darod07 Opublikowano 18 Września 2021 Opublikowano 18 Września 2021 Pytanie do doświadczonych w tym zakresie: Czy zakładanie zbiornika o pojemności 0,5 litra do płynu dymowego ma sens? Niestety nie mam miejsca na większy. Jaki maksymalny czas wytwarzania dymu mogę uzyskać przy takim zbiorniku? Jaka pompa dymu jest godna polecenia? Chodzi o model z silnikiem benzynowym Saito FG 90-R3
Jurek_O. Opublikowano 18 Września 2021 Opublikowano 18 Września 2021 https://modelemax.pl/pl/548-pompy-do-dymu
dyra63 Opublikowano 19 Września 2021 Opublikowano 19 Września 2021 Cześć Darku. Próbowałeś może o to zapytać na forum RC Uniwerse, tam powinno być więcej odpowiedzi. Kiedyś rozmawiałem na pikniku z kolegą, który lata akrobatami i miał kiedyś instalację dymną - z tego co pamiętam narzekał ,że strasznie brudzi model. W przypadku Saito -90 ,to raczej jesteś do tego przyzwyczajony, gdzieś tu na forum czytałem, że najlepsza jest pompa Powerboxa ale ma swoją cenę. Maksymalny pobór oleju dla wersji pompy do spalin to 750 ml/min a w wersji dla Jetów 950 ml/min.
darod07 Opublikowano 19 Września 2021 Autor Opublikowano 19 Września 2021 Cześć, Trochę już poczytałem na RCuniverse, chciałbym się jednak dowiedzieć od doświadczonych w tym temacie lataczy na naszym lokalnym podwórku, a konkretnie jaki będzie efektywny czas użycia dymu przy półlitrowym zbiorniku. Wiem że są pompki w ktorych można regulować wydajność ml/min. I tu ciekawi mnie jaki minimalny przepływ można ustawić żeby efekt dymu był dostrzegalny w trakcie lotu. Odnośnie "ufajdania" modeli to czytałem, że dedykowane płyny tak nie brudzą. Czy ktoś to może potwierdzić?
Nielot Opublikowano 22 Września 2021 Opublikowano 22 Września 2021 Pompa to jedno ale i podgrzewacz też jest potrzebny. Choć czterosuwy maja wysoka temp. spalin to dobre podgrzanie na układzie wydechowym to klucz do sukcesu. Dedykowane tłumiki mają elementy do podgrzania i wtryśnięcia płynu (olej napędowy, olej napędowy+ nafta, olej napędowy+ mineralny olej do skrzyń automatycznych lub parafina.....) mam kilka składów wypróbowanych . Używałem chyba wszystkiego Dedykowany płyn jest szalenie drogi a efekt taki sam. Im mocniej podgrzejesz przed podaniem do tłumika, tym mniej ufajdany model. Latałem z pompą Tejera TME+ dławik na wylocie bez możliwości płynnej regulacji pompy. Z 500ml zbiornikiem myślę że 2-3 minuty, zależy od regulacji. Używałem tłumików Slimline z takim cwanym układem podgrzania a także swoje wytwory fantazji. W Saito nie wiem jak masz zbudowany układ wydechowy, czy na oryginalnych karbowanych rurkach , czy np. budowałeś kolektor jak ja to zrobiłem w FG60R3 . Na rurkach nie bardzo wiem gdzie można podać ciecz do dymu, a jak jest tłumik to wiadomo . Ja zbudowałem taki. Kilka zwojów rurki miedzianej na kolektor do podgrzania i wtrysk w pobliżu wylotu dolnego cylindra i powinno dymić jak talala.
darod07 Opublikowano 22 Września 2021 Autor Opublikowano 22 Września 2021 2 godziny temu, Nielot napisał: Pompa to jedno ale i podgrzewacz też jest potrzebny. Choć czterosuwy maja wysoka temp. spalin to dobre podgrzanie na układzie wydechowym to klucz do sukcesu. Dedykowane tłumiki mają elementy do podgrzania i wtryśnięcia płynu (olej napędowy, olej napędowy+ nafta, olej napędowy+ mineralny olej do skrzyń automatycznych lub parafina.....) mam kilka składów wypróbowanych . Używałem chyba wszystkiego Dedykowany płyn jest szalenie drogi a efekt taki sam. Im mocniej podgrzejesz przed podaniem do tłumika, tym mniej ufajdany model. Latałem z pompą Tejera TME+ dławik na wylocie bez możliwości płynnej regulacji pompy. Z 500ml zbiornikiem myślę że 2-3 minuty, zależy od regulacji. Używałem tłumików Slimline z takim cwanym układem podgrzania a także swoje wytwory fantazji. W Saito nie wiem jak masz zbudowany układ wydechowy, czy na oryginalnych karbowanych rurkach , czy np. budowałeś kolektor jak ja to zrobiłem w FG60R3 . Na rurkach nie bardzo wiem gdzie można podać ciecz do dymu, a jak jest tłumik to wiadomo . Ja zbudowałem taki. Kilka zwojów rurki miedzianej na kolektor do podgrzania i wtrysk w pobliżu wylotu dolnego cylindra i powinno dymić jak talala. Dzięki za informacje. Mam tłumik typu ring podobny do Twojego ale cały z karbowanej rury flex od solarów. W Twoim wtrysk jest w miejscu jakie sobie też upatrzyłem ale na innym forum radzili zainstalować go w "ringu" tuż za wlotem spalin z górnego cylindra, który grzeje się najbardziej. Czy możesz jeszcze wstawić jakąś fotkę tego podgrzewacza?
Nielot Opublikowano 23 Września 2021 Opublikowano 23 Września 2021 Akurat silnik chodzi w FW 190 bez dymu a ten króciec na zdjęciu do odpływ oleju z silnika Ale wcześniej napisałem że wylot blisko wylotu z cylindra. Na karbowany flex da się nawinąć kilka zwojów do podgrzania i wprowadzić do wydechu. Nie mam obecnie dymu w makiecie. Mam dym EDGE 540 z ZDZ 80RVJ z tłumikiem typu Pitts i jest to lekko skopiowany pomysł systemu jak, tu w moim wydaniu : https://www.3drchobbies.com/shop/smoke-accessories/slimline-da-70-smoke-mufflers/#.Model na lotnisku, nie mam zdjęcia . Ale wcześniej była to rurka wzdłuż tłumika i długi króciec w tłumiku i też działało. Czterosuwy mają gorące spaliny też będzie dymić z króćca bezpośrednio wlutowanego w kolektor bez podgrzania ale zużyjesz więcej i wyrzucisz jak "zdymisz" Przeglądnij forum pisałem bardzo dużo na temat dymu, mieszanek i pomysłów.
Granacik Opublikowano 23 Września 2021 Opublikowano 23 Września 2021 W dniu 22.09.2021 o 15:42, Nielot napisał: Dedykowane tłumiki mają elementy do podgrzania i wtryśnięcia płynu (olej napędowy, olej napędowy+ nafta, olej napędowy+ mineralny olej do skrzyń automatycznych lub parafina.....) Ło matko! A co na to Greta? ? 1
darod07 Opublikowano 3 Grudnia 2021 Autor Opublikowano 3 Grudnia 2021 Cześć, odgrzewam temat. Zrobiłem sobie dyszę rozpylającą z pręta mosiężnego. Otwór o średnicy 1mm. Przy próbie wodnej rozpyla jak na filmie poniżej. Czy tak jest dobrze? Nie kupiłem jeszcze płynu i nie wiem jaką ma lepkość w stosunku do wody. Pompka to Miracle https://modelemax.pl/pl/pompy-do-dymu/13539-miracle-pompa-dymu-czerwona-k-013 z możliwością regulacji prędkości. Na filmie ustawiona na minimalnych obrotach, opróżnia 0.5l zbiornik w mniej niż minutę. compose_video_1638550583384_1.mp4
darod07 Opublikowano 2 Marca 2022 Autor Opublikowano 2 Marca 2022 Kupiłem sobie w końcu płyn Optismoke. Po paru testach okazało się, że tak jak kolega Artur napisał wcześniej: "Pompa to jedno ale podgrzewacz też jest potrzebny". Próbowałem najpierw bez podgrzewacza i efekt był mizerny, dużo niespalonego płynu wyciekało z tłumika nawet na minimalnych obrotach pompki. Nawinąłem parę zwojów miedzianej rurki fi 2mm i docisnąłem ją opaską metalową. Efekt już całkiem zadowalający zważywszy na temperaturę powietrza 5 C. Latem powinno być znacznie lepiej. 20220301_110918.mp4 20220301_120934_001.mp4 1
Nielot Opublikowano 2 Marca 2022 Opublikowano 2 Marca 2022 No i udało się, ja w rozpylaczach tak ok. 0,8-1 średnica otworu. Pozostaje regulacja. Jak dalej pompa pompuje za dużo to może dławik zastosować? Porównaj dym z oleju napędowego z tym oryginalnym płynem Zobaczysz różnicę. Bardzo ładny Mitsubishi i ładnie dymi.
darod07 Opublikowano 2 Marca 2022 Autor Opublikowano 2 Marca 2022 Poczekam jak temperatury powietrza wzrosną i wtedy jak dalej będzie lało z wydechu to pomyślę nad jakimś dławikiem. Co masz na myśli odnośnie porównania dymu z oleju napędowego a oryginałem? Olej napędowy lepiej dymi? Jak tak to spróbuję. W oryginalnym płynie denerwuje mnie to, że jest tłusty i jak trochę pocieknie z wydechu to cały spód jest uwalony. Na plus, że jest praktycznie bezwonny.
Nielot Opublikowano 3 Marca 2022 Opublikowano 3 Marca 2022 15 godzin temu, darod07 napisał: Poczekam jak temperatury powietrza wzrosną i wtedy jak dalej będzie lało z wydechu to pomyślę nad jakimś dławikiem. Co masz na myśli odnośnie porównania dymu z oleju napędowego a oryginałem? Olej napędowy lepiej dymi? Jak tak to spróbuję. W oryginalnym płynie denerwuje mnie to, że jest tłusty i jak trochę pocieknie z wydechu to cały spód jest uwalony. Na plus, że jest praktycznie bezwonny. No i jest eko bo to biały olej parafinowy używany też w spożywce, a olej napędowy już taki nie jest. Oba są tłuste jednakowo A dym porównasz. Tu masz specyfik do kupienia który bije ceną te w sklepach modelarskich. wadą jest ilość. Pozdrawiam. https://warter.shop/produkt/warter-aviation-smoke-oil/
darod07 Opublikowano 3 Marca 2022 Autor Opublikowano 3 Marca 2022 Dzięki, rzeczywiście ten specyfik jest w niezłej cenie ale chyba bym musiał otworzyć rozlewnię . Chyba pokombinuję z olejem napędowym. Pozdrawiam.
Grzesiek Opublikowano 6 Marca 2022 Opublikowano 6 Marca 2022 Może warto spróbować? https://allegro.pl/oferta/olej-parafinowy-czysty-ciekla-parafina-5l-10046367915 Lub z ON pomieszać.
darod07 Opublikowano 6 Marca 2022 Autor Opublikowano 6 Marca 2022 Właśnie za czymś podobnym już się rozglądałem i pewnie to jest dobry kierunek na przyszłość. Zostało mi jeszcze w bańce jakieś 3litry oryginalnego płynu dymowego. Ze względu na obecnie panujące temperatury i brak systemu odladzania w modelu nie planuję już lotów przed wyjazdem do roboty a powrót dopiero latem...
Marcin K. Opublikowano 13 Marca 2022 Opublikowano 13 Marca 2022 To moje boje z dymem. Lecę ekonomicznie bo nie wiem czy mi się to spodoba więc nie zastosowałem żadnej pompy dedykowanej do dymu tylko coś takiego https://allegro.pl/oferta/6v-12v-24v-wysoki-przeplyw-perystaltyczna-pompa-10844569009. Efekt jest w miarę, na razie brak prób w locie. Dysza to rurka mosiężna ok 0.8-1mm kupiona w Leroyu zaklepana końcówka tak by robiła rozbryzg a nie równy strumień., sam płyn to ON i parafinowa podpałka do grilla. https://youtu.be/aRbUiOBxR5U Podgrzewanie płynu to po prostu owinięta rurka wokół tłumika. W testach statycznych nie zauważyłem zduszenia silnika nawet na jałowych obrotach 1
darod07 Opublikowano 13 Marca 2022 Autor Opublikowano 13 Marca 2022 Ważne że działa. Czy masz między pompą a dyszą rozpylającą zaworek jednokierunkowy? W jakiej proporcji mieszałeś ON z podpałką?
Marcin K. Opublikowano 13 Marca 2022 Opublikowano 13 Marca 2022 Brak zaworu, póki co... Proporcje mieszanki 1:1
Rekomendowane odpowiedzi