Skocz do zawartości

Piper Cub 40% 3D


Rekomendowane odpowiedzi

Zrobiłem proste próby sztywnościowe tej wręgi silnikowej przykładając siłe około 20 kG ręką do silnika. Mocowanie dolnych śrub silnika jest sztywne i mocne. Natomiast mocowanie górnych śrub wymaga poprawy. Płaska wręga się troche ugina co nie jest aż takim problemem natomiast nie podoba mi się koncentracja naprężeń w tym rejonie, gdzie wręga łączy się z listwą boku. Dodam tu jeszcze jakąś strukturkę żeby rozprowadzić obciążenie.

Screenshot_20221130-222403_Gallery.thumb.jpg.4cc185e33fadb5cc4c66e7aff985d426.jpg

Wstępnie wychodziło mi że przy wyrwaniu współczynnik przeciążenia wyniesie około 12 co przy masie silnika + śmigło 4 kg da siłę około 48 kG do dołu i do tego około 40 kG ciągu do przodu. Czyli można spodziewać się około 63 kG (obciązenia dopuszczalne) wypadkowej siły przyłożonej do silnika w kierunku około 50 stopni do dołu, nie liczę obciążen od momentu na wale. Do tego jeszcze wspólczynnik 1.5 czyli wrega powinna przenieść koło 93 kG, no powiedzmy 100 kG, siły w kierunku 50 stopni w dół. To już nie mało, no i dlatego uźywam kompozytu węglowego który jest ponad 10 razy mocniejszy od sklejki.

Ale tak jak pisałem na początku, będę się starał budować na lekko.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, paweln7 napisał:

Najwyżej będzie  miał tak  jak ja w Cubie   wektor ciądu do 3D? ( 1/4 NGH 38 a wyrwał sklejkę 8mm wklejoną na wikol )

Cóż, nie mam doświadczenia w tak dużych modelach tak więc prawdopodobnie mój wniosek jest błędny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chodzi tylko o wytrzymałość wręgi silnikowej ale również (a może przede wszystkim) o jej zdolności tłumienia drgań, które są zabójcze dla konstrukcji kadłuba zwłaszcza od tak dużego silnika. Najlepszym "tłumikiem" drgań jest nie węgiel lecz dobrej jakości wielowarstwowa sklejka lotnicza, którą najlepiej zastosować do konstrukcji domku wzorem od Kolegów z modeli 3D. Drewno doskonale tłumi najgroźniejsze harmoniczne w przeciwieństwie do węgla. W swoim Lublinie RXVIb (r.3200mm) udało mi się wkomponować domek do wręgi silnikowej jak pokazuje foto. Gdybym ja robił Twój kadłub to wkleiłbym jeszcze listwy trójkątne wręga silnikowa-burty kadłuba, nakleiłbym pas tkaniny węglowej po obwiedni wręgi na odcinku górnego poszycia kadłuba oraz przykleił z przodu wręgi dobrą sklejkę lotniczą gr.3,0mm.

Wręga Lublin RXVIb.JPG

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie zgoda, silnik generuje drgania i wzmocnienie kompozytowe zmniejszy tłumienie w porównaniu z konstrukcją drewnianą. Korzystam tu jednak z moich doświadczeń z extry 2.7m w której mam silnik gp123. Tam także wzmocniłem domek silnika kompozytem. Konstrukcja tej extry jest także projektowana na lekko (ażurowana sklejka topolowa 3 lub 6 mm) i generalnie nic się z kadłubem złego niedzieje. 

W projekcie Cuba chcę wybróbować kilka nowych rozwiązań, jeśli będą potrzebne poprawki po pierwszych lotach to ok, to też dobra nauka :).

Położyłem dziś jeszcze jedną warstwę szkła od spodu półki zbiornika. Jutro zajmę się wzmocnieniem tej kontrowersyjnej wręgi silnikowej:)

20221201_205254.jpg

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś rozpocząłem prace nad garbikiem, skrajne wręgi zrobiłem ze sklejki topolowej 3 mm, pozostałe zrobię z balsy 3 mm. Podłużnice ze sredniej balsy 8x8 mm. Całą sztywność i wytrzymałość ogona zapewnia kratownica, więc garbik to tylko owiewka. Przy okazji wybróbowałem w końcu klej Rakoll, super sprawa do pojedyńczych sklein, szybko łapie.

20221203_201217.thumb.jpg.e6ce83d567f60812e04556c5fa62257f.jpg20221203_201226.thumb.jpg.103bddabe4742658d29a8ef24e51e8c1.jpg

Zrobiłem także wzmocnienie wręgi silnikowej

20221203_172645.thumb.jpg.79a69f9a027c73fec4097faaf639c34d.jpg

  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Struktura garbika dokończona

20221204_180509.thumb.jpg.84e4d65484c0d413f23ce0773e094754.jpg

przygotowałem także półkę serw kierunku i wyposażenia. W jej środku będzie odktęcany wziernik, zapewni to dostęp do tłumików i śrub mocowania podwozia

20221204_164024.thumb.jpg.a3645ef5a98f54ee61b4fc5f2f80a712.jpg20221204_180514.thumb.jpg.7a37deaae62b3c862193c1c521f13642.jpg

To co na zdjęciu waży 2,3 kg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zimno w garażu więc niewielki postęp, dokończyłem półkę wyposażenia. Jej ramkę doklejoną do kadłuba wylaminowałem po obu stronach cienką tkaniną szklaną, dodało to sztywności skrętnej kadłuba w okolicy drzwi. Odkręcana część półki to sklejka topolowa 3 mm.

20221210_202322.thumb.jpg.fab9ddc40b20541edb27046fc4b53802.jpg20221211_140533.thumb.jpg.84da02373c674becbc5735a95ee1bb0c.jpg

Rozpocząłem także prace nad półką statecznika. Idea jest taka aby statecznik był przykręcany, śruby będę wkręcał od spodu kadłuba przez otwór wentylacyjny.

20221211_140458.thumb.jpg.afb2c6be1fc246b516859833c1fc0a05.jpg20221211_172315.thumb.jpg.4b48b7c6a10464709fc953658d71de41.jpg

Te sklejkowe półeczki jeszcze przylaminuje do kratownicy tak żeby nie zgubić statecznika w locie :).

Kadlub na tę chwilę waży 2,45 kg.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, koniorc napisał:

e sklejkowe półeczki jeszcze przylaminuje do kratownicy tak żeby nie zgubić statecznika w locie :).

Konrad, chyba całą wiarę dajesz stalowym linkom którymi zepniesz całe stateczniki razem..

 Fajnie widzieś kadłub, który nie jest laserową wycinanką od a do z ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, koniorc napisał:

20221211_172315.thumb.jpg.4b48b7c6a10464709fc953658d71de41.jpg

Te sklejkowe półeczki jeszcze przylaminuje do kratownicy tak żeby nie zgubić statecznika w locie :).

 

którzy nie widzieli a uwierzyli

 

a ja wiedzę i nie wieżę trzeba było zrobić te półkę z pełnej sklejki i całość zalaminować

 

w moim mam 2 serwa wysokości na ogonie i ciężkie kółko ale przy następnych lotach testuje ołów na ogonie bo pomimo wyjściowo tylnego wyważenia wydaje się ciężki na przód

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokończyłem półkę statecznika, po przylaminowaniu taśmą z włókna węglowego wyszło mega solidnie

20221218_172955.thumb.jpg.a3802670c30151932d15fd395f251651.jpg20221218_165237.thumb.jpg.9101685d4d87a29d6e51f3b8840fa2b4.jpg

Przednie słupki dostały wzmocnienie i pojawiła się wręga:

20221218_172811.thumb.jpg.9ac395b88d10720513ba515c5b25b85d.jpg

wszystkie te wzmocnienia są fajne ale masa nieubłaganie rośnie, więc poszukałem możliwości jej redukcji, wyażurowałem ściankę boczną:

20221218_172820.thumb.jpg.9452dc373704ea05f42ba3d7c2e8437f.jpg

zmieniłem profil trójkątów wzmacniających węzły:

20221218_172845.thumb.jpg.fb5bbb265d6a8dbd0b8439ab1bf067c0.jpg

Rozważam jeszcze dodatkowe otwory ulżeniowe w przedniej częścj ściany bocznej. Za tydzień wezmę się za statecznik poziomy.

