endriuRC Opublikowano 14 Września Opublikowano 14 Września Witam Panowie. Stałem się posiadaczem Jantara Magic. Zawsze interesowałem sie lataniem szybowcem bo też lubię polatac na spokojnie co nie znaczy że Aircombat odkładam na bok także spokojnie 😂🤷♂️. Jakieś porady dla początkującego jak taki model w ogóle ustawić zeby to dobrze latało? Jest plan w sezonie 2026 pojawic się na zawodach.
Krzysiek M Opublikowano 25 Września Opublikowano 25 Września W dniu 14.09.2025 o 11:46, endriuRC napisał: Jakieś porady dla początkującego jak taki model w ogóle ustawić zeby to dobrze latało? Tu poczytaj, wszystko jest napisane ;) 1
dariuszj Opublikowano 26 Września Opublikowano 26 Września W dniu 14.09.2025 o 11:46, endriuRC napisał: Jakieś porady dla początkującego jak taki model w ogóle ustawić zeby to dobrze latało? Jak masz Radiomastera TX16S to tutaj masz fajny szablon pod modele F5J: https://rc-soar.com/edgetx/setups/esoarplus/index.php Miejscami moim zdaniem nieco przekombinowany jak chociażby uzbrajanie silnika, ale pewne rzeczy można przerobić bardziej pod siebie. Jako punkt wyjścia myślę, że nic lepszego nie znajdziesz. Tutaj masz też na Ethosa: https://rc-soar.com/ethos/templates/esoarmaxx/ Pewnie wiele się nie różni, ale możesz podpatrzeć ewentualne zmiany oglądając dokumentację.
Konrad_P Opublikowano 27 Września Opublikowano 27 Września 20 godzin temu, dariuszj napisał: ak masz Radiomastera TX16S to tutaj masz fajny szablon pod modele F5J: https://rc-soar.com/edgetx/setups/esoarplus/index.php Miejscami moim zdaniem nieco przekombinowany jak chociażby uzbrajanie silnika, ale pewne rzeczy można przerobić bardziej pod siebie. Jako punkt wyjścia myślę, że nic lepszego nie znajdziesz. Tak, to co w tym linku jak najbardziej wystarczy aby latać w termice. Na samym początku czym mniej pstryczkologii tym lepiej. W sytuacjach trudnych i stresowych jak jest zbyt dużo do pstrykania może się skończyć źle.
endriuRC Opublikowano 27 Września Autor Opublikowano 27 Września 20 godzin temu, dariuszj napisał: Jak masz Radiomastera TX16S to tutaj masz fajny szablon pod modele F5J: https://rc-soar.com/edgetx/setups/esoarplus/index.php Miejscami moim zdaniem nieco przekombinowany jak chociażby uzbrajanie silnika, ale pewne rzeczy można przerobić bardziej pod siebie. Jako punkt wyjścia myślę, że nic lepszego nie znajdziesz. Tutaj masz też na Ethosa: https://rc-soar.com/ethos/templates/esoarmaxx/ Pewnie wiele się nie różni, ale możesz podpatrzeć ewentualne zmiany oglądając dokumentację. Mam radiomastera ale z oprogramowaniem EdgeTX wiec chyba nie będzie działać. Mimo wszystko dziekuje !
dariuszj Opublikowano 27 Września Opublikowano 27 Września Godzinę temu, endriuRC napisał: Mam radiomastera ale z oprogramowaniem EdgeTX wiec chyba nie będzie działać. Mimo wszystko dziekuje ! Tytuł strony to "OpenTX/EdgeTx Clinic" więc pewnie działać będzie. 1
endriuRC Opublikowano 27 Września Autor Opublikowano 27 Września 48 minut temu, dariuszj napisał: Tytuł strony to "OpenTX/EdgeTx Clinic" więc pewnie działać będzie. Dzięki wgram to sobie i zacznę srogie latanie. Od lądowania w punkt po latanie 10min na termice. Orientuję sie ktoś gdzie kupię łopatki GM 14x10F
Ryszard_I Opublikowano 28 Września Opublikowano 28 Września https://www.hyperflight.co.uk/products.asp?code=GM14X10F&name=gm-14x10f-folding-prop-blades-flat https://www.lindinger.at/en/AIRPLANES/ELECTRIC-POWERPLANTS/Propellers/Folding-Propellers/GM-Propellers-Folding-propeller-F5J-14x10-flat-Carbon-black-1-pair/9780407 1
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. endriuRC Opublikowano Czwartek o 19:29 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano Czwartek o 19:29 Poleciał... jestem zachwycony 5
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. endriuRC Opublikowano Sobota o 18:16 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano Sobota o 18:16 No i dziś pękła godzina latania Jantarem bez lądowania... coś pięknego jak to znakomicie trzyma się powietrza. 6
endriuRC Opublikowano Niedziela o 10:45 Autor Opublikowano Niedziela o 10:45 Tak w sumie to opiszę wam moje pierwsze odczucia związane z początkami latania w termice. Temat termiczny jest jak rzeka długi niekończący się. W sumie wczoraj wylatałem 1h15min i kark od patrzenia w górę troszkę się odezwał 🤣. Dziś wylatałem pierwsze 40min i powiem szczerze ze już wczorajsze latanie się odzywa. Człowiek nie przyzwyczajony latac bez lądowania po 40min i więcej. Jak narazie modelem w powietrzu mam wylatane jakies 2h dzisiaj planuje jeszcze 2h polatac po południu jak wiatr się troszke ogarnie bo dmucha tak ze model pod wiatr nie chce iść. W powietrzu staram się szukać komina termicznego i kręcić się aby nabierać wysokości I uczyć się latac na termice co wcale nie jest proste. Ogólnie jesteś mega zadowolony z tego że kupiłem ten model i jeszcze musiałem zmienić aparaturę ponieważ radiomaster tx16s z edge tx nie za bardzo ogarniałem co chce ustawic a program jest bardzo skomplikowany. Kupiłem Futabe T26sz i w przyszłym tygodniu bede montował Variomatr aby duzo szybciej zauważyć wznoszenie modelu. Na 300m i wyżej z perspektywy patrzenia na model bez vario bardzo ciężko zauważyć ze model jest w kominie i wznosimy się lub opadamy. Model daje naprawdę dużą frajdę, dużo wybacza ciężko jest zerwać strugę. Dużo nauki i godzin w powietrzu jeszcze przedemną ale krok po kroczku i wszystkiego się nauczę.
Jerzy_R Opublikowano Niedziela o 11:14 Opublikowano Niedziela o 11:14 18 minut temu, endriuRC napisał: edge tx nie za bardzo ogarniał A ja myślałem, że openTX/edgeTX ma jedną, zasadniczą wadę: nie zrobi kawy. Reszta jest kwestią opanowania... Tu szablon dla F5J na full wypasie https://rc-soar.com/edgetx/setups/esoarplus/index.php i nie mów, że radio nie ogarnia... 1 1
endriuRC Opublikowano Niedziela o 11:42 Autor Opublikowano Niedziela o 11:42 23 minuty temu, Jerzy_R napisał: A ja myślałem, że openTX/edgeTX ma jedną, zasadniczą wadę: nie zrobi kawy. Reszta jest kwestią opanowania... Tu szablon dla F5J na full wypasie https://rc-soar.com/edgetx/setups/esoarplus/index.php i nie mów, że radio nie ogarnia... Nie umiałem sobie poradzić z tym oprogramowaniem. Mam znajomych termików smigają na futabie pomogli w ustawieniach.
Shock Opublikowano Niedziela o 11:58 Opublikowano Niedziela o 11:58 Godzinę temu, endriuRC napisał: Na 300m i wyżej Czyli zgodnie z przepisami ...? 😉 Poza tym fajny ten Jantar i coraz bardziej zastanawiam się też nad zakupem czegoś podobnego
endriuRC Opublikowano Niedziela o 12:05 Autor Opublikowano Niedziela o 12:05 7 minut temu, Shock napisał: Czyli zgodnie z przepisami ...? 😉 Poza tym fajny ten Jantar i coraz bardziej zastanawiam się też nad zakupem czegoś podobnego Zgodnie ! 😂🖐
silesia_system Opublikowano wczoraj o 07:06 Opublikowano wczoraj o 07:06 Ustawienie Jantara obecnie; 4 tryby - NORMAL spływ na zero - TERMIKA I spływ 2mm na dół - TERMIKA II spływ 4mm w dół - SPEED spływ 2mm w górę Na stale sprzęgnięte wychylenia wysokości do całego spływu. Lotki w zakresie około 5mm pracują całym spływem, dalej idą same lotki. Butterfly na drążku.
modelpiotrek Opublikowano wczoraj o 08:02 Opublikowano wczoraj o 08:02 Pytanie do dyskusji ? Przewaga Butterfly nad samymi klapami lub odwrotnie w czasie lądowania ? Już kiedyś zadałem to pytanie dobremu zawodnikowi i odpowiedź jaką dostałem nie wyjaśniła mi tego pytania. Odpowiedź brzmiała że część zawodników stosuje w fazie landing Butterfly a część klapy zależy od człowieka
damek Opublikowano wczoraj o 08:46 Opublikowano wczoraj o 08:46 Jako ten co lata w 5J i może nawet coś wie o tym to moje zdanie jest takie co do ustawień i tego co lepsze. Ustawienia każdy ma inne jeden lubi więcej inny mniej i podobnie jest z butterfly kontra klapy. Ja stosuję klapy plus lotki idące do dołu z klapami, a w zasadzie przy Vertigo 2 który ma na skrzydle 6 serw to klapy i środkowe lotki idą w dół, a końcowe lotki są na równi. Według mnie do latania przy większym wietrze, ciężkim modelem w trudnych warunkach to może być dla niektórych problemem ze względu na możliwość przeciągnięcia przy znacznym zmniejszeniu prędkości lotu co nie dzieje się, aż tak mocno przy butterfly. Natomiast pod kątem zawodniczym 5J dla mnie klapy do dołu to konieczność ze względu na możliwość większego wyhamowania oraz przy lądowaniu typu lekkie dziobiecie w punkt mamy mniej energii przez mniejszą prędkość co równa się mniejszemu obciążeniu na konstrukcję. 1 1
modelpiotrek Opublikowano wczoraj o 09:09 Opublikowano wczoraj o 09:09 16 minut temu, damek napisał: Jako ten co lata w 5J i może nawet coś wie o tym to moje zdanie jest takie co do ustawień i tego co lepsze. Ustawienia każdy ma inne jeden lubi więcej inny mniej i podobnie jest z butterfly kontra klapy. Ja stosuję klapy plus lotki idące do dołu z klapami, a w zasadzie przy Vertigo 2 który ma na skrzydle 6 serw to klapy i środkowe lotki idą w dół, a końcowe lotki są na równi. Według mnie do latania przy większym wietrze, ciężkim modelem w trudnych warunkach to może być dla niektórych problemem ze względu na możliwość przeciągnięcia przy znacznym zmniejszeniu prędkości lotu co nie dzieje się, aż tak mocno przy butterfly. Natomiast pod kątem zawodniczym 5J dla mnie klapy do dołu to konieczność ze względu na możliwość większego wyhamowania oraz przy lądowaniu typu lekkie dziobiecie w punkt mamy mniej energii przez mniejszą prędkość co równa się mniejszemu obciążeniu na konstrukcję. Latając kiedyś jeszcze w klasie F3E Pike Superior miałem do lądowania butterfly i wydaje mi się że właśnie butterfly dawało większą możliwość wyhamowania , wręcz w ostatnich sekundach pozwalało mi tak dopasować prędkość i opadanie że można było dziabnąć w ostatnich sekundach. Teraz latam hybrydą Storka 4 i używam klap do lądowania i tu mam tylko miks klap z SW ale wydaje mi się że butterfly pozwalało lepiej kontrolować ten etap. Z drugiej strony lotki podniesione do góry w BT zmniejszały ich skuteczność . Mam nadzieję że większa grupa się na ten temat wypowie bo według mnie to bardzo ciekawy temat
Rekomendowane odpowiedzi