Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. silesia_system Opublikowano 24 Stycznia 2020 Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 24 Stycznia 2020 Witajcie, Latanie Kobuzem a to nim głównie latam od 4 lat cały czas sprawia mi mnóstwo frajdy ale powoli dorastał pomysł na drugi większy model który chętniej bratałby się z termiką. Zawsze jakoś miałem sentyment do polskich szybowców. [ aaa promyk jest najpiękniejszy i każdy kto myśli inaczej jest w błędzie ] Na horyzoncie pojawiał się ciekawy projekt nowej makiety polskiej konstrukcji więc śledziłem uważnie postępy prac w relacjach umieszczanych na Facebook. https://www.facebook.com/RC-Model-Project-Maciej-Ozga-1618535235040813/?tn-str=k*F Nie trzeba być zarejestrowanym użytkownikiem FB by śledzić strony producentów modeli na całym świecie. WIem że nie każdy modelarz używa tego portalu ale niestety jest to najprostsza metoda dotarcia do jak największej liczby potencjalnych klientów. Idąc dalej nie przedłużając przydługiego wstępu… W lipcu miałem okazję brać udział w oblocie prototypu GP14 w skali 1:2,5 produkcji RC model project. Oblot jak najbardziej udany choć pewne szczegóły na nasze czasem nie najłaskawsze oko były do poprawienia ;). Duży plus dla Maćka producenta że wziął nasze spostrzeżenia pod uwagę podczas modeli seryjnych. Taka ciekawostka, Maciej dzięki współpracy z firmą GPgliders otrzymał dostęp do cyfrowej dokumentacji 3D oryginału. Aerodynamikę skrzydła przygotował nasz forumowy kolega Patryk i trzeba przyznać że mu to wyszło! Model ma grubość profili 9,36% - 6,65% i widząc skrzydła o niewielkiej cięciwie i takim profilu gnałem holownikiem jak wściekły całkiem nie potrzebnie Jak to w przypadku większych inwestycji trochę zajęła decyzja czy to właśnie GP będzie moim następnym szybowcem. Wcześniejszy projekt czyli nowy Perkoz pozostał w Rodzinie i obecnie jest na ukończeniu u kolegi Rafała. Na początku listopada zapadła decyzja i model został zamówiony. Konfiguracja na jaką się zdecydowałem to skrzydło z dwoma lotkami, klapą oraz hamulce [ będzie co ustawiać ] wersja Basic z kilkoma dodatkowymi detalami jak: wycięte na maszynie klapki podwozia wytłoczki siedzenia pilota, panelu pod zegary oraz boczków kabiny z szybą to indywidualnie poza regularną ofertą dogadaliśmy się na docięcie i pomalowanie ramki Planowany termin odbioru pod choinkę i tu prawie się udało ;). Model odebrałem 6 stycznia a że nie zdążyłem jeszcze posprzątać choinki to można powiedzieć że zgodnie z terminem. Planowane już prawie skompletowane wyposażenie to: Skrzydła: lotka zew. i wew. KST X10 klapa KST X10 hamulce KST X10 mini wysokość Hitec D645MW kierunek Hitec 5645MG wyczep Hitec 5645MG serwo do podwozia jeszcze nie wybrane Długo zastanawiałem się nad dźwigniami serw do skrzydeł i plan był by robić coś samodzielnie ale czasem nie warto wyważać otwartych drzwi jeśli coś jest sprawdzone. Zamówiłem w rhttp://www.servorahmen.de/Integrated-Drive-System/ IDS ten kolega ma zamontowany w Perkozie od kilku sezonów i nie ma z nim problemów a przelatał wiele godzin. Na złącza kabli skrzydeł wybrałem wtyk o rozmiarach DB15. Długo wyczekiwane czerwone hamulce 440mm również dotarły Zaczynam od projektu podwozia, na pierwszy ogień idą zawiaski klapek [ wycięte laserem z 3mm stali nierdzewnej powinny zdać egzamin choć otwór poniżej 1mm na druk bowdena. Frezowanie klapek z mostkami świetny pomysł bo po wklejeniu zawiasów przecinamy mostki i mamy idealną pozycję. Wstępnie podwozie do testu wydrukowane z PLA. Zdecydowałem się do amortyzacji podwozia użyć wibroizolatorów gumowych na M6 w rozmiar gumy 20x20mm o twardości 40shore’a. Niestety dość intensywny okres w pracy spowolni działania przy modelu choć plan jest by na przełom marzec/kwiecień oblatać! Postaram się sukcesywnie wrzucać informacje o postępach prac. 5 3
sbogdan1 Opublikowano 24 Stycznia 2020 Opublikowano 24 Stycznia 2020 Gratuluję Paweł nowego nabytku. Piękny szybowiec bez dwóch zdań i zapewne lata jak marzenie. Rozpiętość imponująca. Nie ukrywam że śledziłem na FB każdą informację związana z tym modelem. Jestem pod wrażeniem.
Patryk Sokol Opublikowano 26 Stycznia 2020 Opublikowano 26 Stycznia 2020 Jakby był różowy to by lepiej latał... Poważnie, tak z analiz wychodzi.
BRoman Opublikowano 26 Stycznia 2020 Opublikowano 26 Stycznia 2020 3 godziny temu, Patryk Sokol napisał: Jakby był różowy to by lepiej latał... Poważnie, tak z analiz wychodzi. Ale róż majtkowy czy bardziej łososiowy różowy ? Flaming ?
Patryk Sokol Opublikowano 27 Stycznia 2020 Opublikowano 27 Stycznia 2020 A zależy czy chcesz poprawić lot na prędkość, czy charakterystykę przeciągnięcia.
cZyNo Opublikowano 27 Stycznia 2020 Opublikowano 27 Stycznia 2020 A to jest prawdziwa prawda. Na zboczu też modele różowe jakby szybciej latały. I to jest bardzo zastanawiające. Poza tym piękna zabawka i jest czego zazdościć. Choć mocno niepraktyczna jeśli chodzi o gabaryt. W każdym domu. O mieszkaniach nie wspomnę.
Sage Opublikowano 29 Stycznia 2020 Opublikowano 29 Stycznia 2020 Gratuluję Paweł nowego nabytku. Jako, że szukam dla siebie czegoś podobnego, z niecierpliwością czekam na dalszy ciąg relacji. Zdjęcia, wiele zdjęć mile widziane
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. silesia_system Opublikowano 4 Lutego 2020 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 4 Lutego 2020 Widzę że tamat skręcił w stronę mojego ulubionego koloru ale niestety ciemne kolory skrzydeł są bardziej widoczne... Postęp prac mały ale jest! Zawiaski zdały świetnie egzamin. Mała szczelina [ frezowane chyba frezem 0,8mm ] wygląda bardzo dobrze ale wymaga ręcznego przeszlifowania wewnętrznej krawędzi. Wydrukowane podwozie pasuje jak trzeba i docelowe idzie do cięcia. W ten weekend planuję osadzić serwo statecznika poziomego. 3 3
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. silesia_system Opublikowano 16 Marca 2020 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 16 Marca 2020 Trochę drgnęło w temacie GP14, Serwo steru kierunku zamontowane trochę inaczej niż przewidział producent [ zastosowanie własnego podwozia i sposobu amortyzacji wymogło pionową pozycję serwa ] W związku z wystarczającą ilością miejsca postanowiłem w ogonie zastosować pełnowymiarowe serwo, wiem wiem niepotrzebna masa na ogonie ale jakoś nie mam zaufania szczególnie do małych silników w płaskich serwomechanizmach. Ramka powstała przez sklejenie trzech elementów wykonanych z obustronnie węglem zalaminowanej płytki herexowej. Tu wielkie podziękowania dla kolegi Romka za wycięcie wszelakich części na swoim piwnicznym CNC [ sam zrobił i uruchomił całkiem sprawną maszynkę która wyręcza nasze nie zawsze zgrabne dłonie ] Czekając na elementy podwozia rozpocząłem pracę przy skrzydłach. Otwory pod dźwignie IDS zrobione w tym tygodniu jest szansa że serwa zostaną zamontowane! 4 2
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Francka Opublikowano 6 Czerwca 2020 Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 6 Czerwca 2020 Pozwolę sobie dopisać w temacie Pawła , bo widziałem model lata ? Start gp.mp4 VID_20200606_183352.mp4 Pełny sukces 3 2
Sage Opublikowano 6 Czerwca 2020 Opublikowano 6 Czerwca 2020 Oj czekałem na ten oblot z niecierpliwością. Gratulacje dla Pawła !
Andrzej Klos Opublikowano 7 Czerwca 2020 Opublikowano 7 Czerwca 2020 Brawo, piekny model. Brawo Patryk! No i trawa porzadnie skoszona!
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. silesia_system Opublikowano 20 Czerwca 2020 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 20 Czerwca 2020 Franek jak zawsze czujny Model z miesięcznym poślizgiem udało mi się na szczęście oblatać przed wyjazdem do Jeżowa , poniżej kilka dodatkowych fotek i filmik startu i lądowania już w Jeżowie. Nie udało się kolegom nakłonić mnie do zamontowania menagera zasilania ale do zrobienia listy napięć już tak. [ ta czarna skrzynka z oznaczeniem GP14 / rozwinę skrót Gołąbek Paweł 14 kanałów zajęte ? ] Loty na górze szybowcowej w Jeżowie utwierdziły mnie że montaż hamulców w tym modelu to dobry wybór, choć nie było to proste przy tak małej grubości profilu. Zapewne butterfly w też wystarcza ale hamulce zdecydowanie pomagają na trudniejszym terenie lub warunkach. Co do własności lotnych to zadowolenie wzrasta z każdym lotem Bardzo duży zakres prędkości pomino dopiero wstępnych ustawień. Pełne i sprawne zaprogramowanie pracy spływem to wiele lotów i testów co jest przyjemnym wyzwaniem. Kierunek tej pracy już mi kolega Patryk podczas rozmów telefonicznych wyznaczył a głównie zakresy w jakich się poruszać. Model doskonale "ślizga" się na przelocie i lot na drugą stronę lotniska trwa moment bez znacznej utraty wysokości co ważne nie zatrzymuje się pod wiatr. Planuję zrobić trochę doświadczeń z loggerem to wrzucę konkretne dane. Masa modelu to obecnie 11500g co przy powierzchni 115dm daje dokładnie 100g/dm2 i jest to dolna granica tego modelu. Koledzy z Austrii latają z modelami dociążonymi do 13500g i nie mogą się nadziwić że przy takim obciążeniu ten model można bezpiecznie zwolnić. Teraz będzie czas na dopracowanie detali kabiny oraz resztę naklejek. Jeszcze raz dziękuję kolegom z Gwarka którzy pomogli w zakresie drukowania i frezowania moich zachcianek Maciek, Patryk świetna robota !!! IMG_3100.mp4 IMG_3173.mp4 3 5
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. silesia_system Opublikowano 28 Lipca 2020 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 28 Lipca 2020 Podobno nie wypada pisać posta pod postem ale co mi tam Moje GP14 wylatało 37 lotów i poznajemy się coraz lepiej. Dostało nawet resztę naklejek Podczas weekendowych lotów w czeskim Jeseniku przydażył mi się jeden z takich lotów które na długo zostają w pamięci. Pierwszy start i wysoki hol ponad 500m a po wyczepieniu vario złowrogo sygnalizowało duże opadanie więc zacząłem zwiedzać okolicę oblatując praktycznie cały obszar lotniska. Dawno nie miałem takiej sytuacji żeby wszędzie tak cisnęło w dół. Znajmy Czech Mirek podszedł do mnie widząc sytuację i słysząc odgłosy z varia. „Leć na krawędź lini drzew” niedaleko strefy podejścia do lądowania prawdziwych szybowców posłusznie odleciałem około 100m wysokości i daleko od siebie, o coś złapało dwa kółka i koniec, znowu na dół. Zrezygnowany wracając wzdłuż zbliżających się wierzchołków drzew układam sobie w głowie podejście do lądowania [ trudno trafiłem na takie warunki zdarza się ]. Pogodzony z sytuacją wykonuję trzeci zakręt przed lądowaniem a tu jakby trochę zabrało wiec postanowiłem zrobić kółko. Z tyłu usłyszałem tylko głośne wołanie Mirka Toć Toć / krąż krąż i faktycznie ostrożnie żeby utrzymać się w ciasnym ale bezpiecznym zakręcie udało mi się wycentrować komin. Pełne skupienie palce wbite w drążki starałem się utrzymać w tym jak najdłużej. Podciągnąłem się tym kominie do prawie 400m i chwila relaksu. Odleciałem dalej od siebie tracąc wysokość ale dałem odpocząć kciukom i karkowi który już zaczął drętwieć. Tam już załapałem się na następny komin który ciągnął do góry jak szalony. Na 700m mój wzrok i sylwetka modelu zaczynają sygnalizować że trzeba przerwać to wspinanie. Następne kilkanaście minut bawię się hamulcami uciekając od noszenia. Momentami lecąc na pełnych hamulcach muszę dokładać pełnych klap z domiksowaną wysokością by przerwać wznoszenie bez nadmiernego rozpędzania modelu.Wczoraj przypomniało mi się że warto zobaczyć zapis tego lotu z wariometru wiec pierwszy raz w tym roku podłączałem moje vario pitlaba pod komputer. Poniżej zamieszczam wykres jak to wyglądało Od przyszłego tygodnia GP14 będzie na nowo programowane i zaczynam zabawę z używaniem całego spływu jako klap. PS. Dla miłośników lekkich modeli, obciążenie modelu wynosi 100g/dm2 i mniejsze nie będzie a nawet bez klap model świetnie radzi sobie w krążeniu na 50m. 6
Sage Opublikowano 28 Lipca 2020 Opublikowano 28 Lipca 2020 Gratulowałem już wczoraj ... Ale, że ciągle jestem pod wrażeniem zapisu tego lotu pogratuluję jeszcze raz. Brawo Paweł i brawo GP ! Wygląda na to, że jest to świetnie latający model i trafił w świetne ręce. Jednym słowem trafił swój na swego Przepiękne zdjęcie szybowca na tle kończącego się dnia !
Maciek82 Opublikowano 10 Września 2020 Opublikowano 10 Września 2020 Dorzucę parę fotek od siebie z pełnej wersji ? 3
Wojciech_Byrski Opublikowano 10 Września 2020 Opublikowano 10 Września 2020 Maciek, pozwolę Ci nazwać ten model "Magic" świetna robota!
Maciek82 Opublikowano 10 Września 2020 Opublikowano 10 Września 2020 3 godziny temu, Wojciech_Byrski napisał: Maciek, pozwolę Ci nazwać ten model "Magic" świetna robota! Dzięki ale Magic jest tylko jeden a to jest zwykła miniaturka ? 1
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. silesia_system Opublikowano 10 Listopada 2020 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 10 Listopada 2020 No i prawie po pierwszym lotnym sezonie z GP14. Postaram się w najbliższym czasie napisać jakieś podsumowanie co i jak udało mi się poustawiać. Na początek mały filmik z ostatniego tygodnia. 4 3
young Opublikowano 10 Listopada 2020 Opublikowano 10 Listopada 2020 Bajecznie ... coś wspaniałego ... Po prostu się rozmarzyłem
Rekomendowane odpowiedzi