Skocz do zawartości

'Wzmocnienie' rury bagnetu od wewnątrz w makiecie szybowca


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

w makiecie szybowca mam rurę jako bagnet (sam nie wiem z czego jest wykonana, taka była :)). Wcześniejszy właściciel prawdopodobnie chciał uzyskać większy wznios niż przewiduje producent i stąd wymiana oryginalnej węglowej. Wszystko fajnie, model lata dobrze, wznios jest, ale z tego co się dowiedziałem rura została wygięta 'na kolanie', bez tytanicznego wysiłku, co nie wróży nic dobrego zarówno przy akrobacji jak i lądowaniach. Miałem podobnie w Jantarze 1 i po jakimś czasie nawet po dobrych lądowaniach skrzydła miały coraz mniejszy wznios, aż do zera :P 

Zastanawiam się, czy są jakieś patenty 'od wewnątrz' na zapobieganie odkształceniom. Myślałem o tym, żeby powkładać do środka cienkie pręty węglowe (np. 1mm), tak żeby maksymalnie wypełnić ową rurę i zalać to wszystko żywicą.

Czy to ma ręce i nogi, a może macie jakiś inny pomysł?

20200526_142131.thumb.jpg.0404f6a87889e435c4ecc1a871030d30.jpg

Pozdrawiam,

Kuba

Opublikowano

Najlepszy efekt uzyskałbyś wkładając do środka belkę dwuteową.

Pręty węglowe umieszczone po bokach przekroju nie dodają sztywności.

Można by wystrugać/wydrukować "odcinkowy" profil zamknięty który wypełniłbyś prętami 1 - 2mm, po bokach dać piankę - wypełniacz, Wsunąć wszystko do środka (bez żywicy będzie wiotkie) i to wg planu zalać żywicą. Węgiel i zywica będą tam gdzie trzeba a piankowy wypełniacz zapewniłby lekkość konstrukcji.

 

Opublikowano

Moim skromnym zdaniem  najlepiej byłoby  wkleić na żywicę epoksydową  do środka rury drugą rurę duralową lub węglową.

Opublikowano

Sęk chyba w tym że rura jest conajmniej raz zagięta jeśli nie dwa - tak tylko się domyślam.

Ja bym zobaczył jak wygląda bagnet od Bociana z OldGliders, czy też jest "łamany".

 

Edit: Piszesz że bagnet oryginalnie był węglowy więc na pewno prosty. Potrzebny Ci ten większy wznios?

Opublikowano

Nasączył bym kilka nitek węglowych żywicą i wciągnął naprężone na mokro do tej rurki.

Potem wstrzyknął bym do środka lekką piankę montażową.

Opublikowano

Rura to nie jest najlepsze rozwiazanie na dzwigar i oczywiscie dwuteownik jest lepszy albo nawet rura/pret z lepszego aluminium lub wegla.

Jesli naprawde musisz ja uzyc to mozesz sprobowac metody Jim Marske (ten od Genesis) wypelniajac rurke pretami weglowymi tak jak sam proponujesz.  Ponizej sa typowe dzwigary Marske:

 

1626345771_MarskeSpar.gif.d80b9c5af3434283a9c97d3310af6e72.gif

 

Klopot jest z przyklejeniem do aluminium, ktore jest pokryte warstwa tlenkow i trzeba je usunac.  Alex Strojnik w swojej ksiazce poleca np Scotch-Brite szczotke zamocowana do wiertarki, zdaje sie, ze stalowa szczotka nie powinna byc uzywana do aluminium. Potem przeczyscic rozpuszczalnikiem i natychmiast nalezy kleic.  Zywica oczywscie powinna byc dobrej jakosci i rzadka, min 1 godzina; 5 czy 30 min nie nadaja sie do tego.   Rurka aluminiowa powinna byc wypelniona pretami weglowymi tak mocno jak tylko sie da.

 

Ten kto nie ryzykuje ten szampana nie pije.?

 

Powodzenia.   

  • Lubię to 1
Opublikowano
11 minut temu, mr.jaro napisał:

Co to da, ze dwuteownik lepszy, kiedy go zastosowac nie mozna, bo kieszenie w skrzydlach wykonane sa z rurek (inaczej nie pasowalyby przeciez do "bagnetu" w kadlubie).

 

Stwierdzenie ogolne i skrot myslowy.?

Opublikowano

Dzięki za wszystkie pomysły.

Odpowiadając na pytania:

- oryginalnie był tam prosty pręt węglowy, ale dawał on wznios może z 1 stopień, model w krążeniu leciał po skrzydle i pogłębiał, źle się latało w termice, ale beczki kręcił ładne ?

- ze wzniosem model lata lepiej, prawdopodobnie skrzydła przy składaniu z zestawu KIT dostały inne zwichrzenie niż zakładał projektant ?

- obecny bagnet jest ''łamany" w dwóch miejscach - przy obydwu 'wyjściach' z kadłuba

- zewnętrzna średnica bagnetu po ok. 12mm, grubość ścianki jakieś 1.5mm

- nie chciałbym nic rozcinać, bo nie wiem kiedy znajdę czas na dokończenie tego, chcę żeby model cały czas był zdatny do lotu ?

Zastawiam się jeszcze nad jednym rozwiązaniem - włożenie do środka rurki o kilka mm mniejszej średnicy (np. 8mm) i obłożenie jej prętami węglowymi + zalanie tego żywicą - > rysunek (sorry :D )

image.png.9dd1404ac6fa876f71a44f3f1c31cfd1.png

Mam jeszcze pytanie dodatkowe - szuflada i bagnet na środku są rozwiercone i skręcone śrubką M3, żeby bagnet się nie 'kręcił' przy wsuwaniu skrzydeł - czy widzicie potrzebę wzmocnienia tego miejsca?

bocian.jpg

Pozdrawiam,

Kuba

 

Opublikowano
16 godzin temu, kuba r. napisał:

...

Mam jeszcze pytanie dodatkowe - szuflada i bagnet na środku są rozwiercone i skręcone śrubką M3, żeby bagnet się nie 'kręcił' przy wsuwaniu skrzydeł - czy widzicie potrzebę wzmocnienia tego miejsca?

...

 

Kiedyś "dorobiłem" wznios w ASW 28 i rurka obracała się w skrzydłach przy zahaczeniu o trawę przy lądowaniu i robiło się tak:

 

 

DSCF8290_1_1.JPG

 

Poprawiało się to przed następnym lotem.?

Potem dołożyłem kołek ustalający i skrzydła już nie jeździły.

 

 

S5000012'.jpg

S5000010'.jpg

Opublikowano
16 godzin temu, kuba r. napisał:

...

Zastawiam się jeszcze nad jednym rozwiązaniem - włożenie do środka rurki o kilka mm mniejszej średnicy (np. 8mm) i obłożenie jej prętami węglowymi + zalanie tego żywicą - > rysunek (sorry :D )

image.png.9dd1404ac6fa876f71a44f3f1c31cfd1.png

...

 

 

Jesli dzwigar ma podwojny wznios to raczej trudno bedzie wstawic rurke w srodek i utrzymac ja w centrum. 

 

Opublikowano
14 minut temu, Andrzej Klos napisał:

 

Jesli dzwigar ma podwojny wznios to raczej trudno bedzie wstawic rurke w srodek i utrzymac ja w centrum. 

 

 

Dlatego pisałem o nitkach węglowych i piance.

Opublikowano
Godzinę temu, stema napisał:

 

Dlatego pisałem o nitkach węglowych i piance.

Nitki weglowe to moze byc za malo.  Wytrzymalosc wegla wzrasta znacznie kiedy wlokna sa proste i dlatego prety weglowe sa robione pod obciazeniem. 

Opublikowano
10 minut temu, Andrzej Klos napisał:

Nitki weglowe to moze byc za malo.  Wytrzymalosc wegla wzrasta znacznie kiedy wlokna sa proste i dlatego prety weglowe sa robione pod obciazeniem. 

 

Tylko, że my nie piszemy tutaj co wiemy o wytrzymałości węgla tylko jak wzmocnić ten dźwigar.

Opublikowano
22 minuty temu, stema napisał:

 

Tylko, że my nie piszemy tutaj co wiemy o wytrzymałości węgla tylko jak wzmocnić ten dźwigar.

No wlasnie!

Wegiel i aluminium, a i jeszcze w wiekszym stopniu drewno, maja bardzo rozne moduly sprezystosci.  Oznacza to, ze obciazenia w przypadku takich "kompozytowych" konstrukcji przejmuje praktycznie calkowicie wegiel.  Kilka pasemek nie za bardzo pomoga miedzy innymi dlatego, ze trzeba je jeszcze dobrze przykleic wewnatrz rury..

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.