Skocz do zawartości

Polskie silniki spalinowe


Adriano
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

16 minut temu, witold_pi napisał:

dwa pierwsze Górskiego

ten ze środkowego linku ma cylinder i srube kompresyjna prawdopodobnie z  silnika Górskiego.Ktos dołozył  do rury gażnika Venturi i wymodził głowicę. Karter zostal podciąnięty wysoko , bo mu reszta nie pasowała, Nosek wału ?? to jakis kawał mela.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Paweł Prauss napisał:

Jakieś takie zbyt cukierkowate...


Cukierkowata, to jest Barbie,  a to jest zupełny odpust :)

 

17 godzin temu, bynek napisał:


Ku przestrodze, ale i z kronikarskiego obowiązku porobiłem zrzuty:
Gorski_2.thumb.JPG.5b7d5915d23833ef7e368557db279721.JPGjaskolka1_5.thumb.JPG.1da4b59c3fc87ad0052825422cae3efc.JPG

gorski_1.JPG

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W archiwum Muzeum Lotnictwa znalazłem lepszy skan silników Górskiego, niż publikowałem wcześniej:
http://muzeumlotnictwa.pl/digitalizacja/index.php?/category/545/start-165#content
Skrzydlata Polska: czerwiec 1954r.

2026331529_untitled(1of2).jpg.7f50c3e2d5bc5023f173a2dceca2955f.jpg161143854_untitled(2of2).jpg.a9af8aa4da193fa0608fd816e7f6ce44.jpg

 

Co najmniej dwa z nich są w kolekcjach naszych forumowych kolegów. Brawo!!! :)  

W dniu 12.04.2023 o 08:26, Janeczek napisał:

Znalazłem jednak  opis tego małego -nieznanego silniczka który pokazałem wcześniej -  Jest to jeden z pierwszych silnikow Stanislawa Gorskiego  z roku 1948  ...Silnik mial poj. ca.  1 cm ³...

 

 

IMG_2815.thumb.JPG.37e780e30532fe59215f1c2e035fafe9.JPG

 

 

W opisie pod originalnym foto  nastapila pomylka -silnik o srednicy tloka 11 mm  i   skoku  10 mm ,nie moze miec pojemnosci 9,5 ccm  tylko ca .    0,95  cm ³

 

W pelnej okazalosci  po 75  Latach ...

 

 

IMG_2763.thumb.JPG.4d638c3b332e68ea3e245a1d4e5d41ce.JPG

 

 

W dniu 23.04.2021 o 00:30, Paweł Prauss napisał:

Dzięki Marcinie, mam tego?, w końcu jakaś w miarę wiarygodna informacja o nim...

2 wiersz pierwszy od prawej...

370D00BA-510F-440A-A717-3A4D182807C1.jpeg

 

  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, rast napisał:

- Piorun nr. 32 z ręcznie wykonanym gaźnikiem.

- jaskółka

- super sokół

- jaskółka 0 (?)

- SIM

IMG20231129161602.jpg

IMG20231129164623.jpg

IMG20231129164636.jpg

IMG20231129164654.jpg

IMG20231129164709.jpg


Ładny początek kolekcji :)


—————————————-

 

Czy ktoś natknął  się na zdjęcia Jaskółki 3 w starych polskich pismach? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, rast napisał:

- Piorun nr. 32 z ręcznie wykonanym gaźnikiem.

- jaskółka

- super sokół

- jaskółka 0 (?)

- SIM

IMG20231129161602.jpg

IMG20231129164623.jpg

IMG20231129164636.jpg

IMG20231129164654.jpg

IMG20231129164709.jpg

to jest SiM z pierwszej serii bez nadlewów usztywniających konsolki lub ktos je spiłował

2 godziny temu, MASK napisał:

zdjęcia Jaskółki 3 w starych polskich pismach

chyba Skrzydlata Polska, ale jeżeli  chciałbyś mieć zdjęcia  to mogę Ci zrobić...3mam...każda inna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minut temu, rast napisał:

Jak myślisz.....

myśle ,że na 99% jest to pierwsza seria- początek lat 50-tych.

Mój  SiM , z drugiej serii  ma ciut inna głowice ( kształt ) i 11 żeber. Druga seria dostała równiez  poprawine gażniki bo te z pierwszej po prostu sie urywały. Mam jedne i drugie - na pierwszy rzut oka widac róznicę w odlewie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, rast napisał:

- Piorun nr. 32 z ręcznie wykonanym gaźnikiem.

- jaskółka

- super sokół

- jaskółka 0 (?)

- SIM

IMG20231129161602.jpg

IMG20231129164623.jpg

IMG20231129164636.jpg

IMG20231129164654.jpg

IMG20231129164709.jpg

Pierwsza z zaprezentowanych przez Ciebie Jaskółek - ta z membraną to Jaskółka 1, ta druga zasysana wałem to Jaskółka 0.

Gratuluję ciekawych i historycznie wartościowych motorków 🙂

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie jest wbrew sztuce, ale rozwiązanie też najlepsze nie było.

Niektórzy koledzy myślą, że w takich Jaskółkach, czy innych Cezasach trzeba stosować wyższą szkołę jazdy... Nie trzeba. ŚP Andrzej Rachwał kazał docierać bidną Jaskółkę dwie godziny, a zwłaszcza w łódkach😀.

Jakbym miał docierać swoje motorki dłużej niż 5 minut, to bym cierpliwość stracił.

Od wielu lat docieram swoje silniki, jakie by one nie były bez wychodzenia z pracowni.

Jak dla mnie wystarczy tokarka, odpowiednie materiały ścierne łącznie z  satynowanym papierem 350gr do ksero...🙂

I silnik KAŻDY mam dotarty tak jak chcę.

Oczywiście nie polecam takiego docierania, kolegom niedoświadczonym w temacie, bo zepsuć tłok lub tuleję jest bardzo łatwo.

Lecz moim zdaniem zabawa w docieranie popularnych silniczków super diamentowymi pastami, docierakami itp to jest przerost formy nad treścią.

W super wyczyn w "naparstkach" 2,5 uwięziowych  nie wchodzę, bo tam  jest inna szkoła jazdy . I zaraz zaczną się kłócić.

Tak jak dla mnie ich dyscypliny są totalnie "egzotyczne", tak nasze łódki dla nich to jest jakieś nie wiadomo co...

A.C.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.