ahaweto Opublikowano 8 Stycznia 2022 Udostępnij Opublikowano 8 Stycznia 2022 Zakupiłem silnik ASP FS 61, silnik używany od lat ale w bardzo dobrym stanie technicznym. Jedynie tłumik był dorabiany i zaczął wykazywać luz na gwincie od strony kolanka. Postanowiłem wykonać taki tłumik na swojej "ślicznej małej tokarce Tytan 520" ?. Zakupiłem odpowiedni materiał, wałek alu fi 20 oraz gwintownik M10x0,75. Tłumik konstrukcyjnie podzieliłem na trzy części, środkowa z rury alu fi 19x1 jest to łącznik skrzydeł po rozbitym modelu. Część przednią nagwintowałem, a obie części od środka przetoczyłem na stożek. Część przednia i tylna jest spasowana z rurą środkową na mocny wcisk i ma wykonany rowek o głębokości 1,5mm i szerokości 2 mm. Po wciśnięciu rury do tego rowka, w rowek nałożyłem wysokotemperaturowego silikonu. Po wciśnięciu do końca "zaklepałem" krawędź rury w ten rowek i całość obtoczyłem na tokarce. Efekt końcowy, od góry stary tłumik. Z wyniku pracy jestem zadowolony ale jest sprawa która mnie niepokoi. Mianowicie miejsce łączenia części tłumika, nie wiem jak to połączenie zachowa się podczas pracy silnika i wytworzonej w związku z tym temperatury. Jak tylko pogoda pozwoli wypróbuję to rozwiązanie w praktyce. Jeżeli rozwiązanie nie sprawdzi się to spróbuję lutowania-spawania na łączeniach. 4 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
merlin71 Opublikowano 8 Stycznia 2022 Udostępnij Opublikowano 8 Stycznia 2022 Brawo! Super robota. O ile wszystko jest łatwiejsze jak się ma możliwości i narzędzia... Pomyślałem że łączenie mogłeś zrobić tak, że spasować wszystko na tyle ciasno i składać/wciskać po podgrzaniu środkowej części a schłodzeniu końcowych, wchodzących wewnatrz. Może by było pewniej... Ale to tylko taki pomysł. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Robert Tomzik Opublikowano 9 Stycznia 2022 Udostępnij Opublikowano 9 Stycznia 2022 Cześć, ja elementy tłumików kleiłem distalem lub loctite 620 - jeden i drugi sprawdzał się dobrze, nigdy żaden tłumik się nie rozklieł Jedynie co zawsze robiłem - na kołnierzu który wchodzi to rurki tłumika - robiłem niewielki rowek dookoła i to samo w rurce tłumika, tak aby po połączniu te rowki się pokryły. Wówczas robił się po sklejeniu pewnego rodzaju "o-ring" z kleju. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koriolan2 Opublikowano 9 Stycznia 2022 Udostępnij Opublikowano 9 Stycznia 2022 Witam. Myślę że spokojnie wytrzyma. Tylna część nie jest tak narażona bo praktycznie nie przenosi żadnych sił. Nie wiem jakie długie jest podtoczenie w części od kolanka ,powinno być nieco dłuższe ale myślę że wkręcony króciec dodatkowo wzmocni połączenie jeżeli jest wkręcony przez obie części. Jeśli można coś sugerować to popracowałbym trochę nad wykończeniem powierzchni. Można by całość delikatnie po wierzchu przetoczyć, tak tylko zabielić, całosć przeszlifować a następnie wypolerować Wtedy efekt byłby jeszcze lepszy. Przepraszam jeśli się czepiam .Pozdrówko. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kuge Opublikowano 9 Stycznia 2022 Udostępnij Opublikowano 9 Stycznia 2022 Ja elementy tłumików spawałem spawarka laserową ,to jest najpewniejsze. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mar_io Opublikowano 9 Stycznia 2022 Udostępnij Opublikowano 9 Stycznia 2022 Wystarczy na ciepło na wcisk, bądź na specjalny loctite ewentualnie są specjalne kleje dwuskładnikowe typu (spaw na zimno itd... ale wysokotemperaturowe). Najlepiej miałbyś wcale nie kleić ale pospawać tigiem ac/dc i przetoczyć po spawaniu. Bądź choćby specjalnymi lutami do aluminium. Osobiście uważam że zrobiłeś to wystarczająco dobrze i nawet ten silikon spokojnie wytrzyma. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Granacik Opublikowano 9 Stycznia 2022 Udostępnij Opublikowano 9 Stycznia 2022 Dla świętego spokoju wbić po obwodzie łączenia kilka kołów. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marek_Spy Opublikowano 10 Stycznia 2022 Udostępnij Opublikowano 10 Stycznia 2022 Mając takie możliwości pokusił bym się na zrobienie wielokomorowego cichego tłumika. Kiedyś chciałem robić ale może w tym roku coś uda sie wyrzeźbić.Wysłane z mojego CPH2021 przy użyciu Tapatalka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ahaweto Opublikowano 12 Stycznia 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Stycznia 2022 Dziękuję kolegom za konstruktywne odpowiedzi. Pogoda nie sprzyja przeprowadzeniu prób z silnikiem dlatego nie zwlekając wykonałem drugi tłumik. Spróbowałem lutowaniem połączyć części tłumika. W ub. roku do naprawy tłumika w silniku NGH 17 zakupiłem spoiwo Alumweld CL. Niestety niezbyt mi to lutowanie wyszło ? i musiałem skorzystać z pomocy kol. Tomka. Teraz obejrzałem na YT parę filmów, zauważyłem błędy które popełniałem i spróbowałem "swych sił" na próbkach. Efekty były zachęcające. Części tłumika łączyłem na wcisk. Na łączeniu części przedniej z rurą wykonałem rowek "V" tak jak przy spawaniu stali. Okazało się że tak nie można robić, lut spływał i niedokładnie wypełnił rowek. Na zdjęciu (dolny tłumik) powyżej otworu na króciec widać taką szarość. Łączenie jest zalutowane ale rowek nie jest do końca wypełniony. Tylną część tłumika połączyłem na wcisk ale nie dosunąłem rury do samego końca. Zostawiłem odstęp tak "na oko", 0,1 mm. Lut bardzo ładnie połączenie wypełnił. Całość przetoczyłem na tokarce i taki jest efekt. Tłumiki są prawie równe choć na zdjęciu górny tłumik wydaje się być krótszy. W fabrycznym tłumiku od silnika OS 91 w środku, tak mniej więcej w odległości 2/3 licząc od przodu jest stożkowa przegroda z otworem. Wklęsłością skierowana do przodu. Jest to pewnie pomyślane jako dodatkowe wytłumienie. Niestety nie wiem czy taka przegroda jest w mniejszych silnikach np. klasy 61. Nie mam takiego fabrycznego tłumika. Może ktoś z kolegów ma taki sinik i zerknie do tłumika. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grzesiek Opublikowano 12 Stycznia 2022 Udostępnij Opublikowano 12 Stycznia 2022 W fs 52 jest przelotowy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marek_Spy Opublikowano 12 Stycznia 2022 Udostępnij Opublikowano 12 Stycznia 2022 Większość jest przelotowa.Wysłane z mojego CPH2021 przy użyciu Tapatalka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
d9Jacek Opublikowano 12 Stycznia 2022 Udostępnij Opublikowano 12 Stycznia 2022 3 godziny temu, ahaweto napisał: Tylną część tłumika połączyłem na wcisk ale..... bardzo ładnie Ci te tłumiki wyszły.?..i tu pojawi się Ala...ale dlaczego dysponując tokarką nie zrobiłeś połaczeń tych wszystkich częsci tłumika jako gwintowane ? Czysto i elegancko, bez kombinacji z silikonami czy innymi klejami ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek996 Opublikowano 12 Stycznia 2022 Udostępnij Opublikowano 12 Stycznia 2022 Mozna tez cybancikiem skrecic ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
d9Jacek Opublikowano 12 Stycznia 2022 Udostępnij Opublikowano 12 Stycznia 2022 4 minuty temu, jarek996 napisał: cy.......bancikiem cy co ?? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marek_Spy Opublikowano 12 Stycznia 2022 Udostępnij Opublikowano 12 Stycznia 2022 Triktrak Wysłane z mojego CPH2021 przy użyciu Tapatalka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
d9Jacek Opublikowano 12 Stycznia 2022 Udostępnij Opublikowano 12 Stycznia 2022 ja Wam powiem na co....wzorem pewnego McGivera na taśmę klejącą Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grzesiek Opublikowano 12 Stycznia 2022 Udostępnij Opublikowano 12 Stycznia 2022 Można i hot glutem.Adam pełna profeska.Ale jak byś nagwinował te elementy na tokarce to już najwyższa póla. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Granacik Opublikowano 12 Stycznia 2022 Udostępnij Opublikowano 12 Stycznia 2022 Albo heftnąć "cold welding" TIG'iem. Właśnie, muszę to sprawdzić czy takimi pojedynczymi strzałami da się spawać aluminium TIG'em DC z przystawką. Tylko wezmę zieloną elektrodę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek996 Opublikowano 13 Stycznia 2022 Udostępnij Opublikowano 13 Stycznia 2022 8 godzin temu, Granacik napisał: Tylko wezmę zieloną elektrodę. Nie masz na mysli , jakiejs drewnianej , EKOLOGICZNEJ ? ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Granacik Opublikowano 13 Stycznia 2022 Udostępnij Opublikowano 13 Stycznia 2022 2 godziny temu, jarek996 napisał: Nie masz na mysli , jakiejs drewnianej , EKOLOGICZNEJ ? ? no.. i do tego wegańska. a tak na poważnie to tu możesz sobie poczytać: https://allweld.pl/rodzaje-elektrod-do-tiga-kolory Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi