Chuck Yeager Opublikowano 12 Stycznia Opublikowano 12 Stycznia Jarku nie chciał bym Ci psuć nastroju ale to jest jeszcze etap, w którym możesz. Martwi mnie to, że wszystko robisz "w powietrzu". Kadłub jest składany bez utrzymania żadnej osi. Jeśli na wręgach nie masz wypustek i znaczników pozwalających użyć do tego PROSTEGO stołu to musisz sobie ogarnąć jakiś stelaż pomocniczy wyznaczający osie. Szkoda pracy inaczej bo wyjdzie ładny modela latał będzie tak sobie. Pozdrawiam
jarek996 Opublikowano 12 Stycznia Autor Opublikowano 12 Stycznia 6 godzin temu, Chuck Yeager napisał: Jarku nie chciał bym Ci psuć nastroju ale to jest jeszcze etap, w którym możesz. Martwi mnie to, że wszystko robisz "w powietrzu". Kadłub jest składany bez utrzymania żadnej osi. Jeśli na wręgach nie masz wypustek i znaczników pozwalających użyć do tego PROSTEGO stołu to musisz sobie ogarnąć jakiś stelaż pomocniczy wyznaczający osie. Szkoda pracy inaczej bo wyjdzie ładny modela latał będzie tak sobie. Pozdrawiam Spokojnie, wszystko sprawdzone laserem! A latal pewnie i tak nie bedzie, albo ustawi sie BARDZO dlugiej kolejce 😂 Ciezko to oddac jednym zdjeciem, choc juz na nim widac, ze osie ide rowno i wregi NIE sa poprzekrecane wzgledem siebie. To NIE bylo przeciez klejone w rekach, ale tez nie na jakims PROFI stelazu. Wszystkie wregi oznaczone co do mm, prace rozpoczete od dwoch srodkowych (maja taka sama szerokosc) pozniej "wyparte w prostokat i "domowym" sposobem z ciagla kontrola jakos wyszlo. Oczywiscie teraz mocowanie statecznikow i plata! Bardzo chcialbym miec plat, zanim dokoncze kadlub, bo wtedy mozna jeszcze jakies drobne korekty porobic. wazne, ze silnik patrzy zdecydowanie w dol i na prawo. Powinno poleciec 😂 Pionowy (na szybkich pomiarach od dupy strony) tez lezy BARDZO ladnie!
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. jarek996 Opublikowano 18 Stycznia Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 18 Stycznia Dzisiaj okleilem reszte powierzchni sterowych, obrobilem koncowki statecznika poziomego i podoklejalem loze silnika w miejscach gdzie nie bylo doklejane. No i posprzatalem troszke burdel! Jutro zamowie tez balse na kadlub, bo mi (to co mam) na 100% nie wystarczy. Tkanina juz idzie, zywice mam. 5
jarek996 Opublikowano 28 Stycznia Autor Opublikowano 28 Stycznia Caly czas cos sie dzieje, ale sa to tak drobne prace, ze nie ma sensu codziennie pisac. Przed chwila wkleilem mocowanie skrzydel (w kadlubie) i jakies konstrukcje do tylnego kolka ogonowego. Czekam az wyschnie klej i pojde jeszcze podlubac. Ceny na sklejce zostawiam na zyczeniae Pawla, bo mu sie ten pomysl BARDZO podobal! Zreszta dobrze, ze "metki" zostaja, bo jak model bedzie mial "wypadek", to przynajmniej bedzie widac, ze jest (byl) cos warty 😂 Jak bede mocowal skrzydlo, tego jeszcze nie wiem. Mozliwe, ze jak w oryginale planu, czyli dwie plastikowe sruby (zwieksze srednice do 8mm) w nakretkach klowych (oczywiscie tyl). Przod bede musial mocno przemyslec (byl na dwoch bukowych kolkach, ale ja bede mial chowane podwozie i bedzie trzeba to albo przeniesc, albo zmienic koncepcje). 4
jarek996 Opublikowano 29 Stycznia Autor Opublikowano 29 Stycznia Cos ta dziubie kazdego wieczora. Na razie przerozne mocowania, wzmocnienia ITP. Kupa klejenie i czekania. 3
jarek996 Opublikowano 29 Stycznia Autor Opublikowano 29 Stycznia Zaczynam rozgladac sie za podwoziem i mam pytanie do "makietowcow" . Popatrzcie na dwie (kiepskie) fotki i doradzcie. Podwozie jesyt dosc mocno (pochylone) do przodu i powinno miec raczej 85stopni. Czy mam szukac takiego, ktore sie przekreca o 20-30 stopni (sa takie) zeby po zlozeniu sie lepiej ustawilo we wnekach? W przeciwnym razie kola wejda w wneki pod duzym kate, Dobrze rozumuje, czy cos mi sie tylko wydaje? Sam model (ten) jest na stalym podwoziu, wiec i tak bedzie rzezbienie w placie, ale to pikus przy tych ustawieniach. Jak sie to robi co 3 lata, to wlasnie taka ma sie wiedze na ten temat 😬 Czy takie ??? JP Hobby Electric Retract ER-005 6mm 84° (6kg/Low/Inside) - JP HOBBY Europe "Druta" sie wygina (fotka) !!!
stan_m Opublikowano 29 Stycznia Opublikowano 29 Stycznia Tak, masz rację. Jeżeli goleń podwozia nie jest prostopadła do cięciwy skrzydła to każde jej złożenie spowoduje wystawanie koła z wnęki podwozia bo skrzydła dolnopłata z zasady są cienkie a koła są przeważnie balonowe a więc grube. Dlatego też rozwiązaniem jest obrót koła o kilka stopni podczas składania goleni. Na pierwszym filmie widać to dokładnie w samolocie Spitfire. Drugi film pokazuje jak rozwiązał to modelarz: bez obrotu koła ale za to pogłębienie wnęki tak, aby przekoszone koło całkowicie schowało się do skrzydła. Oczywiście trzeba wtedy odpowiednio dobrać grubość opony no i pojemność wnęki usuwając np. części żeber. Myślę, że łatwiej będzie tak zrobić bo z doświadczenia wiem ,że kupione obrotowe golenie nie zawsze dają tyle stopni obrotu ile przy danej skali modelu potrzeba. 1
f-150 Opublikowano 30 Stycznia Opublikowano 30 Stycznia Masz dwie możliwości. Giąć trzpień co pozwoli umieścić koło poziomo ale wplaszczyźnie płata, tylko nie wiadomo czy zmieści się w obrysie płata po złożeniu (tzn.czy koło nie będzie zbyt blisko krawędzi natarcia niezgodne z oryginałem). Można też zamocować mechanizm lekko skręcony ale wtedy koło po złożeniu nie jest w płaszczyźnie płata i czy zmieści się w obrysie profilu. Mechanizmy z obrotem są ale tylko 90 stopni ( Corsair, P 40). I pytanie zasadnicze czy ten kąt wyprzedzenia goleni jest zgodny z oryginałem czy tylko został powiększony w modelu. Jako że znajduje się blisko SC podejrzewam to drugie.
jarek996 Opublikowano 30 Stycznia Autor Opublikowano 30 Stycznia W dniu 30.01.2025 o 07:33, f-150 napisał: I pytanie zasadnicze czy ten kąt wyprzedzenia goleni jest zgodny z oryginałem czy tylko został powiększony w modelu. Jako że znajduje się blisko SC podejrzewam to drugie. Patrze na zdjecia i raczej go troszke (kat) powiekszyli. Pozostaje jednak pytanie; co robic? Na razie znalazlem golenie. W modelu mam okolo 190 mm, ale to przedluzymy "drutem" laczacym golen z samym mechanizmem. Kola mam akurat 4 calowe, wiec wejda. Musze tylko napisac do nich JAKA jest max. szerokosc kola, ktore mozna w nie zamontowac, gdyz tego nigdzie nie podali. No i ten mechanizm. Ma co prawde 5 mm os do mocowania goleni (golen ma 6mm) ale zrobi sie przejsciowke 5/6 mm. Mimo, ze nazywa sie DO 6kg, to pisza ze zadziala tez do 7-8 kg , a wiecej to chyba nie bedzie wazylo (sprobuje dzisiaj wstwpniw policzyc) JP Hobby Electric Retract ER-005 6mm 84° (6kg/Low/Inside) - JP HOBBY Europe
jarek996 Opublikowano 1 Lutego Autor Opublikowano 1 Lutego Tak jak obiecalem, biore sie za plat. Musze przemyslec, jak wykonac klapy (w planach sa tylko lotki). Model bedzie dosc spory, wiec klapy na 100% sie przydadza. Zapytuje sam siebie; sklejac na razie polowke plata, a POZNIEJ myslec JAK to rozdzielic, czy przygotowac sie przed sklejeniem? To samo w sumie z chowanym podwoziem, W planach tego podwozia nie ma, a ja nie majac go w domu, tez nie bardzo wiem JAK ono sie odnajdzie w placie. Tyle, ze wyciecie i wzmocnienie w okolicach podwozia nie powinno byc problemem. Bardziej mysle, JAK przygotowac klapy, a jednoczesnie skleic caly plat na "podporkach". Na razie podheblowalem listwy sosonowe , aby pasowaly do zeber i powoli zaczynam sie przymierzac do klejeniea, ale jak napisdalem wyzej, lepiej przemyslec wszystko PRZED sklejeniem, jak po, bo po moze byc za pozno 😉 Dodam, ze problem jest dlatego, poniewaz oryginal mial na 99% klapy krokodylowe (zdjecia sa tak ubogie, ze reki to sobie nie dam obciac). Gdyby to byly zwykle klapy, to odcinamy po montazu i gotowe. Sam nie wiem, czy nie ulatwic sobie roboty (to w koncu tylko kiepska polmakieta) i nie zrobic zwyklych. OK, zdecydowale! Klek´je calosc i odcinam po, a robie zwykle, ale dzielone jak rysynku. Tam (pomiedzy) bylo zamontowane dzialko! P.S. od kola w prawo ( na zdjeciu planu) zaczyna sie klapa (ktorej nie ma) 😄 3
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. jarek996 Opublikowano 1 Lutego Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 1 Lutego Prawy plat wstepnie sklejony. Dzieki temu urzadzeniu, zadne powiekszanie planow (jak i samej wycinanki) nie jest mi grozne. Jak wiadomo oryginal byl w innej skali i do tamtej skali byly dopasowane wszelkie listwy. Po powieksznie wychodzily jakies diabelskie 9,2x9,2 😬 Grubosciowka Proxxona robi robote! Przepuszczam probnie jakis kawalek, sprawdzam w zebrach i ogien! Oczywiscie, ze mozna podszlifowywac zebra do standardowej listwy, ale tak duzo szybciej, a maszynka przyda sie tez do innych zadan. P.S. Dolna tylna (sosna) wkleje, jak to wszystko wyschnie i sie "stezy". Jest ja dozyc latwo wsunac od dolu i dociagnac do zeber, naciagajac pozniej gumkami. W tej chwili by sie to wszystko rozlecialo. P.S. 2 - dodam , ze mam tez dzisiaj ponad 70 km na rowerze 😉 P.S 3 Dolna listwa juz wklejona. 7
kesto Opublikowano 2 Lutego Opublikowano 2 Lutego 17 godzin temu, jarek996 napisał: Dodam, ze problem jest dlatego, poniewaz oryginal mial na 99% klapy krokodylowe (zdjecia sa tak ubogie, ze reki to sobie nie dam obciac). OK, zdecydowale! Klek´je calosc i odcinam po, a robie zwykle, ale dzielone jak rysynku. Moim zdaniem miał zwykłe klapy, więc decyzja o odcięciu spływu jest słuszna. 2
motfil Opublikowano 2 Lutego Opublikowano 2 Lutego Godzinę temu, kesto napisał: Moim zdaniem miał zwykłe klapy, więc decyzja o odcięciu spływu jest słuszna. Na pewno na zdjęciach widać odcięcie z góry
jarek996 Opublikowano 2 Lutego Autor Opublikowano 2 Lutego No to ODCINAMY!!! 103 km na rowerku zrobione, wiec jak chwile odpoczne, to ide zobaczyc JAK to wyschlo. Na razie nie kleje drugiego plata, bo chce miec czesc zeber "na wzor" do przeroznych wzmocnien (przy podwoziu ITP). Wole wszystko pocwiczyc na jednym, ze nie spie.....c dwoch 😉 Teraz czeka mnie troszke improwizacji z "wbiciem" powozia i totalna zmiana tej czesci, gdzie wyladuja kola po zlozeniu. Tak jak pisalem, plany sa zrobione na podwozie stale. Dojdzie tez mocowanie serwa klap. 1
jarek996 Opublikowano 2 Lutego Autor Opublikowano 2 Lutego Powklejalem wzmocnienia w okolicach przyszlego podwozia chowanego, no i teraz czas je zamowic. Bez niego, ciezko sie bedzie "poruszac" dalej. Wiadomo, na stronie producenta sa wszystkie wymiary (wiem na 100%, ze sie zmiesci) ale nimi ciezko przymierzac 😂 1
jarek996 Opublikowano 2 Lutego Autor Opublikowano 2 Lutego Koledzy, czy mozliwe jest , zeby jedno podwozie (sztuka!) wazylo 170G, a inne (do modelu okolo 10 kg) tylko 84? Oczywiscie chodzi mi o sam mechanizm, bez goleni. Einziehfahrwerk elektr. (XL) 8.0mm Alu lenkbar - HEPF Modellbau JP Hobby Electric Retract ER-010 / ER-120 10/12mm 84° (12kg/Low/Inside) - JP HOBBY Europe
paweln7 Opublikowano 2 Lutego Opublikowano 2 Lutego Jarek Chińczyki są tanie ale w dłuższym okresie eksploatacji już nie zajrzyj na to https://www.electron-retracts.com/product-category/retracts/er-40-classic/
RobertK Opublikowano 2 Lutego Opublikowano 2 Lutego 1 godzinę temu, jarek996 napisał: Koledzy, czy mozliwe jest , zeby jedno podwozie (sztuka!) wazylo 170G, a inne (do modelu okolo 10 kg) tylko 84? Oczywiscie chodzi mi o sam mechanizm, bez goleni. Einziehfahrwerk elektr. (XL) 8.0mm Alu lenkbar - HEPF Modellbau JP Hobby Electric Retract ER-010 / ER-120 10/12mm 84° (12kg/Low/Inside) - JP HOBBY Europe Jarek ,mechanika z pierwszego linku jest na przód i jak widać na zdjęciu z osią 8mm. Ta z drugiego to centralna z otworem 10 /12 mm. Pomijam różnice w budowie. Oś stalowa 8mm średnicy to w zależności od długości 25-40gram. Godzinę temu, paweln7 napisał: Jarek Chińczyki są tanie ale w dłuższym okresie eksploatacji już nie zajrzyj na to https://www.electron-retracts.com/product-category/retracts/er-40-classic/ Osobiście jestem tego samego zdania co Paweł.
jarek996 Opublikowano 2 Lutego Autor Opublikowano 2 Lutego 22 minuty temu, RobertK napisał: Jarek ,mechanika z pierwszego linku jest na przód i jak widać na zdjęciu z osią 8mm. Ta z drugiego to centralna z otworem 10 /12 mm. Pomijam różnice w budowie. Oś stalowa 8mm średnicy to w zależności od długości 25-40gram. Osobiście jestem tego samego zdania co Paweł. Oj, zly zalacznik! Mialem na mysli ten: (wazy 177g). Te co Pawel przeslal znam, ale nie bede montowal takich cukierkow do mojego badziewia😂
Rekomendowane odpowiedzi