Skocz do zawartości

Piper Cub 40% 3D


Rekomendowane odpowiedzi

Bardzo staranne wykonanie.

1. Przed oklejeniem wykonałbym niwelację całkowicie zmontowanego modelu tak jak się robi niwelację samolotu. Co prawda sztywne mocowanie płata w rurkach ogranicza jej zakres bo wzajemne położenie płaszczyzn jest już w pewnym stopniu ustalone to jednak przy tak dużej konstrukcji mogą zaistnieć niespodzianki (przekosy, zwichrzenia, skrzywienia), które można jeszcze zniwelować długościami zastrzałów i rozpórek nawet wykonując niektóre na nowo.

2. Sztywne zamocowanie płata na rurkach powoduje to, że zastrzały będą pracować minimalnie tj. nie będą przenosić większości sił jak w oryginalnym Piper'rze ale z powodu krótkich rur mocujących płaty są niezbędne i dobrze ,że tak starannie zostały wykonane. Mały OT: widziałem kiedyś lot Bill'a Hempel'a kiedy to w jego modelu urwała się część skrzydła przy końcu kieszeni rury mocującej (błąd konstrukcyjny- za krótka rura). Pilot zdołał wyrównać lot lotką, nadać modelowi maksymalną prędkość i na tej prędkości przyziemić bez dalszych uszkodzeń. Nota bene była to odpowiedź na najważniejsze pytanie odnośnie najważniejszej polskiej katastrofy lotniczej: "czy samolot po utracie dużej powierzchni jednego ze skrzydeł może lecieć w locie poziomym?". Odpowiedź: może, jeżeli: 1) prędkość lotu jest odpowiednio duża (na pewno nie jest to prędkość lądowania) ORAZ 2) powierzchnia ocalałej lotki oraz siła fizyczna pilota są dostatecznie duże by zrównoważyć moment przechylenia samolotu. Oczywistością jest, że nawet niewielkie zmniejszenie wspomnianej prędkości spowoduje nieuchronne zwalenie się samolotu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model piękny i wzorowo budowany.

Przed oklejeniem jak pisze Stanisław rzeczywiście warto sprawdzić geometrię bo czasem jakiś wymiar "ucieknie" . Na gotowym modelu dobrą praktyką jest powtórzyć raz jeszcze pomiary. Ale skoro budujesz tak duży model i tak ładnie to ci  wychodzi z pewnością niepotrzebnie doradzam bo to doskonale wiesz.

Powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś sprawdziłem za Waszą radą geometrię, myślę że jest ok

20240102_143800.thumb.jpg.309e5703f86d202dfb274ce8fe81bc93.jpg

Ustawiłem model tak aby krzyż lasera pokrywał się liniami osi zawiasów usterzenia, następnie sprawdziłem i wyregulowałem długością zastrzałow odległości końcówek skrzydeł (na natarciu i spływie) od poziomej lini lasera. Dość pracochłonna robota przydały by mi się 2 przyrządy do pomiaru kąta natarcia skrzydeł było by dużo szybciej. Może wiecie gdzie można takie coś kupić, albo jakiś patent jak takie coś zbudować?

Komplet zastrzałów waży 515g:

20240102_183342.thumb.jpg.d3b90f0051d3a1cff048a12348473e24.jpg

  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za dobre słowo, ale to poprostu taki Wicherek na sterydach:).

Mam dylemat odnośnie doboru serw do lotek. Bedą po 2 serwa na lotke, wychylenia lotek +/- 30 stopni, dźwignia lotki 2 razy dłuższa od dźwigni serwa.

Bill Hempel do identycznej wielkości modelu ale z silnikiem 120 cm zaleca  2 serwa na lotke po minimum 11 kGcm.

Planowałem dać 2x savox 1270 35 kGcm ale jak wziąłem w rece oklejone skrzydło to mam wątpliwiści czy to nie zamało, lotka ma wymiary 155 x 1650 mm.

Wg amerykańskiego poradnika AMA dla dużych modeli akrobacyjnych dla takiej lotki należy dać po 2 serwa po 45 kGcm. Co radzicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, koniorc napisał:

Dzieki za dobre słowo, ale to poprostu taki Wicherek na sterydach:).

Mam dylemat odnośnie doboru serw do lotek. Bedą po 2 serwa na lotke, wychylenia lotek +/- 30 stopni, dźwignia lotki 2 razy dłuższa od dźwigni serwa.

Bill Hempel do identycznej wielkości modelu ale z silnikiem 120 cm zaleca  2 serwa na lotke po minimum 11 kGcm.

Planowałem dać 2x savox 1270 35 kGcm ale jak wziąłem w rece oklejone skrzydło to mam wątpliwiści czy to nie zamało, lotka ma wymiary 155 x 1650 mm.

Wg amerykańskiego poradnika AMA dla dużych modeli akrobacyjnych dla takiej lotki należy dać po 2 serwa po 45 kGcm. Co radzicie?

przy takiej długości lotki lepiej dać 3x np 25-30kg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Porównałem metodę Stanisława i tę amerykańską AMAAMA RADIO CONTROL LARGE MODEL AIRPLANE PROGRAM - PDF Free Download.pdf, i dla prędkości 140 MPH (225 km/h) (taka jest prędkość graniczna w poradniku AMA), wychodzi podobnie, czyli 42-44 kGcm na serwo przy 2 serwach na lotkę i dźwigni serwa o połowę krótszej od dźwigni lotek. Ta niemiecka ap likacja od Waldemara daje 2 razy większe wartości ale nie wiem co to za parametr Ca=0,5, niestety nie ma instrukcji. Przy czym mój model nie będzie latał tak szybko, sądzę że nie przekroczy 150 km/h a przy tej prędkości wystarczą w g metody Stanisława serwa 20 kGcm. Wydaje się więc że użycie serw 35kGcm da bezpieczny zapas i będzie ok do oblotu. Natomiast to ostrzejszych figur jak pop up czy snap to może być za mało, nie bez powodu 3 metrowe akrobaty mają po 3 serwa na lotkę, ale to sobie sprawdzę empirycznie i najwyżej wymienię serwa na mocniejsze. Dzięki za podpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś skończyłem skrzydła:

20240114_171335.thumb.jpg.acdd2a2c36e1c7f4a1e08bcd2a6ad41e.jpg20240114_171020.thumb.jpg.3e30c1f4983eb0d61d75689b101b45cd.jpg20240114_161442.thumb.jpg.14da54ada87dd38e04ad831f0236dc82.jpg

Maksymalne wychylenia lotek ustawiłem góra +30, dół -28 stopni, z regulacją do -22 na pokrętle nadajnika. Jest możliwość jeszcze zwiększyć w obie strony o kilka stopni. Dźwignia serwa 1,25 cala.

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.