Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
3 godziny temu, Stearman napisał:

Tak wg skali mi wyszły.

Proponuje się, żeby stateczniki nieco powiększać w mniejszych modelach. Lepiej latają.

Opublikowano

polej wgniecenia wrzatkiem

 

czzsem to pomaga:)

 

albo lekka szpachla budowlana z Castroamy czy innego sklepu; lekka czyli pudłko waży jakby było puste;)

ja dodaję trochę kleju polimerowego rozceinczonego alkoholem i powstaje super szpachla - bo lekka i elastyczna:) i dobrze sie obrabia

a na to potem folia:)

Opublikowano
On 1/26/2022 at 7:45 PM, robertus said:

Proponuje się, żeby stateczniki nieco powiększać w mniejszych modelach. Lepiej latają.

Mam nadzieję, że jakoś będzie latał, bo teraz to już ciężko będzie mi zmienić proporcje ?

Walczę dalej z usterzeniem. Wkleiłem usztywnienie statecznika pionowego i sam statecznik. Dodałem czerwoną diodę symulującą światło pozycyjne.

20220127_123800.thumb.jpg.65afbf466d08c524f061efbe11df34e7.jpg  20220127_233548.thumb.jpg.6c00047efc0c1d8c6e25b7fba6829641.jpg

Jeszcze ster kierunku, ale chyba już z górki ;)

On 1/26/2022 at 8:09 PM, marek rokowski said:

albo lekka szpachla budowlana z Castroamy czy innego sklepu; lekka czyli pudłko waży jakby było puste;)

ja dodaję trochę kleju polimerowego rozceinczonego alkoholem i powstaje super szpachla - bo lekka i elastyczna:) i dobrze sie obrabia

a na to potem folia:)

Marku, masz jakąś konkretną szpachlę jakiej używasz? Zdjęcia, nazwa....? Tak by przy szlifowaniu struktura jednomiernie się ścierała, bo teraz mam tak, że klej ściera się powoli, a styrodur dookoła bardziej i czasem tylko pogarszam sprawę. Przede mną wykończenie usterzenia więc chciałbym użyć czegoś sprawdzonego.

Opublikowano

Wtrącę swoje trzy grosze.

W modelu o takiej rozpiętości, nie robiłbym powierzchni skrzydeł super gładkiej. Tym bardziej, że kolega planuje zaklinować skrzydło na zero stopni. Nie wiem czy planuje jakieś zwichrzenie skrzydła.

Model będzie szybki, a przez folię która zrobi powierzchnię na lustro, może mieć problemy w zakrętach (zwalać się w korek) lub przy zwalnianiu na podejściu do lądowania.

 

  • Lubię to 1
Opublikowano
29 minutes ago, jarek_aviatik said:

Nie wiem czy planuje jakieś zwichrzenie skrzydła.

Model będzie szybki, a przez folię która zrobi powierzchnię na lustro, może mieć problemy w zakrętach (zwalać się w korek) lub przy zwalnianiu na podejściu do lądowania.

Jarek, skrzydła będą bez zwichrzenia na 0 stopni. Chciałem zaszpachlować wgniecenia i dziury powstałe przy budowie. Potem farba i folia... fakt, powierzchnia wtedy nie będzie idealna ale gładka i "foliowa". Bez szczegółów aerodynamicznych rozumiem, że na gładkiej powierzchni załamuje się przepływ i  model przepada? Do lądowania będę używał klap, może one pomogą obniżyć prędkość lądowania i stabilność... co do zakrętów to nie wiem co mogę zrobić? 

Co prawda skrzydeł nie zrobiłem jeszcze, ale stery są już wykonane na 0 stopni.

Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, Stearman napisał:

Jarek, skrzydła będą bez zwichrzenia na 0 stopni. Chciałem zaszpachlować wgniecenia i dziury powstałe przy budowie. Potem farba i folia... fakt, powierzchnia wtedy nie będzie idealna ale gładka i "foliowa". Bez szczegółów aerodynamicznych rozumiem, że na gładkiej powierzchni załamuje się przepływ i  model przepada? Do lądowania będę używał klap, może one pomogą obniżyć prędkość lądowania i stabilność... co do zakrętów to nie wiem co mogę zrobić? 

Co prawda skrzydeł nie zrobiłem jeszcze, ale stery są już wykonane na 0 stopni.

