Skocz do zawartości

Wicherek 15


Daniel1978
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry. Zacząłem budowę Wicherka 15, zestaw wycięty za pomocą frezarki numerycznej. Kupiony za śmieszne pieniądze (30zł) na zakończonym niedawno jarmarku dominikańskim w Gdańsku.

O modelu rozpiętości 1370mm, model będzie z lotkami napęd elektryczny, pokrycie jakąś folia oracover transparentna. Na chwilę obecną tak to wygląda.

IMG20220821132632.jpg

IMG20220821132640.jpg

IMG20220821134126.jpg

  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Daniel1978 napisał:

Zacząłem budowę Wicherka 15,

Cześć Danielu :) Jako ,że zbudowałem 3 Wicherki 15 RC (2 spalinowe i jeden  z napedem elektrycznym) podzielę sie z Toba garścią wiedzy .

Ważna rzecz : Wicherek ma krótki nos więc bądź ostrożny budując usterzenie (musi być jak najlżejsze ) a całe wyposażenie rc dawaj jak najbliżej nosa.

Te rurki w stateczniku poziomym moim zdaniem są zbędne,bo zwiększają mocno masę nic nie usztywniając. Jeśli chcesz pancerny statecznik to proponuję dać keson z cieniutkiej balsy ( 0,8 - 1,0mm) . Drewniane dźwigary połączyłbym ścianką z balsy 1mm ze słojami prostopadle do dźwigarów. 

Mam nadzieję ,że się nie gniewasz ,że się tu "wymądrzam" ale znam to z autopsjii ......w swojej pietnastce musiałem od nowa robić statecznik poziomy bo był duży  problem z wyważeniem.

Powiększ pow. statecznika pionowego około 20-30%. Ster kierunku też zrób o wiekszej powierzchni niż w oryginale. Mój model po tych zabiegach z 2 st. wzniosem płatów i mixerem lotki - ster kierunku jest bardzo zwrotny i prosty w pilotażu.

Generalnie Danielu od początku dawaj maksymalnie wszystko co cięższe do przodu a na tyle licz kazdy gram . Ja tak robiłem a i tak nie obyło sie bez ołowiu z przodu:)

Nie martw się legendami krążącymi po internecie ,że Wicherek z lotkami żle lata. To nie jest prawda. 

Trzeba tylko dać niezbyt duży wznios płatów ( tak do 2-3 st.) lekko powiekszyć st.pionowy i zastosować różnicowość wychyleń lotek ( w dół połowę mniej niż w górę)

No i mix lotek i kierunku. Po tych zabiegach Wicherek lata lepiej niż współczesne trenery będąc jednocześnie prosty w pilotażu.

Budujesz bardzo starannie więc sukces murowany.

Gdybym mógł być ci w czymś pomocny służę zdjęciami mojego modelu  i radą.

Powodzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Daniel posłuchaj rad Aresa. Ja też zbudowałem Wicherka 15 elektryka i popełniłem dużo błędów. Szczególnie uważaj na statecznik poziomy i pionowy, a przede wszystkim na ich ciężar. Ja aby wyważyć model i nie dawać ołowiu  przedłużałem dziób Wicherka. Dałem też Wicherkowi za słaby silnik. Ponieważ nie jestem zbyt dobrym pilotem ostatecznie Wicherka rozwaliłem. Może przymierzę się do zbudowania kolejnego Wicherka 15 więc będę śledził Twoje poczynania.

IMG20220323065322 (1).jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, zuzia2013 napisał:

Dałem też Wicherkowi za słaby silnik.

U mnie jest Emax GT 2815/07 max.36A przy 3S ciąg około 1800g .Masa modelu to 1450g.

W praktyce samolot idzie na pełnym gazie pod stałym kątem około 70 stopni do góry. Aż taki nadmiar mocy nie jest konieczny tylko po co z przodu wozić ołów skoro można dać większy silnik?:)

A propo latania moim zdaniem Wicherek jest lepszy niż popularne trenery: jedyna wada a raczej cecha modelu to nie nadaje się do latania przy silnym wietrze.

Ale i tak latanie każdym samolotem w silnej turbulencji jest mało komfortowe.

Sory , że się wcinam w relacje :

 

IMG_20220821_182454_BURST002.jpg

IMG_20220821_182511.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamówiłem tartak Wicherka 15. Niestety będzie  z napędem el. To jeden z tych modeli które kiedyś zbudowałem, a którego chciałem powiesić sobie teraz pod sufitem  Czekając na tartak buduję jego brata - styrolota. Ciekawe jak będzie latał. Mam zamiar zbudować kilka skrzydeł z różnymi profilami żeby sprawdzić jak to wpłynie na jego własności lotne. Teoria teorią a...w praktyce się zobaczy. Pierwsze skrzydła będą na profilu Clark Y. Uwzględnię  informacje  zamieszczone  nt. stateczników. Pytanie jeszcze - jakiej wielkości lotki zastosować.

Myślę że autor projektu Wicherka nie miałby nic przeciwko tak różnym technologiom - sam zachęcał do eksperymentowania.

Jeżeli projekt zostanie ukończony to przedstawię tu efekty niezależnie czy będą pozytywne czy nie bardzo ....- jeżeli oczywiście Danielu pozwolisz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, RobRoy napisał:

Zamówiłem tartak Wicherka 15. Niestety będzie  z napędem el. To jeden z tych modeli które kiedyś zbudowałem, a którego chciałem powiesić sobie teraz pod sufitem  Czekając na tartak buduję jego brata - styrolota. Ciekawe jak będzie latał. Mam zamiar zbudować kilka skrzydeł z różnymi profilami żeby sprawdzić jak to wpłynie na jego własności lotne. Teoria teorią a...w praktyce się zobaczy. Pierwsze skrzydła będą na profilu Clark Y. Uwzględnię  informacje  zamieszczone  nt. stateczników. Pytanie jeszcze - jakiej wielkości lotki zastosować.

Myślę że autor projektu Wicherka nie miałby nic przeciwko tak różnym technologiom - sam zachęcał do eksperymentowania.

Jeżeli projekt zostanie ukończony to przedstawię tu efekty niezależnie czy będą pozytywne czy nie bardzo ....- jeżeli oczywiście Danielu pozwolisz.

A jak kiedyś namawiałem Cię na Wicherka to zapierałeś się rękami i nogami...   😜

Tak jak piszesz, sam autor projektu zachęcał do eksperymentów, wszystkie chwyty dozwolone...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko w swoim czasie. Dla mnie czas bardzo się zmienił. Latam .... już się nie boję rzucić modelu bo wiem ze poleci, co wcześniej nie było takie oczywiste. A szkoda w pierwszym locie rozkwasić taką piękną konstrukcję ... 🙂

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, RobRoy napisał:

Pytanie jeszcze - jakiej wielkości lotki zastosować.

Józku , mój Wicherk 15 RC elektro ( zdjecia na początku tego wątku) ma lotki : 300mmx 45mm.

Sprawdzone w praktyce, model pięknie sie prowadzi , zakręty bez zarzutu .

Możesz mi wierzyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, RobRoy napisał:

To jeszcze jedno pytanie - gdzie zdobyć dural na podwozie ?

W moim modelu kupiłem na goleń podwozia gotowy płaskownik aluminiowy za kilka złotych w Brico Marche. Grubość 2mm szer. 20mm dł. 100cm.

Jest to aluminium dosyć kruche ( to nie jest raczej duraluminium) tak więc trzeba ostrożnie wyginać ale sprawdza się w praktyce .

Podwozie jest wystarczające .Model waży około 1400g.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem co masz na myśli. Niby tak ale to zwiększa mase podwozia. Ja stosuję płaskownik i uważam ,że do mnieszych modeli nie ma potrzeby robić innego podwozia.

I tak po kilkudziesięciu lądowaniach podwozie lekko traci geometrię i trzeba lekko podprostować.

Zresztą lepiej zgiąć goleń podwozia niż wyłamać jego mocowanie w kadłubie.

Fakt ,że takie zbieżne golenie lepiej wyglądają:)

 

https://modelemax.pl/pl/duralowe/19927-blacha-dural-3250-500-mm?fast_search=fs

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, RobRoy napisał:

Wszystko w swoim czasie. Dla mnie czas bardzo się zmienił. Latam .... już się nie boję rzucić modelu bo wiem ze poleci, co wcześniej nie było takie oczywiste. A szkoda w pierwszym locie rozkwasić taką piękną konstrukcję ... 🙂

 

 

Tak, konstrukcyjnego modelu szkoda... ale wnioskowałem z Twojej wcześniejszej wypowiedzi że robisz również Wicherka z pianki, styro, czy czegoś tam takiego. A to też byłby dobry pomysł. Miałem kiedyś takiego, latał świetnie.20190306_163454.thumb.jpg.428dc93b09b0e086511732b97cb0bd27.jpg

 

A jeśli chodzi o podwozie to moim zdaniem lepiej by było polutować z drutu. Lepiej pracuje (amortyzuje) niż takie z alu/duralu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.