Skocz do zawartości

Polskie silniki spalinowe


Adriano
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Wydaje się ze ważne jest kto jest konstruktorem silnika, taka jest mija opinia. Szczególnie gdy chodzi tak jak tu o pojedyncze sztuki lub małe ilości a nie o produkcje seryjna .Natomiast kto wykonał jakiś silnik czy gdzie to inna sprawa . Miałem właśnie na dniach taka konwersacje czy to TWA15  czy jak mój interlokutor uważał K&B. Stad były moje pytania na forum .A ta jedyneczka jak ja już poznałem to i bez R będzie dla  mnie silniczkiem Rachwała

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marek - ta jedyneczka byla extra zrobiona dla Andrzeja -co moze swiadczyc moj ,  jak i Pawla motorek - Pawel pisal ze na Ukrainie produkowano te silniki bez tej litery R  - czyli dla

Andrzeja  specjalnie musiano   odlac  Karter z ta literka .... no chyba ze na zyczenie odlewano kartery z roznymi wymiennymi  literami Abecadla - no w to nie uwierze ...

Andrzej na Ukrainie nie tylko odbieral, zamawial tam silniki dla siebie  (jak inni np. AH  ) ale rowniez sluzyl rada i pomoca  - np. slynne Glowice zarowe po ktore przyjezdzali nawet z roznych stron (P.Grundel )

Andrzej juz od mlodych lat interesowal sie silnikami - a potem byl / pracowal przy ich produkcji -np Polskie Jaskolki  ...Kiedys zadalem mu pytanie  ; jak to bylo z kolorami Jaskolek ,

 ,czy byl jakis SYSTEM  ? ... " nie , odpowiedzial ,wszystko zalezalo od tego jaki kolor aktualnie galwanizowala Galwanizeria "  ...Proste !

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Janeczek napisał:

a kto wie

czy nie pomagal w konstrukcji tego silnika ...

 

Dopoki jednak NIKT nie wie na 100%, nie rozpedzajmy sie ....

A.R. zrobil tyle dla polskiego modelarstwa, ze naprawde nie musimy mu "wciskac" nic na sile (bez 100% pewnosci)

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcialem tutaj przedstawic nastepny Polski Silnik -  Samozaplon  ; silnik ma pojemnosc 2,5 ccm  i  nazwe /napis   na prawym boku   KOS  ... Napis jest bardzo podobny do 

napisow na Karterze JASKOLKI  II   ... Silnik ma nummer wybity w tym miejscu gdzie byly wybite nummery Jaskolek  0,  1  i 2 ...  Silnik ma nr. R  01  (albo B 01 ) - ....niski nummer ,

  jak i konsolki  silnika - ktore  nie maja otworow na sruby- , wskazuja na to, ze silnik jest raczej Prototypem ...,moze "Bratem" Jaskolek -(ptasia nazwa ) ?

 

 

Jezeli ktos wie wiecej na temat tego silnika , lub posiada silnik o nr . 2    (  Pawel ? ) to prosze dac znac ...

 

 

IMG_2758.thumb.JPG.74c2b8005ad50e67bc83404bf6f52e23.JPG 

  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pawel ....nieszkodzi ! , zycie mnie nauczylo ze nie mozna wszystkiego miec - najwazniejsze ze staramy sie   i   cieszymy sie z tego co posiadamy ...

Wkrotce dodam jeszcze pare rzadziej spotykanych  polskich motorkow...

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, symon5 napisał:

widać części od RYTMA, jeśli się nie mylę

nie, nie mylisz się,St.Grabowski w wielu swoich silnika opierał się na częsciach Rytma.. Silnik  na zdjęciu nr 1 i 2 jest ssany membraną,  kolejny już .dyskiem. Kartery  zmodernizowane

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jacku - bardzo ciekawe  Polskie konstrukcje  / przerobki  !   ... Musimy pokazywac wszystko  co mamy w tym Temacie   , nawet te niedokonczone konstrukcje  jak  rowniez i Hybrydy ... 

Opisz prosze te ostatnie motorki , czy wszystkie sa od  p. St.Grabowskiego ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, Janeczek napisał:

prosze te ostatnie motorki

dwa ostatnie silniki  to moje  konstrukcje  zbudowane z wykorzystaniem podzespołów fabrycznych , takich jak wały czy  pary..

Jutro postaram sie  uzupełnic temat, pokazując jak mozna  było przerobic  archaiczna "KOMetę" w całkiem dobrze dzialający silnik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jacku , a co to jest ten surowy nieobrobiony   Karter ?

 

KOMETA 5  ccm byla archaiczna , ale  ( jak juz wczesniej pisalem )   - bardzo skomplikowanym w produkcji motorkiem  ... dlatego mam ich ze 30 ...

Kiedys, jakis ,ktos tam , jakis synek z Forum  - zarzucil mi ze zbieram dla Handlu ! - bo pochwalilem sie ze mam 8 szt. KOMET !  ... 

.... wkurzylo mnie to , wiec zaczalem zbierac tak naprawde  ....    ( mam 30  szt , no i co mi  synu zrobisz  !   )....

 

Tak ze Jacku , ciesze sie ze pokazesz nam jak przerobic Kometke w calkiem dobrze dzialajacy silnik ... ( znam tylko metode z przedluzona Venturi )

Pozdrowienia ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, symon5 napisał:

Kiedyś próbowałem poprawić  działanie KOMETE 

bo to nie ta droga..

Kometa była (jest) kopią włoskiego Super Tigra, ST chodziły a Kometa nie . Dlaczego?

1/ okno ssace w wale korbowym  niewłaściwie usytuowane ( kąty)

2/okna wlotowe w tulei  usytuowane  na niewłasciwej wysokości w stosunku do okien wylotowych- czasami były własciwie

3/część tulei nie miała okna przelotowego i wtedy  często  następował odwrotny montaż tulei- tuleja obrócona o 180 stopni

 

Przeróbka silnika bazuje na  rozwiązaniach zastosowanych w MVVS 5,6 ccm czy  ALLAG-u 5 ccm

generalnie przeróbka jest dosc prosta, trzeba  mieć dostęp dp tokarki. 

Mozna  wykorzystać  starą obudowe wału korbowego lub zrobic nową. Jako odlew  lub toczona z # duralowego. Ja odlewałem nowy nosek. Łozyska SKF, Otwór w wale korbowym  zamkniety kołkiem duralowym.

Pokrywa karteru wytoczona  z #duralowego razem z korpusem gaznika lub prościej ( jeżeli ma się gwintownik  M10x 0,5) korpus gaznika odzielnie. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, d9Jacek napisał:

bo to nie ta droga..

 Ba! Pamiętam jak kolega z modelarni do stosunkowo niewielkiego akrobata F2B dostał właśnie Kometę i to na start starczyło, ale na stabilny lot poziomy już nie. Ten sam model, po zmianie silnika na pożyczony od instruktora samozapłonowy MVVS 2,5 - latał tak sobie (masa/moc silnika), ale poprawnie.

2 godziny temu, jarek996 napisał:

 

Moze to prototyp silnika do KOSiarki 😉

Chyba, że wiadomo coś o tym, że Jerzy Kosiński robił silniki ?

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nastepnym Polskim silnikiem jest maly o poj. ca.0,8  bis 1,0 ccm  silniczek ,nieznanego wykonawcy - po konstrukcji widac ze to produkcja jednostkowa,

 lata  50-te,   moze 60-te...  Samozaplon ,ssanie/ rozrzad  tlokiem  (jak Jena 1)  ...zadnych oznaczen  lub numerow ... Moze ktos zna ten silnik ?

 

Poprawka :

...po dokladnych reszerszach  Artykulow o silnikach  okazalo sie ze jest to silnik samozaplonowy         Stanislawa Gorskiego  z roku 1948 ... 

Silnik o poj. ca. 1 ccm  , sred.cyl.= 10 mm , skok tloka = 11mm  , 2 kanaly ssace , sterowanie mieszanki tlokiem      -   Obroty 12.000 bis 13 .000 obr/min.

  w Artykule nie opisano ilosc wykonanych egzemplazy...

 

 

IMG_2764.thumb.JPG.ff4775055f2569c402b97ae40be42f6c.JPGIMG_2762.thumb.JPG.e84c7c695ebe4da0292c3de44b2ca0be.JPGIMG_2763.thumb.JPG.3d71175e71e86e5577a40a22ba91731f.JPGIMG_2761.thumb.JPG.138c0268e36ddbb79bba07035e964886.JPG

 

 

  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.