Skocz do zawartości

METEOR 2,5CCM


Grzesiek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

a co do Meteorów, była jeszcze wersja "D" od  "dizielnyj "  czyli samopał...trudna do kupienia nawet w ZSSR, ta to dopiero miała pover.

W CSH nigdy nie sprzedawana. Rózniła się od wersji "K" wyzszą tuleja cylindra., obecnie  poszukiwana jako kolekcjonerska

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1.thumb.jpg.ff714e4efe749cd6517a06804f872621.jpg

cena urzędowa 12,5 rubli ? 

2.thumb.JPG.80619d5381bfe71a1d8949c66080bfd9.JPG

jeden z moich Meteorów nabytych w Składnicy Harcerskiej na Marszałkowskiej. Wersja żarowa. Samozapłonów nie było...

3.thumb.JPG.e44da5c179c153f782c28dde91da8978.JPG

 średnica jak w Super Tigre. Dzięki temu bardzo szybko docierakami (od Super Tigre) Pana Instruktora Salacha doprowadziłem geometrię cylindra do prawidłowego kształtu. A wtarcie starego tłoka od Super Tigra ze sworzniem z zawleczkami też nie stanowiło problemu.

4.thumb.JPG.7bf4b67a404ab676eff100503262e3b4.JPG

5.thumb.JPG.a0925a5bfd5f1d99f40f2fad7f068afd.JPG

6.thumb.jpg.60b6b60755db5a41960b6ee821ef7ae0.jpg

 tu widać że nadlew na gaźniku dawał możliwość różnych systemów gaźników. Obwodowy czy przetyczkowy.

7.thumb.JPG.1dba871e51730a006728a1e1f6cf91b1.JPG

 Cylinder do samozapłony był inny. Wyższa część na przeciwtłok.

8.thumb.JPG.12b9e244d5d63b775a28d04ef1d70773.JPG

 Rysunki co by sobie zrobić samemu samozapłon.

9.thumb.jpg.45211ca111c40ba7ac01306a48e5bde6.jpg

 Wersja żarowa. W jednym z egzemplarzy głowica wchodząca w tuleję była ciasno spasowana na zimno co pewnie powodowało po przez różną rozszerzalność cieplną spadek mocy...

 Także w paru egzemplarzach nie było szczelności na wale zaraz za łożyskiem przednim. Objawiało się to dużym wyciekiem paliwa przez przednie łożysko. A to powodowało dopływ "fałszywego" powietrza. Następne to luz wzdłużny na wale. albo bardzo duży albo brak. Czyli napięte łożyska. Łożyska o pasowaniu C3 itd... 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak tak przyjrzałem się rysunkowi jak to Mariusz napisał co by samemu zrobić samozapłona to trochę przejrzała mi pamięć i tak ,do żarowej tulej wkładałem własnoręcznie wytoczony i dopasowany przeciw tłok ,. Na rysunku widzę że ma 7mm ale ja robiłem na pewno niższy ile nie pamiętam . Dyszę toczyłem z alu ale jako obwodową , nie pomnę tylko jaki otwór .Były problemy z sypiącymi się korbami ale wymiana na samodzielnie wykonane rozwiązała ten problem .I jeśli sie nie mylę to głowicę po obcięciu  wykorzystywałem od RYTMA . A oryginalnego Meteora 2.5 D ma kolega .

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to jeszcze garść konkretów dotyczących silnika Meteor w wersji samozapłonowej jak i żarowej.

Początek mojej zawodniczej kariery. I wtedy w dostępnym w Polsce czechosłowacki MODELER 3/1977 pojawił się artykuł: 

sovaviaengines.thumb.jpg.c6e0ce84501ec9d888dde89f1b7c1630.jpg

 

I porównanie Meteorów z Super Tigre G20

DSC02107.JPG.55a8d109dac2db3654602216e613f22c.JPG

 

DSC02108.JPG.20f7826ab518fcf02d6811b2f8177357.JPG

 

435067703_2.thumb.jpg.a8c45b60973b37c1393111ec3eff9c1a.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, jako nastolatek, więc nie jest idealny, nie mniej dzięki tej sekcji kilku osobom udało się wytłumaczyć jak działa silnik 2T (silnik się obraca bez oporów) lub przynajmniej udawali że zrozumieli żebym dał im spokój ;)  

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, d9Jacek napisał:

Marcin, wybrałem std opcję dostepną dla każdego?....i tego się trzymajmy , bo inne opcje  nie dla każdego są dostepne?

 A mnie się ta opcja właśnie podoba, bo to kawałek naszej historii :) Ten Fox jest brzydki :)

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, d9Jacek napisał:

Marcin, wybrałem std opcję dostepną dla każdego?....i tego się trzymajmy , bo inne opcje  nie dla każdego są dostepne?


