Swift Opublikowano 23 Sierpnia 2023 Opublikowano 23 Sierpnia 2023 Z racji braku doświadczenia bazuję jedynie na tym artykule: https://www.hurt.com.pl/blog/jak-dlugo-ladowae na tyle słabec-akumulatorki-i-inne-zasady-uzytkowania-akumulatorkow-ni-mh-14 Według autora, przy prądach ładowania rzędu 0,1 C - występowanie efektu DP może być w praktyce na tyle słabe, że ładowarki mogą nie reagować. Ciekaw jestem, jak to wygląda w praktycaktyce ? Przy jakich prądach ładowania warto za tym używać trybu DP ?
japim Opublikowano 23 Sierpnia 2023 Opublikowano 23 Sierpnia 2023 Bardzo dobre pytanie. Doslownie przed chwila odlaczylem manualnie 2 ogniwa NiMh Varta w rozmiarze C w ktore wpakowalem 3300 mah z 3000 nominalnej pojemnosci. Ustawilem prad 0.5A i ladowarka nie wykryla DP.
Patryk Sokol Opublikowano 23 Sierpnia 2023 Opublikowano 23 Sierpnia 2023 1 godzinę temu, Swift napisał: Z racji braku doświadczenia bazuję jedynie na tym artykule: https://www.hurt.com.pl/blog/jak-dlugo-ladowae na tyle słabec-akumulatorki-i-inne-zasady-uzytkowania-akumulatorkow-ni-mh-14 Według autora, przy prądach ładowania rzędu 0,1 C - występowanie efektu DP może być w praktyce na tyle słabe, że ładowarki mogą nie reagować. Ciekaw jestem, jak to wygląda w praktycaktyce ? Przy jakich prądach ładowania warto za tym używać trybu DP ? Z moich zabaw Ni-Mhami - tylko powyżej 0,5C można na tej metodzie wykrycia końca polegać. W przypadku naprawdę złych akumulatorów (jakieś konsumenckie AA) to nawet 1C może być potrzebne. A czasem, jak aku jest naprawdę nędzne, to wykrywa deltę co 3min i nic się nie poradzi... Kiedyś jeszcze była metoda wykrycia spadku temperatury akumulatora, podobno była czulsza od wykrycia spadku napięcia. Ale nie wiem, czy wyszła kiedyś poza egzotyczne, drogie ładowarki...
Jerzy Markiton Opublikowano 23 Sierpnia 2023 Opublikowano 23 Sierpnia 2023 DP w zasadzie ma zastosowanie w akumulatorach napędowych (o niskiej oporności wewn). Pewnie działa na dobrych ogniwach przy prądzie ładowania > 1C. Przy mniejszych prądach DP może nie wystąpić. Pewniejsze ładowanie - na termistor. Zazwyczaj ustawialiśmy i DP i termistor jako bezpiecznik. Ale termistor reagował na wzrost temperatury...... W akumulatorach o dużej oporności (do nadajnika, odbiornika) lepiej było ładować rozładowany pakiet 14 godz. prądem 0,1C przy wyłączeniu wszelakiej elektroniki. Sprawdza się to do dziś podczas ładowania akumulatorów z zabawek wnuków. Czasami, zwłaszcza akumulatorki super-hiper....z marketu, ale i wydawało by się z porządnych firm, rozładowane i ładowane 0,1C potrafią się nagrzać całkiem -całkiem już po 2 godz. ładowania. Lepiej przerwać ładowanie, wychłodzić pakiet i podjąć próbę dalszego ładowania po osiągnięciu temp. otoczenia. Ze wzrostem temp. dochodzi do wzrostu ciśnienia i może zadziałać zaworek upustowy ogniwa. Jeżeli osiągniemy taki stan - lepiej ogniwo utylizować. Jeżeli ładuje się na DP lub termistor warto dla bezpieczeństwa ustawić maks. czas ładowania. 14 godz. dla prądu 0,1C; 1,2 godz. dla prądu 1C. Starsze ogniwa potrafią skakać napięciowo, zwłaszcza na początku ładowania. Dlatego dobre ładowarki na pierwsze 10 - 20 min. ładowania blokowały DP. Pozdrawiam - Jurek
Ryszard_I Opublikowano 23 Sierpnia 2023 Opublikowano 23 Sierpnia 2023 Kiedyś latałem na NiMh i ładowało się prądem nie mniejszym niż 1C z detekcją delta pik. Oczywiście NiMh używane jako pakiety napędowe. W przypadku ogniw konsumenckich to lepiej ładować prądem tzw. 14 godzinnym.
mac Opublikowano 23 Sierpnia 2023 Opublikowano 23 Sierpnia 2023 To jak się ładują NiMh zależy w równej mierze od akumulatorów jak i ładowarek. Spróbujcie naładować jedno ogniwo NiMh ładowarką ISDT lub Hota. Z kolei niektóre ogniwa np Vapex ładują się u mnie prawidłowo tylko w trybie Reflex + DP. W większości modeli używam ogniw AA Eneloop 2000 i Varta 2600mAh 5 ogniw w szeregu i ładuję je prądem 0,5C +DP. Sprawdzone na ISDT, Hota D6, Robbe Twin, Robbe power peak 3 , i jakimś Turnigy accucell . DP ustawiam od 0 do 5 mV Pod koniec ładowania ogniwa nieznacznie się nagrzewają.
Swift Opublikowano 24 Sierpnia 2023 Autor Opublikowano 24 Sierpnia 2023 14 godzin temu, Jerzy Markiton napisał: W akumulatorach o dużej oporności (do nadajnika, odbiornika) lepiej było ładować rozładowany pakiet 14 godz. prądem 0,1C przy wyłączeniu wszelakiej elektroniki. Tak też zalecają (zarówno instrukcja od nadajnika, jak i ulotka od pakietów MPX) dla pakietu, który mam do nadajnika Cockpit SX czyli oryginalny Multiplex Permabatt 6S 2100 mAh . Rozumiem, że jest to metoda optymalna, tym bardziej, że z podłączaniem czujnika temperatury miałbym spory problem, bo wyjęcie pakietu z Cockpita, wymaga rozkręcenia obudowy. Dziękuję wszystkim za uwagi. Faktycznie umknęło tu mojej uwadze, że DP miało i ma zastosowanie raczej do pakietów napędowych niż do "paluszków".
Granacik Opublikowano 27 Sierpnia 2023 Opublikowano 27 Sierpnia 2023 Najlepsze efekty miałem stosując ładowarki oparte o układ MAX713. Prosta aplikacja, kilka części na krzyż. Czy zwykłe nimh czy wysokoprądowe to zawsze były nabite pod korek. Prądem 0,5-1C bez pomiaru temperatury, rzadko 2C. Ale z racji, że z nimh więcej kłopotów niż pożytku to co mogłem przerobiłem na lijon. 1
Rekomendowane odpowiedzi