Jump to content

Instalacja dymu w modelu


darod07
 Share

Recommended Posts

Pytanie do doświadczonych w tym zakresie:

 

Czy zakładanie zbiornika o pojemności 0,5 litra do płynu dymowego ma sens?

Niestety nie mam miejsca na większy.

Jaki maksymalny czas wytwarzania dymu mogę uzyskać przy takim zbiorniku?

Jaka pompa dymu jest godna polecenia?

Chodzi o model z silnikiem benzynowym Saito FG 90-R3

Link to comment
Share on other sites

Cześć Darku.

Próbowałeś może o to zapytać na forum RC Uniwerse, tam powinno być więcej odpowiedzi. Kiedyś rozmawiałem na pikniku z kolegą, który lata akrobatami i miał kiedyś instalację dymną - z tego co pamiętam narzekał ,że strasznie brudzi model. W przypadku Saito -90 ,to raczej jesteś do tego przyzwyczajony, gdzieś tu na forum czytałem, że najlepsza jest pompa Powerboxa ale ma swoją cenę. 

Maksymalny pobór oleju dla wersji pompy do spalin to 750 ml/min a w wersji dla Jetów 950 ml/min.

Link to comment
Share on other sites

Cześć,

Trochę już poczytałem na RCuniverse, chciałbym się jednak dowiedzieć od doświadczonych w tym temacie lataczy na naszym lokalnym podwórku, a konkretnie jaki będzie efektywny czas użycia dymu przy półlitrowym zbiorniku. Wiem że są pompki w ktorych można regulować wydajność ml/min. I tu ciekawi mnie jaki minimalny przepływ można ustawić żeby efekt dymu był dostrzegalny w trakcie lotu. 

Odnośnie "ufajdania" modeli to czytałem, że dedykowane płyny tak nie brudzą. Czy ktoś to może potwierdzić?

Link to comment
Share on other sites

Pompa to jedno ale i podgrzewacz też jest potrzebny. Choć czterosuwy maja wysoka temp. spalin to dobre podgrzanie na układzie wydechowym to klucz do sukcesu. Dedykowane tłumiki mają elementy do podgrzania i wtryśnięcia płynu (olej napędowy, olej napędowy+ nafta, olej napędowy+ mineralny olej do skrzyń automatycznych lub parafina.....) mam kilka składów wypróbowanych . Używałem chyba wszystkiego :) Dedykowany płyn jest szalenie drogi a efekt taki sam. Im mocniej podgrzejesz przed podaniem do tłumika, tym mniej ufajdany model. Latałem z pompą Tejera TME+ dławik na wylocie bez możliwości płynnej regulacji pompy. Z 500ml zbiornikiem  myślę że 2-3 minuty, zależy od regulacji. Używałem tłumików Slimline z takim cwanym układem podgrzania a także swoje wytwory fantazji. W Saito nie wiem jak masz zbudowany układ wydechowy, czy na oryginalnych karbowanych rurkach , czy np. budowałeś kolektor jak ja to zrobiłem w FG60R3 . Na rurkach nie bardzo wiem gdzie można podać ciecz do dymu, a jak jest tłumik to wiadomo . Ja zbudowałem taki. Kilka zwojów rurki miedzianej na kolektor do podgrzania i wtrysk w pobliżu wylotu dolnego cylindra i powinno dymić jak talala.

27990840_2019353374771913_2116701269_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, Nielot napisał:

Pompa to jedno ale i podgrzewacz też jest potrzebny. Choć czterosuwy maja wysoka temp. spalin to dobre podgrzanie na układzie wydechowym to klucz do sukcesu. Dedykowane tłumiki mają elementy do podgrzania i wtryśnięcia płynu (olej napędowy, olej napędowy+ nafta, olej napędowy+ mineralny olej do skrzyń automatycznych lub parafina.....) mam kilka składów wypróbowanych . Używałem chyba wszystkiego :) Dedykowany płyn jest szalenie drogi a efekt taki sam. Im mocniej podgrzejesz przed podaniem do tłumika, tym mniej ufajdany model. Latałem z pompą Tejera TME+ dławik na wylocie bez możliwości płynnej regulacji pompy. Z 500ml zbiornikiem  myślę że 2-3 minuty, zależy od regulacji. Używałem tłumików Slimline z takim cwanym układem podgrzania a także swoje wytwory fantazji. W Saito nie wiem jak masz zbudowany układ wydechowy, czy na oryginalnych karbowanych rurkach , czy np. budowałeś kolektor jak ja to zrobiłem w FG60R3 . Na rurkach nie bardzo wiem gdzie można podać ciecz do dymu, a jak jest tłumik to wiadomo . Ja zbudowałem taki. Kilka zwojów rurki miedzianej na kolektor do podgrzania i wtrysk w pobliżu wylotu dolnego cylindra i powinno dymić jak talala.

27990840_2019353374771913_2116701269_o.jpg

 

Dzięki za informacje.

Mam tłumik typu ring podobny do Twojego ale cały z karbowanej rury flex od solarów. W Twoim wtrysk jest w miejscu jakie sobie też upatrzyłem ale na innym forum radzili zainstalować go w "ringu" tuż za wlotem spalin z górnego cylindra, który grzeje się najbardziej.

Czy możesz jeszcze wstawić jakąś fotkę tego podgrzewacza?

Link to comment
Share on other sites

Akurat silnik chodzi w FW 190 bez dymu a ten króciec na zdjęciu do odpływ oleju z silnika :) Ale wcześniej napisałem że wylot blisko wylotu z cylindra. Na karbowany flex da się nawinąć kilka zwojów do podgrzania i wprowadzić do wydechu. Nie mam obecnie dymu w makiecie. Mam dym EDGE 540 z ZDZ 80RVJ z tłumikiem typu Pitts i jest to lekko skopiowany pomysł systemu jak, tu w moim wydaniu  : https://www.3drchobbies.com/shop/smoke-accessories/slimline-da-70-smoke-mufflers/#.Model na lotnisku, nie mam zdjęcia . Ale wcześniej była to rurka wzdłuż tłumika i długi króciec w tłumiku i też działało. Czterosuwy mają gorące spaliny też będzie dymić z króćca bezpośrednio wlutowanego w kolektor bez podgrzania ale zużyjesz więcej i  wyrzucisz jak "zdymisz" Przeglądnij forum pisałem bardzo dużo na temat dymu, mieszanek i pomysłów.

Link to comment
Share on other sites

W dniu 22.09.2021 o 15:42, Nielot napisał:

Dedykowane tłumiki mają elementy do podgrzania i wtryśnięcia płynu (olej napędowy, olej napędowy+ nafta, olej napędowy+ mineralny olej do skrzyń automatycznych lub parafina.....)

 

Ło matko! A co na to Greta? ?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Cześć, odgrzewam temat.

 

Zrobiłem sobie dyszę rozpylającą z pręta mosiężnego. Otwór o średnicy 1mm. Przy próbie wodnej rozpyla jak na filmie poniżej.

Czy tak jest dobrze?

Nie kupiłem jeszcze płynu i nie wiem jaką ma lepkość w stosunku do wody.

Pompka to  Miracle

https://modelemax.pl/pl/pompy-do-dymu/13539-miracle-pompa-dymu-czerwona-k-013

z możliwością regulacji prędkości. Na filmie ustawiona na minimalnych obrotach, opróżnia 0.5l zbiornik w mniej niż minutę.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kupiłem sobie w końcu płyn Optismoke.

Po paru testach okazało się, że tak jak kolega Artur napisał wcześniej:

"Pompa to jedno ale podgrzewacz też jest potrzebny".

 

Próbowałem najpierw bez podgrzewacza i efekt był mizerny, dużo niespalonego płynu wyciekało z tłumika nawet na minimalnych obrotach pompki. 

Nawinąłem parę zwojów miedzianej rurki fi 2mm i docisnąłem ją opaską metalową. Efekt już całkiem zadowalający zważywszy na temperaturę powietrza 5 C. Latem powinno być znacznie lepiej.

20220302_095910.thumb.jpg.b34292f1bf040a6a2a575fcd1f0748f9.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

No i udało się, ja w rozpylaczach tak ok. 0,8-1  średnica otworu. Pozostaje regulacja. Jak dalej pompa pompuje za dużo to może dławik zastosować? Porównaj dym z oleju napędowego z tym oryginalnym płynem ;) Zobaczysz różnicę. Bardzo ładny Mitsubishi i ładnie dymi.

Link to comment
Share on other sites

Poczekam jak temperatury powietrza wzrosną i wtedy jak dalej będzie lało z wydechu to pomyślę nad jakimś dławikiem. Co masz na myśli odnośnie porównania dymu z oleju napędowego a oryginałem? Olej napędowy lepiej dymi? Jak tak to spróbuję. W oryginalnym płynie denerwuje mnie to, że jest tłusty i jak trochę pocieknie z wydechu to cały spód jest uwalony. Na plus, że jest praktycznie bezwonny.

Link to comment
Share on other sites

15 godzin temu, darod07 napisał:

Poczekam jak temperatury powietrza wzrosną i wtedy jak dalej będzie lało z wydechu to pomyślę nad jakimś dławikiem. Co masz na myśli odnośnie porównania dymu z oleju napędowego a oryginałem? Olej napędowy lepiej dymi? Jak tak to spróbuję. W oryginalnym płynie denerwuje mnie to, że jest tłusty i jak trochę pocieknie z wydechu to cały spód jest uwalony. Na plus, że jest praktycznie bezwonny.

No i jest eko ;) bo to biały olej parafinowy używany też w spożywce, a olej napędowy już taki nie jest. Oba są tłuste jednakowo :) A dym porównasz. Tu masz specyfik do kupienia który bije ceną te w sklepach modelarskich. wadą jest ilość. Pozdrawiam. https://warter.shop/produkt/warter-aviation-smoke-oil/

Link to comment
Share on other sites

Dzięki, rzeczywiście ten specyfik jest w niezłej cenie ale chyba bym musiał otworzyć rozlewnię :) .

Chyba pokombinuję z olejem napędowym. 

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Właśnie za czymś podobnym już się rozglądałem i pewnie to jest dobry kierunek na przyszłość.

Zostało mi jeszcze w bańce jakieś 3litry oryginalnego płynu dymowego. Ze względu na obecnie panujące temperatury i brak systemu odladzania  w modelu  :) nie planuję już lotów przed wyjazdem do roboty a powrót dopiero latem...

Link to comment
Share on other sites

To moje boje z dymem. Lecę ekonomicznie bo nie wiem czy mi się to spodoba więc nie zastosowałem żadnej pompy dedykowanej do dymu tylko coś takiego https://allegro.pl/oferta/6v-12v-24v-wysoki-przeplyw-perystaltyczna-pompa-10844569009. Efekt jest w miarę, na razie brak prób w locie. Dysza to rurka mosiężna ok 0.8-1mm kupiona w Leroyu zaklepana końcówka tak by robiła rozbryzg a nie równy strumień., sam płyn to ON i parafinowa podpałka do grilla.

https://youtu.be/aRbUiOBxR5U

Podgrzewanie płynu to po prostu owinięta rurka wokół tłumika. 

W testach statycznych nie zauważyłem zduszenia silnika nawet na jałowych obrotach

 

IMG_20211106_112351.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ważne że działa.

Czy masz między pompą a dyszą rozpylającą zaworek jednokierunkowy?

W jakiej proporcji mieszałeś ON z podpałką?

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.