Skocz do zawartości

Jak prosto policzyć sobie model w XFLR5


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

No to tym razem ja będę prosił o merytoryczną ocenę wyników moich obliczeń (nie robiłem tego nigdy) i oczywiście będę wdzięczny za konstruktywne uwagi.

Z kolegą postanowiliśmy policzyć nową holówkę, zanim cokolwiek zostanie wystrugane, założenia są takie:

- rozpiętość 3-3,2 m

- cięciwa przy kadłubie 60 cm, na końcu 50 cm

- konstrukcja skrzydła klasyczna (żebra, kesony...) + klapy, lotki

- pokrycie coveral

- waga rtf 15 kg

- napęd spalinowy

 

Po przejrzeniu obecnych konstrukcji i ich profili (Morawa, Traktor - NACA 4412, Bidule - NACA 2414) pojawił się dylemat który profil/e zastosować. Wszystkie te modele widzieliśmy nieraz w akcji i dlatego uznaliśmy że będą dobrym punktem wyjścia; stabilność w powolnym locie z holem, spokojne i krótkie lądowania, sensowny zakres prędkości lotu. Chcemy oszacować min. prędkość lotu oraz uzyskać jak najlepszą charakterystykę przeciągnięcia, więc dla porównania zrobiłem 3 warianty skrzydła:

- czerwony dla NACA 2414

- zielony dla NACA 4412

- żółty dla NACA 4415 przy nasadzie i NACA 4412 na końcówce

bez zwichrzenia geometrycznego a potem zrobiłem linią przerywaną j.w. ze zwichrzeniem końcówki -2 dla porównania.

 

Dobra, po kolei, zgodnie z poradnikiem Patryka:

1. ...

2. Wczytane ww. profile

3. Zrobione dla nich Batch Analysis

 

batchanalisys.thumb.png.7c91326fbff4d39259995e149e3da0ce.png

 

batchanalisys_wykresy.thumb.png.f288e8e4fd63f8b979b5a1658a80296b.png

 

4. Zrobione 3 skrzydła

 

skrzydlo.thumb.png.2c23d057a3996a81a639c6765d60523c.png

 

5. Policzona analiza dla stałej siły nośnej (Type 2) i 15 kg wagi

 

mgVz_do_Vx.thumb.png.0731dd959eafecc1e49e2a4ccc1ed117.png

 

i jeżeli dobrze rozumiem to z powyższego wykresu, bez dodatkowych składowych, Vmin to ok 11 m/s (bez klap bo to ew. next level).

 

skrzydla_polarki.thumb.png.75ba9ddb1c2bb106347817bd322180f4.png

 

Następnie chciałem sprawdzić charakterystykę przeciągnięcia jak pisał Patryk i wyszło tak:

 

CL_do_CD.thumb.png.129c8ca99610e7ed50a63426fc1bfaa5.png

 

I teraz pytanie: czy do tej pory te obliczenia są poprawnie zrobione i można dalej zająć się rozkładami siły nośnej, ew. zwichrzeniami, sprawnościami?

  • Dzięki 1
Opublikowano

Jest jest, planowany profil poziomego to NACA 0008, pionowego myślę że również. Do analizy na obecnym poziome są również potrzebne? Myślałem że to kolejny etap związany ze statecznościami, dekalażem, wyważeniem, oporami. Chciałem na razie wybrać optymalny profil do skrzydła i małymi krokami ew. dalej.

 

Znalazłem Pana arkusz do szacunkowego obliczania prędkości lotu bez napędu, z klapami lub bez, i prędkość min. bez klap wyszła ok 12,5 m/s.

 

kogutek1.png.5462d8a50d9db439397928ac46489efd.png

kogutek2.jpg.f9d130a96c88bae8ec20970f55b5dd4c.jpg

 

 

Zrobiłem jeszcze modyfikację w skrzydle: wprowadziłem podział skrzydła w miejscu zakończenia klapy oraz przyjąłem do obliczeń rozpiętość 3,2 m. Dodałem jeszcze jeden wariant z profilem NACA 4415 na całości. Wyniki są jak poniżej

 

skrzydla_polarki2.thumb.png.6c50db38e8910fa55d665d714161d744.png

 

Czy na ich podstawie można już wysnuć wniosek że do naszych założeń, najbardziej optymalny będzie różowy lub zielony wariant?

  • Dzięki 1
Opublikowano

Uwazam, ze warto tez sprawdzic wykresy "Cm vs  alpha" i "Cm vs Cl/Cd". Pokazuja one czy model dobrze sie wywaza przy zalozonych parametrach, np jak tutaj:

 

 

 1.thumb.png.00531638699bc30d72ff747be4d7be3d.png

 

 

Wpradzie w szybkich modelach mniejsze katy zaklinowania beda bardziej porzadane ale w tym przypadku powinno byc OK.

  • Dzięki 1
Opublikowano

Tak, zgadzam się z Tobą że warto - czytałem twoje wpisy nt. temat na forum, tylko to już next level. Obecnie każdy wynik zanim przetrawię, porównam, doczytam to mi idzie jak krew z nosa. Dlatego będę wdzięczny za każdą ocenę wrzuconych wyników. 

 

Zrobiłem analizę dla wariantu różowego i zielonego, oraz przerywanymi liniami ze zwichrzeniem -2 st. oraz porównanie rozkładu siły nośnej (C.CL/MAC).

 

skrzydla_polarki3.thumb.png.fcf99e5c8d454660efc4032d216d6a24.png

 

locallift1.thumb.png.b2532d1c527471df0861ecf166b05acf.png

 

locallift2.thumb.png.41527f637f28abf9def41d6d4bf3b929.png

 

cdindcdvisc.thumb.png.826c97dfceca5314920f46ff12f2fb52.png

 

Wniosek jaki mi się nasuwa: ze zwichrzeniem spada opór ale również siła nośna. Natomiast jak bardzo są to istotne zmiany w naszym przypadku i czy warte zachodu to już nie umiem ocenić.

Myślę że wariant różowy jest optymalny - generuje więcej siły nośnej i ma nico niższą prędkość minimalną.

 

Na razie chyba na tym poprzestanę bo nawet nie jestem pewien czy to co mi się liczy ma jakikolwiek sens.

Opublikowano
W dniu 29.12.2024 o 22:34, Elvis napisał:

Tak, zgadzam się z Tobą że warto - czytałem twoje wpisy nt. temat na forum, tylko to już next level. Obecnie każdy wynik zanim przetrawię, porównam, doczytam to mi idzie jak krew z nosa. Dlatego będę wdzięczny za każdą ocenę wrzuconych wyników. 

 

Zrobiłem analizę dla wariantu różowego i zielonego, oraz przerywanymi liniami ze zwichrzeniem -2 st. oraz porównanie rozkładu siły nośnej (C.CL/MAC).

 

 

Wniosek jaki mi się nasuwa: ze zwichrzeniem spada opór ale również siła nośna. Natomiast jak bardzo są to istotne zmiany w naszym przypadku i czy warte zachodu to już nie umiem ocenić.

Myślę że wariant różowy jest optymalny - generuje więcej siły nośnej i ma nico niższą prędkość minimalną.

 

Na razie chyba na tym poprzestanę bo nawet nie jestem pewien czy to co mi się liczy ma jakikolwiek sens.

 

Aż tak "głęboka" analiza samego skrzydła dla makiety takiego samolotu, to trochę strata czasu (chyba, że dla celów poznawczych)

 

"wrzuć" cały model do xflr, tzn. dodaj mu przynajmniej usterzenie poziome

- ustal kąty zaklinowania: skrzydło statecznik - mogą być jak z planów

- ustal położenie SC 

- porównaj wyniki z analizą samego skrzydła.

 

dla analizy ze statecznikiem poziomym sprawdź wykres Cm(alfa)

 

 

  • Dzięki 1
Opublikowano

Tak jak mówisz, wyłącznie sztuka dla sztuki bo trochę się w końcu więcej aerodynamiką zainteresowałem. W zasadzie wystarczyło by wiedzieć który z tych profil jest "lepszy" do naszych celów choć zdaję sobie sprawę że nic nowego nie odkryję - i w ciemno - pewnie który by nie użyć to i tak model będzie latał.

Model prosty więc chyba dobry na początek zabawy z liczeniem.

 

Ponawiam pytanie; czy dotychczasowe wyniki i wniosek są ok? Czy może źle zrobione i bez sensu?

Opublikowano
8 minut temu, Elvis napisał:

Tak jak mówisz, wyłącznie sztuka dla sztuki bo trochę się w końcu więcej aerodynamiką zainteresowałem. W zasadzie wystarczyło by wiedzieć który z tych profil jest "lepszy" do naszych celów choć zdaję sobie sprawę że nic nowego nie odkryję - i w ciemno - pewnie który by nie użyć to i tak model będzie latał.

Model prosty więc chyba dobry na początek zabawy z liczeniem.

 

Ponawiam pytanie; czy dotychczasowe wyniki i wniosek są ok? Czy może źle zrobione i bez sensu?

 

Wyniki są OK, pytanie jakie Ty z nich wnioski wyciągasz? Co chcesz zyskać, a co możesz odpuścić w drodze kompromisu, itd.?

Np. z takiego wykresu jak poniżej ciężko wyciągnąć jakieś inne wnioski niż moc minimalna, prędkość pozioma ekonomiczna.

Nie zapominaj o stycznej do wykresu prowadzonej z początku okładu współrzędnych - tu ciężko je poprowadzić.

 

Najlepszego w Nowym Roku!

 

Zrzutekranu2024-12-31o14_28_30.png.2076f1460f580fb51d635073944d2c70.png

 

 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Co chcę zyskać - tak jak pisałem wcześniej: stabilność w powolnym locie z holem, spokojne i krótkie lądowania, sensowny zakres prędkości lotu, potwierdzić czy jest sens robić zwichrzenie geometryczne i ew. ile.

 

Moje wnioski:

- ze zwichrzeniem spada opór ale również siła nośna (natomiast jak bardzo są to istotne zmiany w naszym przypadku i czy warte zachodu nie wiem), za to teoretycznie powinna się poprawić charakterystyka przeciągnięcia

- że wariant różowy jest optymalny, generuje więcej siły nośnej i ma nieco niższą prędkość minimalną na czym nam zależy (wykres mgVz do Vx jest praktycznie taki sam jak Vz do Vx)

 

Właśnie dotarła do mnie Pana książka i już mi się podoba, coś mi się zdaje że dzięki niej będzie dużo mniej pytań - gratuluję, świetna robota!

 

Dziękuję za życzenia i również życzę pomyślności i dużo zdrowia w nowym roku.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Temat nie umarł, musiałem poukładać i uzupełnić niemało informacji, spędzić w... dużo czasu i zrobić dziesiątki analiz żeby zacząć coś kumać a i tak do końca nie jestem pewien wyników. Przy okazji chciałem podziękować mojemu mentorowi który służy radą i ma oko na moje poczynania. Jeśli mimo wszystko jeśli gdzieś coś skopię to proszę o uwagi żebym nie wprowadzał innych w błąd (robię to wyłącznie w celach nauki xflr5).

 

Po kolei:

- wymiary i waga modelu są jak wyżej,

- zwichrzenie brak

- wznios płata 2°

- rozpiętość do obliczeń przyjąłem 3 m (bez kadłuba),

- Re, dla prędkości 10-25 m/s, w zakresie 400-970 tyś., (bez klap)

- SC dla SM 15-5% wychodzi mi w zakresie 174-229 mm (niestety eCalc nie jest już darmowy).

 

image.thumb.jpeg.4e40841540b3cfebd0244b8ea85e31f8.jpeg

 

Cecha objętościowa stat. poziomego wyszła nawet duża co jest na+. Dołożyłem masy i opory szkodliwe (kadłuba, kół, goleni podwozia z płaskownika 8 mm) do xflr-a:

 

image.thumb.jpeg.436800f949579284cd277019a0a03c6a.jpeg

 

i zacząłem zabawę. Porównanie profili dla wyliczonych Re

 

image.thumb.png.433e3e79325cc7fe932ab959b8f7b50d.png

 

NACA 4412 i 4415 wyglądają praktycznie tak samo ale myślę że będą nieco "wolniejsze" od 2414. Następnie polarki dla modelu (czerwony wykres pokrywa się z niebieskim co mnie zdziwiło):

 

image.thumb.png.871c1e5ad00b60cacf831394869ffee7.png

 

image.thumb.png.884ee887193a41281aabba15b796f9e4.png

 

dla NACA 2414:

- kąt zerowej siły nośnej profilu ok -2.2°

- min. promień wyrwania (R) w pętli pionowej wyszedł mi 13 m przy V=47 m/s i współczynniku obciążeń n=18.4 - jakiś kosmos, dla R=14 m: V=31.5 m/s, n=8.2.

- dekalaż geometryczny 2.2°, aerodynamiczny 4.4°

- max wsp. doskonałości 10.7 dla α=5.5°

- min. moc do lotu poziomego 270 W

- min. bezpieczna prędkość bez klap V=13,7 m/s dla 8 stopni kąta natarcia modelu

 

dla NACA 4412 i praktycznie dla 4415:

- kąt zerowej siły nośnej profilu ok. -4.2°

- min. promień wyrwania R=12 m, V=40 m/s, n=15

- deklalaż geomet. 3°, aerodynam. 7.2°

- max wsp. doskonałości 12.1 dla α=4°

- min. moc do lotu poziomego 200 W

- min. bezpieczna prędkość bez klap V=12.5 m/s dla 8 stopni kąta natarcia modelu

 

image.thumb.png.b267af5043a7828b6392cac44f0bf6cc.png

 

Na obecnym etapie wybrałbym do naszych celów NACA 4412.

 

Oczywiście mam świadomość że są to wyniki niedoszacowane dla lotu poziomego. Jeśli coś nie skopałem to będę "bawił" się dalej.

  • Dzięki 1
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.