Skocz do zawartości

Polskie silniki spalinowe


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

A jeszcze tak na marginesie gdy prowadziłem jeszcze w Olsztynie modelarnie przyszedł pan który pracował w Mielcu i znał S. Górskiego z zakładu pracy. Wspominał że S. Górski do produkcji silników wybierał na tłoki i cylindry najlepsze stale np. narzędziowe .

Opublikowano

Z tych pokolorowanych " Jaskolek" to tylko jedna jest prawdziwa, chociaz tez eloxowana na czerwono - to jest ta najmniejsza  1,5 ccm ... mam ich kilka i  zadna  nie ma kolorow , wszstkie sa "srebrne" .

Jest ,bylo takie zdjecie  w "Skrzdlatej Polsce " gdzie pokazane jest mnostwo tych Jaskolek ,cala stronica tytulowa ! no i niestety wszystkie sa srebrne  ! ...

Moze ktos ma ten nr . Skrzydlatej  ?  

Reszta "Jaskolek" to jakas zbieranina czesci - moze i orginalnych ,ale mysle ze Pan Gorski tch motorkow nawet na oczy nie widzial ...

 

Jezeli chodzi o zestaw Tlok -Cylinder w Jaskolce PK 1  (bo taki  pierwszy Motorek mialem w dziecinstwie) to byl ten zestaw chyba wykonany z bardzo dobrej stali - silnik przed domem pracowal godzinami ! ( ku uciesze  mojej i widzow)

a Tlok  zamiast matowiec, blyszczal jak pochromowany ...

Dlatego nie dziwie sie ze Pan Andrzej Rachwal przed wbudowaniem Jaskolek w Modele dlugo je docieral ...

 

  • Lubię to 2
Opublikowano

Ja niestety nie miałem przyjemności z nimi obcować ale z rozmów z kolegami  wiem że była trudna w docieraniu ale wdzięczna  i trwała po dobrym dotarciu .

Opublikowano
4 godziny temu, Janeczek napisał:

Moze ktos ma ten nr . Skrzydlatej 

Janku......mówisz i masz ...niestety tylko okładka...ale w bibliotece forum powinna b yć

skrzydlata polska -jaskółka 1,5.jpg

  • Lubię to 1
Opublikowano

Jacku ,jestes  SUPER  !   -  pisze i mam !  -super zasada z Twojej strony  ,Dziekuje Ci ...

Ciekaw jestem  opisu tego zdjecia -mysle ze jest  na drugiej Stronie - jak to dawniej bywalo ...

Pozdrowienia !

  • Dzięki 1
Opublikowano
W dniu 4.12.2023 o 11:35, Janeczek napisał:

Jacku ,jestes  SUPER  !   -  pisze i mam !  -super zasada z Twojej strony  ,Dziekuje Ci ...

Ciekaw jestem  opisu tego zdjecia -mysle ze jest  na drugiej Stronie - jak to dawniej bywalo ...

Pozdrowienia !


Niestety nie ma żadnego opisu do tego zdjęcia w całej SP - sprawdzałem dawno temu :(

Opublikowano
13 godzin temu, MASK napisał:

Niestety nie ma żadnego opisu do tego zdjęcia w całej SP

Marcin, 

w tym numerze nie ma ale  na 100% w któryms z numerów  rocznika 1958 czy 1959 SP jest info o uruchomieniu produkcji tego motorka oraz jego opis

Opublikowano
14 godzin temu, d9Jacek napisał:

Marcin, 

w tym numerze nie ma ale  na 100% w któryms z numerów  rocznika 1958 czy 1959 SP jest info o uruchomieniu produkcji tego motorka oraz jego opis


Pudło Jacku, NIE MA NIC. Oprócz tych roczników, które podałeś "na 100%" SP 58 i 59 przejrzałem jeszcze rocznik 60. NIC oprócz tej okładki.
Kłopot w tym, że Kanadyjczyk nazwał nasz silnik, który Czech znalazł na niemieckiej stronie kolekcjonera/majsterkowicza pod nazwą Jaskolka 1,5 (przerabianą i pokolorowaną) i poszło. A my jak gęsi :( Chłopaki, nikt nic? SERIO?

Przypominam się Jacku o obiecanych fotkach trzech Jaskółek 3, które masz :) Na razie mamy na forum zdjęcia J-3 Janka i Pawła:

  

W dniu 18.03.2013 o 11:36, Janeczek napisał:

Jaskolka 3 - Tylko Pawel nie naprodukuj tych Jaskolek w dziesiatkach bo jak potem znajdziemy ta wlasciwa ?...zreszta i tak nie da sie jej otworzyc; tak z tylu jak i z gory , no chyba ze gwaltem i podgrzewajac ...a tego nie chce robic ...niech sobie w spokoju "odpoczywa" ...zasluzyla na to ... post-94-0-99787600-1363620564_thumb.jpg

  

W dniu 24.03.2013 o 12:10, Paweł Prauss napisał:

Obiecane fotki:

post-10468-0-43515300-1364141420_thumb.jpg

post-10468-0-16173400-1364141427_thumb.jpg

 

Opublikowano
3 godziny temu, MASK napisał:

Przypominam się Jacku o obiecanych fotkach trzech Jaskółek 3

Pamiętam.

Co do silnika "umownie"  nazywanego Jaskółka 1,5, jest to niewątpliwie silnik konstrukcji St.Górskiego. Baa, powiem więcej silnik ten był produkowany przynajmniej w dwóch wersjach- mam obie. 

A co do nazwy...silnik CEZAS 1,5  wielokrotnie  z uporem nazywany jest "KUBUS"...równiez na  naszym Forum , a to przecież dwa rózne silniki  chociaz tego samego konstruktora...

52 minuty temu, witold_pi napisał:

Ktoś kupił hurtem dziesiątki części pozostałych z produkcji jaskółek

Witku, tych dziesiątek  tysięcy częśi to nie było, trochę się  tego pojawiało  ale to nie szło w tysiące. Parę lat temu  na Alledrogo  była  aukcja  kilnastu lub kilkudziesięciu silników Górkiego. Kto sledzi ten pamięta- poszły za ponad 10K.

Opublikowano
2 godziny temu, witold_pi napisał:

ale nie tysięcy!!

Górski po powrocie ze Stanów miał zamiar uruchomic produkcję silników opartą  na podzespołach  Jaskółek.Które to podzespoły przejął po zakończeniu produkcji silników w Mielcu.  Kartery nie odlewane ole frezowane z mela. Pózniej anodowane. Ja sam takich karterów miąłem około 20. Czy uważaśz ,że dla 100 czy 200 silników warto uruchamiac produkcję ?

Opublikowano
14 godzin temu, d9Jacek napisał:

Pamiętam.

Co do silnika "umownie"  nazywanego Jaskółka 1,5, jest to niewątpliwie silnik konstrukcji St.Górskiego. Baa, powiem więcej silnik ten był produkowany przynajmniej w dwóch wersjach- mam obie. 

(...)


Było, też mam
 

W dniu 4.07.2010 o 13:20, MASK napisał:

Mam ten sam problem :? Moze ktoś wie coś na temat tych silników, jakieś dane, okres produkcji, ilość wyprodukowanych sztuk itp. Zamieszczam też fotki różnic w posiadanych przeze mnie egzemplarzach: kształt kołpaka, ilość kanałów w tulei.

 

http://lh5.ggpht.com/_ob62AcFVleA/TDDCdb8rrgI/AAAAAAAAHYg/UR5R5koBI30/s720/DSC_4785.JPG

 

http://lh4.ggpht.com/_ob62AcFVleA/TDDCfYqmUxI/AAAAAAAAHYo/3aaT-pBE4gc/s720/DSC_4790.JPG

 

http://lh5.ggpht.com/_ob62AcFVleA/TDDCepH-oVI/AAAAAAAAHYk/RcsKePLq_q4/s720/DSC_4788.JPG

 

Opublikowano

Jaskolke 3 mam z pewnej reki bo od Andrzeja Rachwala  - jego "osobista"... Pawlowi , na jego prosbe wyslalem Foto tej Jaskolki 3 ( pierwsze Foto ) - mam ich chyba ze 3 szt.

Juz chyba kiedys wspominalem : na jednej z Gield Modelarskich widzialem sprzedawce ktory przytaszczyl plastikowe wiadro pelne roznego typu Jaskolek !

oczwiscie skorzystalem ! - duzo Jaskolek bylo nowych - do dzis zaluje ze nie kupilem calego wiadra, bo zainteresowanie Jaskolkami bylo niewielkie   ! ! !  dzis jest inaczej ...

 

Marcin -musze sprawdzic moje Jaskolki 1,5 - jakie sa roznice ...

Opublikowano
35 minut temu, Janeczek napisał:

mam z pewnej reki bo od....

ja z pewnych rąk , bo od Jerzego Zwolinskiego i Waldemara Salacha od Nich równiez pochodziły informacje o silnikach produkowanych w latach 50 tych. Informacje wiarygodne  ba albo sami uczestniczyli w ich produkcji albo znali konstruktorów.

Idąc dalej,  na początku lat 90 tych ubiegłego wieku sam , osobiście kupiłem od pewnej pani , w pewnym mieście na Śląsku parę , lub paręnaście kg tzw złomu silnikowego  ...w tym około 50 surowych odlewów karterów Jaskółki 1 + kartery frezowane z mela już obrobione i poanodowane. Pokrywy karterów, gazniki..

Niemniej  ciekawą rzeczą jest ,że  tak jak twierdzi Marcin  nic nie ma o tej Jaskółce 1.5, żadnego słowa pisanego. A może po prostu zle przeprowadzamy kwerendę ?

Opublikowano
15 godzin temu, d9Jacek napisał:

(...)

Niemniej  ciekawą rzeczą jest ,że  tak jak twierdzi Marcin  nic nie ma o tej Jaskółce 1.5, żadnego słowa pisanego. A może po prostu zle przeprowadzamy kwerendę ?


No faktycznie Jacku, złapałeś mnie na pewnej  nieścisłości. Napisałem, że nie ma nic, a powinienem, że nie znalazłem, racja. Każdy rocznik SP z tego okresu, to ok 1000 skanów. Ty wiesz na pewno, że było, a ja przeglądam po raz kolejny i nie widzę.
Wracając do tego konkretnego silnika: skąd wiesz, że to na pewno Górski?

Opublikowano
4 godziny temu, MASK napisał:

Wracając do tego konkretnego silnika: skąd wiesz, że to na pewno Górski?

wracając...do tego silnika  nie jest to absolutnie silnik produkowany przez zespół  J.Rosiński, W.Salach, J.Zwoliński, J.Piątkowski, St.Grabowski   bo taka informacja równiez pojawiła się na Forum.

Odpowiadając na Twoje pytanie  "skąd wiem" ? ano  od  trzech z wymienionych powyżej Panów i zapewniam Cię ,że  były to bardzo wiarygodne zródła. A i pewne cechy konstrukcyjne  wzmiankowanego silnika wskazują ,że była to konstrukcja  St.Górskiego...

and last but not least.... nie jest  to na 1oo%  silnik  WB 1,5, bo i takie głosy równiez pojawiały sie.

a z ciekawostek..paręnascie  lat temu St.Grabowski przekazał mi  dokumentacje silników które skonstruował/ zaprojektował

  • Lubię to 1
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.