Patryk Sokol Opublikowano 25 Sierpnia Opublikowano 25 Sierpnia 18 minut temu, horn3t napisał: Dziękuje pytam bo dawno temu miałem styczność z modelami tej firmy i stosowali balsę na natarcie a dane co masy do lotu były mocno przestrzelone w dół. Jesteś pewny co do drewna? Odkąd pamiętam, to AH ma twarde natarcie, nawet w 20 letnim Colibri z mojego strychu. Jeśli chodzi o wagę, to moja Vela ma 1300g do lotu, Mariuszowa wyszła podobnie, pomijając cięższy osprzęt. Ale ogólnie problemem jest skrzydło. Bo jak dowalisz dużo lakieru, to tyje szybko. A ile deklarowano w modelach nie mojego projektu, to się wypowiadać nie będę. 1
horn3t Opublikowano 25 Sierpnia Opublikowano 25 Sierpnia 1 godzinę temu, Patryk Sokol napisał: Jesteś pewny co do drewna? Odkąd pamiętam, to AH ma twarde natarcie, nawet w 20 letnim Colibri z mojego strychu. Jeśli chodzi o wagę, to moja Vela ma 1300g do lotu, Mariuszowa wyszła podobnie, pomijając cięższy osprzęt. Ale ogólnie problemem jest skrzydło. Bo jak dowalisz dużo lakieru, to tyje szybko. A ile deklarowano w modelach nie mojego projektu, to się wypowiadać nie będę. Na bazie skrzydeł z Arthobby (nie pamiętam jaki model 2,5 m) robiłem koło 2010r. synciowi Damianowi szybowiec na zbocze kadłub miał od znajomego nazwany Unique https://rcclub.eu/viewtopic.php? f=13&t=873, zdjęcia modelu https://photos.app.goo.gl/GETjW7PnSbYtt51n7 Damian ma te skrzydła we Wrocławiu to się sprawdzi - może się mylę nie upieram się wiem, że natarcie było miękkie po paru lądowaniach w chwastach na zboczu było mocno zdewastowane dlatego zacząłem korzystać z rozwiązań Blejzyka. Nie chcę to wszczynać nie potrzebnej dyskusji w temacie tak fajnego szybowca a i 15 lat temu technologia i wykonanie były inne jak teraz więc dziękuje za rzetelne informacje i może uda się taki model mieć w ręcach jak kto kupi ze znajomych. pozdrawiam
SWegnerowski Opublikowano 29 Sierpnia Opublikowano 29 Sierpnia W dniu 25.08.2024 o 10:13, horn3t napisał: Cześć, bardzo ciekawy model ale mam dwa pytania czy w tym modelu krawędź natarcia jest balsowa? i jaka jest masa pustego modelu jak dociera od producenta w podziale kadłub z usterzeniem i skrzydło? Cześć Jestem szczęśliwym posiadaczem dziewiczego zestawu Veli i mogłem go zważyć w takim stanie. Surowy płat waży 650g a cały zestaw płat, kadłub, stateczniki, drobnica w torebkach (bez bowdenów nie chciało mi się wyciągać ich z dna pudła) to 930g. Natarcie jest z jakiegoś liściastego drewna na moje oko to lipa albo topola. No i właśnie czy z wagą surowego zestawu na tym poziomie da się wyjść na 1 300g do lotu, mi się to pewne nie uda. Silnik, regulator, śmigło, kable - jakieś 150g. Odbiornik, sześć serw, kable i to długie w skrzydłach - około 120g. Pakiet - koleje 100g i już mamy 1 300g a gdzie klej i wykończenie powierzchni. Ja strasznie nie lubię latającej "boazerii" - przepraszam wszystkich, którzy preferują pozostawienie naturalnego drewna na powierzchni skrzydeł - więc na wykończenie płata potrzebuję co najmniej 0,5-0,75g/dm2. Liczę, że uda mi się zamknąć w jakichś 1 450g. Mam gotowy, oblatany Agile i waga zamknęła mi się w 720g z pakietem 1300 mAh, model lata świetnie więc zakładam, że Vela cięższa o jakieś 100-150g od deklarowanej przez producenta również będzie latać świetnie. Pozdrawiam Sergiusz 1
Patryk Sokol Opublikowano 29 Sierpnia Opublikowano 29 Sierpnia 31 minut temu, SWegnerowski napisał: Cześć Odbiornik, sześć serw, kable i to długie w skrzydłach - około 120g. Tutaj solidnie przeszacowujesz raczej. Serwa to coś koło 45g komplet i może ze 20-30g na kable (stosuję te najcieńsze) Istotne jest jednak coś innego - to nie ma znaczenia. Fetysz wagi w szybowcach jest zwyczajnie niezdrowy Z mojej perspektywy - pocę się przy prototypach zeby było jak najlżejsze, co do grama, bo to dobrze wygląda. A prawda jest taka, że między 1300g, a 1500g żeby poczuć różnicę w masie to trzeba siejuż solidnie wlatać. A i to nie zawsze na plus, bo jednak cięższym modelem łatwiej się robi przeloty (a to przeloty są trudniejsze). Tak czy inaczej - Veli nie balastuję akurat, chyba że faktycznie wieje. Ale np. Agile balastuję regularnie, just 4 fun (lepiej się acro robi). 1
SWegnerowski Opublikowano 29 Sierpnia Opublikowano 29 Sierpnia 15 minut temu, Patryk Sokol napisał: Tutaj solidnie przeszacowujesz raczej. Serwa to coś koło 45g komplet i może ze 20-30g na kable (stosuję te najcieńsze) No nie wiem, wg strony ArtHobby: Serwo ES-3352 to 12,4g, serwo HS-65MG 11,9g czyli same serwa to 73,4g i to pewnie bez dziwni i śrubek. Odbiornik ja latam na JETI to wg producenta 13g więc bez kabli 86,4g plus kable jak sam napisałeś 30g a to już jest prawie 120g. Moim zdaniem 120g to wcale nie tak dużo... A co do odchudzania na siłę jak tylko się do to jak najbardziej się zgadzam. Pamiętam jak dawno temu jak jeszcze nikt nie słyszał o silnikach 3f i ogniwach LiPol, nie było nas stać na małe serwa więc ładowało się wystające buły po 50 g każde no i nie umieliśmy tak lekko budować modeli to latałem motoszybowcem 2m który do lotu ważył 2100g i też latał. Pozdrawiam Sergiusz 1
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Patryk Sokol Opublikowano 8 Września Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 8 Września Taka ciekawostka z Raciborza: Lądowanie Velą kręcone przez @RobRoy, a zaopiniowane przez @Jerzy Markiton 5
silesia_system Opublikowano 9 Września Opublikowano 9 Września Byłem oglądałem, jak na drewniaka model ślizga się nie przyzwoicie dobrze😉 można śmiało powiedzieć że ma lepsze parametry niż laminatowe modele F5J starszej generacji. 2
Ares Opublikowano 11 Września Opublikowano 11 Września W dniu 9.09.2024 o 07:33, silesia_system napisał: Byłem oglądałem, jak na drewniaka model ślizga się nie przyzwoicie dobrze😉 można śmiało powiedzieć że ma lepsze parametry niż laminatowe modele F5J starszej generacji. Świetnie , jest to niezła alternatywa dla osób nie mających możliwości kupna modelu kompozytowego a chcących polatać w F5J. Ja jakoś nie mogę się przekonać do gotowców: lubię robić modele samodzielnie choć trudno w domu prostymi narzędziami zbudować model o takich osiągach. 1
RobRoy Opublikowano 11 Września Opublikowano 11 Września 10 minut temu, Ares napisał: choć trudno w domu prostymi narzędziami zbudować model o takich osiągach. Prostymi - chyba nie, ale dostępnymi - tak. Dzisiaj każda technologia na wyciągnięcie ....portfela . Dobrze że modelarstwo jest takie .... szerokie. 1
Ares Opublikowano 11 Września Opublikowano 11 Września 5 godzin temu, RobRoy napisał: Dzisiaj każda technologia na wyciągnięcie ....portfela . Prawda , jednak myślę ,że do amatorstwa kupowanie skomplikowanych maszyn czy narzędzi mija się z celem. Hobby to hobby , co innego jak robisz to komercyjnie to wtedy ma sens a tak do pojedynczego egzemplarza bez sensu . Mam nieźle wyposażoną modelarnię ale w popularne zwykłe ogólnie dostępne narzędzia więc staram się budować dość proste modele . Oczywiście każdy robi tak jak uważa i to co mu się podoba. Teraz i tak większość ludzi kupuje gotowe modele , jednak satysfakcja ze zbudowania i oblatania własnoręcznie modelu jest nie do kupienia. 3
RobRoy Opublikowano 11 Września Opublikowano 11 Września 5 godzin temu, Ares napisał: jednak satysfakcja ze zbudowania i oblatania własnoręcznie modelu jest nie do kupienia. Są tacy co mają satysfakcję z budowy coraz to doskonalszych narzędzi. Nie lubię szlifować skrzydeł .... więc zrobiłem ploter do styro. Zawsze marzyłem żeby zrobić RWD5 z tartaku, ale ciecie tego ręcznie to mija się z celem ( dla nie zbyt żmudne). Można kupić tartak ....albo wyciąć go na własnej frezarce - dlaczego nie ? Budowa zajmie pewnie cała zimę , ale coś trzeba robić ... 3
Ares Opublikowano 12 Września Opublikowano 12 Września 14 godzin temu, RobRoy napisał: Można kupić tartak ....albo wyciąć go na własnej frezarce - dlaczego nie ? Budowa zajmie pewnie cała zimę , ale coś trzeba robić ... Oczywiście ,najważniejsze to mieć satysfakcję z tego co się zrobiło. Tworzenie narzędzi to również pouczające zajęcie . 1
rkrzysztof Opublikowano 12 Września Opublikowano 12 Września Miałem możliwość porównać w locie model Silenta (nie Vela, ale podobny) na starych profilach SD, z modelem na profilu serii chyba PS. Różnica w charakterze lotu jest wyraźnie zauważalna. 3
SWegnerowski Opublikowano 26 Września Opublikowano 26 Września Cześć Zaczynam budować swoją Velę i mam pytanie do Patryka oraz do osób, które już swoją zbudowały. W zestawie jest pasek tkaniny aramidowej tylko na łączenie centropłata. Czy na połączeniu uszu wystarczy tylko szkło? Patrzę na filmy oraz zdjęcia i wydaje mi się, że tam jest faktycznie tylko tkanina szklana ale wole się podpytać i upewnić. Będę wdzięczny za potwierdzenie.
Patryk Sokol Opublikowano 26 Września Opublikowano 26 Września 39 minut temu, SWegnerowski napisał: Cześć Zaczynam budować swoją Velę i mam pytanie do Patryka oraz do osób, które już swoją zbudowały. W zestawie jest pasek tkaniny aramidowej tylko na łączenie centropłata. Czy na połączeniu uszu wystarczy tylko szkło? Patrzę na filmy oraz zdjęcia i wydaje mi się, że tam jest faktycznie tylko tkanina szklana ale wole się podpytać i upewnić. Będę wdzięczny za potwierdzenie. Tylko szkło. Powody są dwa: 1. Tam są już niewielkie siły, bo daleko od siły skrzydła 2. Przy bardzo brzydkiej glebie, jest większa szansa, że zerwie sie klejenie, a nie uszkodzi skrzyło (choć tak szczerze to mi się nic takiego jeszcze nie udało, a ostatnio miałm bardzo brzydki cyrkiel przez spalone serwo od SW)
SWegnerowski Opublikowano 26 Września Opublikowano 26 Września Dzięki! Mam nadzieję, że nigdy nie będę musiał potwierdzić prawdziwości punktu nr 2
magilla Opublikowano 2 Listopada Opublikowano 2 Listopada @Patryk Sokol Widziałem jak w jakimś innym wątku pisałeś swoją opinię co do oklejania folią modeli z AH. Co uważasz o oklejeniu Veli? Czy może to wpłynąć na właściwości lotne?
Patryk Sokol Opublikowano 2 Listopada Opublikowano 2 Listopada 2 godziny temu, magilla napisał: @Patryk Sokol Widziałem w jakimś innym wątku pisałeś kiedyś swoją opinię co do oklejania folią modeli z AH. Co uważasz o oklejeniu Veli? Czy może to wpłynąć na właściwości lotne? Zefira 2 sie folia okleja, zeby byl bialy. Vele okleić można, nic w lataniu nie pomoże, ani nie zaszkodzi. 1
w.z Opublikowano 2 Listopada Opublikowano 2 Listopada Patryk, a jakiego śmigła używasz do ART-1700 14x6 czy 15x6 ?
Rekomendowane odpowiedzi