Fiflet Opublikowano 20 Lutego Autor Udostępnij Opublikowano 20 Lutego Mam już mniej więcej kształt głównych elementów więc zrobiłem prototyp z pianki żeby wyjaśnić jak ja to widzę i potem nie zmarnować sklejki: Najpierw wycięcie głównych elementów (będzie to sklejka 1,5mm 3 warstwy), białe elementy to sklejka a dwa szare prostokąty to kawałki listewek: Sklejenie elementów ze zdjęcia wyżej: Dalej wklejone będą usztywnienia do których będzie przykręcone po jednym mocowaniu EDF: I przymiarka z turbinami: No i jeszcze te trójkąty a tak naprawdę trapezy z zewnątrz, będą tylko z tyłu ponieważ z przodu wypada już edf: Tak naprawdę całość oparta jest na pomyśle Roberta, tylko u mnie mocowania gondoli będą wyżej jak we freewingu więc kształt głównych elementów trochę się różni. Na razie jest to tylko prototyp, całość będzie potem wyażurowana żeby waga była mniejsza. Coś wymaga zmiany/poprawy? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 20 Lutego Udostępnij Opublikowano 20 Lutego Tego elementu nie musisz robić całego ze sklejki. Ze sklejki zrób tą część purpurową a jak chcesz aby to był tez element podtrzymujący piankową gondolę to wystarczy zielony kawałek z pianki. Szare kółeczka to przykład ażurowania Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość marnod2 Opublikowano 20 Lutego Udostępnij Opublikowano 20 Lutego Witam. Nie chce zaśmiecać koledze wątku choć jestem bardzo zainteresowany i z przyjemnością oglądam, ale nie bardzo wiem jak zrobić element i jeszcze lekko, kiedy nie wiem ile ma wytrzymać. Takie ćwiczenia z mlekiem mnie nie przekonują. Liczby to wartości np. sił jakie działają, N to jednostka itd. Obiecany plik,wypełniamy pola zielone. Pozdrawiam. Promień wyrwania.ods Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jerzy_R Opublikowano 20 Lutego Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 34 minuty temu, Fiflet napisał: sklejka 1,5mm 3 warstwy), białe elementy to sklejka a dwa szare prostokąty to kawałki listewek Zrobiłbym takie (lub coś w ten deseń) połączenie, z wpustem, i jak nie listewka (bo nie znam planowanej grubości) to dwie warstwy sklejki i np. warstwami obrócone o 90* 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fiflet Opublikowano 20 Lutego Autor Udostępnij Opublikowano 20 Lutego Jeśli chodzi o grubości to wygląda to tak: Elementy zaznaczone czerwonymi strzałkami - 1.5mm sklejka lotnicza Elementy usztywniające zaznaczone na zielono - 2 mm sklejka lotnicza Zewnętrzne trójkąty zaznaczone niebieskimi strzałkami - 2 mm sklejka lotnicza I teraz kawałki listewek zaznaczone czarną strzałką - 5x20 mm listewka sosnowa Zastanawiam się czy nie zamienić grubości sklejek ze sobą, główne elementy 2 mm a usztywnienia 1,5mm i wtedy pod wewnętrzne uszy EDF druga warstwa sklejki. A listewki można zamienić na dwie warstwy sklejki i zrobić w nich wpusty. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fiflet Opublikowano 20 Lutego Autor Udostępnij Opublikowano 20 Lutego W przypadku gdy elementy główne będą ze sklejki 2 mm koniecznie trzeba będzie je wyażurować, ja to widzę tak: Zielone kółka to otwory, w tych miejscach nie powinny osłabić konstrukcji. Wymiary tego elementu (czerwone zaznaczenia) to 30 mm. Jakiej średnicy otwory zrobić? 10/15mm? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 21 Lutego Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 15 godzin temu, marnod2 napisał: nie bardzo wiem jak zrobić element i jeszcze lekko, kiedy nie wiem ile ma wytrzymać. Takie ćwiczenia z mlekiem mnie nie przekonują. Liczby to wartości np. sił jakie działają, N to jednostka itd. Zasadniczo racja - jak juz wczesniej napisalem, owo cwiczenie z mlekiem tez mnie nie przekonalo. Ale nie oczekuj od innych, by liczyli dla tworcy watku wytrzymalosc dzwigara, jesli on (tworca watku) sam nie wykazuje w tym kierunku wyraznego zainteresowania. Ale tez nic nie stoi na przeszkodzie, bys Ty to zrobil, jesli uwazasz za stosowne. Jakos nie moge oprzec sie wrazeniu, ze do mnie "pijesz", wiec zeby nie bylo niedomowien, pozwole sobie napisac wprost. Moje wczesniejsze wywody na temat obciazen i momentow dzialajacych na dzwigar modelu mialy jedynie na celu sprostowanie napisanych przez jednego z kolegow bzdur i nic poza tym. 15 godzin temu, Fiflet napisał: Zewnętrzne trójkąty zaznaczone niebieskimi strzałkami Te trojkaty sa bardziej potrzebne po przeciwnej stronie, z przodu. Chyba, ze ja pomylilem kierunek montazu EDF-ow... ? 13 godzin temu, Fiflet napisał: Zielone kółka to otwory, w tych miejscach nie powinny osłabić konstrukcji. Wymiary tego elementu (czerwone zaznaczenia) to 30 mm. Jakiej średnicy otwory zrobić? 10/15mm? W elementach ze sklejki o szerokosci 30mm, w pokazanych na zdjeciu miejscach otwory ulgowe nawet ø20mm w odstepach (mierzac pomiedzy srodkami otworow) 30mm. Inaczej mowiac, pomiedzy otworami oraz do krawedzi obrysu elementu mozna zostawic okolo 5mm materialu. To spokojnie wystarczy, gdyz obudowy EDF-ow same w sobie sa sztywne, a tym samym tez stanowia usztywnienie calosci. Wszystkie wykonane ze sklejki plytki usztywniajace, zarowno te prostokatne, jak te trojkatne tez bym wyazurowal. Stosowna wytrzymalosc calosci osiagana jest poprzez utworzenie przestrzennej struktury, a nie poprzez nad,mierne grubosci materialu poszczegolnych elementow. Bardziej obrazowo mowiac, dokladnie wedlug tej zasady zbudowano wieze Eiffla. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość marnod2 Opublikowano 21 Lutego Udostępnij Opublikowano 21 Lutego Witam. Do kolegi mr. jaro. Teraz zrozumiesz słowo "oszołom" pod moim adresem. Nie zamierzałem i nie zamierzam "pić" do nikogo a zwłaszcza do Ciebie. Jeśli tak to odebrales to tylko potwierdza, że nie potrafię być komunikatywny. Z wielkim zainteresowaniem czytałem Twoje i kolegi dyskusję i sam też się nad tym zastanawiam bo czeka ten problem też mnie. Przepraszam kolegę Fifleta, za zaśmiecanie, ale nie napisanie tych kilku zdań byłoby nietaktem z mojej strony. Pozdrawiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 21 Lutego Udostępnij Opublikowano 21 Lutego Godzinę temu, marnod2 napisał: Witam. Do kolegi mr. jaro. Teraz zrozumiesz słowo "oszołom" pod moim adresem. Nie zamierzałem i nie zamierzam "pić" do nikogo a zwłaszcza do Ciebie. Jeśli tak to odebrales to tylko potwierdza, że nie potrafię być komunikatywny. Z wielkim zainteresowaniem czytałem Twoje i kolegi dyskusję i sam też się nad tym zastanawiam bo czeka ten problem też mnie. Przepraszam kolegę Fifleta, za zaśmiecanie, ale nie napisanie tych kilku zdań byłoby nietaktem z mojej strony. Pozdrawiam. Marku, wyglada na to, ze i ja cos zle zrozumialem, za co przepraszam. ? By unikac takich sytuacji lubie porozumiewac sie otwarcie. Z mojej strony spoko. Mysle, ze Filip to zrozumie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fiflet Opublikowano 26 Lutego Autor Udostępnij Opublikowano 26 Lutego Udało mi się zrobić mocowanie: Zrezygnowałem z wpustów przy zewnętrznych łącznikach, stwierdziłem że nie będę komplikował. Całość i tak wyszła mocna i sztywna. Dodam że całość klejona żywicą i wzmacniana tkaniną szklaną na łączeniach. Waga takiego elementu to 95g. A tak wyglądają wszystkie elementy które do tej pory udało się zbudować: Pora myśleć o kadłubie który wszystkie te elementy połączy w całość. Będzie on z pianki 7 mm. I tutaj trzeba pomyśleć o jakiś wzmocnieniach. Dwie listewki w kadłubie nie utrzymają akumulatorów które ważą razem 604g, do tego z przodu będzie też mechanizm podwozia. Myślę o dwóch profilach węglowych kwadratowych (10x10mm) które przechodziły by przez cały kadłub łącząc wszystko w całość. Tylko waga takich profili może być spora. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość marnod2 Opublikowano 27 Lutego Udostępnij Opublikowano 27 Lutego Witam. Nie chcę uprzedzać faktów, nie znam rysunków na podstawie, których budujesz, ale, ? czy zmieścisz się z pierwszą wregą w obrysie obudowy silników, chcąc zachować ich nachylenie względem kadłuba? Czy, nie będzie wystawać dołem poza obrys? Pozdrawiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 28 Lutego Udostępnij Opublikowano 28 Lutego W dniu 26.02.2024 o 21:00, Fiflet napisał: Udało mi się zrobić mocowanie: Jak juz wczesniej pisalem, to usztywnienie z tylu niewiele daje! Jezeli juz, ono powinno byc przede wszystkim z przodu. A jesli sie nie zmiesci, mozesz zrezygnowac z obu. No i te otwory ulgowe sa zbyt skromne. Nie boj sie wiecej wyazurowac te konstrukcje, inaczej Twoj model bedzie mial wlasciwosci lotne cegly. Wyazurowac dadza sie wszystkie elementy, a wiec nie tylko usztywnienia w srodku, lecz takze te okragle obejmy EDF-ow, a szczegolnie znajdujaca sie w kadlubie czesc centralna pomiedzy nimi. Ponadto otwory ulgowe niekoniecznie musza miec forme okregow. Rownie dobrze moga to byc prostokaty badz inne formy geometryczne o zaokraglonych naroznikach. Istotny jest jedynie ten ostatni warunek - zaokraglone narozniki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek996 Opublikowano 28 Lutego Udostępnij Opublikowano 28 Lutego W dniu 13.02.2024 o 20:25, Viper napisał: Skrzydło mega wytrzymałe, tylko po co aż tak w takim modelu? Marcin, poogladaj w JAKICH warunkach "pracuja" A-10!!! Jak ten samolot NIE ma miec pancernego skrzydla, no to ja juz nie wiem, JAKI ma w takim razie miec ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fiflet Opublikowano 28 Lutego Autor Udostępnij Opublikowano 28 Lutego 18 godzin temu, marnod2 napisał: czy zmieścisz się z pierwszą wregą w obrysie obudowy silników, chcąc zachować ich nachylenie względem kadłuba? Czy, nie będzie wystawać dołem poza obrys? Zmieszczę się, jeszcze teraz sprawdziłem. Gondole będą miały 140mm i będą równolegle z kadłubem, nie będą pochylone jak w oryginale. 8 godzin temu, mr.jaro napisał: No i te otwory ulgowe sa zbyt skromne. Nie boj sie wiecej wyazurowac te konstrukcje, inaczej Twoj model bedzie mial wlasciwosci lotne cegly. Wyazurowac dadza sie wszystkie elementy, a wiec nie tylko usztywnienia w srodku, lecz takze te okragle obejmy EDF-ow, a szczegolnie znajdujaca sie w kadlubie czesc centralna pomiedzy nimi. Postaram się to jeszcze wyażurować i zmieścić usztywnienia z przodu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Viper Opublikowano 28 Lutego Udostępnij Opublikowano 28 Lutego Godzinę temu, jarek996 napisał: Marcin, poogladaj w JAKICH warunkach "pracuja" A-10!!! Jak ten samolot NIE ma miec pancernego skrzydla, no to ja juz nie wiem, JAKI ma w takim razie miec ? Nic tylko prawdziwego Mavericka uniesienie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 29 Lutego Udostępnij Opublikowano 29 Lutego Prosze sie z Tworcy watku nie nabijac! Chodzi o to, zeby mocowanie EDF-ow nie pekalo przy twardszych ladowaniach tak, jak mialo to miejsce w modelu Juliusa Perdany, na ktorym najwyrazniej wzoruje sie kolega Filip. Chalturzyc mozecie sobie we wlasnych modelach do woli. ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Viper Opublikowano 29 Lutego Udostępnij Opublikowano 29 Lutego Biję się w piersi Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fiflet Opublikowano 2 Marca Autor Udostępnij Opublikowano 2 Marca Sporo się podziało od ostatniego update'u. Powstał kadłub: Reszta elementów przyłożona do zdjęcia. Wycięte zostało też miejsce pod skrzydło: I zastanawiam się jak to teraz wzmocnić, na pierwszych zdjęciach widać orientacyjne rozłożenie elementów. Kadłub będzie miał coś koło 150cm, będzie bo jeszcze nie ma przodu. Dwie listwy sosnowe 15x4mm przez cały kadłub? Potrzebne jest jakieś wzmocnienie które połączy podwozie, akumulatory, skrzydło, silniki i statecznik w jedną całość. Profil węglowy przez cały kadłub może sporo ważyć stąd pomysł na listewki. Czym można to wzmocnić? 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 2 Marca Udostępnij Opublikowano 2 Marca Dwie listewki przez cały kadlub to ja mam. Zwróć uwagę na miejsce gdzie będzie skrzydło. To przewężenie będzie idealne do złamania się przy twardym lądowaniu gdy masa edf majtnie ogonem. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek996 Opublikowano 2 Marca Udostępnij Opublikowano 2 Marca Starszy brat: 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi