Skocz do zawartości

RWD-5 BIS wg.Schiera czyli to już było wiele razy


mirolek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Podczas edytowania posta zabrakło informacji że rysunki są próbą rozrysowania tego rozwiązania w TurboCad. Dodałem jedynie dwuosiowy przegub mocujący amortyzator do kadłuba. Zamieszczona dzięki uprzejmości użytkownika forum - Pana Romana - (https://pfmrc.eu/profile/12522-romigraf/) fotografia pokazuje rozwiązanie oryginalne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wykonałem 4 szt. zaczepów do kadłuba, po raz kolejny bardzo pomocna okazała się blacha zwiększająca wagę dostarczanych kiedyś listów ?

 

20210208_202832.thumb.jpg.58447864068ed9705ab66270c75bc320.jpg

20210208_205432.thumb.jpg.57ccf442f748ab5912437ec0dc116410.jpg

Zaczepy umożliwiły zmontowanie wykonanych elementów podwozia ale jednocześnie okazało się, że przygotowany tylny zastrzał zrobiłem zbyt krótki.

Konieczna jest korekta długości aby prawidłowo ustawić równoległość obu kół.

Wykonałem jednak test sprawdzający działanie amortyzatora który moim zdaniem działa prawidłowo ?

ms

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mirku,

piknie, piknie ale czy:

1/ przednie okucie wahacza podwozia  nie powinno składać się z dwóch  pasków blachy obejmujących z dwóch stron wręgę i skręconych wspólnie ?

2/ gdzie jest  tylne okucie  wahacza podwozia , bo na zdjęciu go ni ma?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylnego okucia nie będzie - tylko jak w projekcie Schiera, drut osadzony w klocku bukowym .

Jeszcze się zastanawiam czy nie osadzę tam połączenia gwintowanego aby zabezpieczyć punkt mocowania przed ewentualnym wysunięciem z kadłuba choć z mechanicznego punktu widzenia i założeniu, że samolot nie jedzie do tyłu, w tym punkcie podparcia drut jest zawsze dociskany do kadłuba.

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, mirolek napisał:

  choć z mechanicznego punktu widzenia i założeniu, że samolot nie jedzie do tyłu, w tym punkcie podparcia drut jest zawsze dociskany do kadłuba.

 

ms

Zwłaszcza przy "cyrklu " na pasie, zrób zabezpieczenie 

.

PS.

tak wygląda podwozie w RWD 5   2,6m

IMG_2197.thumb.JPG.af71407b4e2312e2bc718419bf836220.JPG

 

IMG_2198.thumb.JPG.fef8335ab64ce394b79f5be5483d0c59.JPG

 

a tak wygląda na tą chwile.

IMG_2199.thumb.JPG.34095e86c7c3feb0842c11f691924b14.JPG

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmontowałem podwozie i za radą Pawła zrobiłem przy tylnym zastrzale przegubowe połączenie z kadłubem.

Spawanie to była udręka ale do 5-ciu razy sztuka i wreszcie się udało, wygląda szkaradnie ale trzyma ?

20210215_191813.thumb.jpg.dad609de5d5e0372636f3bd8bf9c268c.jpg

 

zrobiłem też mały test jak to działa razem z kołami i chyba jest OK,

do regulacji pozostaje zbieżność ale gwintu jest na tyle że nie powinno być problemu z ustawieniem równoległości kół.

ms

  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

I tak być powinno ?

jeszcze jedna sprawa twardość amortyzatorów sprawdzisz dopiero przy gotowym modelu i przy oblocie i dopiero wtedy proponuję zrobić oprofilowanie ,chyba że masz łatwy sposób dokonania korekty twardości amortyzatorów

( ja mam delikatnie za miękkie następne są dużo twardsze  i chyba dołożę im sprężyny )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję ?

Twardość amortyzatora jedynie sprężyną mogę regulować i mam nawet drugi komplet sprężyn ale na tą chwilę zbyt twarde mi się wydawały. To trudno ustalić na tym etapie budowy.

Kołowanie, oblot i wtedy zobaczę jak sobie radzi podwozie w terenie, wymiana sprężyn nie stanowi problemu. Owiewki wykonam dopiero jak się upewnię, że wszystko działa i sprężyny zostają.

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, mirolek napisał:

nie bardzo rozumiem - lutowana jest tylko rurka mosiężna u podstawy sprężyny.

ms

 

7 godzin temu, Uszek napisał:

Chodzi o dodatkowy przegub między dolnym wahaczem a amortyzatorem.

 

Tak, chodzi mi o ten punkt:

 

20210204_224841.jpg.ac9910e260bece7c9fbe4077b9baa314.thumb.jpg.74f51779d4fc1a7b011407b550ae94e0.jpg

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym zwrócić uwagę, że jesteśmy w dziale pół-makiety a model ma zaledwie 1,7m rozpiętości ?

Zrobiłem w podwoziu znacznie więcej niż "pół" ruchomych połączeń jakie miał oryginał gdy taki mały model o wadze ok. 3,5kg wcale tego nie potrzebuje i poradzi sobie doskonale przy lądowaniu na zlutowanych na stałe drutach. Staram sie budować model zgodnie z projektem czy może ideą projektu W.Shiera-a ale proste podwozie ze sprężynującym drutem i gumką nieco skomplikowałem. Uznałem, że tak będzie lepiej. Oczywiście byłoby jeszcze lepiej gdyby pojawił się kolejny przegub oraz olejowy amortyzator ale podwozie jest tylko jednym z wielu elementów które ulegają uproszczeniu aby docelowo nacieszyć się lataniem RC takim modelem.

Może jeszcze w tym życiu wykonam bardziej skomplikowane podwozie bo w pełni się z Tobą zgadzam Andrzeju .....że do pełni inżynierskiego szczęścia powinien być jeszcze jeden przegub ? ale na dziś tyle potrafię i cieszę się z tego co zrobiłem.

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, mirolek napisał:

Zrobiłem w podwoziu znacznie więcej niż "pół" ruchomych połączeń jakie miał oryginał gdy taki mały model o wadze ok. 3,5kg

Mirku,

to nie do końca tak....

inż Wiesław Schier  budując swojego RWD 5 zastosował takie rozwiązanie konstrukcyjne i ona się sprawdziło i sprawdza.. Ty budując swojego  dajesz trochę  koncepcji inż Schiera,  trochę swojej i trochę KOlegów , no i mamy  taką trochę  hybrydę... Tak jak wcześniej napisałem,  rozrysuj  sobie to podwozie kinematycznie  i zobaczysz do jakiego wniosku dojdziesz sam...ten wahacz  musi mieć trzy węzły ruchome  aby  cały układ podwoziowy prawidłowo działał... No ale to Twój model....?

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, mirolek napisał:

Chciałbym zwrócić uwagę, że jesteśmy w dziale pół-makiety a model ma zaledwie 1,7m rozpiętości ?

Zrobiłem w podwoziu znacznie więcej niż "pół" ruchomych połączeń jakie miał oryginał gdy taki mały model o wadze ok. 3,5kg wcale tego nie potrzebuje i poradzi sobie doskonale przy lądowaniu na zlutowanych na stałe drutach. Staram sie budować model zgodnie z projektem czy może ideą projektu W.Shiera-a ale proste podwozie ze sprężynującym drutem i gumką nieco skomplikowałem. Uznałem, że tak będzie lepiej. Oczywiście byłoby jeszcze lepiej gdyby pojawił się kolejny przegub oraz olejowy amortyzator ale podwozie jest tylko jednym z wielu elementów które ulegają uproszczeniu aby docelowo nacieszyć się lataniem RC takim modelem.

Może jeszcze w tym życiu wykonam bardziej skomplikowane podwozie bo w pełni się z Tobą zgadzam Andrzeju .....że do pełni inżynierskiego szczęścia powinien być jeszcze jeden przegub ? ale na dziś tyle potrafię i cieszę się z tego co zrobiłem.

ms

 

 

7 godzin temu, d9Jacek napisał:

Mirku,

to nie do końca tak....

inż Wiesław Schier  budując swojego RWD 5 zastosował takie rozwiązanie konstrukcyjne i ona się sprawdziło i sprawdza.. Ty budując swojego  dajesz trochę  koncepcji inż Schiera,  trochę swojej i trochę KOlegów , no i mamy  taką trochę  hybrydę... Tak jak wcześniej napisałem,  rozrysuj  sobie to podwozie kinematycznie  i zobaczysz do jakiego wniosku dojdziesz sam...ten wahacz  musi mieć trzy węzły ruchome  aby  cały układ podwoziowy prawidłowo działał... No ale to Twój model....?

 

 

Oj Mirek, Mirek, wziales sobie to do serca a to nie o to chodzilo.  Tak jak napisalem, czysto z punktu inzynierii, uklad mial byc mechanizmem a wyszla z tego belka zginana tak jak napisal Jacek.  Ale pewnie tylko inzynier zrozumie ten "inzynierski dowcip".  ?

Rob dalej, model jest piekny!

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.