Skocz do zawartości

F5J Jantar Magic czyli zupełnie nowy Jantar


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Oblot jak oblot ... to ledwie trochę startu na tym filmiku ;) .

Ale silnik widać daje radę .

Ciekawe jak całokształt wrażeń .

Opublikowano

To już Wieslaw podsumuje co i jak w detalach. Zdaje się jest bardzo niezadowolony, bo nie ma na co ponarzekać i o co składać reklamacje do Wojtka.

Model od pierwszego startu poszedł jak złoto. Zdaje się zero trim i tyle. Poleciał. Samą radocha.
BTW poleciał dzisiaj też drugi nowy magic, naszego juniora. Wrażenia z lotu takie same. jest nieźle
Oddajmy głos Wiesiowi.

Opublikowano

Napisze więcej po powrocie do domu. Mam problem bo uważałem, że lata pilot. Magic lata sam. No bo jest magiczny. Chyba zmienię zdanie jednak model lata. Żadnym z moich modeli nie było możliwe tak ciasne kręcenie. Kółko wokół końcówki skrzydła nie jest wyczynem. Termike pokazuje tak, że myśleć nie trzeba. Do 6 m/s bez balastu zero problemu. Lata się jak w bezwietrznej pogodzie. Jest super. Trzeba się z nim zaprzyjaźnić bo lata inaczej niż wszystko co miałem do tej pory. Lepiej. I kropka.

Opublikowano

Inaczej. To chyba dobre słowo do określania modeli. Nigdy nie wiadomo czy progres kolejnego nowego modelu wynika z modelu czy np większego doświadczenia pilota.

Opublikowano

Dojechałem do domu więc trochę więcej na temat wrażeń. Model jest ledwie ulotniony. Do pełnego oblotu i regulacji daleka droga. Lata bardzo dobrze i - to ciekawostka - po ustawieniu wychyleń na ziemi po starcie i w trakcie całego latania we Wrocku nie dotknąłem żadnego trymerka. To mi się jeszcze nie zdarzyło :-)  Lata toto fantastycznie. Naprawdę zasługuje na miano samolotu no bo lata samo. Latając we Wrocku bardziej starałem się zobaczyć co model potrafi, jak reaguje na przeciągnięcie, jak się zwali przy zbyt małej prędkości w zakręcie. Te zachowania to naprawdę rewelka. Model jest bardzo "idioto-odporny". Bardzo wiele wybacza i nawet zwalenie z przeciągnięcia w zkręcie nie "kosztuje" 15 m wysokości a jakieś 2 do 4 m. Żeby nie było, że zalewam albo coś wącham to Adaś też ulatniał swojego Magica i doszedł zupełnie niezależnie do takich samych wniosków. Da się tym krążyć na plecach. W mocniejszej termice idzie do góry. Sprawdzałem. 

 

Przy testach naziemnych (przed lotem) okazało się że popychacz lewej klapy "wypadywuje". Oczywiście mój błąd bo nie miałem okazji sprawdzić tego w domu - błąd czysto geometryczny. Wklejając serwo przesunąłem je o około milimetr nie w ta strona. No i wypadało. Narzędzia dentystyczne z gabinetu mojej żony  okazały się kluczowe. Przygięty we właściwą stronę popychacz już przestał wypadać.

 

Latałem na ustawieniach Wojtka czyli "jak zaleca producent". Wychylenia lotek 25 mm do góry i 20 mm w dół. Używam klap z lotkami - na razie standardowe ⅓ tego co lotki. 

 

CoG - kurde nie wiem :-) Naprawdę. Jutro wezmę model i sprawdzę. W pierwszym locie miał bateryjkę 850 mAh i zero balastu. W kolejnych bateryjka ta sama ale 15g balastu "na dziób" czyli w środku kabinki. Bateryjka 1050 mAh i będzie to samo. 

 

Wychylenia klap do poszczególnych "flight modes" ściągnięte żywcem od Wojtka są jak poniżej. Gwoli wyjaśnienia pozycja klap równa ze środkową częścią centropłata to jest SPEED.

 

NORMAL - 4 mm w dół

CRUISING - 8 mm w dół

THERMAL - 10-11 mm w dół

 

to są wartości przybliżone bo "zdjęte" z modelu Wojtka w warunkach polowych. Wojtek to ma na switchach. Ja będę miał (mam) na drążku bo mogę se używać wszystkich pośrednich.

 

Model ma delikatną tendencję do nurkowania przy rzucie z ręki na pełnym gazie. Delikatną ale ma więc trzeba uważać. Na filmiku widać kto rzucał w pierwszym locie - wielkie dzieki Tomek, udało Ci sie nie rozbić mojego modelu ;-P- wolałem mieć obie ręce na aparaturze :-) Mam standardowo delikatnego mixa wysokości od silnika - wysokość lekko w dół bo wszystkie poprzednie modele miały na full gazie tendencję do zadzierania. Najpewniej trzeba to po prostu ustawić tak, żeby było dobrze.

Opublikowano

NORMAL - 4 mm w dół

CRUISING - 8 mm w dół

THERMAL - 10-11 mm w dół

 

 

Przepraszam, że czepiam się słówek, ale co to za dziwna faza przelotowa, której ustawienia klap są bardziej zbliżone do termiki, a nie "normal"? Moim zdaniem przelot raczej powinien być szybki, a nie ustawiony na snucie się.

Opublikowano

Trochę polatane wcześnie z rana w bezwietrznej pogodzie no i poważyłem model. Wyszło przecudnie - masa startowa 1401 g - blisko tego co wychodziło z rachunków.Nawet ciut lżej. :-)

 

CoG zalecane przez producenta to 102 mm. Uhmmmmmmm... w "maiden flight" miałem 119 mm. Po dołożeniu balastu 114 mm. Dzisiaj próbowałem wszystkich wariackich ustawień - takie crash testy - da się latać przy CoG 124 mm (mało doświadczonym nie radzę ale da się). Do przodu można śmiało i na 95 mm. Innymi słowy mam za lekki silnik. EDIT: To dobrze bo zamiast Schembecka za 1200 zł można włożyć coś tańszego i cięższego.  No to będzie balast. 

 

Absolutnie pełne gratulacje dla konstruktora czyli Patryka. Model wybacza właściwie każdy idiotyzm pilota. Lata cudnie. 

 

@Patryk - jak to wygląda teoretycznie z rachunków tj. CoG i wychylenia klap w poszczególnych fazach lotu. Było by niezmiernie cenne dowiedzieć się czy to "co nam się wydaje" ma jakieś odzwierciedlenie w teorii. 


Jeszcze dwa zdjęcia z aranżacją kabinki. Mój pierwszy model w którym nie wiem jak wykorzystać przestrzeń  (na razie latam bez Altisa). Zrobiłem półkę pod radio u góry za kabinką. Miejsca na balast mam ogromnie dużo - nie wykorzystam nawet w połowie.

 

oYtvMU.jpg

OIJJmb.jpg 

Opublikowano

Środka ciężkości nie wyznaczałem w ogóle. Wychodzę z założenia, że prościej zrobić dive test, niż nad tym gdybać.

Jeśli chodzi o klapy, to lot szybki na zamkniętym skrzydle, przelot na +2st i klapy do +10st zmniejszają prędkość minimalną, później już tylko opadanie rośnie.

 

Konkretną wartość klap teoretycznie powinno się dogrywać zależnie od promienia krążenia (mniejszy, to większe klapy w dół). Gdzieś do 5-6st powinno być warto wychylać klapy w termice.

Opublikowano

Dzięki bardzo Patryk. Klapy maja 76 mm długości. To oznacza 2.6 mm w cruising do nawet 13-14 mm w dół w termice i krążeniu. Dive test robiłem trochę niedbale i muszę powtórzyć. Dam znać jak to zrobię porządnie.

 

@cZyNo - Krzysia nie wsadzę bo jest we Włocławku. Dzisiaj na lotnisku byłem o 06:00. Jak się ten żar przewali to znowu pojadę. Słabo znoszę +36C

Opublikowano

Ja wczoraj w takim czymś musiałem trenować sznurki. Masakra.

 

SC zależy od pilota i jego stylu latania (jeśli jest w rozsądnych granicach). Wiec znajdź taki dla którego wydaje Ci się ze model w twoich rękach leci najlepiej. Propozycje innych traktować należy jedynie jako punkt wyjścia. Divetest - zawsze można właściwie ustawić model.

 

Jednak idealnie to tylko na zboczu da się wytrymowac model. Choć Jtke ciężko bo najczęściej ma popaprane roznicowosci do innych zakrętów. Kto nie wierzy - to zapraszam na demotest ;)

Opublikowano

Oj kurna ty z tym zboczem. To jest klasa królewska a nie zboczona.

EDIT: z tym co napisałeś o SC to sama najświętsza prawda. Mnie się było wstyd przyznać że mam identyczna zdanie.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.