  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Wolna sobota i w miarę ciepło to trochę podgoniłem robote. Statecznik gotowy, waży 210g

20221231_190938.thumb.jpg.b5290b0033d98d5640f2c8213d1998bc.jpg

Rozpocząłem prace nad sterami. Listwy obrysowe podobnie jak w stateczniku zrobiłem z warst twardej balsy 3mm, trzeba było je spryskać wodą przed gięciem,

20221231_162203.thumb.jpg.ab7c90d4beae7f5e100f49798cc9d8c1.jpg

po 2 godzinach już można było kleić, klej soudal 66a się tu sprawdza. I w tym momencie musiałem przerwać bo czas na imprezę Sylwestrową

20221231_184229.thumb.jpg.1e968838fc80c05fe15f6e338fe7b276.jpg

Wszystkiego dobrego w Nowym Roku.

Po wstępnym oszlifowaniu

20230101_165854.thumb.jpg.e966e08b72679171ace65aab769eaaaa.jpg20230101_170002.thumb.jpg.5a355d610d3ebde98288c647aaeae02d.jpg

  • Lubię to 2
  • Zmieszany 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

licho wygląda ten statecznik nie wiem czy za bardzo tego nie odchudziłeś zdjęcia nie oddają ale tam chyba było ze 115-120cm pomimo linek natarcie będzie pracować i może się szybko poddać

 

tak to widzę i może to moja fanaberia/czarnowidztwo ale szkoda modelu i twojej pracy

 

i jak się jeszcze nie obraziłeś to mam 2 pytania

 

jakie masz zamiar użyć dźwignie do napędu wysokości?

 

czy jesteś pewny tej rozpiętości 4,4m bo w pierwszym poście wstawiłeś film w wersji clipped wing ja również później wstawiałem film w tej wersji a ona ma krótsze skrzydła masz to oznaczone na planach

 

 

Clipboard02.thumb.jpg.5a01c84a01a993fc3eda13e10a38ebb9.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, cyrax_ojz napisał:

licho wygląda ten statecznik (...)

 

 Licho nie wygląda mimo dużej rozpiętości. Krawędź natarcia sklejona w warstw balsy (mam nadzieję, że prawdziwej a nie tego co teraz sprzedają) ma wytrzymałość na zginanie o wiele większą niż zapotrzebowanie. Istotnym elementem są linki napinające i oraz sposób oklejenia i materiał pokryciowy. Najlepsze są tkaniny syntetyczne napinane lakierem celulozowym (cellon). Nie ma sztywniejszej konstrukcji niż szkielet balsowy oklejony szyfonem ( napięty 4-6 warstwami cellonu) a następnie przypięty do deski modelarskiej i sezonowany przez 2-3 tygodnie. Sprawdziłem to w kilkunastu gigantach (rozp.3,5m-5,0m). Folia pokryciowa niestety nie zapewnia tej sztywności ani odporności na skręcanie ale w przepadku modelu  Konrada też się nada. Załączam fotkę (RCSCALEBUILDER) statecznika Pipera 1/3 jednego z najlepszych zestawów tego samolotu -BALSAUSA, który rzeczywiście licho wygląda ale spełnia swoje zadanie w licznych modelach już zbudowanych.

Piper Statecznik.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, cyrax_ojz napisał:

licho wygląda ten statecznik

Też tak przez chwilę myślałem ale jak wziąłem w ręce i sprawdziłem sztywność to widzę, że przewymarowałem. Natarcie jest z twardej balsy i w przeciwieństwie do oryginału dodałem skośne listwy.

5 godzin temu, cyrax_ojz napisał:

jakie masz zamiar użyć dźwignie do napędu wysokości?

TakieScreenshot_20230103-004254_AliExpress.thumb.jpg.b604daab3a9036138a6d9bf0103129b9.jpg

dodam pewnie jeszcze w miejscu mocowania dźwigni wzmocnienia ze sklejki 0,5mm

5 godzin temu, cyrax_ojz napisał:

czy jesteś pewny tej rozpiętości 4,4m

Tak mam w planach, mierzyłem miarką, sugerujesz zmniejszyc rozpiętość?

 

4 godziny temu, stan_m napisał:

Załączam fotkę (RCSCALEBUILDER) statecznika Pipera

W moich planach jest identyczna konstrukcja, zastanawiam się dlaczego zrezygnowali ze skośnych listew, sporo stracili na sztywności skrętnej. 

Dzięki że macie czas poczytać i komentować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.