Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
W dniu 13.01.2022 o 09:36, Granacik napisał:

DC ale impulsowo, pojedynczymi krótkimi strzałami. Sprytną maszynką z tego wątku: https://pfmrc.eu/topic/90718-dla-kolegów-posiadających-w-swoim-warsztacie-spawarkę-tig/

Obawiam się, że nawet bardzo krótki impuls ciepła uzyskany za pomocą tej przystawki nie zapobiegnie powstaniu na powierzchni roztopionego metalu uniemożliwiających połączenie tlenków, bo aluminium reaguje bardzo szybko.

Wszak częstotliwość impulsu AC(nie mylić z balansem) w spawaniu stosuje się dla alu przeważnie około ~100-200Hz (przy zakresie spawarki zazwyczaj 50-250Hz) czyli część impulsu nagrzewająca/topiąca metal (czerwona) będzie jeszcze krótsza(zależna od balansu), a mimo to trzeba tę tlenkową warstwę rozbijać odwrotnym przepływem elektronów (niebieska).

Jak to działa obrazowo opisane jest poniżej rysunku (niestety strona już nie istnieje)

 

TIG-AC.png.6b6defd4d71c8c517578518e7a8819cc.png

 

Cytat

Prąd spawania płynie w części okresu od elektrody do materiału spawanego nagrzewając go (strzałka czerwona),
w drugiej części okresu płynie od materiału spawanego do elektrody co umożliwia rozbicie warstwy tlenków
i umożliwienie spawania (strzałka niebieska)
.

Stosunek prądów w okresie sterowany jest funkcją AC BALANS
- umożliwia ona płynną zmianę kierunku przepływu prądu w funkcji czasu trwania 1 impulsu.

 

PRZYKŁADOWE NASTAWY BALANSU:
1. Materiał spawany czysty, bez wtrąceń.

Nastawa 30/70 - przez 30% czasu trwania impulsu materiał spawany jest czyszczony, przez 70% czasu trwania prąd płynie do materiału nagrzewając go i umożliwiając spawanie.
2. Materiał spawany z duża ilością wtrąceń, wytwarzający dużą ilość tlenków.

Nastawa 70/30 - przez 70% czasu trwania impulsu materiał spawany jest czyszczony (wysoka koncentracja ciepła na elektrodzie zwiększająca zużycie) reszta okresu (tj 30%) to czas spawania.

https://www.cnc.info.pl/spawanie-alu-tig-poczatki-potrzebna-pomoc-t57645.html

 

Ale próbować można..

 

Może się przyda do ustawiania spawania TiGiem

https://www.millerwelds.com/resources/weld-setting-calculators/tig-welding-calculator

(https://www.millerwelds.com/resources)

 

Warto poczytać..

http://www.racingforum.pl/index.php?s=380cbbcf144d016a7ab5d8c73ad60f1d&showtopic=15159

 

właściwości spoiny względem nastaw częstotliwości i balansu przy spawaniu(AC) aluminium

http://spawacz.pl/blog-wpis/artykuly/76/spawanie-aluminium-zastosowanie-spawarek-z-modulacja-czestotliwosci.html

  • Lubię to 1
Opublikowano
9 godzin temu, jarek996 napisał:

to i pewnie hmmmmmm.

no przecież napisał AC/DC... to co się go czepiasz ?

a wracając to meritum ...Adam, ma tylko tę tokarkę i na  niej zrobił te tłumiki, więc sugerowanie Mu  aby sobie pospawał AC/DC,  z super przystawką, czerwoną ,żieloną czy tęczową elektroda jest  mało sensowne...

Mnożenie bytów

Opublikowano

Tig na pewno byłby świetny ale w rękach fachowca, niestety nie mam takiego doświadczenia. Stara szkoła tylko spawanie łukowe stali.

Gwinty koniecznie trzeba uszczelniać a lutowanie = uszczelnianie.

Dzisiaj +7 i przeprowadziłem próby z tłumikami. Każda próba trwała ok. 5 minut.

W pierwszym tłumiku tym uszczelnionym wysokotemperaturowym silikonem po ok. 1 minucie pojawiły się małe wycieki silikonu ale nie na całym obwodzie i tylko tyle ile widać na zdjęciu. Tak zostało do końca próby. Zapewne są to miejsca w których rurę nie dobiłem do końca rowka. Łączone części pod wpływem temperatury nie obluzowały się. Wiadomo że taka próba nie jest miarodajna ale jakiś obraz daje. Dłuższa eksploatacja dałaby pełny obraz.

 

7c7bdbe1603556f9.jpg

 

1db87fba2b4aa5d1.jpg

 

Natomiast drugi tłumik ten lutowany spisał się znakomicie ?. Ślady które widać na tłumiku powstały podczas dokręcania tłumika szczypcami. Gwinty zostały wykonane gwintownikiem wstępnym aby były ciasne i dlatego musiałem użyć szczypiec. Jak będę zmuszony wykonać jeszcze taki tłumik to przednią część zrobię tak jak w tłumikach fabrycznych, z miejscem pod klucz płaski.

Ten tłumik będzie zamontowany w tym silniku. Zobaczymy jak się sprawuje w czasie dłuższej eksploatacji.

 

6280b15c2d897560.jpg

 

 

  • Lubię to 1
  • Dzięki 1
Opublikowano

Wzorując się na tłumikach stosowanych w mniejszych silnikach firmy LASER , wykonałem taką konstrukcję.

Rurka wydechu polutowana lutem Castolin.

Kierunek wylotu spalin można dowolnie regulować.

Należy jeszcze zamocować króciec do ciśnienia, ścianka tłumika ma 2 mm to nie będzie problemem , stosuje gwint M4x0,5 mm.

Tłumik  sprawdza się w praktyce.

 

 

 

 

1658519719_20220115_105952_resized(1).thumb.jpg.ea9ad075fb3aaf5b6c5244113fc62c68.jpg20220115_110021_resized.thumb.jpg.214c886ce6763006d36366110a3c4c97.jpg887186163_20220115_110100_resized(1).thumb.jpg.71242cbe4f273bef927ce41171e18a13.jpg20220115_110114_resized.thumb.jpg.e30d04bb121a031a18943c4063ad5e15.jpg

  • Lubię to 2
Opublikowano
12 godzin temu, ahaweto napisał:

Zobaczymy jak się sprawuje w czasie dłuższej eksploatacji.

No, i bardzo ładnie Ci wyszło. Przy okazji Twoje, nie tylko tokarskie doświadczenie się pogłębiło, nie mówiąc o satysfakcji i oszczędności finansów.

I o to chodzi. Brawo!

 

Koledze Zbyszkowi też!

Opublikowano

Dziękuję ?

W dniu 15.01.2022 o 11:38, bynek napisał:

Wzorując się na tłumikach stosowanych w mniejszych silnikach firmy LASER

Zbyszek jak to wygląda w praktyce ?  Miejsca skręcone nie przepuszczają spalin ?

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.