Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Patryk Sokol Opublikowano 2 Września 2023 Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Udostępnij Opublikowano 2 Września 2023 Hej Mam dziś do pokazania coś całkowicie nowego w ofercie ArtHobby, bo zestaw Zefira 2 Rozmiarowo prezentuje się tak: A tak wygląda prototyp (bardzo wczesny ) na murawie: Prototyp do lotu wyszedł na 1,5kg, na moje przydałoby się parę gram więcej, ale z tą masą i tak bardzo dobrze się lata Kadłub jest całoszklany (+ wzmocnienia węglowe), skrzydła i stateczniki to styropian-fornir. Skrzydła są trójdzielne, więc najdłuższy element do transportu to kadłub. Czyli spokojnie da się przypiąć do plecaka turystycznego na wypad w góry. Kabinka jest vacformowana, na laminatowej podstawie, więc można zrobić sobie dowolny kokpit. Ja tam np. planuję wstawić kamerkę FPV i bawić się w skalowe, imersyjne latanie na zboczu Z racji tego, że Zefir ma chowany w ogonie spadochronik hamujący, to model ma odejmowaną "dupkę" . Dzięki temu napęd steru wysokości jest całkowicie schowany w kadłubie, a mimo tego można statecznik demontować do transportu (jest na dwóch śrubach). Mała rzecz, a jakoś tak redukcyjnie cieszy Napęd steru kierunku zaś to dwie linki stalowe powleczone teflonem w układzie pull-pull (w prrototypie był bowden, ale bowden jak to bowden - jest beznadziejny). W projektowaniu aerodynamiki tego modelu przyświecało mi, żeby latanie nim to był fun. Szczerze nie cierpię prowadzenia się większości półmakiet na rynku, które wyposażone w profile HQ, prowadzą się zwyczajnie tępo. Stąd tutaj jest zestaw 4 różnych profili, przystosowanych do pracy z klapami. Całość ma bardzo szeroki zakres prędkości (dzięki zastosowaniu klap i lotek pracujących razem, do zmieniania szkielotowej profilu). A dzięki mixowi klap i lotek do steru wysokości (czyli ster wysokości do góry, to klapy i lotki w dół i vice versa) to świetnie lata na plecach, bo z samego oddawania SW mamy klapy wychyloną tak, że pomaga w locie plecowym. W efekcie - kręci się w tym termice naprawdę fajnie (wykręcałem już zerka na wysokości 10m), kręci naprawdę fajnie acro i przy tym wygląda w locie fenomenalnie. Na tę chwilę mam dla Was jeden filmik: Ale pamiętajcie, że to oblot, więc najpierw sprawdzam parę rzeczy, a później latam bardzo delikatnie (plus bardzo nie miałem ochoty rozbić modelu przed wyjazdem). Polecam szczególnie moment od 2:30, gdzie wykonuję kolejno ranwers, przejście do lotu plecowego, półbeczkę, ostry nawrót i ósemkę kubańską, wszystko bez użycia silnika Na tę chwilę przygotowania do sprzedaży wyglądają tak (na zdjęciu zestaw dla francuskiego dystrybutora): Zestaw będzie zawierał: -Skrzydła, stateczniki i kadłub -Vacformowaną kabinkę -Komplet naklejek, żeby odwzorować malowanie Zefira -Komplet galanterii do (rurka węglowa na napęd SW, linki do napędu SK, dźwigienki, snapy, śruby, etc) -W wersji silnikowej - wręga silnika i szablon do cięcia nosa -Komplet drewnianych wręg, wiec nie trzeba kombinować z mocowaniem sprzętu w kadłubie -Magnesy do mocowania kabinki i nakładki na skrzydła -Folię do oklejenia skrzydeł (Tak - to pierwszy model AH, który w wersji fabrycznej nie będzie panelem podłogowym) -Rysunek i instrukcję Czyli do latania trzeba tylko elektronikę i nieco pracy Dostępność od końca września, o ceny to producenta pytajcie Ja sam zaś czekam na swój zestaw, który pokażę jak montuję na forum, a później pokażę, co tym można zrobić, kiedy zabierze się w Sudety i nie stresuje rozbiciem nieswojego modelu Dawno tak na żaden zestaw nie czekałem, jednak sylwetka Zefira w locie to jest doświadczenie 11 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
milo Opublikowano 2 Września 2023 Udostępnij Opublikowano 2 Września 2023 No super?. Czy możesz coś więcej napisać o geometrii i aerodynamice płata /cięciwy, profile/. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 2 Września 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 2 Września 2023 11 minut temu, milo napisał: No super?. Czy możesz coś więcej napisać o geometrii i aerodynamice płata /cięciwy, profile/. Końcówka ma bodaj 85mm,reszta wymiarów jest na rysunku Jeśli chodzi o profile, to są one moje, robione bezpośrednio do tego modelu. Pokazywaćich za bardzo nie mogę, bo mi umowa z klientem nie pozwala. Ale jak masz pytania o charakterystyki itp, to pytaj śmiało odpowiem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
milo Opublikowano 2 Września 2023 Udostępnij Opublikowano 2 Września 2023 5 godzin temu, Patryk Sokol napisał: Jeśli chodzi o profile, to są one moje, robione bezpośrednio do tego modelu. Pokazywaćich za bardzo nie mogę, bo mi umowa z klientem nie pozwala. Jasne, rozumiem. Szkoda. 5 godzin temu, Patryk Sokol napisał: Końcówka ma bodaj 85mm,reszta wymiarów jest na rysunku Pierwszy raz czytałem wpis na komórce, nie zauważyłem, sorki. Na koniec pytanie od "praktyka". Taka mała cięciwa na końcówce może powodować złą pracę tej części skrzydła, jak sobie z tym poradziłeś, inaczej, jak zapewnić stabilną pracę. Czy ten miks lotki/klapy/sw to celowy zabieg. Oglądałem film kilka razy i jestem pełen podziwu dla własności lotnych modelu i nie zauważyłem złych tendencji przy mniejszych prędkościach. Pomijam tutaj zastosowanie napędu, fuj?, ale to też rozumiem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mar_io Opublikowano 2 Września 2023 Udostępnij Opublikowano 2 Września 2023 A cenowo jak się zestaw będzie kształtował? jak jakość laminatu kadłuba? masz jakieś fotki samego kadłuba, wzmocnień węgla ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Patryk Sokol Opublikowano 3 Września 2023 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Udostępnij Opublikowano 3 Września 2023 W dniu 2.09.2023 o 22:00, mar_io napisał: A cenowo jak się zestaw będzie kształtował? jak jakość laminatu kadłuba? masz jakieś fotki samego kadłuba, wzmocnień węgla ? Cenowo - musisz pytać producenta, jak pisałem Jakość z kolei, to jakość typowa dla ArtHobby. Na czym jak na czym, ale na klepaniu szklanych kadłubów i fornirowych skrzydeł, to się znają jak mało kto . Zdjęć wzmocnień nie mam, ale sprowadzają się do wzmocnienia okolic statecznika pionowego. Resztę ten kadłub robi olbrzymią (jak na model średnicą), więc węgiel nic by tam nie pomógł, a łatwiej pękał przy glebie. Na zdjęcia kadłuba poczekaj aż seryjny zestaw będę montował, prototypy, jak to prototypy są po wielu próbach W dniu 2.09.2023 o 21:06, milo napisał: Na koniec pytanie od "praktyka". Taka mała cięciwa na końcówce może powodować złą pracę tej części skrzydła, jak sobie z tym poradziłeś, inaczej, jak zapewnić stabilną pracę. Przede wszystkim - profil aerodynamiczny do tego przystosowany. Jeśli przy takich końcówkach zastosuje się ten sam profil, na końcówce, co przy nasadzie, to nie ma mowy, żeby chciało to dobrze pracować. A jeśli będzie to coś z serii HQ, to już w ogóle czeka nas tylko cierpienie. I teraz, na poparcie moich słów: Tutaj mamy polarne profili moich (PS-41-1 to profil u nasady, PS-42-4 to profil na końcówce) dla 100k liczby Re. Czyli coś około wolnego przelotu. I już tutaj widać dwie rzeczy. Po pierwsze moje profile są znacznie lepsze od MH 32 i HQ 2.0/10 w całym użytecznym do lotu zakresie Cz (bo powyżej 0,7 to najwyżej się krąży), ale też widać, że charakterystyka przeciągnięcia jest bardzo płynna. Tzn. współczynnik siły nośnej rośnie razem współczynnikiem oporu. Przy MH32 i HQ wzrostu nie ma, a rośnie opór, a to powoduje, że charakterystyka przeciągnięcia tych profili jest paskudna (walą się zamiast po prostu zwalniać) I tak mamy przy nasadzie. Teraz końcówka 40 000 Re na końcówce, to jakoś tak blisko przeciągnięcia. I co teraz widać. PS-42-4 zaczyna być drastycznie lepszy od PS-42-1 (gdzie dla wyższej liczby Re był po prostu podobny), to widać też, że MH32, a szczególnie HQ po prostu nie pracują sensownie, w tych warunkach. Ciężko mówić nawet o charakterystyce przeciągnięcia, te profile to jedno wielkie