Skocz do zawartości

F-16


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Dobry wieczór 

 

Kolejna próba budowy odrzutowca !

Tym razem wybór padł na F-16 !

Czy się uda czas pokaże.

Na dziś wieczór mam już prawie cały model i powoli będę wkładać podzespoły napędowe.

Pierwszy model to głównie rozwiązywanie problemów.

Miałem problem z dopasowaniem skali pod turbinę 50mm jedenasto łopatową 3s 4900 KV.

Z początku zrobiłem kadłub o rozpiętości 700mm z XPS . Ale okazał się zbyt masywny dla tej turbiny. Dlatego zrobiłem szybko drugi o rozpiętości 600mm i wykonany ze styropianu.

No nic miałem jeszcze jedną turbinę 70mm ale ten większy jest za mały pod siedemdziesiątkę. Pasował by pod 60mm, może pod 64mm bardziej standardowa. 

Będę próbował skończysz oba, ten większy zrobię na śmigło, zależy od  wagi pustego modelu. A kilka różnych silników mam do wyboru.

Jak dobrze pójdzie to zacznę jeszcze jeden który przeskaluję ma 800mm. Co będzie pasować pod tą większą turbinę. Model będzie w całości z XPS.

 

 

 

IMG_20220131_190852.jpg

Martwi mnie waga gotowego do lotu ?

Wychodzi około 450g. 

Dla porównania z Mig 29, który jest niewiele mniejszy a aż ponad cztery razy lżejszy.

IMG_20220131_191000.jpg

Wstawię jeszcze dla porównania mniejszy z większym.

Elementy do drugiego już przygotowane tylko jeszcze kadłub odkleić.

Nie chcę wydawać pieniędzy na nowe zakupy, turbiny itp. chcę wykorzystać to co mam.

Ale dla tego mniejszego będę musiał kupić mikro serwa 4g cztery sztuki.

IMG_20220131_194009.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Pogoda jest taka jak jest, to co tu robić jak nie kleić modele ?

Ostatnio naszła mnie wena, moc ogromna ! to są i postępy. Druga sprawa to wychodzi jak wychodzi...

Jak bym robił przykładowo tylko jeden typ modelu... przykładowo F-16 to myślę, że za każdym razem byłby lepszy niż ten zrobiony wcześniej ?

Ale, że skaczę z modelu na model to pojawiają się nowe problemy, których nie znam i trzeba rozwiązać.

Wczoraj wkleiłem turbinę, czy tam zamontowałem. Ładniej brzmi...

Oczywiście miejsce turbiny nie jest przypadkowe i tak dopasowane mniej więcej aby wyszło prawidłowe SC gotowego do lotu z pakietem i pozostałymi podzespołami.

Wyciąłem kabinkę z modelu , zrobiłem odlew z zaprawy budowlanej. Po zaschnięciu oszlifuję i będę próbować zrobić z jakiejś tam butelki po wodzie prawdziwą kabinkę. Tylko zastanawiam się jak ? jeszcze nie robiłem, ale może znajdę sposób w domowych warunkach.

Jak zajmę się pracami nad kabinką to model musi poczekać na mikro serwa, których nie mam. Dopiero w przyszłym tygodniu zamówię.

IMG_20220201_201305.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, Modelarz 2123 napisał:

Mniej więcej coś takiego musisz zrobić

Dzięki, tak zrobiłem a wyszło jak wyszło.

Co prawda miałem na myśli trochę inny sposób ale ten jest chyba najprostszy i najszybszy do wykonania.

A wyszło tak jak na foto poniżej !

Za pierwszym razem nie udało się, ponieważ butelka była za mała (około 1l ) i nie skurczyło butelki na całej krzywiźnie kabinki.

Drugim razem na butelce 2l po napoju. I też nie wyszło do końca dobrze, a to dlatego, że butelka miała tylko do połowy gładką powierzchnię a dalej była już struktura, co utrudniło skurcz plastiku.

Wyszło by OK jak bym miał całą butelkę o gładkiej powierzchni.

IMG_20220202_202449.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co to za turbinka?

Kiedyś kupiłem ale uciekła mi specyfikacja...

Parametry znane to 70mm, waga 153g, 6 łopatek.

Na allegro znalazłem z wyglądu to samo Wirnik 6 łopat 70mm śmigło EDF Z Silnikiem 3000kv

 

Dane techniczne:

  • Średnica łopat wirnika: 70mm
  • Średnica zewnętrzna obudowy: 74mm
  • Średnica wewnętrzna obudowy: 72mm
  • Szerokość całkowita (pierścien zewnętrzny): 83mm
  • Grubość ściany: 1.51mm
  • Długość EDF z silnikiem: 101mm
  • Ilość łopat: 6
  • Kolor: czarny
  • Rozmiar wału: 4mm

 

 

SPECYFIKACJA:

  • Silnik: 2822 3000kv
  • Prąd pracy: 3S-4S ~ 11,1-14,8V
  • Pobór prądu bez obciążenia (10.0V): 2,6A
  • Maksymalny pobór prądu: 44A
  • Obroty: 3000 kV
  • Ciąg: 1100g / 11,1V ~ 1850g / 14,8V
  • Moc: 640W
  • Max efektywność >70%
  • Wał silnika: 4mmRezystencja: 23mΩ
  • Wymiary silnika 28x61
  • Waga: 162g
  • Zalecany regulator 50A

 

 

DANE TESTOWE ZESTAWU: testowano z 40A ESC

  • EDF: 70mm
  • Napięcie: 14,8V
  • Pobór prądu: 43A
  • Moc: 636,4W
  • Ciąg: 1250g
  • Efektywność: 1,96g/W

IMG_20220208_062024.jpg

IMG_20220208_062033.jpg

IMG_20220208_062040.jpg

IMG_20220208_062102.jpg

Dalej... przyszły serwa ! Zamówiłem też dwa dodatkowe odbiorniki R6B do FlySky FS-T6

Można działać dalej.

IMG_20220207_174001.jpg

IMG_20220207_174208.jpg

Kadłub z XPS już oklejony, można składać dalej.

IMG_20220207_221206.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Kolejny problem jaki widzę po uruchomieniu mojego F-16 to mały ciąg jaki generuje turbina zasysając powietrze tylko przez główny wlot !

Niezbędne będzie wykonanie dodatkowych, a gdzie i jak to jeszcze pomyślę...

Może ktoś doradzi coś w międzyczasie?

 

Przykładowo po zdjęciu kabiny pilota generowany ciąg przez turbinkę jest wyraźnie większy, niż po jej zamontowaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, robertus napisał:

Tylko w jednym EDF nie robiłem lewych wlotów. Zyskuje sie ciąg i prąd jest mniejszy.

Przeglądałem Twoje zdjęcia modeli to wykonam coś podobnego.

 

W sprzedaży F-16 pod napęd EDF 80mm, który oglądałem w internecie też miał robione dodatkowe wloty od spodu jak i od góry.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A teraz tak !

Przygotowałem drugą kabinkę do wytłoczki, ale nie mogę znaleźć odpowiedniej butelki w sklepie.

Wszystkie mają jakieś ryflowania, niektóre nawet wytłoczone napisy.

Pomyślałem może jest jakaś gruba folia, okładka lub coś podobnego z czego też można by wykonać wytłoczkę.

Co Wy używacie do robienia kabinek ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 11.02.2022 o 20:46, sp350D napisał:

Butelka od 2l napoju pomarańczowego z Biedronki jest o.k.

W taką straszną pandemię jeszcze po sklepach latać ha ha,  jak ja nie nosze maseczki ?

Znalazłem lepszy sposób ! Podzieliłem kabinkę na dwie części i udało się.

Kurczę ? nie zrobiłem zdjęcia więc nie pokażę

Drugi model.

Łączenie skrzydeł z kadłubem:

 

IMG_20220212_113414.jpg

IMG_20220212_113533.jpg

Napęd jaki zastosuję do tego modelu to jeden z silników EMAX z serii BUDGET albo 2210/30 1300KV albo 2212 1400KV śmigło 8.6

Waga gotowego do lotu nie powinna przekroczyć 700g.

Na końcu wkleiłem statecznik pionowy

obraz.thumb.png.5e4d9dba157a46e20c3fd305c2d73ea9.png

 

Zostało jeszcze to ! Jak ktoś wie co to będzie to nie będę pisać, napiszę tylko, że posłuży do wykonania dodatkowego otworu wlotowego od spodu maszyny około 1 cm przed napędem EDF. A jak to będzie się prezentować to sam nie wiem, elementy ważą 9g.

obraz.thumb.png.1010eadaa7c2753ceba12e1916830b77.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwszy modeli w całej swojej okazałości czeka na pierwszą próbę !

obraz.thumb.png.3574cb7b9b2c9fdb38c5fb742f16cf84.png

 

Drugi modelik też powoli do przodu...

obraz.thumb.png.d04507c4efc92c70ef9ee697570c3322.png

 

Dziś zamontowałem silnik, pisze dziś bo skończyłem pracę nad modelem o 1:30 ?

 

Ale już wcześniej wiedziałem, że będzie mały problem z wyważeniem dla pakietu 3s 1500mAh.

Zostało jeszcze zamontować statecznik pionowy , serwa dla wysokości i lotek, które też będą za SC, co dociąży tył.

Zastanawiam się nad rozwiązaniem sterowania inaczej i zamontować serwa zaraz za kabiną, aby były przed środkiem ciężkości ?

Docelowo miałem zamontować 4 serwa 11 gramowe,każda płyta sterowana oddzielnie.

Ale jak bym zamontował tylko dwa zaraz za kabiną pilota, dwa mocniejsze serwa o wadze 36g każde i moment 3,2kg to może waga by się wyrównała.

Samo śmigło 8x6 z piastą waży 22g.

Ale to będę myśleć po zamontowaniu statecznika pionowego co i jak dalej rozwiązać aby nie dokładać dodatkowego obciążenia dla wyważenia modelu.

Jak ważę wszystkie podzespoły to zbliżam się do 700g. Same kable przedłużające do silnika, które musiałem wykonać aby podłączyć pakiet który będzie znajdować się na dziobie ważą dodatkowo 26g.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwszy F-16 już wylądował w bazie ! Jest teraz bacznie pilnowany i nikt nie może się zbliżyć ?

 

IMG_20220226_145545.jpg

Lot był nie za długi, około 2 minut.

Lekko zadzierał do dołu, udało się wytrzymywać. Ale do następnej próby trochę cofnę do tyłu pakiet i wyrównam z powrotem ster wysokości do poziomu. Teraz jest lekko uniesiony.

Wyraźnie brakowało prędkości, pakiet 3s 1000mAh prąd rozładowania 20-30C jest też trochę za słaby, a tym bardziej że ma już ponad pięć lat służby.

Turbina nie osiąga pełnych obrotów, albo tylko na chwilę. Co było wyraźnie słychać. Jak model latał.

Pakiet ma już słabą wydajność.

Co dalej...

Ku zaskoczeniu wylądowałem bardzo miękko z wyłączonym silnikiem pod wiatr. Siadał powoli jak liść, nawet nie pamiętam czy dotykałem drążków w radiu.

 

Jak model przejdzie kolejne próby pomyślnie to kupię pakiet 1300mAh z większym prądem rozładowania i w podobnej wadze. Ten obecnie waży 93g. Myślę że teraz można kupić dużo lżejsze o tej samej pojemności, czy nawet więcej.

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_20220226_145530.jpg

IMG_20220226_145513.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Udało mi się uchwycić mojego F-16 w akcji !

Lot trwał dokładnie 3 min. Wycisnąłem z pakietu prawie wszystko i ledwo doleciałem do lądowiska schodząc coraz niżej nad zaoranym polem!

Tak jak pisałem pakiet 3s 1000mAh, kupiony w 2014 roku. Czyli ma już 8 lat służby i jest jednym z pierwszych jaki kupiłem.

Zamówiłem Redox 3s 1300mAh 50C waga 106g.

Większość nagrania poszło w kosmos, dlatego wkleję krótki filmik z drugiego lotu.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj dotarł nowy pakiecik Redox 1300mAh 11,1V 50C. U mnie na wadze pokazuje dokładnie 112g w porównaniu z poprzednim 93g to o 19g więcej.

W sklepie podane , że waży 106g. Może moja waga źle waży ?

Musiałem zamienić konektor T-Dean na XT60, a sam model F-16 przechodzi teraz modernizację pod nowy pakiecik, tak aby na weekend jak będzie pogoda kolejne loty.

Drugi model klei się , wklejony statecznik pionowy. Następnie wstępne wyważanie i rozmieszczenie kolejnych podzespołów wewnątrz modelu.

Jeśli pierwszy model będzie spisywać się dalej dobrze to prawdopodobnie w weekend zacznę przygotowywać elementy pod kolejny model napędzany EDF 70mm 3-4s. Tylko jeszcze zastanawiam się nad wielkością modelu ?

Mam przygotowane szablony pod rozpiętość 900mm i się tak zastanawiam czy jest ok.

Na pewno wg mnie model o rozpiętości 700mm będzie za mały i wyszedł by zbyt ciężki pod ten napęd, ale ciągle zastanawiam się nad rozpiętością 800mm ?

A wy jak myślicie? Ja dopiero zbieram doświadczenie. Pierwszy model o rozpiętości 600mm waży 430g i myślałem, że przy lądowaniu będą problemy przy takiej wadze, ale ładnie siada nawet na ziemi bez trawy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 26.02.2022 o 16:10, robertus napisał:

U mnie w F-16 kąt dla neutrum jest taki.

Przeglądam zdjęcia modeli to w większości jest podobny kąt nawet dla takiego rozwiązania jakie ja wykonałem w pierwszym moim F-16, ale już nie będę zmieniać, ponieważ jest to wklejone na stałe i za dużo zachodu aby to poprawić. Za to w drugim bez problemu mogę ustawić dowolny kąt całego statecznika.

obraz.png.5ee36686b50ed2c95b8e1d0b4f537ee0.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.