witold_pi Opublikowano 23 Lipca 2021 Udostępnij Opublikowano 23 Lipca 2021 Mariusz przepraszam, że głupio zapytam - ten otwór w rozpylaczu prosto od góry działa??? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f2cmariusz Opublikowano 23 Lipca 2021 Udostępnij Opublikowano 23 Lipca 2021 24 minuty temu, witold_pi napisał: Mariusz przepraszam, że głupio zapytam - ten otwór w rozpylaczu prosto od góry działa??? tak akurat jest to skręcone. Myślę że specjalnie, co by bez rozkręcania wiedzieć jaki rodzaj jest tu rozpylacz. Ja wykonywałem kilkanaście sztuk półfabrykatów rozpylaczy za jednym razem. I jak widać otwór nie jest w osi dyszy. Bo brakuje podkładki miedzianej zglejowanej. Brakuje także kształtu-geometrii. I na pewno to frezowałem na OUS-1. Używając do ustawienia kątów prostego wzorca nakręconego na rozpylacz i skontrowanego odpowiednio względem otworu 0,8 mm dodatkową nakrętką. Czyli obowiązuje rysunek 2.31 ze strony 53 kultowej już książki Andrzeja Rachwała "Lotnicze modele wyczynowe na uwięzi". 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Swift Opublikowano 23 Stycznia 2022 Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2022 Przy okazji porządków w warsztacie znalazłem parę części do Meteora. Jeżeli komuś będą przydatne to proszę na priv. Tuleja cylindra i tłok - niestety w nie najlepszym stanie - widoczne ślady korozji. Wał korbowy - stan j.w. Dekiel. Głowica. Korbowód. PP Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Łukasz1 Opublikowano 15 Lipca 2023 Udostępnij Opublikowano 15 Lipca 2023 Dzięki Swiftowi mam 3 sprawne meteory w tym 1 nowy nieużywany. 2 używane 0dpalają od dotknięcia rozrusznika, a nawet z palca ( oczywiście z gażnikiem oryginalnym przypowierzchniowym odpalał, ale pracował tylko tyle co na zasaniu 2-3sekundy . Jakie świece montowaliście do meteora bo MP-Jet wchodzi z oporami, chinczyk z alieksprtesu - to rożnie , a OS A3 masakruje gwint, ale na niej chodzi najlepiej i bez nitrometanu. Jednak montaż OS A 3 do standardowej głowicy to sprawa 1-razowa. Po wykręceniu gwint jest zmasakrowany. , W ramach ekserymentu wstawiłem gażnik RC od MVVS 2,5, bo mocowanie plug&play tzn.11mm, ale...... Gażnik ma gość waską gardziel i silnik nie rozwija pełnej mocy . wsadziłem gaźnik samochodowy, z obrotowa przepustnicą na nim pracuje lepiej Najstabilniej pracuje na 10% nitrometanu. Bez problemu kręci śmigłem 8x4 i 8x6 ale na ucho( nie chciało mi się wyciągać obrotomierza) nadal nie rozwija swojej maksymalnej mocy tak ok 10000/min. Ze smiglem 7x4 nie chodzi wcale dobrze - najlepiej z 8x4. PS Ruska świeca z drutem od kuchenki to świeca na 2V ale gwint ma najlepiej pasujący do meteora, tylko, że on pracuje na niej tylko przy podłączonym zasilaniudo świecy - nie jest w stanie zagrzać tej parówy zamiast spiralki . Ponizej gaznik samochodowy , który po drobnych modyfikacjach ( tulejka do mocowania - bo gaźnik ma średnicę montażu 10mm oraz kolanko do igły głownej bo inaczej nie można byłoby regulować ). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Swift Opublikowano 16 Lipca 2023 Udostępnij Opublikowano 16 Lipca 2023 Jeżeli pamięć mnie nie zawodzi to w modelarni w połowie lat 70 używaliśmy do Meteorów świec ENYA, które dostępne były wówczas w CSH, podobnie jak i silniki ENYA 3,5. Problemów z dopoasowaniem gwintu do głowicy nie było. Świece dostępne były zarówno w wersji "zimna" oraz "gorąca". Której wersji używaliśmy - nie pamiętam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
d9Jacek Opublikowano 16 Lipca 2023 Udostępnij Opublikowano 16 Lipca 2023 6 godzin temu, Swift napisał: Problemów z dopoasowaniem gwintu do głowicy nie było....... i w dalszym ciągu nie ma żadnych....tak mnie te problemy zafrapowały że aż poleciałem sprawdzić.. 4 Meteory w tym 2 z napisem 12,5 rubla, 3 Komety i 3 Radugi 7...nie ma żadnych problemów z wkręceniem świec..ENYA , OS, WEBRA czy rosyjskich...polskich również. Sa problemy z wkręceniem swiec -NRD-owskich, węgierskich czy starszych czeskich bo maja gwint M6 x 0,75 W dniu 15.07.2023 o 19:40, Łukasz1 napisał: nadal nie rozwija swojej maksymalnej mocy daj mu zasilanie ciśnieniowe to rozwinie 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Łukasz1 Opublikowano 27 Lipca 2023 Udostępnij Opublikowano 27 Lipca 2023 Wkleję też tutaj to co napisałem w wątku o Radudze. Uwaga - tajemnica rozwiązana. Przyszła do mnie i narzynka i gwintownik 1/4-32 Mieliście rację (!!!!) - i raduga i meteor mają gwint 1/4-32 ALE !!! Meteor ma bardzo ciasny gwint w dodatku zwężający się od zewnątrz do cylindra na siłę go nie przegwintowywałem na równo, ale o tym później. Raduga ma bardzo poprawny gwint, gwintownik wkręcił się bez trudu. I teraz clou programu. Świeca OS A3 ma najgorzej wykonany gwint narzynka miała b. dużo roboty aby "ustandaryzować" gwint całkowicie bez oporów w narzynkę weszła świeca ruska potem chinczyk i MP-jet. Narzynka dokonała tylko minimalnej korekty gwintu. Obecnie wszystkie świece po potraktowaniu narzynką wkręcają się całkowicie bez problemu i w radugę i w meteora - nawet ten ciasny gwint - minimalny opór pojawia się na na ostatnim 1/2-obrotu, to nie jest to co było. Otworu w głowicy na siłę nie poprawiałem skoro poprawione narzynką świece wchodzą bez problemu. Łatwiej wymienić świecę niż regenerować głowicę nie mając do tego odpowiednich narzędzi. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Qzyn Opublikowano 28 Lipca 2023 Udostępnij Opublikowano 28 Lipca 2023 Lukasz1, A jestes pewien, ze twoja swieca O.S to naprawde oryginalna swieca OS ? pojawilo sie ostatnio duzo podrobek na tzw. znanych portalach aukcyjnych.... Poszukaj w internecie na zagranicznych forach, podaja czym sie rozni podrobka ( opakowanie) i sama swieca od oryginalnej japonskiej . Podrobka ma z reguly nazwe i typ wypalony laserowo, oryginalna ma to wybite cechownikiem . Opakowanie rozni sie czcionka, ale to juz trudniej zauwazyc jak sie nie ma do porownania obu lezacych obok siebie. O trwalosci i poprawnosci dzialania pewnie tez nie ma co wspominac. Najlepsze byly stare rosyjskie swiece z prawdziwego platynowego drutu, obecnie nikt juz takich nie robi, niestety. Z racji duzego wzrostu cen materialow swiece bardzo podrozaly ostatnio, no to i pojawily sie podroby byle ...... pozdro Qzyn 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
d9Jacek Opublikowano 28 Lipca 2023 Udostępnij Opublikowano 28 Lipca 2023 Godzinę temu, Qzyn napisał: Najlepsze byly stare rosyjskie swiece z prawdziwego platynowego drutu, no własnie , w punkt Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
symon5 Opublikowano 28 Lipca 2023 Udostępnij Opublikowano 28 Lipca 2023 To chyba kolega nie miał do czynienie z porządnymi świecami świece rosyjskie ostatni raz używałem na początku lat 90 . Jak były by takie najlepsze to np w FSR wszyscy by je stosowali a niestety nie i nawet Rosjanie ich nie używają . Są produkowane znacznie lepsze ale i droższe Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Qzyn Opublikowano 28 Lipca 2023 Udostępnij Opublikowano 28 Lipca 2023 33 minuty temu, symon5 napisał: To chyba kolega nie miał do czynienie z porządnymi świecami świece rosyjskie ostatni raz używałem na początku lat 90 . Jak były by takie najlepsze to np w FSR wszyscy by je stosowali a niestety nie i nawet Rosjanie ich nie używają . Są produkowane znacznie lepsze ale i droższe Tylko ze ruscy nie używali nitro..... i dlatego robili "normalne" swiece do klasycznego 80/20 czy 75/25 Wszystkie ich silniki to najlepiej lataly na zwykłym paliwie typ FAI wlasnie ...... JD Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Paweł Prauss Opublikowano 28 Lipca 2023 Udostępnij Opublikowano 28 Lipca 2023 G...o prawda, chcesz sobie zniszczyć silnik weź starą ruską świecę właśnie. W starych ruskich świecach był stop platyny z irydem, który po przepaleniu zamieniał się w drobne i niesłychanie twarde kuleczki...co tak kuleczka potrafi z cylindrem i tłokiem zrobić można sobie wyobrazić. Obecnie nie stosuje się już tego stopu, dobre świece mają spiralkę z zawartością platyny, rutenu i rodu...iryd fuj. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
witold_pi Opublikowano 29 Lipca 2023 Udostępnij Opublikowano 29 Lipca 2023 W dniu 27.07.2023 o 22:15, Łukasz1 napisał: Wkleję też tutaj to co napisałem w wątku o Radudze. Uwaga - tajemnica rozwiązana. Przyszła do mnie i narzynka i gwintownik 1/4-32 Mieliście rację (!!!!) - i raduga i meteor mają gwint 1/4-32 ALE !!! Meteor ma bardzo ciasny gwint w dodatku zwężający się od zewnątrz do cylindra na siłę go nie przegwintowywałem na równo, ale o tym później. Raduga ma bardzo poprawny gwint, gwintownik wkręcił się bez trudu. I teraz clou programu. Świeca OS A3 ma najgorzej wykonany gwint narzynka miała b. dużo roboty aby "ustandaryzować" gwint całkowicie bez oporów w narzynkę weszła świeca ruska potem chinczyk i MP-jet. Narzynka dokonała tylko minimalnej korekty gwintu. Obecnie wszystkie świece po potraktowaniu narzynką wkręcają się całkowicie bez problemu i w radugę i w meteora - nawet ten ciasny gwint - minimalny opór pojawia się na na ostatnim 1/2-obrotu, to nie jest to co było. Otworu w głowicy na siłę nie poprawiałem skoro poprawione narzynką świece wchodzą bez problemu. Łatwiej wymienić świecę niż regenerować głowicę nie mając do tego odpowiednich narzędzi. Gwinty nie muszą być idealne, uszczelnia wszystko "miedziana" podkładka (nie turbo świece), chyba, że jest duuuży luz a silnik ma 3kM to może być problem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
symon5 Opublikowano 29 Lipca 2023 Udostępnij Opublikowano 29 Lipca 2023 Ruscy nie używali nitro ,chyba tylko do picia .Są klasy modelarskie gdzie nie można stosować nitra ale w większości ograniczeniem jest wola użytkownika , ja najwięcej lałem 50% w 3.5 a standartem było lanie 20% czy to do 15 czy 3.5 . Aha , stosowałem świece ROSSI i CIPOLLA o ciepłocie full nitro w obydwu pojemnościach silników . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Łukasz1 Opublikowano 29 Lipca 2023 Udostępnij Opublikowano 29 Lipca 2023 16 godzin temu, witold_pi napisał: Gwinty nie muszą być idealne, uszczelnia wszystko "miedziana" podkładka (nie turbo świece), chyba, że jest duuuży luz a silnik ma 3kM to może być problem. Ale świeca OS ( nie wiem czy oryginał czy podróba -nazwa wybita nie wypalana ) kupiona w polskim sklepie modelarskim. Rdzeń gwintu był dobrze z 0,1mm za gruby był wyraźny wiór na narzynce. Po "przejechaniu" narzynką świeca wkręca się idealnie palcami. Teraz kupiłem jeszcze świece Kavan, które pasują idealnie. Teraz pytanie do znawców meteora. Mój musi mieć b. gorąca świecę, aby pracować na zwykłym paliwie 80/20 i pracuje na bardzo ubogiej mieszance i b. mocno się grzeje. Regulacja w zakresie 1/8-1/4 obrotu igły i gaśnie z powodu zbyt ubogiej lub zbyt bogatej mieszanki. Po dodaniu 5% nitrometanu najlepiej 10% odpala od dotknięcia rozrusznika i może pracować w bardzo szerokim zakrsie regulacji igły gażnika, od bardzo wolnych obrotów gdzie słychać niemal pojedyncze wybuchy w cylindrze, a cylinder można spokojnie chwycić ręką i nie parzy i można go też zubożyć, aby osiągnął obroty pełnego czystego dźwięku i też nie przegrzewa się tak jak na paliwie 80/20. Obecnie ( są dwie podkładki pod głowicą, tak było fabrycznie, grubości 0,2mm każda czy wyjąc 1, aby zwiększyć stopień sprężania? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
symon5 Opublikowano 29 Lipca 2023 Udostępnij Opublikowano 29 Lipca 2023 Łukasz musisz wiedzieć że Meteor to nieudana kopia Super Tigra i z nim cudów nie będzie .Co do stopnia sprężania to musisz zmierzyć jaki ma aktualnie i dopiero wtedy spróbować go zmieniać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Łukasz1 Opublikowano 29 Lipca 2023 Udostępnij Opublikowano 29 Lipca 2023 13 godzin temu, symon5 napisał: Łukasz musisz wiedzieć że Meteor to nieudana kopia Super Tigra i z nim cudów nie będzie . Tak wiem S-T G20/15 To moja "zabawka sentymentalna" nie silnik do modelu. Kupowany był ( rok 1978 lub 1979 ) do szkolnego modelu akrobacyjnego z planów A Rachwała, ale z powodów trudności w uruchomieniu ( odpalał po podlaniu do gażnika i na tłok i gasł - to była wersja z gaźnikiem przypowierzchniowym - ta trudna do uruchomienia). został zastąpiony rytmem Kupiłem niedawno uszkodzony, zdekompletowany silnik, ale ze sprawnym korpusem i z gaźnikiem przez środek zwężki Venturiego przełożyłem tłok, cylinder, wał korbowy i silnik ożył, ale z problemami j.w. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Granacik Opublikowano 29 Lipca 2023 Udostępnij Opublikowano 29 Lipca 2023 Mój Meteor z gaźnikiem samochodowym HPI z obrotową przepustnicą chodził jak wściekły na paliwie z 5% nitro. Jedyna zmiana to łożyska SKF, fabrycznym nie ufałem. Świeca OS No8. Na zwykłym paliwie ciężko było odpalić. Z małym dodatkiem nitrometanu palił z palca. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Łukasz1 Opublikowano 26 Października 2023 Udostępnij Opublikowano 26 Października 2023 W dniu 30.07.2023 o 00:51, Granacik napisał: Mój Meteor z gaźnikiem samochodowym HPI z obrotową przepustnicą chodził jak wściekły na paliwie z 5% nitro. Jedyna zmiana to łożyska SKF, fabrycznym nie ufałem. Świeca OS No8. Na zwykłym paliwie ciężko było odpalić. Z małym dodatkiem nitrometanu palił z palca. Jak dopasowałeś gaźnik. Średnica mocowania w skrzyni korbowej 11mm średnica króćca gaźnika 10mm. Natomiasy gażnik MVVS 2,5 cm wchodzi idealnie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Granacik Opublikowano 27 Października 2023 Udostępnij Opublikowano 27 Października 2023 9 godzin temu, Łukasz1 napisał: Jak dopasowałeś gaźnik. Dotoczona tulejka redukcyjna. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi