Skocz do zawartości

P51 Mustang XPS 1400mm - budowa


Stearman
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Tak jest wypadało by wyważyć ? teoretycznie APC jest już wyważone ale nie zaszkodzi skontrolować, z tanimi śmigłami jest już inaczej, będzie miało bicie przez co łożyska w silniku troszku cierpią. Możesz zrobić lub zakupić taką wyważarke.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prace projektowe posuwają się mozolnie... 

Pomysł jest taki by część centralną z podwoziem i skomplikowanym wlotem powietrza wydrukować na drukarce 3D i pomalować żywicą dla gładkości powierzchni.

Powinno wyglądać świetnie, a jak wyjdzie z masą... zobaczymy.

To co na różowo ma być wydrukowane... będzie tam zamontowane chowane podwozie i rurkowe dźwigary dla umocowani skrzydeł. Skrzydła zrobię chyba oddzielane dla ułatwienia transportu. Wlot powietrza (B) jest otwarty i powinien zasysać powietrze, które uwolni się w otworze w ostatnim drukowanym elemencie zapewniając "zasysanie" powietrza z kadłuba (A) i chłodzenie elektroniki.

p14.thumb.JPG.45f815c26856b4176d6fa83d2290ee4a.JPG P13.thumb.JPG.9ab4a0077090b4d146bee6b98866ce58.JPG

p15.thumb.JPG.940faae13b553e4758f9726a4478bd8a.JPG

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Projektuje w NX jednym z komercyjnych programów, mam cichy dostęp po godzinach tak więc......  możliwości są i umiejętności trochę. 

 

Części się drukują, wybrałem ile mogłem materiału i dałem mało wypełnienia. Wytrzymałość powinna być dobra, zwłaszcza jak potem pomaluje elementy żywicą.

Postęp drukowania.. nawet część przypomina model ?

 

20220203_070706.thumb.jpg.29cea2dffb45b37f84751ae14729ea30.jpg p16.JPG.e0395e1b7ee9e0d80bb454fac479cac9.JPG P17.JPG.743bd8c09dc22b5da2ce9a1b81114a8f.JPG

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I wydrukowało się.....

Może za bardzo wycienione i słabe w niektórych miejscach, ale po pomalowaniu żywicą powinno być dobrze. Martwi mnie masa, ale poczekam na efekt końcowy.

Wydrukowałem połówkę wlotu i wygląda naprawdę nieźle... ;)

 

P17.JPG.aee128c204d9acdad811b170b333cbb3.JPG 20220204_003731.thumb.jpg.93f8d04e1978c0aaf422173989004e64.jpg 

20220204_071032.thumb.jpg.58f2aafe7229e3372ecc179e5ec112d5.jpg p18.JPG.ea32e46604cac1f9e420bcf40aa35ec3.JPG 20220204_071005.thumb.jpg.ea09cb0d512e860c00cb7c481ebce27d.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minutes ago, JacekCichy said:

Na to malowanie zywica bym sie nie fiksowal chyba ze chcesz dac tkanine szklana np. 25g i wtedy malowac. Jak pomalujesz sama zywica to bedzie jeszcze twardsze i jeszcze bardziej kruche.

 

Chciałbym pomalować żywicą z dwóch powodów:

  1.  Wypełnienie chropowatości powierzchni naturalnej dla warstwowego wydruku 3D i wygładzenie powierzchni.
  2. Wzmocnienie cienkiej warstwy zewnętrznej, często pełnej niedoskonałości, nie najlepiej sklejonych warstw, przerw itd.

Jedyne co mnie martwi to ewentualna późniejsza delaminacja cienkiej warstwy żywicy i wydruku, w wyniku innych skurczów i pracy w dłuższym czasie. Nie wiem jak wzmocnić adhezje między wydrukiem, a żywicą... czy są jakieś preparaty? Zmatowienie powierzchni wydruku? Oczyszczenie chemiczne spirytusem czy innym środkiem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmm.... delaminacja oraz wzrost masy to najpowaniejsze problemy tego pomyslu. Probowalem z modelem Spitfire'a w skali 1:6 i moj wniosek jest taki ze to sie nie uda. Drukowana powierzchnia jest jakby tłusta; nie da sie tego zeszlifować przy pojedyńczej cienkiej sciance, mi wyslo ze nalezy to leciutko tylko zmatowić, odtluścić izoproylowym alkoholem i tryskać na to lekka szpachle w sprayu wtedy lakii szlif i  podkłąd (np. Motip'a). Są też podkłady lakiernicze na plastiki ale nie mam z nimi jeszcze doswiadczenia.

 

Ogólnie to masa to twój najwiekszy problem. Modele nawet już całkiem doswiadczonych firm jak 3dlabprint wychodzą relatywnie cieżkie. Po obejrzeniu już kilkunastu powiem że:

- zewnetrzne poszycie to najcześciej pojedyńcza warstwa

- nie ma miejsca na % wypełnienie, po protu nie stać cię masowo na taki luksus

- ważne jest przemyślenie łączenia elementów (lokalne zwiększenie zewnętrznej warstwy do 2, elementy naprowadzajace, laczniki

- wszystkie instalacje powinny byc od razu w wydruku (gniazda serw, wzmocnienia pod zawiasy i sruby, kanaly na kable czy bowdeny itp)

- ciekawe efekty mozna uzyskac z plastikami LW-PLA (puchnacy plastik ktory daje realistycznie ok 40% redukcji masy wydruku)

 

a no i co do nieskonałosci druku to musisz sie wspiac na wyzyny; zaczynac warstwe w malo istotnym miescu, nie przecinac wydruku ruchem jalowym glowicy, opanowac retrakcje, mies suchy plastik itp

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do adhezji to ja malowalem formy drukowane z PLA przetarte zwyklym alkoholem izopropylowym pod odlew pelnych opon silikonowych o fi +-200 [mm] i ani razu mi nie odlazla zywica a uzylem ich co prawda 4 razy ale powierzchnia styku zywicy z odlewanym silikonem byla duza i przy wyciaganiu rwal sie silikon a nie odchodzila zywica. Ale formy mialy wypelnienie oraz grube scianki i byly naprawde sztywne - pracujacej powierzchni nie pomalowalbym sama zywica ale wiadomo kazdy robi jak lubi natomiast wydaje mi sie ze warto przetestowac metode na jakims malym testowym kawalku i zobaczyc jak przy pracy poszycia sie zachowa zywica :) w razie co zawsze bedziesz mogl dolozyc tkanine.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za praktyczne wskazówki. Myślę, że obydwaj Macie rację i nie jest to najlepszy pomysł.

Generalnie nie jestem zwolennikiem samolotów w 100% wydrukowanych w 3D. Ich osiągi zawsze będą słabsze niż modelu robiona tradycyjna metodą. Jednak niektóre części, czy zespoły można wydrukować i będą świetną alternatywą. Trzeba tylko pokonać kilka trudności lub pójść na kompromis... 

Zrobię jak radzicie, mam już część elementów wydrukowanych więc je skleję, pomaluję i zobaczymy jaki będzie efekt - dobre ćwiczenie. ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...

Czas na wykonanie przedniej części kadłuba. Będzie to przedział z mocowanie silnika, regulatora i akumulatora.

Konstrukcja XPS wzmocniony podłużnicami sosnowymi. Staram się by elementy miały swobodny przepływ powietrza zapewniający odpowiednie chłodzenie.

Jest przednia wręga mocowania silnika, pośrednia wręga usztywniająca i wręga łącząca przednią część z kadłubem.

 

p21.JPG.ac2e3b1ce821ba1f5f601ea42e9de6a7.JPG p22.JPG.5d5086a5da554eb3aef2d5734f55c5e1.JPG

Wręga łącząca została wydrukowana i pasuje do kadłuba. Nawet pilot dostał już deskę rozdzielczą (tez wydruk 3D).

 

20220307_070115.thumb.jpg.6b3ab579b160ef6904cc37d38bd4ca06.jpg 20220307_073124.thumb.jpg.08b99b147ea711edee64c473ea0087b5.jpg

Przednia część będzie miała wycięty rdzeń jako element nośny akumulatora i wzmocnienie dla podłużnic. Zewnętrzna część - skorupa będzie odzwierciedlała kształt zewnętrzny i da miejsce do zamocowania regulatora.

Rdzeń z wycięciem na akumulator i kanałami chłodzącymi.

20220309_103925.thumb.jpg.fda168204098ab187c7e43dc314b430b.jpg 20220309_103834.thumb.jpg.f2a0a5cf0171ab9271a4d172fdd4a5ec.jpg

 

 

 

 

 

Po dodaniu wręg i podłużnic powstaje lekka i sztywna konstrukcja. Przedłużone podłużnice wchodzące w kadłub będą dodane później. 

 

20220313_232940.thumb.jpg.3867a43af4294e285bcc9d4e8486bc52.jpg

 

Skorupa zewnętrzna pasuje do rdzenia po lekkim dopasowaniu. Dopiero po sklejeniu wszystkiego zostanie obrobiona powierzchnia zewnętrzna i kształt końcowy.

 

20220313_232628.thumb.jpg.d2f34484f12ccc9a736078004edb36c9.jpg 20220313_232813.thumb.jpg.49909f753c4b8bec55131d99ca3f9905.jpg

 

20220313_233043.thumb.jpg.8f7fc0d2b4300d8bde1f3106788c6711.jpg 20220313_233853.thumb.jpg.06b5368ceb34e644ed6eb292c1fd3cae.jpg

 

20220313_233245.thumb.jpg.802befd5e064a968f40c657c80a3177c.jpg 20220313_233332.thumb.jpg.316e8542cacffb4f92b8120258d56bed.jpg

 

Wszystko się składa... trzeba tylko skleić w wolnym czasie.... ;)

20220313_234117.thumb.jpg.904ac05c200b9b42dac6e87a746ad229.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie to wychodzi. Kontrolujesz mase? Czy liczysz ze bedzie OK?

 

Nie myślałeś aby kontakt pakietu ze styropianem ograniczyć do kilku rowków? Chodzi o to ze teraz pakiet ma idealna izolacje termiczna - a gorący pakiet to krotko żyjący pakiet.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja się zastanawiam czy jest i czy nie można zastosować jakiś lekki materiał i obudować pakiet aby był stabilnie zamocowany a przy okazji ten materiał odbierał ciepło od akumulatora ?

W moim Spitfire pakiet jest zamocowany tylko na rzep a mimo to jest dość ciepły po wylądowaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 hour ago, japim said:

Fajnie to wychodzi. Kontrolujesz mase? Czy liczysz ze bedzie OK?

 

Nie myślałeś aby kontakt pakietu ze styropianem ograniczyć do kilku rowków? Chodzi o to ze teraz pakiet ma idealna izolacje termiczna - a gorący pakiet to krotko żyjący pakiet.

 

Co do masy to staram się zrobić wszystko z minimalna masą (w miarę swoich umiejętności)... i liczę, że ostatecznie masa będzie akceptowalna. Staram się tak zaprojektować rozkład masy by dał się wyważyć bez dodatkowej masy.

 

Co do pakietu (niebieski) to tak naprawdę styka się on tylko częścią ścianek, a wokół ma kanały wentylacyjnie, gdzie powinien być obieg powietrza zza silnika. W sumie mogę jeszcze pilnikiem poryflować te ścianki by jeszcze był mniejszy kontakt pakiety z izolującym XPS.

 

p23.JPG.c6472210985e9c1c69eb27864df197aa.JPG 20220313_233332.thumb.jpg.2420ca35c3a6d80a587d420cdce4e9fa.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Stearman napisał:

 

Co do masy to staram się zrobić wszystko z minimalna masą (w miarę swoich umiejętności)... i liczę, że ostatecznie masa będzie akceptowalna. Staram się tak zaprojektować rozkład masy by dał się wyważyć bez dodatkowej masy.

 

Co do pakietu (niebieski) to tak naprawdę styka się on tylko częścią ścianek, a wokół ma kanały wentylacyjnie, gdzie powinien być obieg powietrza zza silnika. W sumie mogę jeszcze pilnikiem poryflować te ścianki by jeszcze był mniejszy kontakt pakiety z izolującym XPS.

 

p23.JPG.c6472210985e9c1c69eb27864df197aa.JPG 20220313_233332.thumb.jpg.2420ca35c3a6d80a587d420cdce4e9fa.jpg

 Pakiety w wyniku użytkowania mogą trochę zwiększyć swoje gabaryty - uwzględniłeś jakiś zapas tolerancji wymiarów tej komory?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minute ago, RAFALR30 said:

Pakiety w wyniku użytkowania mogą trochę zwiększyć swoje gabaryty - uwzględniłeś jakiś zapas tolerancji wymiarów tej komory?

 

Założyłem wstępnie po 1mm na stronę, więc nowy pakiet wchodzi bardzo luźno. Nie dawałem wokół pakietu żadnych wzmocnień, czysty XPS więc jak pakiety będą puchły to łatwo zeszlifuje kostką ścianki by był większy luz....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.