. Jaka temperatura wygrzewania i przez jaki okres czasu. Czy parametry żywicy, którą stosujesz dopuszczają taką temperaturę wygrzewania?

Opublikowano

Cześć Bartek,

 

 

 

Opis:

 

Proces ten zaczynamy długim i bardzo pracochłonnym woskowaniem, następnie naklejam szablon wzoru. Szablony są wycinane ploterem na foli szablonowej.

 

Pytania:

 

1. Co tak długo woskujesz?

 

- mój wosk bardzo ciężko ściera się z mylaru 

 

2. Na co naklejasz szablon wzoru, na tkaninę szklaną?

 

- szablony naklejam na wywoskowany mylar 

 

Pytania:

 

1. Tkaninę kładziesz na mylarze, czy na czymś innym?

 

- tak jest 

 

2. Przesączasz wszystko położone na sobie, czy każdy element osobno i nakładasz jeden na drugi?

 

- przesączam każdą formatkę osobno ale położoną już na szkle 

 

3. Co oznacza "przekładamy rdzeń dwoma mylarami? Po tym opisie wnioskuję, że kładziesz mylar bezpośrednio na rdzeń z obu stron, a co z przesączonymi tkaninami?

 

- mylar z przesączonymi tkaninami kładę na rdzeń 

 

 

 

Opis:

 

Rdzenie przekładam ręcznikiem papierowym i zamykam wszystko w worku.

Po 12 godzinach włączam matę grzewczą.

 

Pytania:

 

1. Gdzie dokładnie idą ręczniki papierowe, ile warstw i jakiej jakości ręcznika?

    Czy idą w kolejności: ręcznik/mylar/tkanina/keson/wzmocnienia/RDZEŃ/wzmoznienia/keson/tkanina/mylar/ręcznik i całość do worka?

- warstwy są dwie, nie stosuję konkretnego producenta bardziej na zasadzie "co kupię na promocji", patrzę jedynie żeby miał 2-3 warstwy. 

- dokładnie taka kolejność! 

 

2. Gdzie znajduje się mata grzewcza? Całość z workiem jest nią owinięta po 12 godzinach?

 

- kolejność jaką stosuję i daje bardzo prosty spływ dobre odwzorowanie profilu, nie wiem czy da się coś jeszcze w z tej technologi wycisnąć 

kolejność na pierwsze 12h ---- płyta meblowa/negatywy/worek/negatywy/płyta meblowa/płytki(obciążenie) 

kolejność na wygrzewanie ---- płyta meblowa/mata grzewcza/płytki/negatywy/worek/negatywy/płytki/mata grzewcza/ płyta meblowa i wszystko zamykam zwykłym kocem. 

Wszystko zostawiam tak na kolejne 12h potem wyłączam pompę próżniową. Worek otwieram mniej więcej po 48h od laminowania. 

 

3. Jaka temperatura wygrzewania i przez jaki okres czasu. Czy parametry żywicy, którą stosujesz dopuszczają taką temperaturę wygrzewania?

 

- żywica jak najbardziej, większość żywic obecnie wymaga wygrzewania. 

- wygrzewam do około 50 stopni można więcej ale boję się o styrodur i możliwe zniekształcenia. 

Opublikowano

Wygląda elegancko, podziwiam. Miałem styczność z jednym z twoich dzieł i pamiętam że kadłub i belki ogonowe robisz dobre, nie za piękne ale mocne i lekkie.

1. Udało się uzyskać krawędź natarcia skrzydła zaokrągloną czy dalej wychodzi ci szpiczasta?

2. Na ile wyrzut? Wytrzyma dowolnie silny?

3. Dobrze rozumiem że dalej robisz keson jako jednokierunkowa tkanina? Keson z zasady ma być na siły skręcające, a nie zginające - od tego jest dźwigar.

4. Te serwo PowerHD 1600a   moim zdaniem nie nadają się na statecznik poziomy, z doświadczenia wiem ze musi być najdokładniejsze, a te zbyt słabo centruje i trzeba co chwilę trymować. Ja używam te co sam poleciłeś: DSM44 - jest dobre bo idealnie centruje, a sprężyna kasuje luz.

Opublikowano

Wygląda elegancko, podziwiam. Miałem styczność z jednym z twoich dzieł i pamiętam że kadłub i belki ogonowe robisz dobre, nie za piękne ale mocne i lekkie.

1. Udało się uzyskać krawędź natarcia skrzydła zaokrągloną czy dalej wychodzi ci szpiczasta?

2. Na ile wyrzut? Wytrzyma dowolnie silny?

3. Dobrze rozumiem że dalej robisz keson jako jednokierunkowa tkanina? Keson z zasady ma być na siły skręcające, a nie zginające - od tego jest dźwigar.

4. Te serwo PowerHD 1600a   moim zdaniem nie nadają się na statecznik poziomy, z doświadczenia wiem ze musi być najdokładniejsze, a te zbyt słabo centruje i trzeba co chwilę trymować. Ja używam te co sam poleciłeś: DSM44 - jest dobre bo idealnie centruje, a sprężyna kasuje luz.

 

1. Wychodzi zaokrąglona, zmieniłem kilka rzeczy i jest znacznie lepiej.  

2. Z mojego wyrzutu ponad 40m, obecnie skrzydło w takiej konfiguracji jest bardzo mocne. Jedynie lotki są trochę miękkie ale tego nie zmienię bez dodawania węgla a w tedy już nie będzie to wersja ekonomiczna. 

3. Tak keson jest z tkaniny jednokierunkowej, takie ułożenie takiny daje sztywność wzdłużną a na skręcanie stosuję szkło pod kątek 45 stopni. 

4. U mnie na sprężynie PowerHD 1600a dają radę (trzeba zrobić odpowiednią sprężynę). DSM44 obecnie są strasznie losowe więc już ich nie stosuję, lepiej dopłacić do HS-45HB. W najbliższym czasie będę testować Blue Birdy :)

 

 

Opublikowano

Wydaję mi się, że profil lotki można zamknąć szkłem, czyli koszty materiałowe nie wzrosną. Oczywiście wymaga to trochę pracy, ale poprawa sztywności lotki będzie znaczna. Z mojego doświadczenia powiem, że zdecydowanie warto zainwestować :)

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.