Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Może nie wygląda okazale ale pokrywa elektroniki wyszła super. Odejście od formy bez problemowe, forma nieuszkodzona, nadaje się do dalszych odbitek. Powierzchnia po szlifie papierem 400 na mokro jak pupcia niemowlaka, brak pin holes (nie wiem jak to się po PL mówi). Zdecydowanie za dużo warstw tkaniny dałem: 3x98g, ścinki carbonu i 48g, żywica = masie masie tkanin. Jest mega sztywne. Ale na owiewkę chyba wystarczą max dwie warstwy, bo żadnych sił nie ma przenosić. Dziś lakierowanie   

IMG20230112141045.jpg

IMG20230113090326.jpg

IMG20230113090330.jpg

IMG20230113090339.jpg

  • Lubię to 1
Opublikowano
Godzinę temu, Tender79 napisał:

dużo warstw tkaniny dałem: 3x98g, ścinki carbonu i 48g, żywica

 

Fakt - dużo laminatu jak na taką pokrywkę.

Oglądam wątek, bo model ciekawy i staram się nie ingerować zbytnio, ale czy przypadkiem w pogoni za idealną sylwetką aerodynamiczną nie zapomniałeś przypadkiem o chłodzeniu silnika? Piękny dzióbek wygląda ładnie, ale zagotuje wszystko w środku. No i zastanawiam się nad doborem profili i kątów zaklinowania. To było liczone czy tak "na oko"? Czekam na formę do kadłuba.

 

Opublikowano

Cenna uwaga, w demontowanej osłonie silnika będą dwa konkretne otwory wentylacyjne albo zamodeluje jakiś garb z wlotem,

na razie mam na projekcie takie coś chociaż nie jestem zadowolony bo jest to po prostu dziura, a nie co finezyjnego.36414484_rotomustangnohist1100v2d5.thumb.png.bfdaec81ec938da1520e1ddbf577f26a.png1813900540_rotomustangnohist1100v25d.thumb.png.17829f2ebc3eeabd99cf003a58cf23f5.png

 

Co do liczenia aero tu niestety sam leżę, bo tych zdolności jeszcze nie posiadłem, mam na myśli liczenie Xfoilem etc.

Skąd taki wybór, przeglądałem dziesiątki planów racerów i pylon racerów i w znakomitej większości na planach zawsze było klinowanie na 0, a czasami płat na minus ze względu na najniższy opór danego profilu na minusowym kącie natarcia.

tu przykład modelu, który też był inspiracją jeśli chodzi o aerodynamikę w tym projekcie:

1727913571_Zrzutekranu2023-01-14065023.thumb.jpg.eadbdd44d23877756c31907f28280c32.jpg

 

Z kolei ogólne informacje o właściwościach profilach biorę stąd - uważam, że jest to genialna strona: https://www.aerodesign.de/profile/profile_n.htm#mh43, Z niej mam też pomysł na płat HQ2/09 do NACA 0010. 

W temacie aero jestem dozgonnie wdzięczy za wszelkie uwagi.

 

 

 

 

 

Opublikowano

Pokrywa elektroniki pokryta podkładem i gotowa do malowania, pasuje do kopyta prawie idealnie:

IMG20230116100830.thumb.jpg.a7df25aaaf4e87971a173113c7d18567.jpg

 

Zapraszam do polubienia moje funpage na FB Laberr Aviation, gdzie będę wrzucał więcej materiałów i nowości: https://www.facebook.com/profile.php?id=100089191131415

Poniżej kilka wizualizacji, które mam nadzieję zobaczyć w przeciągu dwóch najbliższych miesięcy:

main3.thumb.png.47a7b4c36ed5baa2392377964ceeea79.pngmain5.thumb.png.b4d07db96b3161a4bc1e2d967eee5512.png

wer.thumb.png.a816470548d1420785e07a4824389663.png13476540_rotomustangnohist1100v25ddd.thumb.png.00b450583ed5081961d54286b2b045c3.png50063705_rotomustangnohist1100v25ll.thumb.png.8cc4261ec3baafaee0d5dd7fddf81c7f.png1767559908_rotomustangnohist1100v25e4.thumb.png.2e8673020e375b9ebe4f0b8e705d238c.png

 

IMG20230116100825.jpg

Opublikowano
W dniu 13.01.2023 o 14:32, Tender79 napisał:

Zdecydowanie za dużo warstw tkaniny dałem: 3x98g, ścinki carbonu i 48g, żywica = masie masie tkanin. Jest mega sztywne. Ale na owiewkę chyba wystarczą max dwie warstwy, bo żadnych sił nie ma przenosić. Dziś lakierowanie   

pamiętaj, że to model o rozpietości 1200, waga ma znaczenie, powinieneś celować w coś około 1000-1100 gotowego do lotu, wg mnie  2 warstwy 98 by wystarczyło, jak tak się rozpędzisz w kadłubie to wyjdzie Ci model, grubo ponad 1500 gram. Chyba że chcesz mieć dzidę do wbijania w ziemie, aż po krawędź natarcia :)

Opublikowano
4 godziny temu, pacek napisał:

pamiętaj, że to model o rozpietości 1200, waga ma znaczenie, powinieneś celować w coś około 1000-1100 

 

Ta wersja będzie miała 1350 mm rozp z wingletami przy 960 mm długości, poprzednia wersja przy rozpiętości 1400mm ale kadłubie 1100mm ważyła 2300g i latała super. Pamiętaj, że to jest Racer i waga jaką podałeś jest nieosiągalna, tyle ważą depronowe parkflyery. Sama waga w odniesieniu do rozpiętości bez odniesienia jej do powierzchni skrzydła też nie za dużo mówi o charakterystyce. Ja bazuje na WCL - tu jest link: https://www.ef-uk.net/data/wcl.htm 

Celuję w wagę 1700g - 1800g do lotu, co da obciążenie płata na poziomie 70~80g/m2 przy WCL 17~18.    

  • Lubię to 2
Opublikowano
43 minuty temu, jarek996 napisał:

Michal, ja nie zartuje!    Buduj od razu dwa  ?

Masz to jak w banku, robię pierwszą serię na marzec - trzy sztuki dla mnie i dwóch master oblatywaczy czwarta też jest możliwa ;)

Opublikowano
8 minut temu, JacekCichy napisał:

Ja sie wtrace co do tych otworow na chlodzenie - moze lepiej taki ksztalt: "NACA duct"

 

 

To rozwiązanie będzie najbardziej sexi, tak zrobię i umieszczę NACA ducts z kanałęm a nie tylko samą dziurę, powinno to się dać wydrukować i dopasować do kształtu kadłuba.

Opublikowano
W dniu 14.01.2023 o 07:21, Tender79 napisał:

 Z niej mam też pomysł na płat HQ2/09 do NACA 0010. 

W temacie aero jestem dozgonnie wdzięczy za wszelkie uwagi.

 

Proponowałbym jednak profil MH-43 na całej rozpiętości.

  • Lubię to 1
Opublikowano
3 godziny temu, kesto napisał:

Proponowałbym jednak profil MH-43 na całej rozpiętości.

Dzięki Kesto za podpowiedź, Na tym etapie, gdzie mam już wycięcie w kadłubie przygotowane pod HQ2/09 raczej przy nim zostanę. Z racji tego, że od razu buduję minimum dwa prototypy zrobię dwa skrzydła zwichrzeniem aerodynamicznym HQ do NACA i geometrycznym HQ2/09 do HQ2/09 -2 stopnie. będzie ciekawe doświadczenie porównać w locie dwa skrzydła.

Opublikowano

Przygotowania do budowy pierwszej formy. Wydrukowałem wsporniki pozycjonujące kadłub i płytę podziału tak żeby była dokładnie w osi symetrii kadłuba. na sucho wygląda to bardzo dobrze. Pytanie do kolegów modelarzy jaki układ tkanin stosujecie na formę? mam tkaniny od 40 do 360g.

IMG20230116182428.thumb.jpg.3d02abc7932bba40ac99b4df75a7868f.jpg

IMG20230116182435.thumb.jpg.595fec5a70fb134d0344991dca34ae4a.jpg

IMG20230116182646.thumb.jpg.9f33bef59c9759b01cc46379a3080d37.jpg

IMG20230116182656.thumb.jpg.a0aad66e8168048b751b735eb5fb201f.jpg

IMG20230116182929.thumb.jpg.17b2d46e40bb0677ead378d0a49b1cb3.jpg

 

  • Lubię to 1
Opublikowano
25 minut temu, Tender79 napisał:

 jaki układ tkanin stosujecie na formę? mam tkaniny od 40 do 360g.

 

Aby się zbytnio nie rozpisywać, to masz wątek o budowie formy kadłuba z uwzględnieniem ilości i grubości warstw tkaniny.

 

  • Lubię to 2
Opublikowano
W dniu 17.01.2023 o 22:29, kesto napisał:

Proponowałbym jednak profil MH-43 na całej rozpiętości.

 

MH43 ma rzeczywiscie mniejszy Cd ale roznica ta maleje wraz ze wzrostem Re.    Zakladajac cieciwe 200mm i predkosc 200km/hr mamy Re~750000 a dla 275km/hr ~1E6 (1000000):

 

1.JPG.28ddb0ae76da57fb9457390074b6397e.JPG

 

2.JPG.0f284f8fac17e5ec6bd9b61d3531f621.JPG

 

3.JPG.f81184d472bc513866eaec8e5f56b750.JPG

 

4.JPG.d8d6b0ef979646e760aa594b4164f20b.JPG

5.JPG.0243b8f19bac63c2c7f5be8659811118.JPG

 

  • Dzięki 1
Opublikowano

Andrzej Dziękuję Ci bardzo za porównanie. U mnie średnia cięciwa aero 176mm

cg1.thumb.jpg.9bc35b3761ec084eee91d8fab4b92763.jpg

 

Na obecnym etapie nie da rady zastąpić pierwotnie projektowanego skrzydła 1:1 ze względu na wycięcie w kadłubie - czarny profil to MH43:

1117992244_rotomustangnohist1100v28.thumb.png.d681d425713eeda67ad9a403c7b44873.png

 

Mogę zrobić w miarę prosto przejściówkę tylko zastanawiam się czy ma to sens? 

ps. Co myślisz o zwichrzeniu aero hq do NACA 0010 na końcówce?

 

Opublikowano

Jakie predkosci maxymalnej sie spodziewasz?

 

Nie sadze aby profil symetryczny na koncowke to dobry pomysl, raczej przestarzaly, chyba??  Bo chodzi o to aby cale skrzydlo osiagalo zerowa sile nosna na tym samym kacie natarcia.

 

Opublikowano
9 minut temu, Andrzej Klos napisał:

Jakie predkosci maxymalnej sie spodziewasz?

 

Nie sadze aby profil symetryczny na koncowke to dobry pomysl, raczej przestarzaly, chyba??  Bo chodzi o to aby cale skrzydlo osiagalo zerowa sile nosna na tym samym kacie natarcia.

 

Hej Andrzej - w tym setupie zakładam około 180-200kmh. Co do zwichrzenia do NACA czytałem o tym rozwiązaniu w necie i zaciekawiło mnie, postanowiłem spróbować.

Opublikowano
5 godzin temu, Tender79 napisał:

 Co do zwichrzenia do NACA czytałem o tym rozwiązaniu w necie i zaciekawiło mnie, postanowiłem spróbować.

To rozwiązanie, o którym czytałeś dotyczyło modelu szybowca RC. Ty robisz racera na silnik elektryczny, to trochę inny rodzaj latania. Poza tym masz zerowy kąt natarcia profilu HQ w centropłacie  i -2st końcówki skrzydła z profilem symetrycznym NACA-0010.  Profil symetryczny na ujemnych katach natarcia generuje ujemną siłę nośną. Czyli trzeba będzie latać na zaciągniętym sterze wysokości lub...cały czas na plecach.?

Opublikowano
15 minut temu, kesto napisał:

To rozwiązanie, o którym czytałeś dotyczyło modelu szybowca RC. Ty robisz racera na silnik elektryczny, to trochę inny rodzaj latania. Poza tym masz zerowy kąt natarcia profilu HQ w centropłacie  i -2st końcówki skrzydła z profilem symetrycznym NACA-0010.  Profil symetryczny na ujemnych katach natarcia generuje ujemną siłę nośną. Czyli trzeba będzie latać na zaciągniętym sterze wysokości lub...cały czas na plecach.?

To zrobię HQ po całości ze zwichrzeniem nie końcówce i będzie dobrze. W końcu HQ to jeden z mocniejszych profil ever ;)

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.