przeciągniecie przy tych Re Czyli - podstawa - nawet bez klap, to moje profile mają znacznie lepszą charakterystykę przeciągnięcia i osiągi od czegokolwiek popularnego w podobnych szybowcach. Ale - to wciąż bez klap W dniu 2.09.2023 o 21:06, milo napisał: Czy ten miks lotki/klapy/sw to celowy zabieg. Wiesz, przypadkiem się nie zmiksowało Ale tak poważnie - tak to jest celowe, od samego momentu projektowania profilu. I teraz o co chodzi. Tak reaguje HQ 2.0/10 na klapy: Przerywana linia to zachowanie na końcówce Tak reaguje MH 32: A teraz moje profile: Widać, że moje po pierwsze równiej reagują na klapy do dołu, przede wszystkim bez psucia charakterystyki przeciągnięcia (wciąż, na bardzo dużych współczynnikach siły, siła nośna rośnie wraz z operem, nie ma takiego maksa siły nośnej jak w HQ i MH 32) A w przypadku klap do góry reaguje bardzo dużym spadkiem oporu dla najmniejszych współczynników siły nośnej. Czyli - klapy nie psują charakterystyk pilotażowych u mnie, a taki HQ będzie jeszcze radośniej walił się w kora na końcówce, mimo pozornego spadku prędkości przeciągnięcia. A teraz po co nam mix SW do klap i lotek. Pożyczę sobie rysunek z własnego postu ( To jest wykres pokazujący co się dzieje, gdy zaciągamy ster wysokości lecąć na jakiejś tam prędkości. Bez tego miksa poruszamy się wyłącznie po jednej z tych krzywych, zależnie od kąta natarcia. Gdy mamy domiksowane klapy, to gdy żądamy wyższego kąta natarcia to przesuwamy się na kolejny wykres (czyli wyższy kąt natarcia, to wyższe klapy). W efekcie, dla perfekcyjnego miksa, poruszamy się po wirtualnej (oznaczonej na czerwono) polarce (czyli przy perfekcyjnym mikście zawsze mamy mniejszy opór niż bez niego). W dniu 2.09.2023 o 21:06, milo napisał: Oglądałem film kilka razy i jestem pełen podziwu dla własności lotnych modelu i nie zauważyłem złych tendencji przy mniejszych prędkościach. Bo ich nie ma Cała moja filozofia projektowania opiera się na tym, że charakterystyka przeciągnięcia, jest w szybowcach najważniejsza.. Co z tego, ze mamy osiągi, skoro krążenie robimy na żyletki i jeden błąd skutkuje utratą wysokości, którą zrobiło się w 5min krążenia, albo kiedy boimy się nisko krążyć, bo błąd oznacza dwie zwitki korka. Później efekt, tej filozofii, jest taki, że już przy oblocie nie obawiam się robić ósemki kubańskiej, ani wolnego krążenia A jeśli jesteś bardziej zainteresowany, jakie mam podejście do projektowania, to zapraszam tutaj: A jeśli musisz wyciągnąć jedną rzecz z tej pisaniny, to to, że profile z lat 80tych są nędzne do szybowców współczesnych w 90% przypadków, a szczególnie do małych makiet. Zdecydowanie lepsze efekty d cokolwiek z profili AG 4 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
FockeWulf Opublikowano 3 Września 2023 Udostępnij Opublikowano 3 Września 2023 Podoba mi się, że firma z tradycjami sięgnęła po wiedzę i know how, aby robić lepsze modele. W ten sposób firma nie tylko nie zniknie z rynku, ale być może się na nim wyróżni jakością wykonania i projektami realizowanych modeli. Gratuluję drugiego projektu i trzymam kciuki za kolejne! A Arthobby gratuluję podejścia i poszukiwania nowych rozwiązań. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wojt1125 Opublikowano 5 Września 2023 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2023 Kadłub jest dzielony? Taki będzie w finalnej wersji? Z czego wynika różnica w obrysie płata w stosunku do oryginału? W szybowcu prostokątna cześć jest dłuższa, trapezowa krótsza. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 5 Września 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Września 2023 Teraz, wojt1125 napisał: Kadłub jest dzielony? Taki będzie w finalnej wersji? Tak - jest dzielony. Powód bardzo prosty - musi wejść do paczki do USA i Australii. Ale ma to zalety, bo przez to bardzo prosto się go montuje, jest świetny dostęp do montażu wręg itp. A połączenia w gotowym modelu zakrywają naklejki Teraz, wojt1125 napisał: Z czego wynika różnica w obrysie płata w stosunku do oryginału? W szybowcu prostokątna cześć jest dłuższa, trapezowa krótsza. Trzy powody: Pierwszy, najważniejszy to skuteczność lotek. Jakbym to zrobił jak w oryginale, to latanie tym byłoby strasznie męczące (bo lotki byłyby maleńkie) Drugi dzielenie skrzydła. Dzięki temu model demontuje się na 3x po 1m. Jakby było jak w oryginale, to albo centropłat byłby olbrzymi do transportu (prawie 1,5m), albo potrzebne byłoby 6 serw w skrzydle. Trzeci to z kolei osiągi. Trochę topornie by się wtedy prowadził, to był mało optymalny obrys. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wojt1125 Opublikowano 5 Września 2023 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2023 Dzięki za wyjaśnienie! Jeśli jakieś odstępstwa od oryginału i rozwiązania konstrukcyjne mają swoje uzasadnienie, to jest to dla mnie zupełnie OK w tej klasie modeli. Jeszcze zapytam o mocowanie skrzydeł, które w modelu wydaje się być niżej niż w Zefirze: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 5 Września 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Września 2023 8 minut temu, wojt1125 napisał: Dzięki za wyjaśnienie! Jeśli jakieś odstępstwa od oryginału i rozwiązania konstrukcyjne mają swoje uzasadnienie, to jest to dla mnie zupełnie OK w tej klasie modeli. Jeszcze zapytam o mocowanie skrzydeł, które w modelu wydaje się być niżej niż w Zefirze: Dolna powierzchnia skrzydła jest jak w oryginale, po prostu profil jest ze dwa razy cieńszy 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Patryk Sokol Opublikowano 27 Września 2023 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Udostępnij Opublikowano 27 Września 2023 I jest już pierwszy egzemplarz seryjny (z dwoma kadłubami, szybowcowym i moto) Parę ciekawostek: 3s 1300mAh i silnik ART-1700 pozwalają wyważyć Zefira bez ołowiu (albo i nawet 5g na ogon trzeba dorzucić, jak w prototypie) W moim egzemplarzu (na który czekam z niecierpliwością) raczej wstawię ART-1900 i pakiet wywalę pod skrzydło. Ale jak kto chce się bujać po nizinach, to można zrobić naprawdę na lekko Tutaj widać zdjęty tyłek i dostęp do napędu ogona i łatwość demontażu statecznika poziomego Plecakowcy (jak ja) docenią Napęd SK stanął na klasycznym pull-pull. Co by nie mówić - linia zawiasu, tak mocno odchylona od pionu, zniechęca do bowdena (abstrahując od mojej niechęci do bowdenów) Oczywiście wszystkie części pull-pulla są w zestawie (linki, rurka do zaciśnięcia, etc) Nie będę ukrywał - dawno tak na żaden egzemplarz modelu nie czekałem, jak na ten Póki co - postaram się jeszcze coś nagrać z latania prototypem, ale to parę rzeczy musi się zgrać A tymczasem - już można zamawiać. O termin jednak trzeba pytać, bo chętni na Zefira są, więc forma w użyciu 8 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ares Opublikowano 28 Września 2023 Udostępnij Opublikowano 28 Września 2023 16 godzin temu, Patryk Sokol napisał: A tymczasem - już można zamawiać Napisz proszę jeśli możesz ile waży model gotowy do lotu i jakie są twoje odczucia po lotach testowych. Idzie tym modelem normalnie polatać przy wietrze np. 5-7m/s w sensie aby to nie było stanie pod wiatr ? Jaki jest wznios modelu w stopniach (wydaje się bardzo mały). Nie jestem zwolennikiem kupowania modeli ale w tym konkretnym przypadku poważnie się zastanawiam. Pozdrawiam. 3 minuty temu, Ares napisał: Napisz proszę jeśli możesz ile waży model gotowy do lotu i jakie są twoje odczucia po lotach testowych. Idzie tym modelem normalnie polatać przy wietrze np. 5-7m/s w sensie aby to nie było stanie pod wiatr ? Jaki jest wznios modelu w stopniach (wydaje się bardzo mały). Nie jestem zwolennikiem kupowania modeli ale w tym konkretnym przypadku poważnie się zastanawiam. Pozdrawiam. 16 godzin temu, Patryk Sokol napisał: abstrahując od mojej niechęci do bowdenów) Bowden nie jest zły jeśli się go w miarę prosto zamontuje i przynajmniej w kilku punktach ( najlepiej w całości) przyklei do konstrukcji. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 28 Września 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Września 2023 3 minuty temu, Ares napisał: Napisz proszę jeśli możesz ile waży model gotowy do lotu i jakie są twoje odczucia po lotach testowych. 1,5kg waży prototyp gotowy do lotu, oklejony pewnie jest ze 50g cięższy Moje odczucia już pisałem w pierwszym poście Cytat W projektowaniu aerodynamiki tego modelu przyświecało mi, żeby latanie nim to był fun. Szczerze nie cierpię prowadzenia się większości półmakiet na rynku, które wyposażone w profile HQ, prowadzą się zwyczajnie tępo. Stąd tutaj jest zestaw 4 różnych profili, przystosowanych do pracy z klapami. Całość ma bardzo szeroki zakres prędkości (dzięki zastosowaniu klap i lotek pracujących razem, do zmieniania szkielotowej profilu). A dzięki mixowi klap i lotek do steru wysokości (czyli ster wysokości do góry, to klapy i lotki w dół i vice versa) to świetnie lata na plecach, bo z samego oddawania SW mamy klapy wychyloną tak, że pomaga w locie plecowym. W efekcie - kręci się w tym termice naprawdę fajnie (wykręcałem już zerka na wysokości 10m), kręci naprawdę fajnie acro i przy tym wygląda w locie fenomenalnie. Na tę chwilę mam dla Was jeden filmik: Ale pamiętajcie, że to oblot, więc najpierw sprawdzam parę rzeczy, a później latam bardzo delikatnie (plus bardzo nie miałem ochoty rozbić modelu przed wyjazdem). Polecam szczególnie moment od 2:30, gdzie wykonuję kolejno ranwers, przejście do lotu plecowego, półbeczkę, ostry nawrót i ósemkę kubańską, wszystko bez użycia silnika A w skrócie - prowadzi się świetnie, kawał dobrych osiągów i kawał frajdy z prowadzenia (nie jest jak F5J np. które dobrze robi tylko jedną rzecz). Dobrze się krąży (bo mało opada i bezpiecznie przeciąga), bardzo fajnie robi się akro 3 minuty temu, Ares napisał: Idzie tym modelem normalnie polatać przy wietrze np. 5-7m/s w sensie aby to nie było stanie pod wiatr ? Oczywiście. To jest mój projekt, mam fioła na punkcie tego jak model leci pod wiatr. 3 minuty temu, Ares napisał: Jaki jest wznios modelu w stopniach (wydaje się bardzo mały). 2,5st, jak w oryginale. Ale przez krótki ogon nie ma tendencji do pogłębiania zakrętów 3 minuty temu, Ares napisał: Nie jestem zwolennikiem kupowania modeli ale w tym konkretnym przypadku poważnie się zastanawiam. Pozdrawiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ares Opublikowano 28 Września 2023 Udostępnij Opublikowano 28 Września 2023 Dzięki za wyczerpujące informacje. Pomyślę bo to bardzo ładna półmakieta. Ja też nie lubię takich "latawców" że jak troszkę powieje to po lataniu , wiem ,że Ty również wolisz dynamiczniejsze modele . Gdybym go kupił to marzy mi się polatać w Jeżowie Sudeckim na Górze Szybowcowej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcin83 Opublikowano 28 Września 2023 Udostępnij Opublikowano 28 Września 2023 Witam Czy na stronie AH jest już dostępny, bo nie zauważyłem? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 28 Września 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Września 2023 Na stronie - wciąż nie. Spróbuje trochę przycisnąć ten temat, bo to trochę ode mnie zależy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ares Opublikowano 28 Września 2023 Udostępnij Opublikowano 28 Września 2023 Ciśnij , ja też szukałem na stronie a tam nic...... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wojcio69 Opublikowano 28 Września 2023 Udostępnij Opublikowano 28 Września 2023 No i przyjdzie mi kupić Zefirka, hmm...A miała być Diana 2 Wysłane z mojego SM-M127F przy użyciu Tapatalka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 28 Września 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Września 2023 5 minut temu, wojcio69 napisał: No i przyjdzie mi kupić Zefirka, hmm... A miała być Diana 2 No, ale Zefir chociaż fajnie latać będzie Miałeś jakiś fajny model Diany 2 na oku? Bo wszystkie które ja widuje, to tak mało oryginał odwzorowują... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi