Skocz do zawartości

P51 Mustang XPS 1400mm - budowa


Stearman
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Ale w robieniu przezroczystej kabinki, nie ważne czy z butelki czy vivaku chodzi chyba o to by była gładka... A jak zdeformójesz zewnętrzną powierzchnię to już chyba taka gładka nie będzie? Co nie? Zresztą, robić testy i dzielić się wynikami. Wtedy wszystko będzie jasne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, mmodel napisał:

Ale w robieniu przezroczystej kabinki, nie ważne czy z butelki czy vivaku chodzi chyba o to by była gładka... A jak zdeformójesz zewnętrzną powierzchnię to już chyba taka gładka nie będzie? Co nie? Zresztą, robić testy i dzielić się wynikami. Wtedy wszystko będzie jasne.

 

Zapytam w którą stronę deformacja będzie się odbywać?  Skoro z jednej strony będzie obciskać się vivak a z drugiej będzie nieustępliwy gips? Wyparuje ten wydruk? Zrobią się dziury?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cóż chyba zdecyduję się na formowanie próżniowe... w końcu piekarnik mam, odkurzacz też.... Sklecę jakąś skrzynkę i ramkę i zrobię próby.

Wydrukuję 3D kopyto owiewki z wytłoczeniami. Pomaluję ją żywicą i potem wygładzę. Musze jeszcze dowiedzieć co o temperatur i zdobyć ten vivak.

Tak by to miało wyglądać, owiewka i kopyto pod vacuum :

 

p24.JPG.b43e625a5265334a4338eecae1ec6317.JPG      p25.thumb.JPG.c9c10cca7f4089e99d58c6ccf41fca29.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg instrukcji vivaku termoformowanie jest dla 120-160st Celsiusa. Na oko  to wtedy gdy robi się menisk wklęsły w ramce.

20200817_175322.thumb.jpg.376b692849fe90dbcf26503c06abe15b.jpg

 

W Warsztacie jest wątek jak zrobić skrzynkę.

Podwyższ trochę kopyto, tak o 5mm, bo przy podstawie robi się łuczek na zewnątrz i to musisz miec poza obszarem wycinania kabinki.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 hours ago, robertus said:

Podwyższ trochę kopyto, tak o 5mm, bo przy podstawie robi się łuczek na zewnątrz i to musisz miec poza obszarem wycinania kabinki.

 

A ile powinno się zostawić zapasu? Obrys owiewki + zapas... ile mm na stronę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minutes ago, japim said:

Idealnie w moment :)

 

Wielkie dzięki ?

U mnie będzie gorzej bo są nierówności, wypukłości ramki. Zamiast naciągnąć folię będę musiał pomalować żywicą dla wygładzenia powierzchni.

Tak to sobie wyobrażałem. Spróbuję wykonać skrzynkę vacuum i potestujemy. 

 

8 minutes ago, robertus said:

Chodzi od spodu. Ja pod kopyto podkładam kawałek depronu 6-9mm, tak aby vaku mogło się nawet zawinąć nieco pod kopyto

 

No profeska... mało zapasu zostawiłeś ??

Z czego robiłeś kopyto?

 

Im dalej w las tym więcej trzeba się narobić... oby efekt był godny ?

Na ekranie wszystko tak ładnie i prosto wygląda ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minutes ago, japim said:

Zauwaz ze na tym filmie powierzchnia z otworami jest wyzej, tak ze arkusz plastiku w stanie spoczynku dotyka powierzchni. Inaczej powietrze bedzie rozciagac arkusz we wszystkie strony.

 

No niby tak..... jeśli to ma takie znaczenie to zmienię projekt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minutes ago, japim said:

Nie wiem czy ma - ale może lepiej kopiować działające rozwiązania :)

z uwzględnieniem takich właśnie szczegółów.

 

Zgadzam się z Tobą i masz rację. 

To kwestia powiększenia ramki lub zmniejszenia wielkości górnej płyty perforowanej. 

Zrobię testy i zobaczymy bo jeszcze biorę pod uwagę wielkość dostępnej płyty vivak, wielkość mojej kabiny i .... proces, w którym teoretycznie nie powinno mieć znaczenia przyleganie gorącej foli do blatu perforowanego. Oczywiście może to skutkować za szybkim stygnięciem i spowolnieniem procesu, ale wtedy zmodyfikuję ramkę.

 

To dość interesująca technologia i może posłużyć do wykonania różnych elementów...

 

Opisze co mi nie wyszło... a jak ewentualnie wyjdzie to tez napisze ;)

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tu jest wątek z dyskusją o vaku 

 

 

Tu jest jak robię kopyto na kabinki. Powierzchnia musi być jak najbardziej gładka, każdy paproszek albo włos się odbije na oszkleniu

 

Co do grubości ramki to u mnie arkusz vivaku jest ok 7mm powyżej stołu odsysającego. Wychodzi to z grubości ramki i uszczelki. jak jest nagrzany vivak to sie elegancko zapada.

image.png.6db688e7277492aa5a95f2c2403cb555.png

 

tutaj z innej maszyny. widać aż vivak się wsysa w dziurki

image.png.2ba9cb0489990e20fe8c18c7a0e70538.png

 

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Budowa powoli posuwa się do przodu.

Wydrukowałem ramkę dla serw kierunku i wysokości. Mają być w części centralnej kadłuba.

 

20220416_181240.thumb.jpg.6db8d248e0d403d5bab5d8d995e0f855.jpg

 

Wyciąłem okno i wkleiłem ramkę.

 

20220416_181219.thumb.jpg.d3c77f0bccb268b2efc10bc6e66edb68.jpg 20220416_181326.thumb.jpg.792192307d1e5127497ee29076716bee.jpg

 

Odbiornik i sterownik osprzętu umieszczę w luku pod kadłubem. Powstała tam całkiem spora przestrzeń....

 

20220416_181303.thumb.jpg.c85b9537561ebcf1328c82bb0a4e225a.jpg 

 

Niestety nie wszystko się udaje... Samolot ma mieć chowane podwozie, które chciałem zamontować. Mam dwa siłowniki podwozia, ale jeden spalił się... a w zasadzie płytka sterująca. Podłączyłem siłownik podwozia do testera serw i na początku nawet zadziałał, ale potem poszedł dym.... i z siłownika i z testera. Nie wiem, który chiński element zawiódł pierwszy bo oba dymiły tak samo.... 😟 

Fakty są takie, że zostałem z jednym działającym siłownikiem podwozia, a drugi... muszę jakoś przywrócić do sprawności.

 

Obecnie pracuję nad własnym testerem serw (bo ten spalony to był już drugi kupny), takim made in Poland.... ale oczywiście na chińskich podzespołach 😉

 

Muszę mieć sterownik by zamykać, otwierać podwozie i dopasować kształt goleni do wnęki podwozia.

 

Im dalej w las.... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak na marginesie, może ktoś pamięta ile wychyla się standardowe serwo podczas pracy z aparaturą? 60 stopni, 90 stopni?

Prawie każde serwo można wysterować w zakresie 180 stopni, ale aparatury ograniczają zakres do mniejszego, ale nie pamiętam jakiego?  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety spalił się też drugi sterownik podwozia... próbowałem jeszcze że starym sterownikiem. Nie wiem dlaczego, pewnie to po prostu słaba jakość... taka chińska 😉

 

Więc i tak musiałem zrobić własny tester serw w oparciu o sterownik Arduino nano. Tak w ramach ćwiczenia bo samolot musi mieć komputer pokładowy, zarządzający oświetleniem, podwoziem itd.

Własny sterownik daje możliwości dowolnego wysterowania serwa.

Mój tester ma 4 tryby pracy:

- Centrum - serwo w pozycji centralnej.

- Full - sterowanie położeniem serwa za pomocą potencjometr w pelnym zakresie  180 stopni. Tak, prawie wszystkie modelarskie serwa pracują w zakresie 180 stopni +/- 90° choć aparatury RC wykorzystują tylko jakieś +/-40°. Ja mogę sprawdzić  wychylenie serwa w pelnym zakresie konstrukcyjnym.

- Standard - sterowanie położeniem serwa potencjometrem w zakresie standardowym RC +/-40°

- Wycieraczki. Serwo pracuje w zakresie standardowym od min do max i z powrotem jak wycieraczki. Za pomocą potencjometr mogę ustawić szybkość z jaką porusza się serwo.

 

20220428_123742.thumb.jpg.0c69370371ae0100688e8dacd7bd0faa.jpg  20220428_123501.thumb.jpg.2289f073b20a980297ca2786efc4439f.jpg

 

Działa poprawnie i powinien być dokładniejszy niż kupony. 

 

Zobaczę co da się zrobić z siłownikami podwozia... 🧐

Najwyżej zrobię mu stałe podwozie. 😔

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 23.04.2022 o 09:42, Stearman napisał:

A tak na marginesie, może ktoś pamięta ile wychyla się standardowe serwo podczas pracy z aparaturą? 60 stopni, 90 stopni?

Prawie każde serwo można wysterować w zakresie 180 stopni, ale aparatury ograniczają zakres do mniejszego, ale nie pamiętam jakiego?  

 

Generalnie większość przypadków 90 st.

Nie wiem jako inne aparatury - w mojej można przesterować o 25% na minus i 25% na plus. Muszę to tylko zaznaczyć

IMG_0993.thumb.jpeg.d3f788267b7f8d3e7cb3d3940470c85c.jpeg

 

Wówczas mogę zejść poniżej -100% lub powyżej +100% dla poszczególnego kanału

IMG_0905.thumb.jpeg.b3da4f8662c94df4a89581a4b178e09c.jpeg

 

 

Jeśli to nie pomaga, stosuję zwykle Seeeduino Xiao sterowane z przełącznika aparatury i mogę ustawić precyzyjnie kąt w zakresie 180 stopni programując Seeeduino (kompatybilne z arduino)

 

EDIT: 

"Elektryczne" siłowniki podwozia typu "retract", to inna bajka. Tam jest silniczek ze śrubą i "suwak" sterujący krzywką porusza się od krańcówki do krańcówki. Kąt ustalany jest przez kształt krzywki.

 

EDIT2:

Możesz sobie zrobić drukowane z dowolnym kątem otwarcia, np. wg tego: 

 

 

 

Edytowane przez jarek_aviatik
uzupełnienie
  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.