Elvis Opublikowano 21 godzin temu Opublikowano 21 godzin temu No to tym razem ja będę prosił o merytoryczną ocenę wyników moich obliczeń (nie robiłem tego nigdy) i oczywiście będę wdzięczny za konstruktywne uwagi. Z kolegą postanowiliśmy policzyć nową holówkę, zanim cokolwiek zostanie wystrugane, założenia są takie: - rozpiętość 3-3,2 m - cięciwa przy kadłubie 60 cm, na końcu 50 cm - konstrukcja skrzydła klasyczna (żebra, kesony...) + klapy, lotki - waga rtf 15 kg - napęd spalinowy 120 ccm Po przejrzeniu obecnych konstrukcji i ich profili (Morawa, Traktor - NACA 4412, Bidule - NACA 2414) pojawił się dylemat który profil/e zastosować. Wszystkie te modele widzieliśmy nieraz w akcji i dlatego uznaliśmy że będą dobrym punktem wyjścia; stabilność w powolnym locie z holem, spokojne i krótkie lądowania, sensowny zakres prędkości lotu. Chcemy oszacować min. prędkość lotu oraz uzyskać jak najlepszą charakterystykę przeciągnięcia, więc dla porównania zrobiłem 3 warianty skrzydła: - czerwony dla NACA 2414 - zielony dla NACA 4412 - żółty dla NACA 4415 przy nasadzie i NACA 4412 na końcówce bez zwichrzenia geometrycznego a potem zrobiłem linią przerywaną j.w. ze zwichrzeniem końcówki -2 dla porównania. Dobra, po kolei, zgodnie z poradnikiem Patryka: 1. ... 2. Wczytane ww. profile 3. Zrobione dla nich Batch Analysis 4. Zrobione 3 skrzydła 5. Policzona analiza dla stałej siły nośnej (Type 2) i 15 kg wagi i jeżeli dobrze rozumiem to z powyższego wykresu, bez dodatkowych składowych, Vmin to ok 11 m/s (bez klap bo to ew. next level). Następnie chciałem sprawdzić charakterystykę przeciągnięcia jak pisał Patryk i wyszło tak: I teraz pytanie: czy do tej pory te obliczenia są poprawnie zrobione i można dalej zająć się rozkładami siły nośnej, ew. zwichrzeniami, sprawnościami? 1
Rekomendowane odpowiedzi