Faktycznie Jacku, wielu z nas nie patrzy poza to, co ma podane na talerzu pod nos.  Dobranoc ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IMG_4130.thumb.JPG.7f5d74322e448324a6e1d369439f9f48.JPG

Zasadniczą zaletą sworznia pływającego, który jest stosowany powszechnie we współczesnych silnikach, jest równomierny rozkład ruchów wahadłowych na powierzchniach współpracujących z tłokiem i korbowodem. Wskutek tego zużycie sworznia jest możliwie najmniejsze i najbardziej równomierne. Niestety zostawienie w ten sposób sworznia w tłoku powoduje tarcie po wewnętrznej ściance twardej tulei. 

IMG_4125.thumb.JPG.7ae4fc18c41f875ef4a326284e820723.JPG

 Ten silnik długo nie pracował. Ale ślad zostawiony po tarciu sworznia będzie wymagał paru godzin docierania.

To jest przykład gdzie producent idzie na skróty a efekt końcowy jest taki że początkujący modelarz tylko może się zniechęcić do modelarstwa opartego na silnikach spalinowych. W moim przypadku tak nie było bo pod okiem instruktora Waldemara Salacha dotarłem cylinder gotowymi docierakami oraz wtarłem tłok od Super Tigra który miał zawleczki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem i ja Meteora . Gaźnik przerobiłem zgodnie z zaleceniami A. Rachwała, centralny rozpylacz zapiłowany na kwadratowo, wymieniona świeca i paliwo z nitrometanem chyba 5% (nie pamiętam). Chodził jak szalony w motoszybowcu. Model mi zwiał i przepadł razem z silnikiem. Faktem jest że u kolegi niby ten sam silnik, tak samo przerobiony, z  sprężaniem za cholerę nie chodził....

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.07.2021 o 08:57, Nielot napisał:

Miałem i ja Meteora . Gaźnik przerobiłem zgodnie z zaleceniami A. Rachwała, centralny rozpylacz zapiłowany na kwadratowo, wymieniona świeca i paliwo z nitrometanem chyba 5% (nie pamiętam). Chodził jak szalony w motoszybowcu. Model mi zwiał i przepadł razem z silnikiem. Faktem jest że u kolegi niby ten sam silnik, tak samo przerobiony, z  sprężaniem za cholerę nie chodził....

 Tak, prostokąt – czworokąt, który ma wszystkie wewnętrzne kąty proste (stąd również jego nazwa). Prostokąt jest szczególnym przypadkiem trapezu prostokątnego oraz równoległoboku. Szczególnym przypadkiem prostokąta (o wszystkich bokach tej samej długości) jest kwadrat.?

IMG_4166.thumb.JPG.fa2df96f2ed085b96940c98f90ef2933.JPG

Andrzej Rachwał w swojej książce "Lotnicze modele wyczynowe na uwięzi" Konkretnie pokazał co i jak:

IMG_4164.thumb.JPG.857c8386465e45e82040106e2a2d6bdd.JPG

 

 

IMG_4165.thumb.JPG.08f26ba1544f62b6a4a805fdc908eb48.JPG

 Ja w swoich silnikach SUPER TIGRE stosowałem drugi typ. A średnica gardzieli zdecydowanie była w granicach 5 mm z zachowaniem kształtu zwężki Venturiego bez jakkolwiek części cylindrycznej. Zwiększała się dzięki temu ilość okrążeń  na jednym zbiorniku bez utraty prędkości. Dopiero jak silnik był stosowany w mini akrobatach średnica gardzieli była w granicach 6 mm.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, f2cmariusz napisał:

średnica gardzieli zdecydowanie była w granicach 5 mm z zachowaniem kształtu zwężki Venturiego......

z ciekawości sprawdziłem jak to wygląda w Meteorze D przywiezionym z dawnego ZSSR i ....średnica 5mm przechodząca w zwężkę 3mm,  no i zasilanie paliwem obwodowe. Jak kto zainteresowany to wrzucę zdjecia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, d9Jacek napisał:

z ciekawości sprawdziłem jak to wygląda w Meteorze D przywiezionym z dawnego ZSSR i ....średnica 5mm przechodząca w zwężkę 3mm,  no i zasilanie paliwem obwodowe. Jak kto zainteresowany to wrzucę zdjecia

Rzeczowa dyskusja, ma jak najbardziej sens a poparte dokumentacją fotograficzną czy rysunkową, tym bardziej. 

W moim przypadku co by mini akrobat miał prędkość, nie licząc się ze zużyciem paliwa dysza miała średnicę 6,75 mm

IMG_4170.thumb.JPG.be8108a41125da98ec7028303eebdf12.JPG

IMG_4169.thumb.JPG.832d4d2ce1c778fd479da8b6f0796b17.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.