 

Kiedyś liczyłem Mustanga naszemu koledze  Dawidowi @model. To było sprawdzenie planów.  Nie mogę znaleźć tego pliku z obliczeniami, ale model w układzie skrzydło zaklinowane na zero i statecznik zaklinowany na zero, nie będzie dobrze latał. Będzie miał tendencję do pochylania nosa, i nic nie da przesuwanie SC w tył. Może się okazać, że braknie Ci kliknięć trymera.

Nie pamiętam założonej masy modelu Dawida, ale przyjęliśmy kąty:

skrzydło na zero (bez zwichrzenia)

statecznik bodajże na -1,5 stopnia.

Modele kupowane mają skrzydła kryte folią, ale mają jakieś tam inne elementy, które sterują warstwą przyścienną, np. wytłoczony rowek wzdłuż rozpiętości symulujący podział blach, itp.

Możesz coś takiego zrobić przed lotkami, aby poprawić zachowanie modelu w zakrętach.. Albo będziesz musiał pilnować prędkości.

 

Edytowane przez jarek_aviatik
uzupełnienie
Opublikowano

Zrób stery na zero,skrzydło +1.5 silnik w dół i w prawo patrząc od ogona, zwichrzenie możesz zrobić max 2 stopnie, co do przepadania na przy podejściu do lądowania lub w zakrętach końcówki skrzydeł zrób szersze - wiesz troszkę oszukaj wizualnie powinno być oki.

Ps. Latałem mustangiem 1200 mm na zerowych kątach, drugi raz zrobił bym tak jak wyżej napisałem. 

Co do startowania samym modelem to pilnuj statecznika wysokości ( zaciagnij ) bo jeśli dodasz dynamicznie gazu śmigło zahaczy o podłoże i cyk następne na wymianę ( z 8 śmigieł zdążyłem wymienić ?) Staraj się startować spokojnie ale i nie od razu niech się Mustang trochę rozpędzi.

  • Dzięki 1
Opublikowano
10 hours ago, model said:

Zrób stery na zero,skrzydło +1.5 silnik w dół i w prawo patrząc od ogona, zwichrzenie możesz zrobić max 2 stopnie, co do przepadania na przy podejściu do lądowania lub w zakrętach końcówki skrzydeł zrób szersze - wiesz troszkę oszukaj wizualnie powinno być oki.

Dzięki, o to mi chodziło, tego potrzebowałem. Prawie wszystko rozumiem, ale możesz rozjaśnić mi to zwichrzenie...?

U nasady i na końcu płata mam profil NACA 2015.

Zaklinowuje skrzydło (nasadę) pod kątem +1.5 stopnia. 

Jeśli dobrze rozumiem, zwichrzenie skrzydła polega na równomiernej zmianie kąta cięciwy profilu tak by profil końcowy miał +2 stopnie zwichrzenia (skręcenia) względem nasady czyli 3.5 stopnia względem poziomu? Jak na poniższym rysunku  - to zwichrzenie dodatnie.

ZWICHRZENIE.thumb.JPG.8f2b1946157ef03660467fac0c1ff5db.JPG

 

  • Czy dobrze zrozumiałem opisane przez Ciebie zwichrzenie?
  • Który punkt przyjmuje się jako oś skręcenia profilu końcówki w stosunku do profilu nasady? Krawędź/punkt spływu? 1/3 cięciwy?

 

10 hours ago, model said:

Co do startowania samym modelem to pilnuj statecznika wysokości ( zaciagnij ) bo jeśli dodasz dynamicznie gazu śmigło zahaczy o podłoże i cyk następne na wymianę ( z 8 śmigieł zdążyłem wymienić ?) Staraj się startować spokojnie ale i nie od razu niech się Mustang trochę rozpędzi.

 

Postaram się opanować. Fakt śmigło 15x8 to olbrzym i tylko kilka centymetrów od ziemi. Inne rozwiązanie to kupienie gotowego zamiennika 4-łopatowego, albo zrobić coś samemu złożyć z dwóch śmigieł jedno 4-łopatowe.... Ogólnie niestandardowe śmigła są drogie i w małym wyborze...

W przypadku 4-łopatowego to byłoby śmigło 13x8? 

 

 

 

Opublikowano
4 minuty temu, Stearman napisał:
  • Czy dobrze zrozumiałem opisane przez Ciebie zwichrzenie?
  • Który punkt przyjmuje się jako oś skręcenia profilu końcówki w stosunku do profilu nasady? Krawędź/punkt spływu? 1/3 cięciwy?

 

Witaj

od kąta zaklinowania +1.5 stopnia odejmij  dwa stopnie  (końcówka -0.5 stopnia ) oś zwichrzenia stosuję krawędź  natarcia

Opublikowano
53 minutes ago, paweln7 said:

od kąta zaklinowania +1.5 stopnia odejmij  dwa stopnie  (końcówka -0.5 stopnia ) oś zwichrzenia stosuję krawędź  natarcia

 

I wszystko jasne, czeka mnie trochę projektowania, ale na pewno warto ?

Opublikowano
2 hours ago, model said:

Myślałeś już o jakimś patencie jeśli chodzi o 4 łopatkowe śmigło ? 

No to wydaje się proste. Z dwóch śmigieł podwójnych robię jedno poczwórne. Zazwyczaj kołpak ma średnicę o wiele większą niż Piasta śmigła, więc jest sporo miejsca na zrobienie większej piasty. Taki mam pomysł i jeśli to będzie konieczne albo interesujące to opracuje się technologie. Złożyć w szablonie cztery łopaty, skręcić pierścieniami i zalać wszystko żywica tworząc nową pastę. U mnie jest dwułopatowe 15x8 ile to będzie przy czterech łopatach? 13x8?

Opublikowano

Niby zalecają zmniejszyć średnicę o jeden cal od dwułopatowego  a skok zostawić lub zwiększając o jeden.

Najlepiej byłoby wrzucić takie śmigło na hamownie i zmierzyć ciąg i prądy dla pewności na aliexpress mamy już śmigła 3 łopatkowe w większych rozmiarach i przystępnej cenie 

22,65 zł 
https://a.aliexpress.com/_mMHN64C

Opublikowano
1 hour ago, model said:

Najlepiej byłoby wrzucić takie śmigło na hamownie i zmierzyć ciąg i prądy dla pewności na aliexpress mamy już śmigła 3 łopatkowe w większych rozmiarach i przystępnej cenie 

22,65 zł 

 

Śmigło jakie dobrałem do napędu na bazie obliczeń eCalc to 15x8 dwułopatowe. Najlepsze zamienniki to 3-łopatowe 14x8 lub 4-łopatowe 13x8, a ich ceny już są wyższe.

Masz jednak rację.. kupienie dwóch śmigieł 2-łopatowych i robienie samodzielnie 4-łopatowego, opłaca się tylko dla makiet lub jak nie da się bezpiecznie startować i lądować.

Póki co najbardziej ekonomiczna jest wiara w szczęście i wymiana na nowe. Cena śmigła APC 15x8 to koszt 36zł... (na dziś dostępne w Polsce od ręki) to nie mało.

Może ktoś znalazł jakieś alternatywne źródło zakupu śmigieł?

Opublikowano
On 1/29/2022 at 9:08 PM, paweln7 said:

od kąta zaklinowania +1.5 stopnia odejmij  dwa stopnie  (końcówka -0.5 stopnia ) oś zwichrzenia stosuję krawędź  natarcia

 

Przeprojektowałem skrzydło.

Kąt zaklinowania dałem +1.5 stopnia. W strefie centralnej bez zwichrzenia. W drugiej strefie skrzydło ma zwichrzenie -2 stopnie (do dołu).

 

p12.thumb.JPG.10df3ea42799f152d5010115445c826b.JPG

 

Wydaje się sensowne? ?

 

  • Lubię to 1
Opublikowano

No niestety ale jeśli chodzi o śmigła to trzeba trochę zapłacić są różne firmy ale im droższe tym chyba lepsze raz połasiłem się na Tower pro 12x6 i 13.6 w porównaniu do APC nie ma co przyrównywać,długo męczyłem się z wyważeniem.

 

Opublikowano
13 minutes ago, model said:

No niestety ale jeśli chodzi o śmigła to trzeba trochę zapłacić są różne firmy ale im droższe tym chyba lepsze raz połasiłem się na Tower pro 12x6 i 13.6 w porównaniu do APC nie ma co przyrównywać,długo męczyłem się z wyważeniem.

 

 

Do tej pory nie wyważałem śmigieł bo o tym chyba piszesz? Zakładałem jak leci... ale może przy tak dużym 15x8 trzeba wyważać?

Tak czy inaczej trudno zrobić samemu śmigło i z racji ekonomii jesteśmy skazani na kupno gotowych.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.