Tender79 Opublikowano 13 Stycznia 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Stycznia 2023 Może nie wygląda okazale ale pokrywa elektroniki wyszła super. Odejście od formy bez problemowe, forma nieuszkodzona, nadaje się do dalszych odbitek. Powierzchnia po szlifie papierem 400 na mokro jak pupcia niemowlaka, brak pin holes (nie wiem jak to się po PL mówi). Zdecydowanie za dużo warstw tkaniny dałem: 3x98g, ścinki carbonu i 48g, żywica = masie masie tkanin. Jest mega sztywne. Ale na owiewkę chyba wystarczą max dwie warstwy, bo żadnych sił nie ma przenosić. Dziś lakierowanie 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kesto Opublikowano 13 Stycznia 2023 Udostępnij Opublikowano 13 Stycznia 2023 Godzinę temu, Tender79 napisał: dużo warstw tkaniny dałem: 3x98g, ścinki carbonu i 48g, żywica Fakt - dużo laminatu jak na taką pokrywkę. Oglądam wątek, bo model ciekawy i staram się nie ingerować zbytnio, ale czy przypadkiem w pogoni za idealną sylwetką aerodynamiczną nie zapomniałeś przypadkiem o chłodzeniu silnika? Piękny dzióbek wygląda ładnie, ale zagotuje wszystko w środku. No i zastanawiam się nad doborem profili i kątów zaklinowania. To było liczone czy tak "na oko"? Czekam na formę do kadłuba. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tender79 Opublikowano 14 Stycznia 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 14 Stycznia 2023 Cenna uwaga, w demontowanej osłonie silnika będą dwa konkretne otwory wentylacyjne albo zamodeluje jakiś garb z wlotem, na razie mam na projekcie takie coś chociaż nie jestem zadowolony bo jest to po prostu dziura, a nie co finezyjnego. Co do liczenia aero tu niestety sam leżę, bo tych zdolności jeszcze nie posiadłem, mam na myśli liczenie Xfoilem etc. Skąd taki wybór, przeglądałem dziesiątki planów racerów i pylon racerów i w znakomitej większości na planach zawsze było klinowanie na 0, a czasami płat na minus ze względu na najniższy opór danego profilu na minusowym kącie natarcia. tu przykład modelu, który też był inspiracją jeśli chodzi o aerodynamikę w tym projekcie: Z kolei ogólne informacje o właściwościach profilach biorę stąd - uważam, że jest to genialna strona: https://www.aerodesign.de/profile/profile_n.htm#mh43, Z niej mam też pomysł na płat HQ2/09 do NACA 0010. W temacie aero jestem dozgonnie wdzięczy za wszelkie uwagi. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tender79 Opublikowano 16 Stycznia 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Stycznia 2023 Pokrywa elektroniki pokryta podkładem i gotowa do malowania, pasuje do kopyta prawie idealnie: Zapraszam do polubienia moje funpage na FB Laberr Aviation, gdzie będę wrzucał więcej materiałów i nowości: https://www.facebook.com/profile.php?id=100089191131415 Poniżej kilka wizualizacji, które mam nadzieję zobaczyć w przeciągu dwóch najbliższych miesięcy: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pacek Opublikowano 16 Stycznia 2023 Udostępnij Opublikowano 16 Stycznia 2023 W dniu 13.01.2023 o 14:32, Tender79 napisał: Zdecydowanie za dużo warstw tkaniny dałem: 3x98g, ścinki carbonu i 48g, żywica = masie masie tkanin. Jest mega sztywne. Ale na owiewkę chyba wystarczą max dwie warstwy, bo żadnych sił nie ma przenosić. Dziś lakierowanie pamiętaj, że to model o rozpietości 1200, waga ma znaczenie, powinieneś celować w coś około 1000-1100 gotowego do lotu, wg mnie 2 warstwy 98 by wystarczyło, jak tak się rozpędzisz w kadłubie to wyjdzie Ci model, grubo ponad 1500 gram. Chyba że chcesz mieć dzidę do wbijania w ziemie, aż po krawędź natarcia Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tender79 Opublikowano 16 Stycznia 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Stycznia 2023 4 godziny temu, pacek napisał: pamiętaj, że to model o rozpietości 1200, waga ma znaczenie, powinieneś celować w coś około 1000-1100 Ta wersja będzie miała 1350 mm rozp z wingletami przy 960 mm długości, poprzednia wersja przy rozpiętości 1400mm ale kadłubie 1100mm ważyła 2300g i latała super. Pamiętaj, że to jest Racer i waga jaką podałeś jest nieosiągalna, tyle ważą depronowe parkflyery. Sama waga w odniesieniu do rozpiętości bez odniesienia jej do powierzchni skrzydła też nie za dużo mówi o charakterystyce. Ja bazuje na WCL - tu jest link: https://www.ef-uk.net/data/wcl.htm Celuję w wagę 1700g - 1800g do lotu, co da obciążenie płata na poziomie 70~80g/m2 przy WCL 17~18. 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek996 Opublikowano 16 Stycznia 2023 Udostępnij Opublikowano 16 Stycznia 2023 Michal, ja nie zartuje! Buduj od razu dwa ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tender79 Opublikowano 16 Stycznia 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Stycznia 2023 43 minuty temu, jarek996 napisał: Michal, ja nie zartuje! Buduj od razu dwa ? Masz to jak w banku, robię pierwszą serię na marzec - trzy sztuki dla mnie i dwóch master oblatywaczy czwarta też jest możliwa Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JacekCichy Opublikowano 17 Stycznia 2023 Udostępnij Opublikowano 17 Stycznia 2023 Ja sie wtrace co do tych otworow na chlodzenie - moze lepiej taki ksztalt: "NACA duct" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tender79 Opublikowano 17 Stycznia 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Stycznia 2023 8 minut temu, JacekCichy napisał: Ja sie wtrace co do tych otworow na chlodzenie - moze lepiej taki ksztalt: "NACA duct" To rozwiązanie będzie najbardziej sexi, tak zrobię i umieszczę NACA ducts z kanałęm a nie tylko samą dziurę, powinno to się dać wydrukować i dopasować do kształtu kadłuba. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kesto Opublikowano 17 Stycznia 2023 Udostępnij Opublikowano 17 Stycznia 2023 W dniu 14.01.2023 o 07:21, Tender79 napisał: Z niej mam też pomysł na płat HQ2/09 do NACA 0010. W temacie aero jestem dozgonnie wdzięczy za wszelkie uwagi. Proponowałbym jednak profil MH-43 na całej rozpiętości. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tender79 Opublikowano 18 Stycznia 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Stycznia 2023 3 godziny temu, kesto napisał: Proponowałbym jednak profil MH-43 na całej rozpiętości. Dzięki Kesto za podpowiedź, Na tym etapie, gdzie mam już wycięcie w kadłubie przygotowane pod HQ2/09 raczej przy nim zostanę. Z racji tego, że od razu buduję minimum dwa prototypy zrobię dwa skrzydła zwichrzeniem aerodynamicznym HQ do NACA i geometrycznym HQ2/09 do HQ2/09 -2 stopnie. będzie ciekawe doświadczenie porównać w locie dwa skrzydła. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tender79 Opublikowano 18 Stycznia 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Stycznia 2023 Przygotowania do budowy pierwszej formy. Wydrukowałem wsporniki pozycjonujące kadłub i płytę podziału tak żeby była dokładnie w osi symetrii kadłuba. na sucho wygląda to bardzo dobrze. Pytanie do kolegów modelarzy jaki układ tkanin stosujecie na formę? mam tkaniny od 40 do 360g. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kesto Opublikowano 18 Stycznia 2023 Udostępnij Opublikowano 18 Stycznia 2023 25 minut temu, Tender79 napisał: jaki układ tkanin stosujecie na formę? mam tkaniny od 40 do 360g. Aby się zbytnio nie rozpisywać, to masz wątek o budowie formy kadłuba z uwzględnieniem ilości i grubości warstw tkaniny. 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 18 Stycznia 2023 Udostępnij Opublikowano 18 Stycznia 2023 W dniu 17.01.2023 o 22:29, kesto napisał: Proponowałbym jednak profil MH-43 na całej rozpiętości. MH43 ma rzeczywiscie mniejszy Cd ale roznica ta maleje wraz ze wzrostem Re. Zakladajac cieciwe 200mm i predkosc 200km/hr mamy Re~750000 a dla 275km/hr ~1E6 (1000000): 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tender79 Opublikowano 19 Stycznia 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2023 Andrzej Dziękuję Ci bardzo za porównanie. U mnie średnia cięciwa aero 176mm Na obecnym etapie nie da rady zastąpić pierwotnie projektowanego skrzydła 1:1 ze względu na wycięcie w kadłubie - czarny profil to MH43: Mogę zrobić w miarę prosto przejściówkę tylko zastanawiam się czy ma to sens? ps. Co myślisz o zwichrzeniu aero hq do NACA 0010 na końcówce? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 19 Stycznia 2023 Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2023 Jakie predkosci maxymalnej sie spodziewasz? Nie sadze aby profil symetryczny na koncowke to dobry pomysl, raczej przestarzaly, chyba?? Bo chodzi o to aby cale skrzydlo osiagalo zerowa sile nosna na tym samym kacie natarcia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tender79 Opublikowano 19 Stycznia 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2023 9 minut temu, Andrzej Klos napisał: Jakie predkosci maxymalnej sie spodziewasz? Nie sadze aby profil symetryczny na koncowke to dobry pomysl, raczej przestarzaly, chyba?? Bo chodzi o to aby cale skrzydlo osiagalo zerowa sile nosna na tym samym kacie natarcia. Hej Andrzej - w tym setupie zakładam około 180-200kmh. Co do zwichrzenia do NACA czytałem o tym rozwiązaniu w necie i zaciekawiło mnie, postanowiłem spróbować. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kesto Opublikowano 19 Stycznia 2023 Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2023 5 godzin temu, Tender79 napisał: Co do zwichrzenia do NACA czytałem o tym rozwiązaniu w necie i zaciekawiło mnie, postanowiłem spróbować. To rozwiązanie, o którym czytałeś dotyczyło modelu szybowca RC. Ty robisz racera na silnik elektryczny, to trochę inny rodzaj latania. Poza tym masz zerowy kąt natarcia profilu HQ w centropłacie i -2st końcówki skrzydła z profilem symetrycznym NACA-0010. Profil symetryczny na ujemnych katach natarcia generuje ujemną siłę nośną. Czyli trzeba będzie latać na zaciągniętym sterze wysokości lub...cały czas na plecach.? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tender79 Opublikowano 19 Stycznia 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2023 15 minut temu, kesto napisał: To rozwiązanie, o którym czytałeś dotyczyło modelu szybowca RC. Ty robisz racera na silnik elektryczny, to trochę inny rodzaj latania. Poza tym masz zerowy kąt natarcia profilu HQ w centropłacie i -2st końcówki skrzydła z profilem symetrycznym NACA-0010. Profil symetryczny na ujemnych katach natarcia generuje ujemną siłę nośną. Czyli trzeba będzie latać na zaciągniętym sterze wysokości lub...cały czas na plecach.? To zrobię HQ po całości ze zwichrzeniem nie końcówce i będzie dobrze. W końcu HQ to jeden z mocniejszych profil ever Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi